Krijg je daar niet het gewenste antwoord op, dan zou ik eieren voor je geld kiezen en op zoek gaan naar een nieuwe baan. ~4 jaar ervaring als developer betekent dat de banen voor het oprapen voor je liggen.
The devil is in the details.
Werkt dat niet bij de eerste poging kun je het alsnog steviger aanpakken. Maar met stroop vang je meer vliegen dan met azijn.
Ik zou even vragen aan jouw manager/HR of ze wel de juiste template hadden voor het contract omdat je een junior-contract hebt gekregen terwijl je een medior-contract had verwacht. Zegt jouw manager/HR dat je het goede contract hebt, dan niet in discussie gaan, maar verder gaan zoeken naar een andere baan. Ook niets tegen jouw manager zeggen als je wat anders hebt gevonden, gewoon op de laatste dag aan het einde je spullen inleveren en zeggen dat je niet meer terugkomt omdat je een beter aanbod hebt gekregen.
Overigens heb ik het zelf eigenlijk nog nooit meegemaakt dat je na een half jaar al een contractverlenging aangeboden krijgt. Wellicht dat dat een erg enthousiast verwachtingspatroon is van jouw kant, waardoor je je nu erger aan het opwinden bent dan nodig is. Wat verder heel begrijpelijk is, maar ik denk dat je inderdaad even de emotie opzij moet zetten.
Waarom zouden ze je een verlenging aanbieden als je nog 6 maanden te gaan hebt?Mijn verwachting was dat ik na een half jaar (van een jaarcontract) een verlenging aangeboden zou krijgen. Dat is niet gebeurd. Toen er nog 3 maanden te gaan waren heb ik het zelf aangekaart (fout 1?) - er is toen toegezegd dat er iets mee gedaan zou worden. Halve maand later krijg ik het aanbod.
Waarom kaart jij het aan terwijl je nog 3 maanden te gaan hebt?
Als ik een jaarcontract teken, verwacht ik na 6 maanden niet al een verlenging, ook niet na 9 maanden.
EU DNS: 86.54.11.100
Probeer vooraf een idee te hebben waar je qua salaris wilt zitten. Misschien heeft iemand echt zitten slapen en vragen ze wat je in gedachte hebt qua salaris.
Ga er niet te agressief in. Ook al blijkt het een bewuste actie te zijn, hou het professioneel met iets van “we zitten niet op één lijn met elkaar” en teken het nieuwe contract dan gewoon niet.
[ Voor 11% gewijzigd door Widow op 03-02-2020 20:32 ]
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Dikgedrukte is denk ik ook deels waarom ik hier een beetje pissig over ben denk ik, het voelt heel erg alsof ze mij een dienst doen door mij in te huren (maar dat is denk ik vooral nu de emotie).Hahn schreef op maandag 3 februari 2020 @ 19:29:
Eén keer teruggeven dat je natuurlijk niet akkoord gaat met een salarisverlaging (betwijfel of dat überhaupt kan/mag, maar mogelijk dat dat een foutje was) en dat je in ieder geval een (al dan niet kleine) verhoging verwacht.
Krijg je daar niet het gewenste antwoord op, dan zou ik eieren voor je geld kiezen en op zoek gaan naar een nieuwe baan. ~4 jaar ervaring als developer betekent dat de banen voor het oprapen voor je liggen.
Het ding is dat ik het werk echt super leuk vind en mijn naaste collegas/team bevalt mij echt goed. Ik zou dat liever niet kwijtraken door een kneuterig gedrag.t_captain schreef op maandag 3 februari 2020 @ 19:37:
Volgens mij zit je niet bij de goede werkgever.
Van het grapje vind ik een goed idee, ik ben iemand die als het mij echt stoort het best dramatisch over kan komen. Misschien kan ik ze beter de kans geven om vanuit hunzelf dit te corrigeren.Yucon schreef op maandag 3 februari 2020 @ 19:45:
Volgens mij kun je er beter niet direct al te keihard induiken. Ik zou het eerst even met een grapje proberen "hey, leuk geprobeerd, maar dat gaat hem niet worden. Maar jullie kunnen vast wel iets beters verzinnen". Op die manier geef je ze de kans een eventuele fout te corrigeren zonder het meteen op de spits te drijven.
Werkt dat niet bij de eerste poging kun je het alsnog steviger aanpakken. Maar met stroop vang je meer vliegen dan met azijn.
dit gaat dan sowieso de conclusie worden, maar ik denk niet dat ik mij in zou kunnen houden.Transportman schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:06:
Allereerst, als ik jouw verhaal zo hoor, doe je het niet "best OK", maar doe je het veel beter dan dat.
Ik zou even vragen aan jouw manager/HR of ze wel de juiste template hadden voor het contract omdat je een junior-contract hebt gekregen terwijl je een medior-contract had verwacht. Zegt jouw manager/HR dat je het goede contract hebt, dan niet in discussie gaan, maar verder gaan zoeken naar een andere baan. Ook niets tegen jouw manager zeggen als je wat anders hebt gevonden, gewoon op de laatste dag aan het einde je spullen inleveren en zeggen dat je niet meer terugkomt omdat je een beter aanbod hebt gekregen.
