Fulltime werk in het buitenland dat contant uitbetaald word

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feihcretsam
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-04 09:51
Hallo iedereen,

Ik heb een vraag over de inkomstenbelasting en mogelijke toeslagen in mijn huidige, recent gewijzigde, werksituatie.

Ik werk in 2020 fulltime voor een Oostenrijks event catering bedrijf, met uitsluitend werk in het buitenland. Deze werkgever betaald het grootste deel van het loon contant ter plekke uit en maakt een klein deel via de bank over, naar eigen zeggen voor verzekerings technische redenen. Deze verhouding is ongeveer 80/20. De loonstrookjes die ik ontvang benoemen alleen dit deel dat via de bank komt.
Ik vraag mij af in hoeverre dit overigens ''wit'' werk is maar dat even terzijde, het betreft een groot bedrijf (genaamd Do&Co) en wij verzorgen de VIP catering bij onder andere Formule 1, Champions League en ATP tennis dus ik ga er even van uit dat als dit niet toegestaan is ze dit al te horen gekregen hebben.

Dit werk combineerde ik tot eind 2019 met parttime werk in Nederland, met het grootste deel van mijn inkomsten uit reguliere Nederlandse loondienst. Hierover betaalde ik belasting en werden mijn toeslagen berekend, maar dit valt nu helemaal weg.

Mijn vraag is hoe ik deze nieuwe inkomsten in Nederland moet aangeven, is dit alleen een kwestie van het totale bedrag invullen bij ''inkomsten uit overige werkzaamheden'' of komt hier meer bij kijken? En betekent dit iets voor mijn zorg en/of huurtoeslag?

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via Feihcretsam op 06-02-2020 08:06)

Anoniem: 567735

Ik gok dat het 20% in dienst is, en 80% freelance, 'Freier Dienstvertrag' om het op z'n Oostenrijks te zeggen. Zie bijvoorbeeld hier.

In Oostenrijk moet daarvoor de werknemer de belastingen zelf afdragen indien van toepassing.

De veronderstelling dat DO & CO (beursgenoteerd) zwart uit zou betalen lijkt me nogal ver gegrepen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:41

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Heb je het geld nodig om te kunnen leven?

Anders zou ik eens kijken of je niet beter het in Zwitserland kunt laten en investeren.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:41
Denk dat je het beste contact kan opnemen met een adviseur. Aangezien in Nederland minimaal het minimumloon gestort dient te worden. ( niet contant )

Daarnaast zit je ook met een stuk werken in het buitenland.
https://www.belastingdien..._grens_loonbelasting.html

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Deze verhouding is ongeveer 80/20. De loonstrookjes die ik ontvang benoemen alleen dit deel dat via de bank komt.
Dus krijg je voor 80% zwart betaald. Dat kun je niet terzijde schuiven.
YOLO: geniet er van en niks opgeven aan de belastingdienst want nergens ligt vast dat je dat hebt gehad.
Serieus: zoek een fatsoenlijke baan.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Feihcretsam schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 08:20:
Hallo iedereen,

Deze werkgever betaald het grootste deel van het loon contant ter plekke uit en maakt een klein deel via de bank over, naar eigen zeggen voor verzekerings technische redenen. Deze verhouding is ongeveer 80/20. De loonstrookjes die ik ontvang benoemen alleen dit deel dat via de bank komt.
Dat noemen we dus ook wel zwart.

Ik weet niet of dit je belangrijkste bron van inkomen is maar houd je er rekening mee de instanties in NL uit gaan van de bedragen die op je loonstrook staan? Bij ziekte of wanneer je van het sociale vangnet gebruik moet maken in NL, is dat dus het bedrag waar ze mee gaan rekenen.

Ik zeg, zoek een andere baan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Contant uitbetalen staat natuurlijk niet gelijk aan zwartwerken.
Je kan je contante inkomsten gewoon opgeven bij de belastingdienst als ''inkomsten uit overig werk''

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Ernemmer schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 08:36:
Je kan je contante inkomsten gewoon opgeven bij de belastingdienst als ''inkomsten uit overig werk''
Als het niet op je salarisstrook staat, hoe noem je het dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cakebp
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22-04 13:14
Ernemmer schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 08:36:
Werkgever betaalt hier geen loonbelastingen over aangezien het niet op de loonstrook staat.
Is dus in dit geval wel degelijk zwart :p

Acties:
  • Beste antwoord
  • +12 Henk 'm!

Ik gok dat het 20% in dienst is, en 80% freelance, 'Freier Dienstvertrag' om het op z'n Oostenrijks te zeggen. Zie bijvoorbeeld hier.

