Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• checksnostripes
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-10-2021
Beste Tweakers,

Hoe zijn jullie gekomen op wat jullie willen doen in het dagelijkse leven? Ik zie het even allemaal niet meer.

Ik heb de afgelopen 4 jaar mijn bachelor gehaald (Logistiek Management), twee mooie stages en job gehad bij 2 Fortune 500 bedrijven en een half jaar een minor in het buitenland gedaan. Hoop geleerd, flink ontwikkeld op persoonlijk en professioneel vlak. Veel mensen vinden dit mooi en zouden graag met mij ruilen.

Ik merk dat die druk die ik nu voel (volgende maand scriptie verdediging, laatste week van mn 2e stage) niet blij van word, voel me gewoon minder lekker in m'n vel. Normaal, heb ik hier nooit last van, ook niet tijdens mijn vorige stage. Ik besef dat ik supply chain management gewoon niet interessant genoeg vind en ik hier niet in verder wil gaan. Het voelt gewoon alsof ik gewoon 4 jaar heb weggegooid en 15K studieschuld voor niks heb opgebouwd.

Over een maand ontvang ik mijn diploma en ik heb dus geen idee wat ik wil doen. Ga ik voor een snelle master van 1.5 jaar, puur om het papiertje te hebben, terwijl ik niet eens weet wat ik wil doen? Ga ik werken? Terwijl ik 0.0 zin heb om binnen supply chain te gaan werken? Daarbuiten kan altijd, maar daar lijkt me ook niks leuk, kan ik op z'n minst iets zoeken waar ik goed geld verdien.

Ik heb de afgelopen 5 maanden van deze stage al vaker gehad dat ik mij niet lekker in mijn vel voelde, dat ik gewoon echt geen zin meer had in mijn werk. Zo'n gare 9-5 sleur. Komt er nog eens bij dat ik geen idee heb wat ik hierna wil, voel ik me soms nog kutter.

Door mijn vorige studie kan ik niet zo maar inhaken op elke master studie en ik weet uberhaupt niet eens welke master ik zou willen doen als ik m'n 'hart' zou volgen. Het plan is voor nu om gewoon even niets te doen, hopen dat dat wat overzicht en rust brengt (betwijfel ik, kan niet stil zitten). Ik heb de luxe dat ik comforabel thuis kan en mag wonen.

Oudere tweakers, willen jullie mij blessen met wat levensadvies / levenservaring? :) Mensen die een gelijkaardige situatie hebben gehad of gewoon goed advies hebben?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nixjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-07 21:03
Ik kan me indenken hoe je je voelt. Ik heb zelf wegens gezondheidsredenen moeten stoppen met mijn studie en heb daardoor ook geen HBO-diploma. Dit heeft me best wat tijd en energie gekost om daar bovenop te komen omdat het (zeker in de crisis) moeilijker is om dan een leuke en goed betaalde baan te vinden. Ik heb ook een tijdje bij een psycholoog gelopen en heb hier veel van geleerd. Nu zijn we enkele jaren later en heb ik een prima senior functie bij een groot online marketing bureau.

Mijn advies: als je supply chain management niet leuk vind, ga op zoek naar een andere uitdaging. Je hebt je papiertje in de pocket en daarmee kan je aantonen dat je werk- en denkniveau op peil zijn. Je kunt de hele wereld aan als je iets doet wat je leuk vind, dus ga daar ook zeker naar op zoek. En weet je nog niet precies wat je leuk vind? Ga wat proberen, is het niets kan je altijd in je proefperiode weer weg, of tussentijds iets anders gaan zoeken. Je zit niet vast aan één en dezelfde werkgever voor de rest van je leven. Ga op onderzoek uit en ben flexibel, dan vind je vanzelf wel iets wat je leuk vind en dan ga je daar lekker op verder! :)

Heel veel succes met de zoektocht naar een leuke baan en naar jezelf, en besef je dat geluk en een leuke werkplek meer waard is dan een hoog salaris. ;)

Trotse eigenaar van:https://heroesoftomorrow.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• checksnostripes
nixjuh schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 15:58:
Ik kan me indenken hoe je je voelt. Ik heb zelf wegens gezondheidsredenen moeten stoppen met mijn studie en heb daardoor ook geen HBO-diploma. Dit heeft me best wat tijd en energie gekost om daar bovenop te komen omdat het (zeker in de crisis) moeilijker is om dan een leuke en goed betaalde baan te vinden. Ik heb ook een tijdje bij een psycholoog gelopen en heb hier veel van geleerd. Nu zijn we enkele jaren later en heb ik een prima senior functie bij een groot online marketing bureau.

