Help: Package node 100+ graden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastersb
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 25-05 12:35
Beste mede tweakers,

Ik heb vandaag een strestest uitgevoerd en zag iets schokkends.
De tempraturen in HWMonitor waren voor mij vaag.

Allereerst de systeem specs.
Amd Ryzen R9 3900x
Nvidia RTX 2080 TI

De Cpu Core had een Max temp van 48c
De Gpu core had een Max temp van 49c
Maar de package node had een max temp van 104c

De GPU en de CPU zijn watergekoeld in de zelfde loop met 1 enkele 360 radiator.

Wat kan ik doen om de tempratuur omlaag te krijgen?

Package node

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Wat zegt ryzen master?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Met de core temperaturen die prima zijn is het waarschijnlijk niets meer dan een foutje waarbij die temp niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastersb
@418O2 Ryzen master net ook bekeken, die is rond de 100 graden.

@PilatuS er klopt inderdaad iets niet.

Ik ga morgen anders de CPU blok opnieuw monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
mastersb schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 01:53:
Ik ga morgen anders de CPU blok opnieuw monteren.
Met een max CPU temp van onder de 50 graden heeft dat geen zin. Ik zou even op Google zoeken naar die package temp omdat het mogelijk gewoon een foute uitlezing is waarbij er dus niets 100 graden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mastersb
Heb het wat onderzocht en kwam erachter dat de Package Node de sensor in de processor is en de CPU core de moederbord sensor is. In dit geval lijkt het erop dat de temperaturen gevaarlijk hoog zijn. Heb vandaag nieuwe koelpasta besteld. Het komt morgen binnen, zodra het binnen is ga ik de waterloop leeg laten lopen en daarna de koelblok opnieuw monteren om het opnieuw te testen.

Het kan niet aan de pomp/radiator liggen aangezien de GPU niet boven de 50 graden komt met furmark strestest komt.

Bedankt voor de reacties ik laat de resultaten weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mastersb
Danku allen,

Na dat ik de CPU blok opnieuw heb gemonteerd en voorzien had van nieuwe pasta, Is de temperatuur 76 graden tijdens een aida64 torture test inclusief GPU. Dus bij deze is het probleem opgelost.
Hij boost ook richting de 4.6

temps nieuw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Mooi dat het is opgelost. Nog iets gevonden dat de oorzaak zou kunnen zijn? Blok geen gelijkmatige druk gehad ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Dus toch hoge CPU temps met een blok dat niet goed zat.

Hoe zag de afdruk van de koelpasta er uit toen je het blok er af haalde ? Verder hoe heb je de boel aangedraait ? Met kruislinks aandraaien of op een andere manier ?

76 graden voor een customloop is nog steeds niet echt geweldig afhankelijk van de specs. Genoeg mensen die met customwaterkoeling 15 of 20 graden lager zitten. Dus mooi dat het nu beter is, maar mogelijk kan het nog veel beter en is het nog niet optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Ook zoveel lager met een torture test op 4,5ghz met 1.5v?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastersb
Hoi,

Afdruk koelpasta leek alsof het aan 1 zijde niet goed gedrukt werd, maar was wel op de volledige IHS verdeeld. De boel is kruislinks aangedraaid.

Ik heb opzich maar een kleine 30mm 360 radiator voor 2 grote energie vreters. En mijm be quiet silent wings fans draaien maar op 50% (1100rpm). mijn 2e radiator binnen is ga ik opnieuw testen. Maar voor nu is er geen thermal throttle meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Een 3x120mm rad is ruim genoeg om alleen CPU of alleen GPU op nette temps te houden. Dit maakt de temp voor de CPU met alleen een CPU stresstemp nog wel hoog. Meet je ook de watertemp en heb je een fancurve op basis van de watertemp ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Praktisch gezien is een 360 rad toch afdoende? Wanneer staan beide nou in de praktijk vol te stampen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
418O2 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 07:26:
Praktisch gezien is een 360 rad toch afdoende? Wanneer staan beide nou in de praktijk vol te stampen?
Met een zware game waar de GPU op 100% draait en de CPU ook flink aan het werkt is, dan is een 3x120mm rad niet bepaald heel veel. Helemaal als je de boel ook stil zou willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
PilatuS schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 15:22:
[...]