In Oostenrijk moet daarvoor de werknemer de belastingen zelf afdragen indien van toepassing.

De veronderstelling dat DO & CO (beursgenoteerd) zwart uit zou betalen lijkt me nogal ver gegrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Anoniem: 567735 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 08:50:

Zou zomaar kunnen. Maar als TS daar niet van op de hoogte is dan blijft het een grijs gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
cakebp schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 08:40:
[...]

Werkgever betaalt hier geen loonbelastingen over aangezien het niet op de loonstrook staat.
Is dus in dit geval wel degelijk zwart :p
Grijs zou het kunnen zijn, omdat de werkgever maar 20% opgeeft, maar ik weet de rest van zijn contract niet.

Zolang jij het goed opgeeft aan de belastingdienst is het niet zwart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-04 09:05
Topic sluiten, posts verwijderen en geld in een sok stoppen.

Ik bedoel, natuurlijk aangeven bij de Belastingdienst.
En betekent dit iets voor mijn zorg en/of huurtoeslag?
Ja, en natuurlijk betaal je er dan ook inkomstenbelasting over. Gezien je dit fulltime doet zal het niet om kleine bedragen gaan. Met een beetje pech lever je >=50% in door misgelopen toeslagen en extra belasting.

[ Voor 9% gewijzigd door Gamebuster op 04-02-2020 09:19 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online

Dat maakt t verhaal alweer een stuk anders (en eigenlijk ook wel logischer)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Alle reacties hier over dat je dus zwart wordt betaald, dat je het in een sok moet stoppen of iig niet moet opgeven laten perfect zien dat je er verstandig aan doet om even met een adviseur te praten. Kost je €75 of €100, maar dan heb je een juridisch onderbouwd advies waar je actie op kan nemen in plaats een paar schreeuwers op een online tech forum.

(Ja er zijn hier zeker mensen die er verstand van hebben en het juist zullen hebben, maar achter een toetsenbord is opeens iedereen een expert.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05:56

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

MuddyMagical schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 09:39:
Alaten perfect zien dat je er verstandig aan doet om even met een adviseur te praten. Kost je €75 of €100, maar dan heb je een juridisch onderbouwd advies waar je actie op kan nemen in plaats een paar schreeuwers op een online tech forum.
En die adviseur niet contant betalen, want dat is witwassen ;)

[ Voor 23% gewijzigd door AllSeeyinEye op 04-02-2020 09:45 ]

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 27-04 17:30
Lekker schoon maken die zwarte flappen :D

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:57
MuddyMagical schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 09:39:
Alle reacties hier over dat je dus zwart wordt betaald, dat je het in een sok moet stoppen of iig niet moet opgeven laten perfect zien dat je er verstandig aan doet om even met een adviseur te praten. Kost je €75 of €100, maar dan heb je een juridisch onderbouwd advies waar je actie op kan nemen in plaats een paar schreeuwers op een online tech forum.

(Ja er zijn hier zeker mensen die er verstand van hebben en het juist zullen hebben, maar achter een toetsenbord is opeens iedereen een expert.)
Tja, dit antwoord geldt voor elk advies-topic op dit forum. Ook over tech-zaken. Beetje flauw om het over 'schreeuwers' te hebben, want als je dit onder de koffie op een verjaardag had gevraagd, had je dezelfde antwoorden gekregen en dan is het gewoon een gesprek.
Sterker nog; de meeste antwoorden over in een sok stoppen oid worden met een knipoog gegeven

[ Voor 5% gewijzigd door monkel op 04-02-2020 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-04 21:30

PcDealer

HP ftw \o/

Maar @Feihcretsam heeft een serieuze vraag met mogelijk serieuze consequenties als het mis gaat, geef dan ook €_';#:€! serieuze antwoorden in plaats van het topic te vervuilen met onzin!

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• insante
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:21
In welke land woon je? Want dat bepaald waar je grotendeels belasting moet betalen zeker als 100% van je inkomsten uit een land anders dan Nederland komt.
https://www.belastingdien...nlands-belastingplichtige

Maar je hebt het over huur en zorgtoeslag, dus ik ga ervanuit dat je in Nederland woont. Let op dat je aan alle eisen voldoe voor deze toeslagen als je alleen in het buitenland werkt:
https://www.belastingdien...ik_werk_in_het_buitenland

Zoals eerder gezegd, zoek een adviseur. Dat kan alleen in je voordeel werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

insante schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 15:28:
In welke land woon je? Want dat bepaald waar je grotendeels belasting moet betalen zeker als 100% van je inkomsten uit een land anders dan Nederland komt.
https://www.belastingdien...nlands-belastingplichtige
Je moet denk ik toch nog even uitleggen hoe je op basis van jouw link op die uitleg komt. Het principe is namelijk dat je belasting en sociale premies afdraagt in het land waar je werkt als je loondienst bent. Dat is bijvoorbeeld waar het vaak met de hypotheekaftrek op vast loopt voor Nederlanders ingezetenen die in Duitsland willen gaan werken.