Nu ik de reacties lees moet ik dit ook concluderen, ik werd ook een beetje gek aangekeken toen ik er 'zo vroeg' al over begon. Aan de ene kant denk ik OK, is inderdaad wel erg vroeg als je nog een paar maanden te gaan hebt, maar aan de andere kant denk ik ja ze zoeken types als ik en als ze die hebben doen ze nou niet echt moeite om ze te behouden (ik kan na het jaar ook gewoon houdoe zeggen).Aganim schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:16:
Ik sluit me aan bij @Yucon, probeer het eerst even met wat humor. Wellicht heeft er iemand zitten slapen, iedereen kan een foutje maken en doorgaans werkt het niet in je voordeel als je iemand daar met de botte bijl op wijst.
Overigens heb ik het zelf eigenlijk nog nooit meegemaakt dat je na een half jaar al een contractverlenging aangeboden krijgt. Wellicht dat dat een erg enthousiast verwachtingspatroon is van jouw kant, waardoor je je nu erger aan het opwinden bent dan nodig is. Wat verder heel begrijpelijk is, maar ik denk dat je inderdaad even de emotie opzij moet zetten.
Fair point, ik wil echt niet de entitled millenial uithangen. Als persoon ben ik alleen wel toe aan stabiliteit. Na 6 maanden kun je toch al wel met redelijke zekerheid zeggen of je een persoon wil houden of niet?c-nan schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:20:
[...]
Waarom zouden ze je een verlenging aanbieden als je nog 6 maanden te gaan hebt?
Als ik een jaarcontract teken, verwacht ik na 6 maanden niet al een verlenging, ook niet na 9 maanden.
Als ik vragen mag: wanneer wel?
6 weken voor het aflopen van je contract vragen om een gesprek, daarin aangeven wat je wensen zijn en duidelijke afspraken maken.krosis schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:31:
[...]
Fair point, ik wil echt niet de entitled millenial uithangen. Als persoon ben ik alleen wel toe aan stabiliteit. Na 6 maanden kun je toch al wel met redelijke zekerheid zeggen of je een persoon wil houden of niet?
In dat gesprek concreet maken wat je wilt en waarom. De argumenten die je hier hebt gebruikt duidelijk communiceren.
Zij kunnen geen gedachtes lezen en zullen dat ook niet proberen.
[ Voor 15% gewijzigd door c-nan op 03-02-2020 20:36 ]
EU DNS: 86.54.11.100
Absoluut niet met @c-nan eens. Ik heb na in mijn laatste jaarcontract na 7 maanden om een vast contract verzocht. De hypotheek moet betaalt worden. De werknemer heeft er geen enkel voordeel bij om het niet op tijd aan te kaarten.
Omdat een manager vaak een contract in zijn inbox krijgt voordat het naar een medewerker gaat? Ik zou me ook niet heel prettig voelen als mijn manager niet even op zou letten in deze situatie.lactaxative schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:37:
Ik denk dat je jezelf vooral de vraag moet stellen waarom je zo emotioneel wordt van een HR-medewerker die een fout maakt. Laten we eerlijk zijn, dat doen HR-medewerkers nu eenmaal.Heb je het verder wel naar je zin?
Ik snap TS volkomen:
1. Je moest er zelf over beginnen (irritatie 1)
2. Presteert boven verwachting (ik ga maar even uit van je verhaal)
3. Je HR persoon let niet op (irritatie 2)
4. Je manager vond het prima om het zo naar je op te sturen (irritatie 3).
Ik zou zelf gaan solliciteren, wat andere aanbiedingen binnen harken en dan bedenken of je het de moeite wel waard vind om voor zo'n manager te blijven werken.
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Er zijn genoeg bedrijven die 'niemand' een vast contract in de eerste twee jaar. Redelijk normaal HR beleid, zeker bij de wat grotere bedrijven. Na zes maanden is iemand krap aan ingewerkt en op de hoogte van alle processen, ook duurt het bij sommigen jaren voordat ze ontdooid zijn.krosis schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:31:
[...]
Nu ik de reacties lees moet ik dit ook concluderen, ik werd ook een beetje gek aangekeken toen ik er 'zo vroeg' al over begon. Aan de ene kant denk ik OK, is inderdaad wel erg vroeg als je nog een paar maanden te gaan hebt, maar aan de andere kant denk ik ja ze zoeken types als ik en als ze die hebben doen ze nou niet echt moeite om ze te behouden (ik kan na het jaar ook gewoon houdoe zeggen).
[...]
Fair point, ik wil echt niet de entitled millenial uithangen. Als persoon ben ik alleen wel toe aan stabiliteit. Na 6 maanden kun je toch al wel met redelijke zekerheid zeggen of je een persoon wil houden of niet?
Enige achtergrondinformatie over de (secundaire) arbeidsvoorwaarden en de organisatie ontbreekt, het is dus lastig te zeggen of je eis (€ 350 en 3 vakantiedagen) een beetje realistisch is. Een lager bruto-loon is niet echt normaal, dat zou een demotie betekenen en wordt vaak wel gezegd. Wat ga je doen als je € 100 krijgt? Of wanneer je je huidige loon houd? In mijn eerste jaar kreeg ik ook geen periodiek er bij omdat ik <6 maand daar werkte, is bij genoeg CAO's heel normaal. Toen duurde het dus bijna 1,5 jaar voordat ik een salarisverhoging kreeg. Overigens betekende de trede hoger een heuse € 30,- + inflatiecorrectie.
