Externe harde schijf werkt op tv, niet op laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tbsn
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12-10-2023
Hallo,

Mijn externe harde schijf van Iomega werkt niet meer op mijn laptop.

Ik heb hem één keer gebruikt op mijn nieuwe smart tv van Philips. Blijkbaar gaat mijn tv in stand by modus i.p.v. volledig uit, dus ik heb mijn harde schijf uitgetrokken wanneer die volgens mij nog gelezen werd.
Wanneer ik hem inplug in mijn laptop lijkt de schijf wel te werken, maar loopt Windows (10) Verkenner vast en geeft mijn computer aan dat de schijf geformatteerd moet worden. Ik kan dus niet aan mijn bestanden.

Net opnieuw geprobeerd op de tv: hier werkt de harde schijf wel (films, foto's, ...), maar de tv geeft af en toe een melding dat de schijf beschadigd is.

Bestaat er een oplossing om mijn schijf opnieuw te laten werken op mijn laptop?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Waarschijnlijk is je bestandssysteem beschadigd door de actie met de TV.
Niet met Windos doorklooien, dan ga je er op achteruit !
Als je een Linux distributie of GParted (van beide moet je opstarten!) naar die schijf laat kijken, kunnen ze het bestandsysteem waarschijnlijk snel repareren.

Zo niet: geef de harddisk een full format en zet daarna je backup terug.
Geen backup: helaas pindakaas, dat wordt een recovery-tool op de schijf loslaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 13:44

E-Vix

Nu met sneeuw!

Waar heb je je harde schijf voor gebruikt? Een Philips TV formatteert volgens mij een harde schijf naar een niet-regulier bestandssysteem als je hem voor opnames gebruikt.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tbsn
E-Vix schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 17:07:
Waar heb je je harde schijf voor gebruikt? Een Philips TV formatteert volgens mij een harde schijf naar een niet-regulier bestandssysteem als je hem voor opnames gebruikt.
Voor het bekijken van mediabestanden, niet voor opnames te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tbsn
Renault schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 17:01:
Waarschijnlijk is je bestandssysteem beschadigd door de actie met de TV.
Niet met Windos doorklooien, dan ga je er op achteruit !
Als je een Linux distributie of GParted (van beide moet je opstarten!) naar die schijf laat kijken, kunnen ze het bestandsysteem waarschijnlijk snel repareren.

Zo niet: geef de harddisk een full format en zet daarna je backup terug.
Geen backup: helaas pindakaas, dat wordt een recovery-tool op de schijf loslaten.
Bedankt voor de snelle reactie, ik probeer hiermee aan de slag te gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Philips TV's formateren HD's naar eigen formaat wat niet te lezen is op een PC.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 23:53
Wim-Bart schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 00:36:
Zonder waarschuwing?! Zal toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

HenkEisDS schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 00:48:
[...]

Zonder waarschuwing?! Zal toch niet?
Bij mij zegt hij dat gewoon bij het formateren op de TV.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wim-Bart schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 00:36:
Bedoel je met PC 'Windows' of zelfs niet onder Linux?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Room42 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 01:17:
[...]

Bedoel je met PC 'Windows' of zelfs niet onder Linux?
Bij mijn Philips TV geformateerde disk op geen enkel OS. Overigens kan mijn TV wel overweg met Fat32 disks, maar kan de disk niet gebruikt worden voor opnames op de TV (waarvoor ik hem dan op de TV moet formateren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolBee
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-06 23:07

ToolBee

Audiofiel met soldeerbout

Ik heb, voor mijn gevoel sinds de vorige update van W10, steeds eenzelfde melding met USBsticks.

Windows meldt dan dat de disk "mogelijk" beschadigd is, en of je hem niet beter zou formatteren.

Je kunt, zoals ik, gewoon op "nee" drukken en dan vindt verkenner meestal wel de bestanden.

Had je dat al geprobeerd?

Gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Hier lopen m.i. twee zaken door elkaar:

1. de externe harddisk wordt gebruikt als harddiskrecorder (wat hier niet het geval is):
In dit geval voert de TV een speedtest uit en formatteert daarna vaak de harddisk in een geschikt bestandssysteem (bij oudere TV's vaak EXT3). Daarmee raak je meestal alle bestaande data op die harddisk kwijt.
2. de extern harddisk wordt gebruikt om de TV bestanden op die harddisk te laten afspelen.
In dat geval is alleen van belang dat de externe harddisk een bestandssystem heeft wat de TV kan lezen.

Volgens mij is in geval 2 de externe harddisk onveilig verwijderd terwijl de TV nog bezig was, waardoor het bestandssysteem is beschadigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
ToolBee schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 01:49:
Ik heb, voor mijn gevoel sinds de vorige update van W10, steeds eenzelfde melding met USBsticks.

Windows meldt dan dat de disk "mogelijk" beschadigd is, en of je hem niet beter zou formatteren.

Je kunt, zoals ik, gewoon op "nee" drukken en dan vindt verkenner meestal wel de bestanden.

Had je dat al geprobeerd?
Verwijder jij de USB-stick wel veilig?
Als je dat structureel niet doet, kan je beter in Windows de writecache uitschakelen (= "optimaliseren voor veilig verwijderen" of zoiets).
…. en bij het drukken op "nee" en het veiligstellen van het beoogde bestand een bestandssysteem-foutcontrole uitvoeren op die USB-stick ...

[ Voor 10% gewijzigd door Renault op 05-02-2020 09:26 ]

Pagina: 1