Zie ook bijvoorbeeld hier voor een uitwerking tussen Nederland en Duitsland in Jip-en-Janneke-taal.

Nog even los van deze discussie moet de OP overigens ook nog even nakijken of hij (op papier) in Oostenrijk werkt, of misschien wel in een andere EU-lidstaat (misschien zelfs wel daar buiten). Het zou namelijk best wel eens zo kunnen zijn dat het vaste werk via Oostenrijk gaat, en het freelance gedeelte via een Maltees of Cypriotisch bedrijf. Het zou me eigenlijk verbazen, maar wie weet.

Kortom (en daar verschillende onze conclusies niet @insante): toch even goed alles nagaan. Naar mijn idee hoeft dat niet via een betaalde adviseur, maar kom je met uitzoekwerk en eventueel wat navragen bij de Belastingdienst je ook een heel eind. Dan heb je in ieder geval een plausibel verhaal als je nog wat prutsen wilt, dan blijft het bij een naheffing van 100% van de misgelopen belasting, en niets er boven op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
Oogje schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 08:39:
[...]

Als het niet op je salarisstrook staat, hoe noem je het dan?
gewoon geld verdienen? :) maar goed als hij het gewoon aangeeft aan de belastingdienst is het niet zwart he of dat slim is is een andere zaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:10

Dit vind ik een interessante bijdrage, helaas wordt hij bijna geheel genegeerd. Als inderdaad sprake is van zoiets, dan is daar wel een overeenkomst over gesloten tussen de werk-/opdrachtnemer en werk-/opdrachtgever.

TS: check je contract!

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Feihcretsam
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-04 09:51
Heel erg bedankt voor alle informatieve reacties! Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee of dit nou echt zwart werk betreft of niet. Ik vermoed van wel, maar omdat het een groot beursgenoteerd bedrijf betreft ben ik er altijd maar van uit gegaan dat het zuivere koffie was/is.

Ik ga toch maar contact opnemen met de belastingdienst en/of een erkende adviseur om zeker te weten dat ik niet tegen verrassingen aanloop, aangezien ik al mijn geld in 2020 op deze manier ga verdienen. Ook ga ik even een mailtje sturen naar de Finance afdeling die de uitbetalingen regelt.

Nogmaals bedankt voor de reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Feihcretsam schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 08:05:
Heel erg bedankt voor alle informatieve reacties! Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee of dit nou echt zwart werk betreft of niet. Ik vermoed van wel, maar omdat het een groot beursgenoteerd bedrijf betreft ben ik er altijd maar van uit gegaan dat het zuivere koffie was/is.

Ik ga toch maar contact opnemen met de belastingdienst en/of een erkende adviseur om zeker te weten dat ik niet tegen verrassingen aanloop, aangezien ik al mijn geld in 2020 op deze manier ga verdienen. Ook ga ik even een mailtje sturen naar de Finance afdeling die de uitbetalingen regelt.

Nogmaals bedankt voor de reacties.
Hou er, naast de belastingzaken, ook rekening mee dat misschien je verzekeringsplicht (is ook je verzekeringsrecht) in Nederland kan vervallen. Dat kan zelfs met terugwerkende kracht. Je krijgt dan wel betaalde premie terug, maar bent ook zelf verantwoordelijk voor de betaling van je zorgkosten. Als je verzekeringsplicht in NL vervalt moet je in Oostenrijk een zorgverzekering afsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bij mij zouden echt alle alarmbellen afgaan. Wegens “verzekeringstechnische redenen” - betekend dit concreet databus in geval van ziekte, ongeluk maar ook pensioen maar 20% gedekt bent? Zwart werk = de maatschappij naaien.
Wat is eruit gekomen nu?

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:03

Yucon

*broem*

TS, heb je al onderzocht of er aan jou door Oostenrijk nog aanvullende eisen opgelegd worden om dit mogelijk te maken? Zoiets als dat je in Nederland ook aan bepaalde eisen moet voldoen om als ZZP'er gezien te worden?
Pagina: 1