Het zijn soms net mensenex87 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:41:
[...]
Omdat een manager vaak een contract in zijn inbox krijgt voordat het naar een medewerker gaat? Ik zou me ook niet heel prettig voelen als mijn manager niet even op zou letten in deze situatie.
Overigens is dat wel serieus bedoeld. Het is immers ook echt zo, en door dat goed in je achterhoofd te houden raak je veel minder onnodig opgefokt door onprettige verrassingen. Als blijkt dat het opzet is kun je altijd nog boos worden.
Vervelend genoeg is goed HR/Payroll personeel ook amper te vindenarmageddon_2k1 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:43:
Vind het elke keer weer zo bizar dat de bedrijven klagen dat mensen niet te vinden zijn en dan vervolgens elke keer weer dit soort verhalen te lezen....
Verwijderd
Helemaal eens. Een en ander afhankelijk van de situatie, maar als je bij een jaarcontract na 6 tot 9 maanden niks kunt zeggen over een verlenging dan is het gewoon crap qua begeleiding.lactaxative schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:37:
Ik denk dat je jezelf vooral de vraag moet stellen waarom je zo emotioneel wordt van een HR-medewerker die een fout maakt. Laten we eerlijk zijn, dat doen HR-medewerkers nu eenmaal.Heb je het verder wel naar je zin?
Absoluut niet met @c-nan eens. Ik heb na in mijn laatste jaarcontract na 7 maanden om een vast contract verzocht. De hypotheek moet betaalt worden. De werknemer heeft er geen enkel voordeel bij om het niet op tijd aan te kaarten.
Wil je nog niet verlengen dan zijn er nog punten met de medewerker of heeft het bedrijf andere problemen waardoor ze niet scheutig zijn met contracten. Beide prima, maar dat hoeft geen geheim te zijn voor iemand die er z'n brood verdient.
Afhankelijk van de sector en regio is 3 maanden solliciteren zo om en is het wel zo fijn dat je weet waar je aan toe bent.
Eens, maar TS is ook een mens en mensen hebben emoties (opgefokt vind ik wat ver gaan ik lees alleen maar (in mijn ogen) terechte irritatie).Yucon schreef op maandag 3 februari 2020 @ 21:20:
[...]
Het zijn soms net mensen![]()
Overigens is dat wel serieus bedoeld. Het is immers ook echt zo, en door dat goed in je achterhoofd te houden raak je veel minder onnodig opgefokt door onprettige verrassingen. Als blijkt dat het opzet is kun je altijd nog boos worden.
Fouten hebben nou eenmaal consequenties, als je als manager niet op let, raak je, je goede mensen kwijt en als je als developer niet op let raak je soms je baan kwijt omdat je door je code change het bedrijf tonnen/miljoenen kost.
Het is aan @krosis zelf om in te schatten of dit een trend is, of een uitschieter.. als het een uitschieter is kan je inderdaad nog is rustig er over nadenken maar als het een trend van desinteresse is zou ik lekker rond gaan kijken.
Ik vind het altijd toch een stukje waardering en herken me ook in TS. Ik werk hard voor een bedrijf, en wil dus dat het bedrijf dat ook voor mij doet.. Als ik merk dat ik te vaak over salaris of extra voorwaarde moet beginnen ga ik zelf ook al snel rondkijken.
Zoek ook eens in het salaris topic naar vergelijkbare functies. Dan heb je extra argumenten voor een flinke verhoging.
[ Voor 13% gewijzigd door Longcat op 03-02-2020 23:18 ]
Ik heb nu een jaarcontract, maar mijn verwachting is wel ergens rond de 6-9 maanden te horen te krijgen of mijn werkgever wil verlengen of niet en welke arbeidsvoorwaarden die daarbij heeft bedacht (salaris, maar ook training e.d.). Die 6-9 maanden is voor mij ook het moment om te evalueren of ik wel door wil.c-nan schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:20:
[...]
Waarom? Omdat ik niet in 6 weken gehaast wil solliciteren, maar gewoon de tijd daarvoor wil hebben.
Je salaris is nu waarschijnlijk al te laag omdat je achteruit bent gegaan dus ook daar kan je prima voor een stevige verhoging gaan.
@krosis Dan is dit toch de manier (naast aantoonbaar goed werk verrichten) dat je graag wilt blijven?[...] omdat zij zich zorgen maakte over het feit dat ik maar een jaar bij het vorige bedrijf heb gewerkt.
Dat is toch veel te kort, mochten ze onverhoopt niet met je door willen of een aanbod doen dat om te janken is dan zit je gewoon shocking klem.c-nan schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:35:
[...]
6 weken voor het aflopen van je contract vragen om een gesprek, daarin aangeven wat je wensen zijn en duidelijke afspraken maken.
In dat gesprek concreet maken wat je wilt en waarom. De argumenten die je hier hebt gebruikt duidelijk communiceren.
Zij kunnen geen gedachtes lezen en zullen dat ook niet proberen.
Sowieso bij een verlenging van een jaarcontract een opzegtermijn erin laten opnemen.
[ Voor 5% gewijzigd door Pizza_Boom op 04-02-2020 00:06 ]
Serieus? Ja, vanuit perceptie van TS;ex87 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:41:
[...]
