Doof aan 1 oor, toch op zoek naar een goede gaming headset.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [S2N]Baalberith
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-09 10:20
Beste Tweakers,

Zoals gemeld, ik ben aan mijn rechteroor doof (vanaf geboorte), maar daar ik toch met vrienden vooral FPS speel ben ik op zoek naar een goede headset. Ik ben zelf al veel aan het rondkijken, en lijkt het mij dat ik moet gaan voor een over-ear headset met waarschijnlijk meerdere drivers per schelp om het gevoel van "richting" te krijgen die ik nu eigenlijk al jaren moet missen met mijn 2.1 systeem.

Zijn er hier misschien mensen met een vergelijkbaar "probleem" die hier een werkende oplossing voor hebben kunnen vinden??

Asus heeft bijvoorbeeld een headset met 7 verschillende drivers per schelp, maar echt veel meer heb ik nog niet kunnen vinden, en de prijs maakt me dan niet zo heel veel uit.

Met vriendelijke groeten,

Remco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-10 00:20
Bepalen van richting ben je geen 5.1 oid voor nodig, kan prima met een (goede) stereo headset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-10 23:43
even voor de duidelijkheid, kan je in het dagelijks leven de richting van een geluid bepalen? (dacht dat je daar 2 oren voor nodig had)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [S2N]Baalberith
Ik hoor heel zwart/wit alleen mono. Dit door het feit dat ik zonder rechteroor ben geboren. Dus om richting te bepalen moet ik mijn hoofd draaien. Daarom zijn fps games voor mij al heel wat jaartjes lastig te spelen. Dit probeer ik op te lossen met een headset wat misschien op 1 oor ook een form van surround dan wel stereo gesimuleerd kan worden.

Groetjes,

Remco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[S2N]Baalberith schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 16:31:
Ik hoor heel zwart/wit alleen mono. Dit door het feit dat ik zonder rechteroor ben geboren. Dus om richting te bepalen moet ik mijn hoofd draaien. Daarom zijn fps games voor mij al heel wat jaartjes lastig te spelen. Dit probeer ik op te lossen met een headset wat misschien op 1 oor ook een form van surround dan wel stereo gesimuleerd kan worden.
Maar je virtuele hoofd draait toch (door de muis te bewegen of rond te lopen)? En daarmee de output die naar je linkeroor wordt gestuurd.

Zodra je op het moment dat je stilstaat ingame toch de richting wil kunnen bepalen waar een geluid vandaan komt ontkom je er denk ik niet aan om iets met headtracking te doen van je eigen fysieke hoofd. Maar dat klinkt wel complex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyDon
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02-10 13:40
Luit schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 16:44:
[...]

Maar je virtuele hoofd draait toch (door de muis te bewegen of rond te lopen)? En daarmee de output die naar je linkeroor wordt gestuurd.

Zodra je op het moment dat je stilstaat ingame toch de richting wil kunnen bepalen waar een geluid vandaan komt ontkom je er denk ik niet aan om iets met headtracking te doen van je eigen fysieke hoofd. Maar dat klinkt wel complex.
Ik kan mij herinneren dat er een groot merk was die een koptelefoon had ontworpen die jouw hoofd tracked en daarmee positioneel geluid kon hebben door alleen maar rond te kijken IRL. Ik dacht dat het RAZER was of MSI oid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Albinoraptor
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:10
Ik heb even zitten googlen en kwam zo via reddit op speciale headsets voor mensen met maar gehoor aan 1 oor.

http://www.yuniheadphones.com/
Hier wordt het linker/rechter kanaal boven en onder verstuurd, dus dat je dan met 1 oor nog wel iets van richting zou kunnen bepalen.

En nog iemand die zelf heeft lopen knutselen, misschien iemand vinden die je erbij kan helpen om zelf iets te bouwen.
https://www.reddit.com/r/..._2e1vibe_headphone_build/
Of zijn ook te koop via ebay: klik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-10 11:34

Compizfox

Bait for wenchmarks

Zoals @kever678 al zegt heb je in een normale situatie (met twee functionerende oren) maar twee drivers nodig in een headset om positionele audio te krijgen. Je hebt immers maar twee oren, dus meer drivers per oor is niet nodig en heeft bovendien geen zin omdat die drivers veel te dicht bij elkaar zitten.

