Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dukejan
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-09 21:33
Beste Tweakers,

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het probleem is alleen dat ik niet zo goed weet hoe ik mijn functie moet omschrijven. Hebben jullie ervaring hiermee en kunnen jullie mij hierin de juiste kant op duwen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kezzza
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-09 14:38
Ik zou zeggen servicemanagement, is nu je doel om een goede titel te krijgen of is het voornamelijk bedoeld om je beloning aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dukejan
kezzza schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 08:14:
Ik zou zeggen servicemanagement, is nu je doel om een goede titel te krijgen of is het voornamelijk bedoeld om je beloning aan te passen?
Servicemanagement. Nu ik de naam zo zie en deze door de welbekende zoekmachine heenhaal klinkt deze wel logisch.

Mijn doel is voornamelijk om voor nu, maar ook in de toekomst duidelijk aan de organisatie, leveranciers en toekomstige werkgevers te kunnen doorgeven wat mijn werkzaamheden zijn. Dat daaruit een onderhandeling over salaris uit kan voortkomen is in deze fase een bonus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kezzza
De volgende stap is dan bepalen op welk niveau je nu opereert, service management kan gaan van operationeel (enkel aansturen en managen van tickets/externen) tot de strategische onderhandelingen hoe het contract uit te nutten of te verbeteren.
Ik neem aan dat je manager over het contract gaat? Anders kan er ook nog een stuk contractmanagement bij komen. Wat ik ook zou doen als ik jou was is bespreken met je baas wat je niet dient te doen, dit om te voorkomen dat je als manusje van alles ingezet wordt en niet kan focussen op groeien in de daadwerkelijke functie.

Succes met het bepalen van je functietitel en bijbehorende verantwoordelijkheden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 20:04
hier heet dat de "facility manager" (alleen die heeft niks te doen met IT want dat is weer de Manager Infra en de Manager Applicaties)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kezzza
xtrme schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 08:37:
hier heet dat de "facility manager" (alleen die heeft niks te doen met IT want dat is weer de Manager Infra en de Manager Applicaties)
Je doelt neem ik aan op de functie van zijn oude manager? het zou me verbazen als een bedrijf de persoon welke een leverancier voor de IT aanstuurt facility manager genoemd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:32
Wat doe je nu precies op een dag? De leverancier vertellen wat ze moeten doen of je collegas vertellen hoe de kraan werkt? (Doe je nog technische dingen? Zo ja, welke?)

[ Voor 15% gewijzigd door chaoscontrol op 04-02-2020 09:17 ]

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dukejan
chaoscontrol schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 09:17:
Wat doe je nu precies op een dag? De leverancier vertellen wat ze moeten doen of je collegas vertellen hoe de kraan werkt? (Doe je nog technische dingen? Zo ja, welke?)
Mijn wekelijkse werkzaamheden zijn:

- Met de organisatie de IT inrichten zodat deze aansluit op hun wensen. Daarin meedenken in de oplossing die benodigd zijn
- Zorgen dat IT slim ingezet wordt. Overhead voorkomen en processen helder en duidelijk krijgen, maar wel voor zorgen dat deze veilig en integer zijn. Zorgen dat zaken die een hoge uptime benodigd hebben, dit ook krijgen. (mits de daarbij behorende kosten ook geaccepteerd worden)
- Beleid van de organisatie hanteren. Beveiliging, integriteit en afspraken.
- Aansturen van de IT leverancier, voornamelijk die van werkplek, netwerk en systeembeheer. Afspraken daarbij monitoren en waar nodig escaleren bij de Servicemanager van de leverancier.
- In beperkte mate aan de knoppen zitten. Liever niet, omdat de verantwoordelijkheid uiteindelijk bij de leverancier ligt. Soms in samenspraak met de organisatie, of omdat dit de boel vergemakkelijkt/versnelt gebeurd dit toch. Denk aan: Aanpassen van netwerk shares, aanpassen van netwerk rechten/gebruikers. SQL onderhoud, monitoring Hyper-V.
- Sporadisch werkplek beheer. Wanneer er echt noodzaak voor is. Bij ons is 2 van de 5 dagen een onsite medewerker aanwezig. Dit gebeurd overigens zelden.
- Projectbegeleiding. Regelmatig krijgen wij nieuwe locaties erbij. In korte tijd moet daar netwerk en werkplek gerealiseerd wordt, alsmede een koppeling naar ons hoofdkantoor. Hierin neem ik het IT stuk voor mijn rekening om dit te begeleiden en te laten uitvoeren.
- Allround to-go persoon bij problemen. Ik wordt als een vertrouwenspersoon binnen de organisatie gezien voor verschillende zaken. Dit is vaak wel op processen gericht.

