Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Pomp op vloerverwarming en anders instellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jorconmgn
  • Registratie: juni 2011
  • Nu online
Goedemorgen,

Sinds april een nieuw huis en na al het kluswerk nu eindelijk tijd om naar de duurzaamheid te kijken.
Na veel nalezen zit ik toch met wat vragen over onze 2 Grundfos pompen voor de vloerverwarming.
Een Alpha 2L 25-60 130 voor de woonkamer en kantoor en een UPS 15-50 130 voor de keuken.

Kan ik hier gewoon een pompschakelaar tussen zetten? Natuurlijk wel met een sensor die even kijkt of er warm water aankomt en hem dan aanzet, en die hem altijd even laat draaien om zo het vastroesten te voorkomen,

Is het verstandig om de pompsnelheid aan te passen? Of is dat gewoon uitproberen en kijken of hij nog steeds warm genoeg wordt?

Alvast bedankt,
Joris

Jorconmgn wijzigde deze reactie 04-02-2020 18:01 (119%)

Beste antwoord (via Jorconmgn op 04-02-2020 18:15)

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 18:59

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Beide zijn al Grundfos Alpha pompen ( energiezuinig ). De bovenste heeft een standenschakelaar ( vermoedelijk 1 2 3 ) en de onderste kan je uitgebreider instellen. Bij de bovenste kan je nog overwegen om een pompschakelaar toe te passen. Bij de onderste zou ik het denk ik niet doen.

Kwestie van proberen denk ik. In mijn geval staat mijn Grundfos Alpha pomp op de laagste pompstand (7W verbruik ), is dan het meest energiezuinig terwijl mijn vloer nog prima warm wordt.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

Beide zijn al Grundfos Alpha pompen ( energiezuinig ). De bovenste heeft een standenschakelaar ( vermoedelijk 1 2 3 ) en de onderste kan je uitgebreider instellen. Bij de bovenste kan je nog overwegen om een pompschakelaar toe te passen. Bij de onderste zou ik het denk ik niet doen.

Kwestie van proberen denk ik. In mijn geval staat mijn Grundfos Alpha pomp op de laagste pompstand (7W verbruik ), is dan het meest energiezuinig terwijl mijn vloer nog prima warm wordt.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Jorconmgn
  • Nu online
mkleinman schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 08:49:

Ok, ga ik met de standen nog wat spelen en testen.
En de witte draaiknop, die is voor de aanvoer temperatuur toch? Is het verstandig om daar nog wat mee te prutsen? (Weet echt niks van vloerverwarming merk ik)

• Gman
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 15:05
Die witte draaiknop regelt de temperatuur van je vloerverwarming, die mengt het water in het circuit met aanvoer vanuit cv/sv tot de ingestelde temperatuur.
Ben je tevreden? niks aan doen.
Maar als je het te koud vindt aanvoelen dan kan je m gerust wat hoger zetten, ik zou verhogen in stapjes van 1 a 2 graden per keer.

• mkleinman

mkleinman

Jorconmgn schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 08:51:
[...]

Ok, ga ik met de standen nog wat spelen en testen.
En de witte draaiknop, die is voor de aanvoer temperatuur toch? Is het verstandig om daar nog wat mee te prutsen? (Weet echt niks van vloerverwarming merk ik)
Waar staat de vloer nu op ingesteld en waarmee verwarm je je woning? BIj mij zelf staat deze vol open maar dat komt omdat ik verwarm met een warmtepomp die nooit warmer wordt dan 42 graden.

Volgens mij wordt niet hoger dan 45 graden aangeraden omdat bij hogere temperaturen in je vloer je vloer niet comfortabel meer is. ( te heet )

• Jorconmgn
  • Nu online
Gman schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 08:56:
Die witte draaiknop regelt de temperatuur van je vloerverwarming, die mengt het water in het circuit met aanvoer vanuit cv/sv tot de ingestelde temperatuur.
Ben je tevreden? niks aan doen.
Maar als je het te koud vindt aanvoelen dan kan je m gerust wat hoger zetten, ik zou verhogen in stapjes van 1 a 2 graden per keer.
Ok, daar kunnen we dus ook wel wat mee doen.
Bovensten foto is kantoor + woonkamer, die mag best wat warmer.
Onderste foto is keuken, daar brand je je foto bijna.
Al heeft woonkamer een houten vloer, en keuken een tegelvloer wat natuurlijk ook meespeelt.