Mijn advies: als je supply chain management niet leuk vind, ga op zoek naar een andere uitdaging. Je hebt je papiertje in de pocket en daarmee kan je aantonen dat je werk- en denkniveau op peil zijn. Je kunt de hele wereld aan als je iets doet wat je leuk vind, dus ga daar ook zeker naar op zoek. En weet je nog niet precies wat je leuk vind? Ga wat proberen, is het niets kan je altijd in je proefperiode weer weg, of tussentijds iets anders gaan zoeken. Je zit niet vast aan één en dezelfde werkgever voor de rest van je leven. Ga op onderzoek uit en ben flexibel, dan vind je vanzelf wel iets wat je leuk vind en dan ga je daar lekker op verder! :)

Heel veel succes met de zoektocht naar een leuke baan en naar jezelf, en besef je dat geluk en een leuke werkplek meer waard is dan een hoog salaris. ;)
Je hebt helemaal gelijk.. Ik twijfel soms ook of het ligt aan het vakgebied of de specifieke rol die ik hier heb, meetings hier en daar, 1 uur per week met mn manager thats it. Daarom moet ik misschien het nog een kans geven.

Mijn vorige stage was ik ook gewoon echt on fire, ik steeg boven mezelf uit en maakte echt een grote ontwikkeling door.

Ik ga het nog een keer proberen en een beetje solliciteren. Who knows! Dankjewel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Er zijn zat traineeships waar je rotaties doet langs verschillende afdelingen. Met zo’n constructie kun je wat beter uitvinden wat je leuk vindt. Een master kan dan in deeltijd als je weet welke kant je op wil en waar je werkgever behoefte aan heeft.

[ Voor 26% gewijzigd door Longcat op 04-02-2020 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:29
Als je nog niet weet wat je wilt, schrijf je gewoon in voor een master. Wiskunde/werktuigbouw zullen je vast wel lukken met HBO logistiek. Dan heb je een veel breder keuzeveld qua banen als je klaar bent en je heb nog een paar jaar om uit te vinden wat je wilt doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:30

Standeman

Prutser 1e klasse

Misschien een jaar heel iets anders doen? Bijvoorbeeld reizen of vrijwilligerswerk in het buitenland. Even de tijd en de rust nemen om tot jezelf te komen en zien waar je tegen aan loopt of toevallig inrolt. Een beetje het idee "life happens while planning it". ;)

Je hebt nog tijd genoeg om je druk te maken over je carriere/geld/huisje/boompje/beestje.

[ Voor 27% gewijzigd door Standeman op 04-02-2020 16:13 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:43

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Grappig; ik heb Bedrijfs Logistiek aan de HvA gestudeerd en heb dat resp. 3 jaar voltijd en 2 jaar deeltijd gedaan (met een pauze van ~2 jaar ertussen). Ik heb het puur afgemaakt om een HBO papiertje te hebben, maar moest er niet aan denken om ook maar iets in de logistiek te gaan doen.
Ik ben vanuit mijn toenmalige bijbaan naar een fulltime baan gegaan (IT gerelateerd), en daar werk ik nu nog steeds met plezier.

Ik denk dat er genoeg mensen zijn die een soortgelijk dilemma hebben. Immers start je met een studie als je nog redelijk jong bent en in 4 jaar tijd kan er veel veranderen in een mens zijn wensen en verwachtingen.
Er is daarom, denk ik, ook niet een universeel makkelijk antwoord te geven aan je. Financiële druk heb je nu nog niet mbt uit huis moeten gaan dus dat geeft je wat ademruimte. Maar wil je bijv. wel al je studieschuld gaan wegwerken zodat je, tzt, kan kijken naar een eigen plek al dan niet met een hypotheek (waarvoor het wegwerken van een studieschuld weer voordelig is)? Geeft je de ruimte om te solliciteren in gewoon een heel ander, random werkveld wat wellicht wél je interesse wekt.
Ik zou de studie (master) wél afmaken doen, ook als je later niet in dit veld een baan gaat zoeken. Het hebben van een HBO Bachelor of (in jouw geval) óók eeb Master is al heel veel waard en om al die jaren weg te gooien is dus zonde (en het is ook niet weggooien; veel gebieden vragen om een papiertje maar hoeft niet persé specifiek te zijn voor dat vakgebied)

SCM is ook wel de gruwel hoor; ik snap compleet dat je er niets meer voor voelt :+ :X

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:12

Basszje

Reisvaap!]