[ Voor 7% gewijzigd door dukejan op 04-02-2020 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Heeft ook aardig wat raakvlakken met Solutions Architect. Maar het is wel een beetje een 'manusje van alles' rol.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:32
dukejan schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 10:09:
[...]

Mijn wekelijkse werkzaamheden zijn:

- Met de organisatie de IT inrichten zodat deze aansluit op hun wensen. Daarin meedenken in de oplossing die benodigd zijn
- Zorgen dat IT slim ingezet wordt. Overhead voorkomen en processen helder en duidelijk krijgen, maar wel voor zorgen dat deze veilig en integer zijn. Zorgen dat zaken die een hoge uptime benodigd hebben, dit ook krijgen. (mits de daarbij behorende kosten ook geaccepteerd worden)
- Beleid van de organisatie hanteren. Beveiliging, integriteit en afspraken.
- Aansturen van de IT leverancier, voornamelijk die van werkplek, netwerk en systeembeheer. Afspraken daarbij monitoren en waar nodig escaleren bij de Servicemanager van de leverancier.
- In beperkte mate aan de knoppen zitten. Liever niet, omdat de verantwoordelijkheid uiteindelijk bij de leverancier ligt. Soms in samenspraak met de organisatie, of omdat dit de boel vergemakkelijkt/versnelt gebeurd dit toch. Denk aan: Aanpassen van netwerk shares, aanpassen van netwerk rechten/gebruikers. SQL onderhoud, monitoring Hyper-V.
- Sporadisch werkplek beheer. Wanneer er echt noodzaak voor is. Bij ons is 2 van de 5 dagen een onsite medewerker aanwezig. Dit gebeurd overigens zelden.
- Projectbegeleiding. Regelmatig krijgen wij nieuwe locaties erbij. In korte tijd moet daar netwerk en werkplek gerealiseerd wordt, alsmede een koppeling naar ons hoofdkantoor. Hierin neem ik het IT stuk voor mijn rekening om dit te begeleiden en te laten uitvoeren.
- Allround to-go persoon bij problemen. Ik wordt als een vertrouwenspersoon binnen de organisatie gezien voor verschillende zaken. Dit is vaak wel op processen gericht.
Meeste punten zeggen niet zoveel of zou ik verwachten dat je leverancier het grootste deel uit handen neemt; Ik kan het niet vertalen naar werkzaamheden waar je een dag mee vult. Zou je een voorbeeld kunnen geven van hoe een werkdag eruit ziet voor je?

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 20:01

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@dukejan Iets zegt mij dat jouw daadwerkelijk gewerkte uren en de contract uren niet gelijk zijn.

Want volgens mij heb jij gewoon meerdere functies/rollen, wat natuurlijk super is voor je werkgever.. maar voor jou niet.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dukejan
chaoscontrol schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 10:13:
[...]

Meeste punten zeggen niet zoveel of zou ik verwachten dat je leverancier het grootste deel uit handen neemt; Ik kan het niet vertalen naar werkzaamheden waar je een dag mee vult. Zou je een voorbeeld kunnen geven van hoe een werkdag eruit ziet voor je?
Een dag uit de week

In de ochtend ontvang ik e-mailtjes met rapporten. Deze bevatten informatie als "de backup status", of er gebruikers uit dienst zijn gegaan, of er bestanden zijn benaderd door ongeautoriseerde personen en of er software is met beveiligingslekken. (NCSR) (
Daarna focus ik mij op de projecten die lopen. Wat is de status en wat moeten we doen. Veelal netwerktekeningen die we compleet moeten krijgen, internetlijnen die nog in aanvraag staan.
Vervolgens wordt ik bij een overleg getrokken. Er is een datalek geweest en we moeten uitzoeken hoe dit tot stand is gekomen, en hoe we dit gaan voorkomen.
De noodstroom aggregaat moet maandelijks getest worden. Controleren of deze nog draait, diesel controleren, motor nakijken en checklijst invullen
Een applicatie is verouderd en dient te worden bijgewerkt. Hiervoor moet de server opgezet worden door de beheerpartij en de applicatie door de leverancier. Vaak zie je dat deze dit niet op elkaar afgestemd krijgen, dus ik zit daar dan tussen.
Escalatie. Een internetlijn op een locatie ligt eruit waardoor we omzetderving hebben of SLA niet halen. Dit is wel gemeld bij de beheerpartij, maar er dient een stukje incidentmanagement op te zitten. Hier mag ik deze rol vanuit onze organisatie oppakken.