Omdat een manager vaak een contract in zijn inbox krijgt voordat het naar een medewerker gaat? Ik zou me ook niet heel prettig voelen als mijn manager niet even op zou letten in deze situatie.
Ik snap TS volkomen:
1. Je moest er zelf over beginnen (irritatie 1)
2. Presteert boven verwachting (ik ga maar even uit van je verhaal)
3. Je HR persoon let niet op (irritatie 2)
4. Je manager vond het prima om het zo naar je op te sturen (irritatie 3).
Ik zou zelf gaan solliciteren, wat andere aanbiedingen binnen harken en dan bedenken of je het de moeite wel waard vind om voor zo'n manager te blijven werken.
Realiteit echter is dat TS er niet zelf over hoefde te beginnen. Doorgaans zie ik dat aan de lopende band, inclusief het per ongeluk aannemen van vaste medewerkers die toch niet gepland waren.
Punt 2, doet er even niet toe.
Punt 3, welkom, u bent nieuw hier? HR die een fout maakt, ik zie niet anders.
Punt 4, een manager van de categorie doorschuifluik, die dat dus naast alle verzoeken en mails, ook met contracten doet.
Nou, poehpoeh.
@krosis andere vraag, waarom zo onzeker? Ik begrijp dat je erkenning en waardering wenst, dat doet iedereen.
Niemand is onmisbaar, maar doe er je voordeel mee. Als werkgever - die in dit geval toch wel een foutje gemaakt heeft - kennelijk van mening is dat ie voor een duppie om de eerste rij kan blijven zitten, prima.
Maar jij ligt gewenst in de markt, door schaarste aan werknemers en daarnaast de jaren werkervaring die je hebt. Draai het om, krijg een attitude als 'mkay, succes met je zooi'. En dan niet recht in je werkgevers gezicht, maar laat het los, sta er wat losser in. Geen beloningen? Dan maar ergens anders kijken waar ze dat wel doen.
Maar, zoals ik al zei, ik denk wel dat het junior verhaal een oprechte (stomme) fout is. Verhelder dat eerst even, en eveneens, niet zo onzeker man. Je komt zo aan de bak.
Verwijderd
Daarnaast:
“never attribute to malice that which can be adequately explained by incompetence”
@krosis Mag in deze situatie onzeker worden, maar opent wel even een topic om info in te winnen.. prima proces.Verwijderd schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 07:52:
Ga wat doen aan je onzekerheid en snelle emotionele reacties. Gaat je verder helpen in het leven dan een salarisverhoging.
Daarnaast:
“never attribute to malice that which can be adequately explained by incompetence”
Nu is het een kwestie om dit allemaal te vertellen richting zijn manager (irritaties die leiden tot onzekerheid), kan mij niet anders voorstellen dat dit dan allemaal goed komt.
Zo niet, dat is dan een mooi topic waard
Wel lees ik dat @krosis iets te veel rekening blijft houden met een ander ipv zichzelf, dus ik hoop dat hij vandaag nog een meeting inschiet bij zijn manager en even half uurtje gaat zitten.
Meer is het echt niet en het resultaat gaat je doen verrassen
Succes!
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Dit lijkt mij ook verstanding. In plaats van direct in de emotie schieten en de fout bij jezelf te zoeken.... kijk eens om je heen. In dit geval lijkt het veel eerder een fout van HR dan van jou. Dus verifiëren of het daadwerkelijk de bedoeling was geweest om jou DIT contract aan te bieden is toch echt stap 1. Vervolgens conclusie trekken aan de hand van het antwoord. Zo ja, ok dan ga je verder solliciteren, zo nee, wacht dat aanbod nog even af.Verwijderd schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 07:52:
Ga wat doen aan je onzekerheid en snelle emotionele reacties. Gaat je verder helpen in het leven dan een salarisverhoging.
Daarnaast:
Heb je überhaupt ooit een functioneringsgesprek gehad oid TS? Waarin je duidelijk hebt laten zien wat je allemaal doet voor het bedrijf zodat de manager hier ook van op de hoogte is?
I have stability. The ability to stab.
Meeting inschieten? Gewoon langslopen en naar binnen stappen, probleem op tafel gooien en aangeven dat je er vanuit gaat dat hij dat gaat oplossen met HR. Daar maak je geen afspraak voor, dat doe je in 5 minuten tussendoor.Falcon schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 08:15:
Wel lees ik dat @krosis iets te veel rekening blijft houden met een ander ipv zichzelf, dus ik hoop dat hij vandaag nog een meeting inschiet bij zijn manager en even half uurtje gaat zitten.
Als je gaat onderhandelen maak je een afspraak. Hier hoef je niet eens over te onderhandelen, dit is gewoon een fout en zo niet, een keiharde nee.
Voor jou en mij ja, maar ik hield rekening met @krosis.Pizza_Boom schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 08:23:
[...]
Meeting inschieten? Gewoon langslopen en naar binnen stappen, probleem op tafel gooien en aangeven dat je er vanuit gaat dat hij dat gaat oplossen met HR. Daar maak je geen afspraak voor, dat doe je in 5 minuten tussendoor.
Als je gaat onderhandelen maak je een afspraak. Hier hoef je niet eens over te onderhandelen, dit is gewoon een fout en zo niet, een keiharde nee.
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Hmmm... Fair enough.Falcon schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 08:25:
[...]
Voor jou en mij ja, maar ik hield rekening met @krosis.