Als je maar één werkend oor hebt vrees ik dat je daar niet echt omheen kunt. Je zegt dat je in het echte leven je hoofd moet draaien om de positie van geluid te kunnen bepalen. Dat klinkt logisch, maar met een headset gaat dat niet werken omdat die meedraait met je hoofd.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:14
verplaatst naar Aankoopadvies

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Moet het perse een headset zijn? met een 5.1 speakerset rondom de game opstelling zou je met het wat draaien van het hoofd het misschien beter kunnen plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [S2N]Baalberith
Ik gebruik op dit moment een Logitecht 2.1 systeem, maar de headset is eigenlijk puur om te gamen met vrienden. Nu is het onhandig omdat de meeste koptelefoons stereo per oor aanbieden, en ik dus maar één kant van de game dan hoor.

Dit is de reden dat ik aan het zoeken ben naar een mogelijke oplossing.

Groetjes en dankjewel allemaal voor het alvast meedenken.

Remco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De goedkoopste oplossing die ik kan bedenken is een links rechts splitter kopen. Dan in een kanaal een oortje, ander kanaal koptelefoon.

Ik vermoed dat je snel doorhebt dat het geluid van twee verschillende bronnen komt en dan misschien jezelf nog wel aan kan leren ook welke links/rechts is. Of getto het oortje in de schelp van de koptelefoon plakken en goed hard zetten (moet je de koptelefoon wel apart in volume kunnen instellen).

Niet de mooiste oplossing maar misschien wel de goedkoopste om überhaupt te kijken of twee drivers in een koptelefoon je helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:26

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

kever678 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 13:23:
Bepalen van richting ben je geen 5.1 oid voor nodig, kan prima met een (goede) stereo headset.
Ik heb vroeger jarenlang games zoals CS en UT met een 6-driver surround headset gespeeld en dat was toch echt vreselijk veel nauwkeuriger dan een stereo setup. Kon bijna met mijn ogen dicht aanwijzen waar ze stonden en welke richting ze op liepen.

De geste dat het ook prima werkt de muis te draaien voor positie bepaling werkt alleen als het geluid doorgaat. Een enkel salvo of een paar voetstappen herhalen zich niet altijd, zelfde met een granaat die gegooid word of iets dergelijks. 5.1 is voor mij altijd een grote aanvulling geweest op games.

[ Voor 24% gewijzigd door HTT-Thalan op 18-02-2020 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:23
Kan je je 2.1 set niet "stereo" positioneren aan je linkeroor? Dus linksachter is geluid uit de linkerspeaker, linksvoor is geluid uit de rechterspeaker.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
HTT-Thalan schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 07:37:
[...]

Ik heb vroeger jarenlang games zoals CS en UT met een 6-driver surround headset gespeeld en dat was toch echt vreselijk veel nauwkeuriger dan een stereo setup. Kon bijna met mijn ogen dicht aanwijzen waar ze stonden en welke richting ze op liepen.

De geste dat het ook prima werkt de muis te draaien voor positie bepaling werkt alleen als het geluid doorgaat. Een enkel salvo of een paar voetstappen herhalen zich niet altijd, zelfde met een granaat die gegooid word of iets dergelijks. 5.1 is voor mij altijd een grote aanvulling geweest op games.
Speel al meer dan 20 jaar shooters, vroeger op (vrij) hoog niveau. Kan exact hetzelfde wat jij beschrijft met mijn stereo headset, ben je echt geen 5.1 voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

kever678 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:22:
[...]

Speel al meer dan 20 jaar shooters, vroeger op (vrij) hoog niveau. Kan exact hetzelfde wat jij beschrijft met mijn stereo headset, ben je echt geen 5.1 voor nodig.
Het is zeer mogelijk (niet in het minst omdat ik er ondertussen al járen uit ben) dat jij op veel hoger niveau speelt dan ik en er ook vele malen beter in bent. Maar hoe maak je onderscheid tussen voor en achter op een stereo systeem? Ik hoor wel degelijk een heel duidelijk verschil tussen positionering op 2.1 en 5.1 systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
HTT-Thalan schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:26:
[...]

Het is zeer mogelijk (niet in het minst omdat ik er ondertussen al járen uit ben) dat jij op veel hoger niveau speelt dan ik en er ook vele malen beter in bent. Maar hoe maak je onderscheid tussen voor en achter op een stereo systeem? Ik hoor wel degelijk een heel duidelijk verschil tussen positionering op 2.1 en 5.1 systemen.
Software vs hardware waarbij de software oplossing (vrijwel altijd) beter is.

Genoeg over te vinden op het internet (Google maar eens op 'sound positioning stereo headset' of iets vergelijkbaars)

Wellicht ook het kijken waard: YouTube: Are Surround Gaming Headphones BS?