Met een zware game waar de GPU op 100% draait en de CPU ook flink aan het werkt is, dan is een 3x120mm rad niet bepaald heel veel. Helemaal als je de boel ook stil zou willen hebben.
Maar welke games doen dat? Neem aan dat hij minimaal op 1440p speelt, dan doet zijn CPU niet zoveel. Althans, bij mij zie ik mijn 2700x nooit echt veel doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
418O2 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 15:24:
[...]

Maar welke games doen dat? Neem aan dat hij minimaal op 1440p speelt, dan doet zijn CPU niet zoveel. Althans, bij mij zie ik mijn 2700x nooit echt veel doen
De GPU op 100% laten draaien lukt sowieso wel. De CPU hoeft ook niet op 100% te draaien om toch flink wat warmte te produceren. Het klopt dat je deze CPU niet zomaar op 100% laat lopen, maar 50% samen met de GPU maakt een 3x120mm rad niet bepaald veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastersb
Als 1 van de 2 belast worden schiet de CPU tempraturen niet zo erg omhoog. Maar gedeelde belasting is het wel hoog. Ik heb tevens ook niet de D5 vario pomp op standje 5 staan want dit maakt behoorlijk veel herrie. Hij staat op 3.

Mijn monitor is 1440p/144hz dus het klopt wel dat cpu niet volledig belast wordt. Mijn fan curve is gebaseerd op CPU tempraturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Als je een fancurve op basis van watertemp kan maken zou ik dat sowieso doen. Het lieft met iets als een Aquaero, maar in ieder geval niet op basis van de CPU temp. De CPU temp kan 20 graden omhoog schieten in een halve seconde om 3 seconden later weer 15 graden lager te zijn. In die tijd veranderd de watertemp nog geen halve graad. Op basis van de watertemp laat de fans precies hard genoeg draaien en alleen wanneer het nodig is. Op basis van CPU temp gaan ze draaien terwijl het niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastersb
Bedankt voor de info, had daar totaal geen rekening mee gehouden met dat aspect. Ik zal er even in verdiepen over hoe en wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:46
De GPU en de CPU zijn watergekoeld in de zelfde loop met 1 enkele 360 radiator.
Je warmt dus met de 1e het water op en daarna ga je daar de 2e mee koelen. Geen wonder dat er dan iets flink warm wordt.

En aangezien het beide redelijke energieverbruikers kunnen zijn...

Als je je 2e rad binnen hebt, zou ik die tussen 1 en 2 hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
White Feather schreef op zondag 9 februari 2020 @ 09:09:
[...]

Je warmt dus met de 1e het water op en daarna ga je daar de 2e mee koelen. Geen wonder dat er dan iets flink warm wordt.

En aangezien het beide redelijke energieverbruikers kunnen zijn...

Als je je 2e rad binnen hebt, zou ik die tussen 1 en 2 hangen.
Dit is niet hoe waterkoeling in de praktijk werkt. Volgorde van onderdelen maakt geen merkbaar verschil. Het is nutteloos om een radiator tussen CPU en GPU te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:46
PilatuS schreef op zondag 9 februari 2020 @ 20:08:
[...]

Dit is niet hoe waterkoeling in de praktijk werkt. Volgorde van onderdelen maakt geen merkbaar verschil. Het is nutteloos om een radiator tussen CPU en GPU te zetten.
Ik ben even gaan zoeken en begrijp dat het verschil in temperatuur inderdaad erg klein is tussen voor en na de radiator door de snelheid van het water in de leidingen.

Mea culpa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.stanneveld
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-03 07:27
Zou voor een paar tientjes even een Aquacomputer Quadro of Octo halen en een inline sensor.
Ding werkt zelfstandig ken je mooi fan curves mee maken, en target temp mee in stellen.

heb zelf 2 360's 30mm rads, eentje gaat wel
maar met 2 draait het wat stiller en heb ik a water temp sneller omlaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-09 09:12

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Een rad koelt sowieso niet super. Mijn radiator koelt de vloeistof met 1 graad. Mijn tubes zorgen voor 3 graden afkoeling. De fans zijn sowieso niet echt hard bezig tho.
Pagina: 1