Zeker niet gek.krosis schreef op maandag 3 februari 2020 @ 19:25:
Hi,
Ben ik gek bezig? Is het te aggresief om meteen duidelijke eisen neer te leggen (en ook daadwerkelijk weg te lopen als er afgedingt moet worden)? Hebben jullie ooit zoiets meegemaakt en hoe zijn jullie er mee omgegaan?
We gaan nog steeds voor de aap met de grootste mond. Mensen zijn ook lui, maken fouten. Pas als je heftige consequenties ergens aan verbind gaan ze wat doen.
Je kan best uiten dat je veel doet en je niet gewaardeerd voelt. Boosheid uiten kan ik ook niet goed, maar is een effectief middel om je zin te krijgen.
Ps. Zorg dat je spaargeld hebt als het mis gaat
Ps. De recruiter verdient geld met jouw onzekerheid
[ Voor 8% gewijzigd door Harm_H op 04-02-2020 08:47 ]
Misschien wel een van de belangrijkste opmerkingen.Harm_H schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 08:39:
[...]
Ps. De recruiter verdient geld met jouw onzekerheid
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Mijn voordeel is, ik ben niet onzeker en heel direct. Je komt er simpelweg verder mee.
Ninety percent of everything is crap.
Voor TS met onrealistische verwachtingen de onderhandeling in gaat.
Dat kan, maar daar is wel wat anders aan te passen. Bijvoorbeeld op papier 2 uur per week minder gaan werken tegen hetzelfde salaris.Lapa schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 11:26:
Er is al een hoop zinnigs gezegd, maar ik wil nog even benadrukken dat bij veel bedrijven de vakantiedagen en alle regelingen die daar mee te maken hebben NIET in de individuele arbeidscontracten staan, maar in de arbeidsvoorwaarden die voor iedereen gelden. Deze zijn dus vaak niet onderhandelbaar.
Voor TS met onrealistische verwachtingen de onderhandeling in gaat.
Wel goed om er weer eens op gewezen te worden hoe belangrijk dit soort dingen voor sommige mensen is.
Hm. Dit is vervelend.krosis schreef op maandag 3 februari 2020 @ 19:25:
Nu ben ik mij er van bewust (tenminste daar ga ik van uit) dat er een fout is gemaakt. Ik krijg namelijk geen salarisverhoging, nee het salaris blijft niet hetzelfde. Ik krijg een aanbod met een lager brutosalaris dan dat ik nu heb. Verder wordt ik aangeduid als Junior. Er van uitgaande dat dit een fout is, schiet het mij alsnog in het verkeerde keelgat. Hierbij vraag ik mij af of ik mij niet aanstel en of dat ik simpelweg onrealistische verwachtingen heb (ik neem aan dat er geen intentie was om de arbeidsvoorwaarden te verbeteren). Hoe kinderachtig het ook klinkt, het voelt oprecht alsof ik voor gek wordt gehouden (het gezeik van bovenaf dat ze geen devs kunnen vinden helpt hier ook niet bij).
Dus wat ik wil doen is ze nog 1 kans geven. Ik heb voor mijzelf redelijk duidelijke eisen gesteld, waar ik gelukkig van zou worden. Mijn plan is om dit aan te kaarten en erbij te zeggen dat het voelt als desinteresse (ik kan mij niet voorstellen dat iemand het contract gelezen heeft, maar simpelweg een random ander contract erbij heeft gepakt en mijn naam eronder heeft gezet). Ik zal een lijstje overhandigen / bespreken met wat ik wil om te blijven (komt neer op 350~ bruto per maand meer, en 3 extra vakantiedagen), ze kunnen dit wel of niet accepteren. Beide zijn OK, maar dan weet ik wat ik hier mee aan moet.
Persoonlijk zie ik deze zaken nooit echt monetair. Goed, je hebt hard gewerkt (begrijp ik), en men is tevreden over je werk (begrijp ik). Maar "recht" op een hoger salaris is altijd... nou ja, daar gaat het niet echt om.
Over het algemeen gaan contractonderhandelingen vanuit een bedrijf over het binnenhalen, en vasthouden van talent. Meestal geldt dat je graag meer betaald voor goed talent, en ofwel zo weinig mogelijk voor de ballast in je personeelsbestand - ofwel het liefst van ze af geraakt. Dat de desbetreffende medewerker rijker (of armer) wordt van dat soort beslissingen is voor hen randzaak. Indirect loont hard werken dus wel (vaak), maar niet omdat je er "recht" op zou hebben.
Welnu, ze hebben bij deze werkgever (bijna) een jaar van je mogen genieten. En, na dat jaar, zien ze je blijkbaar als een junior ontwikkelaar, met navenant salaris. Ik begrijp dat jij een andere visie hebt over je eigen voortgang.
En, dus, lijkt mij dit aanbod een goede aanleiding voor een gesprek met je manager. Centrale vraag: Hoe zie jij mijn carrière voor je? Ik zou eens aanvoeren dat je in het afgelopen jaar toch echt wel wat hebt laten zien. Wellicht heeft je manager een goede manier om de één met het ander in het reine te brengen. Wellicht kun je vragen wat hij van je verwacht, of wat je had moeten doen om voor een medior/senior positie in aanmerking te komen.