Standeman schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 16:10:
Misschien een jaar heel iets anders doen? Bijvoorbeeld reizen of vrijwilligerswerk in het buitenland. Even de tijd en de rust nemen om tot jezelf te komen en zien waar je tegen aan loopt of toevallig inrolt.
^^

Of een zijdelingse master waar je eventueel ook andere vakgebieden in kan rollen?

Maar rust lijkt mij een goede. Beter even rustig kijken wat je precies wilt en niet stressen is helemaal niet verkeerd. Goede kans ook om elders even te snuffelen. De meesten van ons zitten in een 9-5 sleur en halen daar toch op een of andere manier voldoening uit :P Kwestie van proberen de juiste stoel te vinden.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:01
Je even niet lekker in je vel voelen overkomt iedereen wel eens.
En het is normaal dat je soms in een job zit of stage waar je niet blij van wordt.

Feit is... in de supply chain zijn er zo veel verschillende dingen die je kan doen dat je je weg daar in moet vinden.
Een paar weken sabbat is niks mis mee, maar als het een jaar wordt, dan ben je er weer zo lang uit. Als ik je vader was zou ik niet direct blij zijn met een zoon of dochter die na zijn studie een jaar wil netflixen en feesten.

Solliciteer gewoon en probeer een job binnen te halen waar je je ding in kwijt kan. Probeer dat telkens wel een jaar of 2 vol te houden, en dan kan je doorstromen. Om de 3 maanden afhaken en iets anders gaan doen staat niet zo netjes op je CV.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kijk eens naar de momenten dat je trots/blij was met jezelf en ook wanneer je meerwaarde aan het leveren was in je leven. Had je toen iemand overtuigd? Was dat waneer je iets goed georganiseerd had? Wanneer je een probleem verholpen had? Wanneer je iemand verder geholpen had?

Als je goed weet wanneer jij in je element bent kan je daar een baan bij zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 13:16

EMP

Krulloos!

Je spreekt over dat je steeds bezig bent met wat je doel is, en je hebt verschillende doelen ook gehaald. Maar als je nou eens niet kijkt naar wat je doel is, maar wat je graag zou willen doen.

Je papiertje (plus stage afstuderen etc etc) is een sleutel die je veel mogelijkheden geeft. Ik ben na mijn papiertje in de ICT de detachering in gegaan, veel mooie klussen gedaan die goed op mijn CV staan bij veel mooie bedrijven, en wat bleek, des te mooier het bedrijf (groot, wereldleider op gebied X of Y), des te minder leuk ik het er vond.

Na 10 jaar detachering bleef mij 1 bedrijf bij wat op fietsafstand zat, waar een fijn team van leuke mensen werkt, die niet met cutting-edge technologie bezig zijn, maar wel zich met hart en ziel inzetten voor hun bedrijf. Daar heb ik een aantal jaar met veel plezier gewerkt, en als het management de boel niet drastisch veranderd had werkte ik daar nu nog (en met mij de halve afdeling die allemaal vertrokken is).

Inmiddels werk ik bij een bedrijf dat wederom niet de deuren bij alle grote toko's voor je opent als het eenmaal op je CV staat, maar wél bij een bedrijf dat zo eigenwijs is dat het zijn eigen ideeën voorop stelt en niet met de (beursgenoteerde) massa meehobbelt, maar zijn eigen pad trekt (en daarmee bijzonder goede omzet, winst en groei realiseert, en dat weer teruggeeft aan haar medewerkers).

Met je studie heb je geleerd en bewezen wat je kan, je zal zelf echter moeten uitvinden wat je wilt.

Mijn advies is om minder te focussen op je carrière, en eerst een tijdje te werken om te leven, en niet leven om te werken. Verdien genoeg dat je niet tegengehouden wordt door te weinig geld, en houd jezelf relevant voor de arbeidsmarkt, maar dat kan ook best met 32 uur per week. En zoek daarbij andere uitdagingen in het leven. Sporten, reizen, twee vriendinnen... geloof mij, dan heb je genoeg andere uitdagingen :+

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:42
Je woont thuis. Kan je het je veroorloven op vakantie te gaan? Ga dat doen! Zet je gedachten op 0 en ga gewoon lekker ver weg. Ga lekker backpacken.

Je mag je hele leven zorgen maken om wat je wil gaan doen, dat komt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Laatst online: 08:12

Basszje

Reisvaap!]