Weten jullie toevallig ook wat het oranje blok doet op de onderste foto? Daar kan ik ook via een draaiknop graden instellen, maar dan een behoorlijk brede range (0-90).

• Gman
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 15:05
Ik heb geen idee helaas.

• mkleinman

mkleinman

Kan je eens een foto maken van dat blok?

• Zebby
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 11-02 22:06

Zebby

Gamed

mkleinman schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 09:00:
[...]

Waar staat de vloer nu op ingesteld en waarmee verwarm je je woning? BIj mij zelf staat deze vol open maar dat komt omdat ik verwarm met een warmtepomp die nooit warmer wordt dan 42 graden.

Volgens mij wordt niet hoger dan 45 graden aangeraden omdat bij hogere temperaturen in je vloer je vloer niet comfortabel meer is. ( te heet )
Hoger dan 45c raden ze af ivm levenduur van je vloer, iets met de lijm/egaline laag die dat niet leuk zou vinden? Hogere kans op scheuren? Ik heb hem nu op 35c staan volgens mij, en verwarm 20c. Zover ik weet is heel plat een lagere temperatuur gunstiger voor je gasverbruik, maar voelt natuurlijk wel weer minder lekker dan warmer. Pomp staat ook op laag.

Foto's doen het bij mij niet overigens.

• mkleinman

mkleinman

Zebby schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 11:10:
[...]

Hoger dan 45c raden ze af ivm levenduur van je vloer, iets met de lijm/egaline laag die dat niet leuk zou vinden? Hogere kans op scheuren? Ik heb hem nu op 35c staan volgens mij, en verwarm 20c. Zover ik weet is heel plat een lagere temperatuur gunstiger voor je gasverbruik, maar voelt natuurlijk wel weer minder lekker dan warmer. Pomp staat ook op laag.

Foto's doen het bij mij niet overigens.
Vond deze quote op internet, zegt idd min of meer hetzelfde als jou en wat ik eerder aanhaalde :P "Ter voorkoming van schade aan de vloer, mag het water dat door de slangen loopt die in de vloer liggen, niet al te heet zijn. Dit verschilt per soort vloerbekleding, maar over het algemeen wordt een temperatuur tussen de 30 en 45 graden geadviseerd. De temperatuur in het vloerverwarmingssysteem is doorgaans ingesteld op een maximum temperatuur van 55 graden. Veelal is deze regeling nog extra beveiligd door een maximaalbeveiliging, welke bij een te hoge temperatuur de pomp van het systeem uitschakelt. De temperatuur van de vloer zal over het algemeen variëren tussen de 22 en 36 graden. Dit is afhankelijk van de watertemperatuurregeling, het mengsysteem en de onderlinge afstand van de vloerbuizen."

Te warm geeft kans op schade aan je vloer en is niet behaaglijk meer. :)

• Jorconmgn
  • Nu online
Ik heb nu de pompen in ieder geval lager gesteld.
Ben ook even aan het testen wat ik met de draaiknoppen moet doen, en voor de zekerheid voor beide maar een pompschakelaar besteld.
Nu draaien ze natuurlijk nog regelmatig, maar dat is binnenkort natuurlijk weer een stuk minder en alle besparingen zijn natuurlijk welkom.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

Jorconmgn schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 17:53:
Ik heb nu de pompen in ieder geval lager gesteld.
Ben ook even aan het testen wat ik met de draaiknoppen moet doen, en voor de zekerheid voor beide maar een pompschakelaar besteld.
Nu draaien ze natuurlijk nog regelmatig, maar dat is binnenkort natuurlijk weer een stuk minder en alle besparingen zijn natuurlijk welkom.
Kun je de link naar je foto wijzigen of verwijderen ?
is nu niets van zichtbaar alleen lap tekst op roze achtergrond. foto kun je oa uploaden via imgbb

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• Jorconmgn
  • Nu online
Hackus schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 17:56:
[...]

Kun je de link naar je foto wijzigen of verwijderen ?
is nu niets van zichtbaar alleen lap tekst op roze achtergrond. foto kun je oa uploaden via imgbb
Vreemd, zag zelf gewoon de plaatjes.. staan op google foto's, maar heb ze verwijderd.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True