Het bouwen van een Minecraft server PC... Wat heeft impact?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaliZup
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06-11-2024
Ik zou graag wat tips krijgen voor het bouwen van een minecraft server pc.
Ik heb altijd mijn servertjes gedraaid op mijn eigen game-PC maar ik wil dit nu van elkaar scheiden aangezien ik geen god-tier pc heb en ik liever niet mijn halve geheugen de hele dag kwijt ben aan het hosten van een minecraft server :P

De server PC moet een paar specificaties hebben:
- Efficient (elektrotechnisch)
- Stil
- Moet ongeveer 10 spelers kunnen supporten met modded minecraft
- Liefst ook te gebruiken voor het hosten van andere servers (arma 3, ARK, andere steamspelletjes)

Mijn vraag is ook; wat zijn de variabelen waar ik op moet letten met oog op serverhosting? Is cpu clock speed per core belangrijk? Of is het juist belangrijker dat je meerdere cores hebt? Wat is de impact van hyperthreading op serverperformance? Xeon, desktop intel of AMD?

Budget is max 500 euro.

Beste antwoord (via CaliZup op 07-02-2020 17:41)

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-05 12:41
Ik zou even kijken naar het totaal plaatje. Want 500 euro is best veel geld om in zoiets te steken en de meeste server hardware als je deze nieuw koopt behoud erg slecht zijn waarde. En is niet bepaald energie zuinig. Ga je uit van een 300W zit je al op meer dan 500,- per jaar aan stroom! (0,3 * 24 * 365)

Daarom zou ik zelf eerder kijken naar een VPS of een dedicated host voor je platformen. Wil je een tijdje weer lekker minecraften haal je voor een tientje een hele goede server voor een maand. Daar kun je gewoon niet tegen opboxen met een zelfbouw server.

Anders misschien kijken naar een snellere pi bijvoorbeeld latte panda of odroid. Anders een mac mini of intel nuc die zijn ook een stuk zuiniger.

En als je alleen met je vrienden speelt laat hem snachts automatisch uit gaan. Als je hem van 01:00 tot 07:00 uitdoet scheelt dat weer 25% aan stroom/kosten. Een ruime honderdeuro.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

CaliZup schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 16:00:
Ik zou graag wat tips krijgen voor het bouwen van een minecraft server pc.
Ik heb altijd mijn servertjes gedraaid op mijn eigen game-PC maar ik wil dit nu van elkaar scheiden aangezien ik geen god-tier pc heb en ik liever niet mijn halve geheugen de hele dag kwijt ben aan het hosten van een minecraft server :P

De server PC moet een paar specificaties hebben:
- Efficient (elektrotechnisch)
- Stil
- Moet ongeveer 10 spelers kunnen supporten met modded minecraft
- Liefst ook te gebruiken voor het hosten van andere servers (arma 3, ARK, andere steamspelletjes)

Mijn vraag is ook; wat zijn de variabelen waar ik op moet letten met oog op serverhosting? Is cpu clock speed per core belangrijk? Of is het juist belangrijker dat je meerdere cores hebt? Wat is de impact van hyperthreading op serverperformance? Xeon, desktop intel of AMD?

Budget is max 500 euro.
toon volledige bericht
Xeon op een budget van 500 euro kun je vergeten :p

Een minecraft server draait wat dat betreft ook perfect op een Raspberry Pi, daarvoor hoef je echt geen server te bouwen...

Als je een enkele server draait lijkt core snelheid me belangrijk, als je er meer (of zelfs veel) parallel draait heb je meer aan meer threads.
Voor jouw beoogde doeleinden is een simpel klein PCtje meer dan voldoende, server software is over het algemeen niet zo zwaar, heb zelf een tijdje een Minecraft en Terraria server naast elkaar op een RPi3 gedraaid :p

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orvintax
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06-05 17:33

orvintax

www.fab1an.dev

Als je graag een stille server wilt zou ik voor een tower server gaan (oftewel geen rack mounted maar gewoon in een normale kast). Wat bij Minecraft servers heel erg belangrijk is is single core performance en genoeg RAM. Maar als je meerdere servers wilt gaan hosten (Minecraft,Arma3,ARK) dan ga je echt veel RAM nodig hebben en een processor met veel cores maar ook goeie single core performance. M.a.w. dat gaat je een stuk meer kosten dan 500 EUR.

https://dontasktoask.com/

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Torac
Ik zou even kijken naar het totaal plaatje. Want 500 euro is best veel geld om in zoiets te steken en de meeste server hardware als je deze nieuw koopt behoud erg slecht zijn waarde. En is niet bepaald energie zuinig. Ga je uit van een 300W zit je al op meer dan 500,- per jaar aan stroom! (0,3 * 24 * 365)

Daarom zou ik zelf eerder kijken naar een VPS of een dedicated host voor je platformen. Wil je een tijdje weer lekker minecraften haal je voor een tientje een hele goede server voor een maand. Daar kun je gewoon niet tegen opboxen met een zelfbouw server.

Anders misschien kijken naar een snellere pi bijvoorbeeld latte panda of odroid. Anders een mac mini of intel nuc die zijn ook een stuk zuiniger.

En als je alleen met je vrienden speelt laat hem snachts automatisch uit gaan. Als je hem van 01:00 tot 07:00 uitdoet scheelt dat weer 25% aan stroom/kosten. Een ruime honderdeuro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaliZup
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06-11-2024
Bedankt voor alle reacties!
Al mijn vragen zijn beantwoord 😃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torac
Wel interessant voor andere mensen die opzoek zijn naar een server, nu en in de toekomst. Wat is uiteindelijk je keuze?
Pagina: 1