In zo'n gesprek blijkt heel snel of jouw visie op je carrière overeen komt met die van je manager, of het bedrijf waarvoor je werkt in het algemeen. Als je tot een verschil van mening komt, en beide niet wilt opschuiven... welnu, de markt is redelijk gunstig. Ook als je wellicht behept bent van Twijfel. Het alternatief is namelijk doormodderen, en wel zo dat ik je nu al op een briefje kan geven dat het je ongelukkiger zal maken dan nu harde conclusies te trekken.
Maar, wellicht ziet je manager ook in dat het aanbod niet past bij je profiel. Of, zal hij moeten toegeven dat de positie die je zoekt nu even niet beschikbaar is (maar dan: wanneer wel? Hoe kom je daar?)
Zonder aanleiding meer salaris (en vakantiedagen) eisen kun je altijd nog doen - ook als er niets komt uit je gesprek. Je moet wel een beetje begrijpen dat het de nucleaire optie is: er is geen weg terug als je die knop hebt ingedrukt. En, ja, voordat je dat doet, kan ik je echt de diplomatie aanraden.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Wat betreft werk : hou dit soort dingen zakelijk. Denk na over je carrière en regel het goed voor jezelf. Dat gaat niemand anders voor je doen. Het is misschien wel het leukste werk van de wereld, maar het is nog steeds maar gewoon werk. Zorg dat je duidelijk bent over je plannen en wensen en bespreek die. Als hun voorstel je te ver weg leidt van je plannen, zoek dan ander werk.
Kortom: mooie leerervaring, ga nu oefenen.
Succes!
ik pik dit er eventjes uit?krosis schreef op maandag 3 februari 2020 @ 19:25:
.... omdat zij zich zorgen maakte over het feit dat ik maar een jaar bij het vorige bedrijf heb gewerkt.
Je geeft aan dat je 3~4 jaar ervaring hebt, maar bij de vorige werkgever heb je een jaar gewerkt en ook nu overweeg je mogelijk een verlenging niet te accepteren, terwijl je nu daar ongeveer 11 maanden gewerkt hebt?
Ik mis dan nog 13- tot 25 maanden aan werk-ervaring, maar aangezien je huidige werkgever zeer twijfelde om je aan te nemen weet ik niet of dat zo'n overtuigende werkervaring is?
Ook bij je vorige baanwissel heb je salaris en vakantiedagen ingeboet... ik neem aan dat dat dan was omdat die wissel niet helemaal vrijwillig was (of als het werk dusdanig onder niveau of 'niet technisch was', het dan niet zo is dat dat hele jaar niet als 'werkervaring kan gelden?)
Daarover gaan bij mij waarschuwingslichten branden, dat de werkgevers voor jou misschien niet in de rij staan.
Eerlijk gezegd haal ik uit zulke zaken een groot aantal vraagtekens die me vooral doen twijfelen welke kans je op de arbeidsmarkt zou hebben als je nu dit contract-verlengingsvoorstel _niet_ accepteert.
Je 'onderhandelingspositie' is dan niet bepaald sterk.
Wat dat betreft hoop ik voor je dat het gewoon een 'foutje' was, maar als het dat niet is, zou ik daarover niet boos worden, maar vooral eens goed naar mezelf kijken en me afvragen waarom (als dat het geval is) je werkgever je kennelijk een stuk lager inschat dan dat jij jezelf inschat.
Meestal is dat geen goed teken als je zelf denkt heel belangrijk te zijn, maar het bedrijf kennelijk je contract niet wil verlengen.
Hoeveel factureerbare uren draai je? Dat is uiteindelijk belangrijker dan 'hoe goed je meedraait in het team' of hoeveel ideen je bijdraagt'.. een bedrijf moet gewoon winst maken op de uren die je draait (bv het 'begeleiden van stagiaires' is voor mij nou niet echt een positief punt)
[ Voor 4% gewijzigd door RM-rf op 04-02-2020 16:02 ]
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Wat heb je gemaakt, wat kun je in welke talen, GIT, Docker, Python kun je dat? En anderen zijn daar ook positief over? Mooi laat maar zien en kies vervolgens maar. Richt je daarop.
Ergo: stel je niet te afhankelijk op, stel duidelijke eisen, en wees zakelijk. Maar dit moet je leren en volgens mij ben je op de goede weg.
Boos is misschien niet de juiste benadering maar verontwaardiging is zeker op zijn plaats als dit geen vergissing is, dit zul je wel altijd moeten checken.RoamingZombie schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 10:46:
Vergeet de humor, wees direct in wat je eisen zijn. Ben je bewust van je eigen marktwaarde en gebruik dat gewoon (als je daar wil blijven). En ja, je mag best wel boos worden om zo'n contract want dit is niet een simpele vergissing, dit is gemakzucht en desinteresse en dat mag je best wel aankaarten.
Mijn voordeel is, ik ben niet onzeker en heel direct. Je komt er simpelweg verder mee.
Ben zelf ook vrij direct en begrijp ook wat je hier zegt, echter hoe dat overkomt is in the eye of the beholder. En als dat tere zieltje niet tegen die benadering kan schiet je jezelf in de voet.
Maar zeker aankaarten bij HR of je manager, afhankelijk van de reactie pas conclusies trekken of je eisen verduidelijken.