Tommie12 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 16:15:

Een paar weken sabbat is niks mis mee, maar als het een jaar wordt, dan ben je er weer zo lang uit. Als ik je vader was zou ik niet direct blij zijn met een zoon of dochter die na zijn studie een jaar wil netflixen en feesten.
Nou nou .. Maken van een lange reis of / en juist vrijwilligerswerk ( of andere activiteiten ) in het buitenland lijken mij juist een aanrader. Je leert er een boel van, je ziet een hoop en je laat prominent op je CV zien dat je initiatief neemt, niet gelijk stresst van onverwachte of moeilijke situaties en stevig in je schoenen staat.

Werkgevers zijn juist niet zo happig om lieden die wel een papiertje hebben maar verder geen idee hebben hoe de wereld verder werkt of hoe je practisch iets kan oplossen als je niet precies dat in een boek hebt zien staan.

En het is ook typisch iets wat je niet meer doet als een eigen huis hebt / gezin / andere verplichtingen. De meesten nemen zo'n wens dan ook hun graf in :P (komt later nog wel)

[ Voor 9% gewijzigd door Basszje op 04-02-2020 16:36 ]

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ken je die reclame van de NCOI, van al die kinderen die gevraagd wordt wat ze later willen worden?
Allemaal hebben ze een antwoord en daarna iemand van een jaar of 40 die het niet weet. :D
Dit is heel normaal voor de meeste mensen, ik wou vroeger ook heel graag iets worden en nu doe ik iets anders wat ik ook leuk vind.
Je zou voor jezelf eens op een rij moeten zetten waar jij echt gelukkig van wordt. Daarna schrijf je op hoe je denk dat te gaan bereiken.

Sommige mensen worden gelukkig van 50 uur per week werken bij een topbedrijf met dito salaris en de ander doet lekker in deeltijd zijn dingetje bij het plaatselijke bedrijf en vind het allemaal wel best.

Ik dacht eerst ook lekker carrière te gaan maken na mijn HBO, maar ik heb toen 1 keer een dag een masterclass gevolgd van iemand waarvan ik dacht dat ik hem wel graag zou willen zijn.
Na die masterclass ben ik direct gestopt en wil echt 100% nooit zo worden. Zijn salaris zou wel leuk zijn, maar dat is het mij niet waard.

Nu werk ik 800-1000 uur per jaar en verdien een stuk minder, maar nu heb ik wel lekker de vrijheid om te doen wat ik wil, zonder een wekker of een volle agenda.

PS. zoals @sbmuc zegt is even een paar maanden er tussenuit ook een goed idee om eens te kijken wat je verder wilt gaan doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 04-02-2020 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:08
Gelukkig ben je niet de enige met dit vraagstuk. Ik werk bij een bedrijf, waar het vol met mensen (voornamelijk WO afgestudeerd, leeftijd 23-30) zit met dezelfde 'dilemma's'. Uiteindelijk komt het er op neer dat je niet zo uniek bent en er zelf wat van moet maken. De standaard route door naar het buitenland te gaan (Zuid-Oost Azië (Vietnam, Camboja, Thailand) backpacken om vervolgens weer allemaal dezelfde soort mensen tegen te komen en feesten. Een mooie tijd maar het helpt je niet echt verder met je professionele leven, het stelt vooral je tijd uit totdat je gaat werken. Je leeft in een tijd dat alles kan en mogelijk is, oudere generatie's hebben dat niet / minder gehad. Die zullen het zien als een luxe probleem, wat het in feite ook is. Je maakt het vooral zelf groter.

Je bent jong genoeg om te ervaren, wat er te doen is in de markt. Switchen kan nog heel goed, niet te lang blijven plakken als je weet dat het niets voor je is. Vooral veel ervaren/ervaringen op doen en oppakken. Bedenk voor jezelf wat je leuk vindt en wat minder en in welke functie's dat terugkomt. Ontmoet mensen die het doen en vraag wat ze de hele dag doen en kijk of het aanspreekt. Stilzitten is zonde van je tijd omdat de echte ervaring dan uitblijft (op papier ziet alles er mooier uit). Probeer ook vooral plezier te hebben in je werk (leuke collega's en een fijne sfeer). Ik heb al in de meeste sectoren gewerkt en de processen zijn toch overal wel vergelijkbaar met een allemaal hun eigen specialiteit. Het blijft werk uiteindelijk, waar je vooral voor wordt betaald. Het is geen hobby in de meeste gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:18
Beetje wat ik denk van de dingen die ik hier lees:

Ga reizen:
Van langere tijd in je eentje in het buitenland leer je voor jezelf zorgen en realistischer naar dingen kijken, dus in principe word je 'volwassener', maar ik kan nou niet zeggen dat je daar van leert wat je leuk vind in het leven behalve als je roeping scuba diver is natuurlijk..Het is een prachtige ervaring die ik iedereen aan raadt, maar ik ben dus van mening dat het niet zomaar antwoord geeft op je vraag.