Tussendoor wordt ik over van alles gevraagd.
Heej, wie moet ik hebben over vragen over applicatie x?
Ik heb een excel document die te groot is, hoe los ik dat op?
Mijn Outlook is traag, wat kan ik doen.
We hebben een dagelijkse export nodig van onze datawarehouse, hoe gaan we dat oplossen?
Falcon schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 10:35:
@dukejan Iets zegt mij dat jouw daadwerkelijk gewerkte uren en de contract uren niet gelijk zijn.

Want volgens mij heb jij gewoon meerdere functies/rollen, wat natuurlijk super is voor je werkgever.. maar voor jou niet.
Dat valt reuze mee. Ik heb mij daar een 5 jaar geleden sterk in vergist waardoor ik daar wat aan onderdoor ging. Vanaf dat moment ben ik strikt op mijn uren gaan zitten en heb dit ook helder gecommuniceerd in de organisatie, waardoor iedereen dat ook accepteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:45

Yucon

*broem*

dukejan schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 11:18:
Dat valt reuze mee. Ik heb mij daar een 5 jaar geleden sterk in vergist waardoor ik daar wat aan onderdoor ging. Vanaf dat moment ben ik strikt op mijn uren gaan zitten en heb dit ook helder gecommuniceerd in de organisatie, waardoor iedereen dat ook accepteert.
Heb je ook het idee dat je de diverse functies goed kunt uitvoeren? Het risico van alles half doen ligt ook wel op de loer zo.

Misschien moest je als onderdeel van je vraag ook eens kijken of er iets handiger ingedeeld kan worden wat betreft takenpakket.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deurges
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-09 10:48
En een gesprek aangaan met je leidinggevende / directie en vragen wat ze verwachten van je en in welke rol jij je het beste zou voelen. Vanuit daar kun je ook kijken of bepaalde taken die je nu doet, oa gebruikersondersteuning, niet volledig weg moet bij jou. Dus nieuwe/extra mensen er bij.

Het siert je dat je alles wilt doen, maar als je alles doet, dan zal het ook allemaal teveel worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Ik lees tussen neus en lippen dat je eigenlijk nog maar weinig echt systeem engineering zelf doet, en vooral meer het losse administratieve werk.

":- In beperkte mate aan de knoppen zitten. Liever niet, omdat de verantwoordelijkheid uiteindelijk bij de leverancier ligt. Soms in samenspraak met de organisatie, of omdat dit de boel vergemakkelijkt/versnelt gebeurd dit toch. Denk aan: Aanpassen van netwerk shares, aanpassen van netwerk rechten/gebruikers. SQL onderhoud, monitoring Hyper-V." Dit zijn volgens mij in zeer beperkte maten plus het monitoren van Hyper-V is helemaal niet zo spannend.

dit zou ik als een risico zien gezien alle technische werk is outsourced. Men zal op een dag gewoon kunnen zeggen dat stukje pakt de outsourced club mee, je bent geen Systeem beheerder en geen manager. Dit lijkt mij geen lange carriere beschoren nu de stap al enkele jaren gedaan is naar outsourcing en dit stabiel draait inmiddels.

[ Voor 51% gewijzigd door Wowhead op 04-02-2020 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
dukejan schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 11:18:
[...]

Een dag uit de week

In de ochtend ontvang ik e-mailtjes met rapporten. Deze bevatten informatie als "de backup status", of er gebruikers uit dienst zijn gegaan, of er bestanden zijn benaderd door ongeautoriseerde personen en of er software is met beveiligingslekken. (NCSR) (
Daarna focus ik mij op de projecten die lopen. Wat is de status en wat moeten we doen. Veelal netwerktekeningen die we compleet moeten krijgen, internetlijnen die nog in aanvraag staan.
Vervolgens wordt ik bij een overleg getrokken. Er is een datalek geweest en we moeten uitzoeken hoe dit tot stand is gekomen, en hoe we dit gaan voorkomen.
De noodstroom aggregaat moet maandelijks getest worden. Controleren of deze nog draait, diesel controleren, motor nakijken en checklijst invullen
Een applicatie is verouderd en dient te worden bijgewerkt. Hiervoor moet de server opgezet worden door de beheerpartij en de applicatie door de leverancier. Vaak zie je dat deze dit niet op elkaar afgestemd krijgen, dus ik zit daar dan tussen.
Escalatie. Een internetlijn op een locatie ligt eruit waardoor we omzetderving hebben of SLA niet halen. Dit is wel gemeld bij de beheerpartij, maar er dient een stukje incidentmanagement op te zitten. Hier mag ik deze rol vanuit onze organisatie oppakken.