Even heel zwart wit neergezet:
krosis ik ben al 6 (van de 12) maanden bezig, waar blijft nou mijn contract verlenging?
werkgever hmm, een verzoek om alvast na te denken over het contract. Ach, het duurt nog 6 maanden. Ik hoef pas uiterlijk over 5 maanden met het voorstel te komen. Ik heb nog wel wat anders te doen, waar ik minder tijd voor heb om het te regelen.
Zoals je ziet, komen de verwachtingen niet met elkaar overheen. Maar omdat beide partijen het niet uitspreken tegen elkaar, blijft er een mis match..
krosis verwacht extra salaris + extra vakantiedagen, want tja... toen ik begon heb ik "ingeleverd" en dat zou nu wel weer recht getrokken mogen worden.
werkgever ik heb even wat tijd gevonden om een contractje op te stellen voor krosis. Even denken hoor, wat doet ie ook al weer hier? Volgens mij is het nog een junior. Werkgever pakt het standaard contract uit de la en vult wat (verplichte) gegevens in en doet +50 euro op het junior salaris en stuurt dit door.
Wat hebben jullie besproken toen jij je eerste contract tekende? Had je ergens een "evaluatie" moment ingepland? Ik weet nog wel toen ik begon via een detacheerder, dat ik na een half jaar een evaluatie had gepland. Even een uurtje over koetjes en kalfjes praten en aangeven wat je wilt en wat de (wederzijdse) verwachtingen zijn. Ik denk, dat als ik dat gesprek niet had gehad, ik tussentijds niet een verhoging had gekregen (want waarom zouden zij mij extra salaris geven).
Eind van het jaar ben ik van de detacheerder overgegaan naar de werkgever. Dit heb ik ook aangeven tijdens de half jaarlijkse evaluatie. Mijn ambitie lag niet om gedetacheerd te worden / blijven, maar "vast in dienst" komen bij het bedrijf. Toen ik mijn allereerste gesprek had met de detacheerder, was dit overigens nog niet mijn ambitie. Toen wilde ik gewoon graag aan het werk (en waar maakte mij toen nog niet zoveel uit).
Belangrijk is dus om jouw verwachtingen uit te spreken en deze kenbaar te maken bij degene die er ook wat over te zeggen hebben. Je schiet er niks mee op, om dit aan een collega te vertellen, zij kunnen er namelijk weinig aan veranderen (tenzij jouw collega's voor jou willen gaan rennen, maar dat zie je zelden).
Mijn advies: loop eens binnen bij je leidinggevende of bel hem eens op. Geef aan wat jouw verwachtingen zijn en hoe zij die zien. Dit kan je doen als een botte hork, door stampvoetend binnen te lopen en "te eisen" dat je +350 euro wilt en +3 extra vakantiedagen. Of je kan gewoon aankaarten dat -als het nu niet uitkomt- je graag op korte termijn eens over een verlenging wilt gaan sparren. Waar ziet de werkgever jou over een paar jaar en waar zie jij jezelf over een paar jaar staan. Vanuit daar kan je het bruggetje maken, dat je afgelopen maanden hard hebt gewerkt en dat je toch wel enige (financiële) waardering verwacht voor het harde werken.
Een en ander is natuurlijk ook wel enigszins afhankelijk van het personeelshandboek en/of CAO. Bij ons bedrijf worden alleen salariswijzigingen op 01-01 doorgevoerd, met uitzondering van CAO verhogingen. Verder kan je tussentijds niet over je salaris onderhandelen. Hier staat dus steevast eind juli / begin augustus een bakkie koffie gepland met mijn leidinggevende. Ik weet namelijk dat ze rond die periode al gaan nadenken over de budgetten van het jaar er op. Kom ik pas in december langs, dan is de kans groot dat ik achter het net vis en alleen het (standaard) briefje krijg met: Bedankt voor je inzet afgelopen jaar. Ondanks de financieel zware periode, hebben wij besloten dat je +xx euro erbij krijgt per 01-01.
Toevallig laatst met een collega (zelfde leeftijd, zelfde duur werkervaring) gesproken over salarissen en die gaf aan toch wel (weer) enigszins teleurgesteld te zijn in de ontvangen salarisbrief. In de afgelopen 5 jaar (zolang werk ik er inmiddels), heeft mijn collega er 3 tredes bijgekregen (gemiddeld dus maar 0,6 trede per jaar). Ik heb er de afgelopen 5 jaar zo'n 12 tredes bijgekregen en een promotie. Waarom? Ik denk dat het echt komt omdat ik tijdig mijn verwachtingen uitspreek. Mijn collega doet namelijk echt niet onder ten opzichte van mij, maar spreekt zijn verwachtingen niet uit. Ik voelde mij ook wel enigszins "lullig" toen ik zei dat ik dus 4x zoveel tredes heb gekregen de afgelopen jaren.
En dan heb ik het niet over er 6 maanden te vroeg over beginnen maar een salaris verlaging en een junior contract een hr foutje noemen

[ Voor 28% gewijzigd door ex87 op 04-02-2020 16:30 ]
Salaris is voor nagenoeg iedereen de reden om naar het werk te gaan, dus maak van dat "sommige mensen" maar "de meeste mensen"Mirved schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 13:18:
<knipje>
Wel goed om er weer eens op gewezen te worden hoe belangrijk dit soort dingen voor sommige mensen is.