Ga een vervolg studie doen:
Ja dat kan om de tijd te overbruggen om er langer over na te kunnen denken en toch enigszins vooruitgang te boeken, maar verder is het uitstel van executie als je het toch niet zou willen.

Ga eerst werken om te leven en kijk zo wat je leuk vind:
Een goede optie vind ik. Je 'leert' werken, je kunt een begin maken aan je schuld en de rust in je hoofd vinden die je tijdens je studie vaak niet hebt.

Mijn persoonlijke tip wat bij mij werkte:
Ga terug naar de core dingen die je leuk vind zoals creativiteit ipv werken in het management of iets dergelijks. Ik ben zo geswitched van toekomstig tourism manager waarmee ik waarschijnlijk ergens bij een bedrijf in het management terecht zou komen, naar developer. Ik ben sociaal en het management is mij op de buik geschreven, maar terug bij af ging ik terugdenken naar mijn childhood en wist dat ik toen extreem gelukkig kon worden van het creëren en creatief zijn met Lego, later kwam dit terug in de games die ik speelde. Na een korte zelfstudie de stoute schoenen aangetrokken. Technisch, creatief, creëren en nu ben ik dolgelukkig met mijn stap richting development. Dagen dat je uren zit te werken en dan ineens op de klok kijkt en je dag alweer bijna voorbij is, dat is voor mij het teken dat ik lekker bezig ben geweest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Laatst online: 21:20

TTLCrazy

Listen to Frankie

Weet je hoe weinig mensen de baan vinden waarin ze zichzelf helemaal vinden en die ze dagelijks weer voldoening en genoeg uitdagingen biedt ? verdomd weinig kan ik je zeggen. Ik bedoel hiermee te zeggen, stel niet te hoge eisen. Ga op zoek naar een baan die je leuk lijkt, eventueel in of niet in je studie gebied. Vaak is werken in een bedrijf met leuke collega's een hele belangrijke factor voor je dagelijkse werkgeluk. Je moet uiteraard wel iets vinden waar je je ei in kwijt kan, maar de meeste mensen kunnen meer dan ze denken.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:01
Basszje schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 16:35:
[...]

Nou nou .. Maken van een lange reis of / en juist vrijwilligerswerk ( of andere activiteiten ) in het buitenland lijken mij juist een aanrader. Je leert er een boel van, je ziet een hoop en je laat prominent op je CV zien dat je initiatief neemt, niet gelijk stresst van onverwachte of moeilijke situaties en stevig in je schoenen staat.

Werkgevers zijn juist niet zo happig om lieden die wel een papiertje hebben maar verder geen idee hebben hoe de wereld verder werkt of hoe je practisch iets kan oplossen als je niet precies dat in een boek hebt zien staan.

En het is ook typisch iets wat je niet meer doet als een eigen huis hebt / gezin / andere verplichtingen. De meesten nemen zo'n wens dan ook hun graf in :P (komt later nog wel)
Met een lange reis of vrijwilligerswerk heb ik minder problemen. Belangrijk is dat je in die periode bezig blijft, en dat je ook kan uitleggen waarom je dat gedaan hebt.
En inderdaad, je moet het doen voor je verplichtingen (al noem ik dat liever verantwoordelijkheden) hebt.

De vraag is dan natuurlijk hoe je zo'n reis of periode gaat financieren. Ik moest toen niet bij mijn papa langs gaan om me nog 6 maand te sponsoren op een thais strand.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:20
Ik denk dat die gevoelens wel vrij normaal zijn op die leeftijd. Maar veel mensen komen kort daarna tot het besef dat ze dan toch maar iets gaan doen wat geld oplevert en leren te accepteren dat werken niet altijd leuk is. Bovendien is uitdagend werk zonder druk niet heel makkelijk te vinden lijkt me.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ik merk dat die druk die ik nu voel (volgende maand scriptie verdediging, laatste week van mn 2e stage) niet blij van word, voel me gewoon minder lekker in m'n vel. Normaal, heb ik hier nooit last van, ook niet tijdens mijn vorige stage. Ik besef dat ik supply chain management gewoon niet interessant genoeg vind en ik hier niet in verder wil gaan. Het voelt gewoon alsof ik gewoon 4 jaar heb weggegooid en 15K studieschuld voor niks heb opgebouwd.
Loop je niet wat op de feiten vooruit? Iedere student voelt de druk van een verdediging en het naderende einde van het studentenleven. Als je stages leuk waren, waarom zou een baan dan opeens niet interessant zijn en je hele studie voor niets?