Speelde vroeger veel call of duty 2, 5 vs 5. Na start van een ronde kon ik horen hoeveel er na de spawn links of rechts gingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

kever678 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 17:08:
[...]

Software vs hardware waarbij de software oplossing (vrijwel altijd) beter is.

Genoeg over te vinden op het internet (Google maar eens op 'sound positioning stereo headset' of iets vergelijkbaars)

Wellicht ook het kijken waard: YouTube: Are Surround Gaming Headphones BS?

Speelde vroeger veel call of duty 2, 5 vs 5. Na start van een ronde kon ik horen hoeveel er na de spawn links of rechts gingen...
Ok, ik begrijp nu (veel) beter waar je vandaan komt / argumenteert. Op deze wijze ben ik geneigd het met je eens te zijn :). De test die zij hebben uitgevoerd is software rendering die in feite op 2-kanaals (twee drivers) is geënt, maar de testmethode was ook precies zoals hierboven omschreven: Je gaat met de muis draaien om de positie te bepalen van een continue klinkend geluid.

De setup die ik vroeger gebruikte was compleet anders, en ik refereer ook aan een andere use case.

Ik gebruikte de Zalmann 5.1 headset:

Afbeeldingslocatie: https://images.bit-tech.net/content_images/2007/09/zalman_rs6f_surround_sound_headphones/b8.jpg

welke als fundamenteel (in mijn ogen dan toch) verschil heeft de manier van aansluiten:

Afbeeldingslocatie: http://3dvelocity.com/reviews/zalman_hp/images/connected.jpg

zoals je ziet een ouderwetse 5.1 bekabeling die hardwarematig dus als een 'echte' 5.1 receiver aangestuurd word. Het is dus in feite een domme headset die afhankelijk is van de rendering vanaf de geluidskaart. Destijds was dit grotendeels Soundblaster natuurlijk (sowieso in mijn geval destijds).

Mijn 'testmethode' is niet draaiend een positie bepalen van een stilstaande bron, maar stationair een bewegende bron. Met andere woorden ik sta stil en ik hoor ergens een schot afgaan, een granaat stuiteren of een persoon rennen. De positiebepaling kon ik doen op basis van het verschuivende geluid ten opzichte van mijn karakter, iets wat met 2 drivers min of meer onmogelijk is zonder zelf te bewegen. Ik kon dus horen waarheen men bewoog, welk raam er brak en vanaf welke richting ik beschoten werd.

Dit systeem is voor mij altijd net zo nauwkeurig geweest als een echte surround set zoals ik die tegenwoordig ook op mijn gaming PC heb zitten met een ouderwetsche DTS Surround receiver (2 x Dual Jack tulp kabels voor 5.1 connectiviteit) en een 'echte' 5.1 set (dus center, fronts, rears en sub). Mijn geluidskaart is een Creative XFI.

Nu game ik niet veel meer (vooral af en toe een beetje AoE en WoW) maar heb gisteren in de aanbieding Wolfenstein the New Order en Dishonored 2 gekocht dus zal zeker gaan testen of het daarin ook goed werkt :). Zeker in WoW kan ik vrij nauwkeurig bepalen waar iets vandaan komt - nogmaals: zonder zelf te bewegen, want wat je daarmee in feite doet is puur locatiebepaling op basis van geluidssterkte (beetje zoals een sonar).

Als je in de bioscoop zit heb je ook surround. Niet doordat jij je hoofd steeds moet draaien richting het geluid, maar omdat het geluid 'reist' langs de vele speakers in het systeem. In mijn beleving imiteert dit veel beter hoe je gehoor werkt in de echte wereld :). Beetje jammer dat Linus (die ik zeer waardeer om zijn hoge kwaliteit van werken) dit scenario niet getest heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door HTT-Thalan op 18-02-2020 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik heb de proef op de som genomen met een recent gekochte game "Dishonored 2".
Daarbij gebruik makend van mijn 5.1 setup (6 channel input op de versterker met een 'echte' speakerset).

Het is toch echt een groot verschil :). In deze game, waarbij je veel moet sluipen en ongezien wil blijven, gaat een hoop op geluid. Met andere woorden, je hoort de vijanden ook lopen, praten en dingen doen. En dan is het toch echt wel een hulp als je, terwijl je ergens verstopt zit, het verschil kan horen en dus ook weet of iemand van rechtsachter naar linksvoor beweegt, of achter/voor je langs gaat lopen.
Pagina: 1