Tussendoor wordt ik over van alles gevraagd.
Heej, wie moet ik hebben over vragen over applicatie x?
Ik heb een excel document die te groot is, hoe los ik dat op?
Mijn Outlook is traag, wat kan ik doen.
We hebben een dagelijkse export nodig van onze datawarehouse, hoe gaan we dat oplossen?
Zoals ik zeg dit zijn echt minimale Systeem beheerders taken oa het monitoren van backup status, dat doen system admins zoeizo want hun moeten het oplossen, volgens mij doe jij best veel redundant werk zodat het lijkt of het relevant is maar uiteindelijk zit je er een beetje voor spek en bonen.

Sorry man ik hoop dat hoe ik het ziet je helpt in je carriere, maar ik denk mocht je ooit een switch maken dan kan dat nog best eens pittig zijn der langer je dit door laat gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@dukejan Wat is de reden ?

Wil je beter beloond worden, of staat een andere titel je beter (op je CV voor later) soms verricht je werkzaamheden waar niet echt een titel bijhoort. Voor mijzelf vindt ik het onzinnig, zolang ik maar tevreden ben met werk en beloning.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:03

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Functioneel Beheerder
Informatiemanager
...
(?)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Ik lees het topic en krijg het idee dat de functietitel voor jou een middel is, om een bepaald doel te bereiken. Maar wat is dat doel precies :) gaat het om de communicatie naar buiten toe, zodat jouw functietitel bepaalde verwachtingen schept bij leveranciers over wat jouw rol in de samenwerking is? Je schrijft ook een stukje over om je heen kijken, heb je het idee dat je huidige functie ondergewaardeerd wordt, en is het doel om een beter salaris te regelen?

En om eerlijk te zijn, staar je niet blind op functietitels. Want het zegt niet zoveel over de competenties van iemand. Ik heb gewerkt met global senior security auditors die niks wisten, niks wouden beslissen en vooral niet wouden meewerken. Maar ik heb ook servicedesk medewerkers meegemaakt die echt hemel en aarde bewogen om iets te regelen. Laat je niet gek maken door al die hippe titels die iedereen op LinkedIn heeft staan.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menonv
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-09 14:39

menonv

Beunhazerij?

@dukejan
Klinkt als de positie waar ik ook in zat. Ook "mannusje van alles". Dat gebeurd vanzelf na een tijdje als je niet genoeg "nee" durft / doet zeggen. Dan krijg je op een gegeven moment een zeeeer breed raakvlak en "go to guy" voor problemen. Zo wordt je verantwoodelijk naar de IT zaken ook voor het Facilitair management. Op de uitvoerende / projectmatige rol wat jij volledig schetst, met alle kennis die je op hebt gedaan over die jaren heen ; valt CTO. Chief Technology Officer. Gaan ze je die geven, Nee, heel waarschijnlijk niet, want die stap is extreem.
Maarja, wat dan. Je hebt in principe je eigen baan weg-geautomatiseerd en hebt nu taken om je heen zodat je "er nog bent". Gevaarlijke positie.

Als je op een gegeven moment nu een IT Manager, of iig. poppetje boven je krijgt - die gaat jou dezelfde vragen stellen. "Wat doe je nu precies qua IT? (Want dat is waar je betaald voor wordt!)" "Oh is dat geen 40 uur per week?" en hop, het sneeuwballetje rolt.

Maar je stelt zelf dat er 60 locaties zijn die nu "automatisch / extern beheerd" worden.
Ik zou in gesprek gaan dat je terug naar je roots wilt gaan, only IT - en verbetering van het hele platform ofzo gaat initiëren, evt backup verder, weet ik veel.
Maar jeetje, weg bij die Airco's en luchtcirculatie en whatever en nog ligt te rotten. :p

i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:47
xtrme schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 08:37:
ICT is meestal ook ondersteunend aan het primaire proces dus in die zin wordt dat nog wel eens onder dezelfde noemer gebracht.
Pagina: 1