Dus je kunt niet tegen druk? Nou, dan zorg je dat je in je werk gewoon realistische deadlines plant.
Ga ik werken? Terwijl ik 0.0 zin heb om binnen supply chain te gaan werken? Daarbuiten kan altijd, maar daar lijkt me ook niks leuk, kan ik op z'n minst iets zoeken waar ik goed geld verdien.
Dus niks lijkt je leuk? Dan kun je het beste een tray Schultenbrau gaan kopen en ook vooral nergens solliciteren. Voor je het weet ben je opeens weer inhoudelijk bezig en blijkt het toch leuk te zijn :? .

Het kan toch prima dat deze stage/dit bedrijf niks voor je is? En 1 uur per week met de manager niet genoeg? Waarom? Omdat je dingen te melden hebt, of omdat je jezelf niet belangrijk genoeg gevonden voelt? Een gare 9-5 sleur? Waarom? Omdat er daadwerkelijk niets op te lossen valt, of omdat het ergens anders frustreert?

Een paar maanden reizen klinkt leuk, maar na afloop heb je nog precies dezelfde vragen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:58
Je hoeft niet per se een Master in logistiek te doen als je een Master wilt halen, je kunt ook een algemenere pakken zoals een MSc in Management. Een MSc in Management is vergelijkbaar met een MBA, zelfde vakken, maar een MBA is meer voor als je al werkervaring hebt en een MSc heeft een zwaarder wetenschappelijk component. Maar kijk eens hoe breed het curriculum is:

Entrepreneurial Challenge I & II
Corporate Governance
Strategic Management & Renewal
Marketing
Research Methods
Accounting
International Business Strategy
Organisational Behaviour
Consultancy Project
Business & Society
Managerial Decision Making & Negotiation
Corporate Finance
Disruptive Innovations
Human Resource Management
Management Science
Operations & Supply Chain Management
Information Strategy
Your Future Career
Research Clinic & Thesis Proposal
Master Thesis

Dan kun je tijdens de opleiding goed kiezen wat je het leukst lijkt.

https://www.eur.nl/master/master-management (met pre-master year: https://www.rsm.nl/master/premaster/)
https://www.nyenrode.nl/o...-of-science-in-management (inclusief 4 maanden pre-master)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PheraX schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 16:09:
Als je nog niet weet wat je wilt, schrijf je gewoon in voor een master. Wiskunde/werktuigbouw zullen je vast wel lukken met HBO logistiek. Dan heb je een veel breder keuzeveld qua banen als je klaar bent en je heb nog een paar jaar om uit te vinden wat je wilt doen.
Dan zal hij denk ik toch de hele 5-jarige studie moeten doen. No way dat je met een bsc gelijk (of slechts schakeljaar) een master werktuigbouwkunde, laat staan wiskunde kan beginnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:47
Ik heb niet vier, maar zes jaar Journalistiek gestudeerd. Ik had toen ik de studie begon nog niet door dat ik de ziekte van Ménière had. Toen ik daar eenmaal mee gediagnosticeerd werd in het eerste jaar van mijn studie, stond de wereld op zijn kop. Ik werd gesteund door lieve klasgenoten die een grote kaart hadden gestuurd nadat ik na de kerst een kraakbeenoperatie aan mijn oor kreeg. Ik lag er zes weken uit en heb behoorlijk wat afgejankt. Van de pijn en emotioneel.

In het tweede jaar kreeg ik nieuwe docenten. Ik kon m’n hele verhaal opnieuw uit gaan leggen. De docenten waren zeker niet begripvol. Bestookten me met emailtjes tien minuten voor de zoveelste operatie waarom ik voor mijn gezondheid koos en niet voor mijn studie. Mijn studiegenoten hadden het wel gehad met mijn aanvallen en noemden het ‘trekken aan een dood paard’. Daarom werd me geadviseerd door docenten om dan maar helemaal met de studie te stoppen.

Ik heb dat weleens overwogen. Uiteindelijk lag ik er weer een half jaar uit door een depressie die ik dankzij de studie had gekregen. Ik ben dwars en besloot door te gaan.

Mijn Ménière-arts (na acht jaar is hij dat zelfs nog steeds!) heeft me nooit laten vallen. Ik heb me door de hele studie heen gevochten tot aan de stage.

En daar kwam dat moment. Het besef dat ik in de journalistiek niks te halen heb. Want de stageleider vertelde me vrij vaak: “je bent een goede journalist, maar te vaak ziek.” Een baan onder een werkgever? Schrijf dat maar op je buik. Geen hond die iemand met een handicap hebben wil. In Nederland word je er keihard om gediscrimineerd. Ook al lijkt dat niet zo.