On-topic: bij mijn huidige werkgever heb ik na 6,5 maanden (van de 8 die er in het contract stonden) een geintje gemaakt toen ik nog niks gehoord had over een contract: "zeg chef, als je mij er goedkoop uit wil gooien moet je dat wel komende week doen, anders gaat het het bedrijf flink knaken kosten."
Uur later had ik mijn vaste contract (nou ja, bij wijze van spreken dan).
Dus met een beetje humor iets brengen kan meestal geen kwaad. Je kan er nog altijd steviger ingaan mocht je merken dat de ander niet bereid is mee te denken/bewegen...
[ Voor 43% gewijzigd door Pietervs op 04-02-2020 17:41 ]
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Het ging over het tijdig aangeven van de verlenging.Pietervs schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 17:33:
[...]
Salaris is voor nagenoeg iedereen de reden om naar het werk te gaan, dus maak van dat "sommige mensen" maar "de meeste mensen"
Sorry, zo las ik het nietMirved schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 18:12:
[...]
Het ging over het tijdig aangeven van de verlenging.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
6 maanden is best vroeg, maar bij de afgelopen 3 firma's waar ik gewerkt heb was het normaal om bij een jaarcontract na 9 maanden te horen waar je aan toe was. Dan had je rustig de tijd om eventueel verder te kijken of om te ontspannen omdat je weet dat het goed zat.c-nan schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:20:
[...]
Dat is ook letterlijk wat veel werkgevers denken. "Je moet blij zijn dat je een baan hebt, en niet zeuren". Dat zijn over het algemeen niet de werkgevers waar mensen blijven hangen. Misschien zie je dat zelf ook wel bij het bedrijf; dat de 'goeie' developers, de slimme types die ook sociaal goed zijn, er niet lang blijven.krosis schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:31:
Dikgedrukte is denk ik ook deels waarom ik hier een beetje pissig over ben denk ik, het voelt heel erg alsof ze mij een dienst doen door mij in te huren (maar dat is denk ik vooral nu de emotie).
Hoe dan ook is je een verlenging geven met een lager salaris bizar. Moet haast wel een fout zijn. Maar ik snap die emotie erg goed; zou zelf ook pissig zijn.
https://niels.nu
Sommige bedrijven zijn gewoon zo slecht, ik heb het meegemaakt. Toen ik tijdens mijn buitenlandperiode weer eens in NL kwam om te praten over mijn terugkeer werd ik de dag voor kerst ontboden door de interim zakkenvuller manager en HR-incompetenteling dame om het over mijn terugkeer te hebben. Ze boden mij maarliefst 30% (!) minder dan mijn laatstverdiende salaris bij hun in Nederland (ondanks elk jaar een top beoordeling). Er is dan natuurlijk maar 1 reactie mogelijk naar zo'n bedrijf:Hydra schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 14:35:
[...]
Hoe dan ook is je een verlenging geven met een lager salaris bizar. Moet haast wel een fout zijn. Maar ik snap die emotie erg goed; zou zelf ook pissig zijn.

We missen een twee-middelvingers smiley om dit soort dingen uit te kunnen drukkendr.lowtune schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 14:52:
Sommige bedrijven zijn gewoon zo slecht, ik heb het meegemaakt. Toen ik tijdens mijn buitenlandperiode weer eens in NL kwam om te praten over mijn terugkeer werd ik de dag voor kerst ontboden door de interim zakkenvuller manager en HR-incompetenteling dame om het over mijn terugkeer te hebben. Ze boden mij maarliefst 30% (!) minder dan mijn laatstverdiende salaris bij hun in Nederland (ondanks elk jaar een top beoordeling). Er is dan natuurlijk maar 1 reactie mogelijk naar zo'n bedrijf:![]()
![]()
Ze weten prima dat ze een kutsalaris bieden maar ze proberen het gewoon omdat je, als je er X tijd ingestoken hebt, eerder geneigd bent dan toch maar ja te zeggen. Psychologische kutspelletjes zijn het; "Escalation of commitment".Pizza_Boom schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 15:05:
Ach, zo heb je dat wel meer. Ik ben eens wezen praten bij een mogelijke werkgever. Vanaf eerste contact aangegeven wat ik ten minste wilde hebben, paar keer uitgenodigd, etc. Bieden ze eronder, nog meer vage dingen in het contract, dus stuur het terug dat salaris onder mijn minimum ligt én er meer vaagheden in staan. Contract is door een jurist nagekeken, maar salaris bleef staan. Prima, dan niet. Alleen zonde van mijn tijd. En dan worden ze nog boos ook.
Wat betreft je MO stuk; ik ben ook een stuk 'wijzer' (/ cynischer) geworden wat dat betreft. Ik heb ook geleerd dat werkgevers die op de centen zitten dat echt overal en altijd doen. Gezeik over loonsverhogingen. Gezeik omdat ze opeens een goedkoper merk koffie nemen. Gezeik over 'te laat' komen. Gezeik over lunchregelingen. Etc. Helemaal als je dan een dik uurtarief voor 't bedrijf vangt, extra werk binnenhaalt en collega's graag met je samenwerken worden er dan nog steeds kutsmoesjes aangehaald om je niet te betalen wat je zou moeten krijgen. Tja, dan ben ik tegenwoordig heel snel weg. Dan niet joh, your loss.
[ Voor 49% gewijzigd door Hydra op 05-02-2020 15:59 ]
https://niels.nu