Ervaring met terugsturen ivm dode pixels?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaFleche
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-09 00:30
Hoi,

Ik wil dus "AOC AG352UCG6 Zwart" kopen en bij een aantal aanbieders is deze 749 euro.
Nu ben ik best wel 'bang' voor dode pixels en het gezeur dat je hierbij kan hebben.

Heeft iemand ervaring met 'kopen op afstand' en het retouneren van een monitor ivm. dode pixels?

Ik heb zelf Bol.com op het oog voor dit scherm.

dank voor hints en tips

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:37
Je hoeft niet eens een reden te geven waarom je het terug stuurt bij kopen op afstand.
Dus wat dat betreft zit je wettelijk wel oke (binnen 14 dagen ofc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt een scherm zonder opgaaf van reden terugsturen. Zorg dat je de verpakking niet gelijk sloopt zodat die makkelijk terugkan (spreekt een beetje voor zich natuurlijk). Dan zou ik me er niet te druk over maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Inderdaad, de wet koop op afstand is vrij ruim. In vergelijking is winkelkoop erg beperkt qua rechten. Dit is expres, aangezien je in de winkel kan zien wat je van het product vindt (ofzo is het idee, ik vind dat je in de winkel ook geen erg goed beeld kan vormen).

Verder heb je een pixelgarantie. Normaal is dat bij 3 of meer dode pixels per miljoen pixels. Zie dit stukje uit deze Ius Mentis post:
Om die waarschuwingen wat eenduidiger te maken, hebben de fabrikanten een ISO norm opgesteld. Deze ISO norm 13406-2 definieert vier klassen met bijbehorende te verwachten defecten, zodat je met één oogopslag kunt aangeven met wat voor monitor je te maken hebt. Zo mag een klasse II monitor maximaal 2 dode pixels hebben of maximaal 5 dode subpixels. Een klasse I monitor mag geen enkel defect hebben. De winkelier moet voor de verkoop duidelijk aangeven om wat voor klasse monitor het gaat, en liefst ook wat dat concreet inhoudt. En dus niet door alleen maar te verwijzen naar ISO norm 13406-2, want die kost 142 euro om in te zien. De winkel moet aangeven wat er in die norm staat (“Klasse II: maximaal 2 defecte pixels of 5 subpixels”).

Steeds meer fabrikanten bieden vrijwillige garanties dat hun monitoren geen dode pixels hebben. Daar kun je die fabrikanten dan aan houden natuurlijk, want garanties gaan boven de gewone verwachtingen van een product.
Zie ook: Wikipedia: ISO 13406-2
En als aanvulling: er bestaat ook ISO 9241, welke ook eisen stelt aan het aantal dode pixels: Wikipedia: ISO 9241. In principe is ISO 13406-2 geobseleerd door ISO 9241.

In feite heb je al een afspraak dat als je scherm niet aan de ISO norm voldoet, je het gewoon terug kan sturen/brengen naar de winkel. Ook als je het in een fysieke winkel hebt gekocht. De meeste consumentenschermen zitten één klasse onder de meest strenge, en mogen dus een zeer beperkt aantal kapotte pixels hebben. Daarnaast is het mogelijk dat een winkel extra garanties biedt, of dat sommige schermen een nauwere ISO kwalificatie hebben. De monitoren die ziekenhuizen bijvoorbeeld kopen zijn Klasse I in de oudere norm of Klasse 0 in de nieuwere, en mogen dus helemaal geen defecten hebben. Heeft een scherm toch een dode pixel, dan gaat die direct terug. Aangezien jouw scherm vrij aan de prijs is zou het kunnen dat deze ook een strictere ISO norm heeft. Dat zou je nog even moeten nazoeken. Voldoen aan ISO normen is namelijk iets dat de producent vrijwillig doet.

[ Voor 12% gewijzigd door Amanoo op 04-02-2020 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Volgens jouw profiel woon je in de buurt van Alternate en Sicomputers. Je kunt ook bij deze winkels online bestellen en dan ophalen in de winkel. Het enige nadeel is dat je dan wel een computer/laptop nodig hebt om te testen. Maar dan hoeft er in ieder geval niks met postNL mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoi1234 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 13:43:
Volgens jouw profiel woon je in de buurt van Alternate en Sicomputers. Je kunt ook bij deze winkels online bestellen en dan ophalen in de winkel. Het enige nadeel is dat je dan wel een computer/laptop nodig hebt om te testen. Maar dan hoeft er in ieder geval niks met postNL mee.
Is wet koop op afstand dan wel nog relevant? Als je een online bestelling fysiek afhaalt in de winkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
hoi1234 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 13:43:
Goed idee maar.... is de WKOA dan nog van toepassing?
Je kunt ook vragen of ze er eentje voor je willen zoeken met 100% goede pixels.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Juup schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 13:59:
[...]

En dan alle dozen open maken zodat alle volgende klanten die er een kopen denken "deze is al gebruikt" en hem weer terugsturen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• co2301
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:48
Als je online bestelt, maar wel afhaalt in de winkel is WKOA niet meer van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_tiaan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:31
Ik heb zelf ook tv's geretourneerd als er dode pixels in zaten. Binnen de 2 weken moet dit nooit een probleem zijn, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaFleche
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-09 00:30
top...maakt me al iets meer gerust

Dank voor de antwoorden en informatie .... scherm zit in het mandje :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Juup schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 13:59:
[...]

Toen ik het eens opzocht, bleek dat niet uit te maken. En natuurlijk open je geen 20 dozen, maar open je net zolang dozen tot je geen dode pixels hebt.

https://www.overeenkomste...bij-winkel-of-afhaalpunt/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
co2301 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 14:02:
Als je online bestelt, maar wel afhaalt in de winkel is WKOA niet meer van toepassing.
Waar staat dat? Als jij afhaalt is de koop al op afstand gebeurd... lijkt mij dat je dan nog gewoon je rechten voor koop op afstand hebt. Ik kan het ook niet vinden in de regelgeving...

https://www.consuwijzer.n...wanneer-heb-ik-bedenktijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• co2301
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:48
MicGlou schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 14:40:
[...]

Waar staat dat? Als jij afhaalt is de koop al op afstand gebeurd... lijkt mij dat je dan nog gewoon je rechten voor koop op afstand hebt. Ik kan het ook niet vinden in de regelgeving...

https://www.consuwijzer.n...wanneer-heb-ik-bedenktijd
Ik heb het in het verleden wel eens gelezen, dat was kennelijk hier. Maar ik kan inderdaad ook geen onderbouwing vinden, mijn opmerking gaat dus niet op.
Pagina: 1