Al voordat ik de studie begon was ik al bezig met wat tekstschrijversklusjes. Het spelen met taal, dat vind ik leuk. Werken met verschillende mensen tegelijk. Zelf mijn agenda bepalen. Vijf jaar geleden werd ik daarom zzp’er.

Na mijn afstuderen heb ik alles nog eens afgewogen. Ga ik toch in loondienst? Zoek ik nu een baan bij de radio, iets waar ik altijd van gedroomd had?

Mijn antwoord: nee en nee. Ik heb een aandoening aan beide oren. Radio is leuk voor de weekenden, maar dagelijks op de radio zit er niet in. Werken voor een werkgever ook niet. Ménière komt met extreme vermoeidheid en ik doe ‘s middags nog weleens een dutje.

Conclusie: ik moet iets doen wat ik leuk vind, waar ik geld mee kan verdienen en flexibel mijn tijd in kan delen. Ik besloot tekstschrijver te blijven en op afroep vastgelopen servers te reanimeren. Er is dus weinig veranderd in vijf jaar tijd. Ik zie mezelf dit ook wel tot mijn (door mijzelf bij elkaar gespaarde pensioentje) wel doen.

Ik werd bij het afstuderen dan ook vies aangekeken door de afstudeerbegeleider toen ze me bij de uitreiking vroeg wat ik ‘hierna ga doen’. Copywriter? Geen journalistiek? Niet objectief, maar zo’n commerciële hond? Moet dat nou? Ja. Dat moet. Want ik verdien er wel mooi knikkers mee. Geen vetpot, maar ik red me prima. Het enige wat ik als journalist wel zou willen doen is correspondent zijn op de Balkan. Daar ligt een diepe interesse van me. Ik schrijf heel Twitter vol met tweets over Roemenië en er zijn behoorlijk wat verslaggevers van de Volkskrant, NRC, Trouw, NOS die dat volgen.

Ik zou wél even rust nemen, maar niet doelloos reizen over de wereld. Loop anders eens mee met vrienden of familie. Of zoek op internet iets wat je leuk lijkt. Heb je echt niet een hobby waarvan je denkt: ‘wauw! Dat wil ik elke dag doen’? Je hoeft niet per se een loonslaaf te worden, he? Als een bepaald beroep niet bestaat, dan creëer je die zelf toch?

Ten slotte: ik denk niet dat ik eeuwig in Nederland zal blijven. Mijn oren zijn beter af met een middellandsezeeklimaat.

Een heel verhaal. Hopelijk heb je er wat aan en inspireert mijn verhaal je om wat meer soul searching te doen.

Edit: Oh, ja. Ik ben nu zelf het product. Mijn opdrachtgevers bestellen teksten bij míj en komen steeds terug. “Ik heb liever dat jij het doet....”, hoeveel meer waardering wil je hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:47

drooger

Falen is ook een kunst.

(jarig!)
Bedenk goed dat je nu tegen op die 9-5 sleur kijkt, maar veel mensen vinden het fijne van zo'n baan om na het werk de deur dicht te kunnen doen en geen druk meer te hoeven voelen van zaken zoals huiswerk.
Het enige waar je dan nog druk om te maken hebt is te zorgen dat die 9-5 uurtjes stimulerend zijn.

Ga er rustig over nadenken, wat vind je leuk om te doen?
Misschien dat je je wel ondernemend voelt en een goed idee hebt om een eigen bedrijf voor te beginnen?
Bekijk eens alle categorieën werk en werkgevers, waar voel je een binding mee?
Je hebt een wereld van mogelijkheden, desnoods begin je met het wegstrepen van banen of categorieën die het sowieso niet worden, dan kan je je focussen op de rest.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrawlFish
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-07-2024
Maak af waar je mee bezig bent en stop met het denken dat je nu puur een 'Logistiek-opleiding' hebt gedaan.
Je HBO opleiding zorgt dat je klaar bent voor een breed scala aan zaken, tuurlijk zitten er in de opleiding richtingsspecifieke dingen, maar het gaat om het werk/denk-niveau waar je op kan gaan opereren.

Hoeveel mensen niet een HBO diploma halen in communicatie of psychologie en alsnog de IT in rollen of de techniek. Je hebt goed geïnvesteerd in jezelf en je bent er bijna. Neem inderdaad, na het afronden van je HBO, bijvoorbeeld even 6 maanden afstand om het een en ander op een rijtje te zetten. Deze gedachten zijn normaal, ik kan me voorstellen dat je brein even op 'overdrive' staat door het afronden van de studie. Is ook niet zo maar iets he!

Je komt er wel, relax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:19
Een master is juist een goede kans om verder te ontdekken wat je wilt. Het geld nog meer als bewijs van hoog werk en denk niveau dan een bachelor, bied een kans om nu totaal wat anders te doen en over die 1.5-2 jaar alsnog te switchen.

Als de minor in het buitenland je goed beviel kan je ook overwegen de gehele master in het buitenland te doen, dat is wat ik gedaan heb. Dat kan financieel voordeliger zijn (afhankelijk van welk land je kiest natuurlijk) en wordt erg gewaardeerd op de arbeidsmarkt is mijn ervaring.

Kijk bij een master keuze ook verder dan de naam van een opleiding/onderzoeksveld. Kijk erg naar de soft skills die je bouwt. Ik heb zelf een master gekozen die minder aansloot bij mijn voorkeur naar onderzoeksveld en meer gekeken naar wat voor onderzoeksmethodes bijv. In mijn geval (BSc. in International Business Administration, toen master in Innovation Management, gezien als een change management track van industrial engineering) was dat een opleiding met relatief veel case studies, in Italië. Andere zaken om op te letten is hoeveel van de tijd aan de thesis wordt besteed, gaat dat om 1 kwartiel (15EC), 1 semester (30EC), of 1 heel jaar (60 EC). Het onderwerp van je thesis kan je prima noemen in je CV en motivatiebrief en heeft soms meer waarde dan de naam van de masteropleiding zelf. Dit geeft je tijdens het eerste jaar tijd om te zoeken naar wat je wilt om dan in het 2de jaar al een andere kant op te gaan. In mijn geval ben ik zo al meer de kant van political economy op gegaan wat in mijn master tijd naar boven kwam als passie, al is dat niet het eerste waar je aan denkt bij industrial engineering.

Op basis van deze denkwijze zou ik ook zeggen: Hoe langer de master hoe beter. Doe dat extra half jaar van een volle 2-jarige master omdat je persoonlijke ontwikkeling steeds harder gaat naarmate je langer studeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
checksnostripes schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 15:50:
De periode waarin je met je scriptie bezig bent is (denk ik) gewoon niet de beste periode in je leven. Hoop gedoe om deadlines, school die loopt te zeuren, al met al veel stress. Kan het niet zijn dat dit een kutperiode is waarin het allemaal wat somber is, en dat je even een halfjaar/jaar wat anders moet gaan doen om weer een beetje happy te worden? En dan bedoel ik niet een halfjaar netflixen, wel iets actiefs, reizen, sporten, festivals, dingen waar je vroeger blij van werd.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• checksnostripes
Beste Tweakers,

Dankjulliewel allemaal voor de uitgebreide reacties. Ik waardeer dit en heb ze allemaal aandachtig doorgelezen.

Ik moet beseffen dat ik nergens vast aan zit, als iets me niet bevalt dan verander ik dat gewoon. Ik zit niet vast voor het leven aan een baan. Ik kan zo opzeggen en volgende maand weer wat anders doen. Relax!

Ik kan nog elk werkveld in en ik sta inderdaad pas aan het begin van mn carriere. Reizen is voor mij niet een ding, om mezelf beter te leren kennen. Ik heb voor m'n leeftijd al aardig wat gezien, meerdere keren in Noord-Amerika en Afrika geweest. Al wil ik zeker nog naar Azie en Zuid-Amerika :P

De studie zet ik voor nu even op een laag pitje. Als ik ooit nog wil gaan studeren ga ik wel een MBA doen ofzo, met wat meer werkervaring.

Geluk dat er momenteel genoeg banen te vinden zijn. Ik ben dus aan het zoeken naar een baan en wil voorlopig wat gaan werken. :) Heb al een lijntje uitgegooid bij een van de twee oude stages, hebben een positie vrij die mij leuk lijkt (grote overlap tussen IT en supply chain management). Dit lijkt me zeker leuk werk.

Dankjulliewel!

Edit: Ik kreeg hier op het werk de tip om wat meer een basis te zoeken. Ik zou bijvoorbeeld kunnen zoeken naar bedrijven waar ik mij goed kan terug vinden in de missie, dingen die mij dan blij maken om ergens een onderdeel van uit te maken en het op de lange termijn leuk te hebben, ook al heb ik even een kut manager, een kut rol of gewoon een kut dag!

[ Voor 13% gewijzigd door checksnostripes op 05-02-2020 15:50 ]

Pagina: 1