Rode lampjes bij eerste opstart msi moederbord

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeb89
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 27-10-2020
Mijn vraag

Ik heb zojuist mijn eerste pc met hulp samengebouwd. Nu start ik hem voor de eerste keer op maar zit nu al 20minuten naar een paar ronde lampjes op het moederbord te kijken en een muis en beeldscherm dat op een of andere manier niks doet.

De voeding werkt, Cpu cooler en videokaart fan draaien. Ook branden er witte/lichtblauwe lampjes op de achterkant van het moederbord.

Ik heb 3 rode lampjes. 2 bij de interne geheugen en nog 1 boven de aansluiten moederbord-voeding.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Nieuw:
Amd Ryzen 7 3800x
Amd msi x470 gaming pro
Noctua cpu cooler Nh-u12s
Thermaltake toughpower grand RGB 850w gold
Vengeance ddr4 lpx 2x16gb 3200mhz

Oud:
gv-n1050d5-2gd

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Nog niks. Zou namelijk niet weten wat ik moet doen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-06 19:13

ResuCigam

BOFH

Zeb89 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 18:39:
Mijn vraag
Ik heb 3 rode lampjes. 2 bij de interne geheugen en nog 1 boven de aansluiten moederbord-voeding.

Je zou eens kunnen kijken wat die lampjes betekenen in de handleiding van je moederbord.

Verder kan je mogelijk op de doos vinden welke BIOS versie erop staat, jouw CPU wordt pas ondersteund in versie 7B79v1A en hoger.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Zeb89 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 18:39:

Zo werkt het natuurlijk niet.
Je had op zijn minst je probleem even in Google kunnen gooien of de handleiding er bij pakken.

Tweakers zijn er om je te helpen, maar we zijn geen eerstelijns helpdesk. Daarnaast zitten alle glazen bollen wederom in de vaatwasser, op een enkeling na die hem met de handwas mee doet.

Dus:
Wat staat er bij het brandende lampje?
Wat staat er in de handleiding?
Wat zegt google?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeb89
Cpu eruit gehaald maar Moederbord post niet.

Zonder intern geheugen wilde de pc eerst niet aan. Met beide wel.

[ Voor 45% gewijzigd door Zeb89 op 03-02-2020 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Zeb89 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 19:47:
Cpu eruit gehaald maar Moederbord post niet
Nogal wiedes zonder cpu.
Ben je er ondertussen al achter wat het lampje betekent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeb89
Zonder cpu zou die ook moeten opstarten naar de bios. Maar muis en toetsenbord werken ook nog steeds niet.

cpu lampje brandt nog steeds. Zijn we ook nog niet achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:50
Zeb89 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 19:51:
Zonder cpu zou die ook moeten opstarten naar de bios. Maar muis en toetsenbord werken ook nog steeds niet.

Dat is niet stabdaard, dat je zonder cpu in bios kan komen.
Mijn eerste gevoel zegt dat je moederboard nog niet UP to date is voor de ryzen 3000 generatie.
Dan heb je bios update nodig, je kan bij AMD een upgraden pakket aanvragen.

Maar zoals gezegd wordt, download de handleiding en kijk wat de lampjes betekenen...

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Zeb89 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 19:51:
Ik moet het mobo wat kan POSTen zonder cpu of ram nog tegenkomen :p
ResuCigam schreef op maandag 3 februari 2020 @ 18:47:

Je zou eens kunnen kijken wat die lampjes betekenen in de handleiding van je moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeb89
We zijn er achter dat de 470 idd niet compatibele is en ik een 570 nodig ben.

Maar dat lost toch niet op waarom ik geen werkend beeld, muis en toetsenbord heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:49
Zeb89 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:05:

Maar dat lost toch niet op waarom ik geen werkend beeld, muis en toetsenbord heb?
Geen werkende cpu is geen beeld. Na een biosupdate van het moederbord werkt het wel of het moederbord omruilen voor pricewatch: MSI X470 Gaming Pro Max waarbij het wel uit de doos werkt. Je hebt gewoon het verkeerde bord gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeb89
Ik ga er maar van uit dat ik dan iets heb gemist, maar als ik bij megekko kijk zie ik dit staan;

Compatibele processors:
AMD A,AMD Athlon,AMD Ryzen

Ik ging er dan ook vanuit dat het moederbord dan ook met elke serie zou werken.

Waar moet ik in het vervolg dan wel naar kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:49
De volgende keer op de cpu compatibiliteitslijst letten zoals bijvoorbeeld deze. Daarin kan je aflezen of de cpu vanaf de releasebios wordt ondersteunt of niet. Zo niet dan is mogelijk een biosupdate nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArranChace
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 31-08-2024
Zeb89 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:58:
Ik ga er maar van uit dat ik dan iets heb gemist, maar als ik bij megekko kijk zie ik dit staan;

Compatibele processors:

x470borden kunnen vaak pas na een biosflash een 3800 aan, maar niet alle borden kan je flashen zonder een CPU erin, een x570 heb je nodig met de Ryzen9's, 3800 is wel het Max wat op een x470 kan, maar zeker niet met elk x470 bord, en zoal al gezegt vaak pas na een BIOS update.

Update AMD ComboPI1.0.0.3ab - Fix RAID issue. - Support Ryzen 3000 series CPU. Ryzen 9 3900X/Ryzen 7 3800X/Ryzen 7 3700X/Ryzen 5 3600X/Ryzen 5 ...

Volgens MSI kan hij je CPU wel aan, maar je moet dus de BIOS versie 1.0.0.3ab hebben zover ik kan vinden voor je. Dit bord kan niet starten zonder een CPU, dus je zal het moeten laten doen bij Megekko.
Ikzelf heb met Megekko goede ervaringen, maar het betekend wel je bord terug moet sturen naar hun technische dienst voor een bios update

AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VoedoeAndVodka
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-06 17:07
MSI MAX moederborden ondersteunen standaard Ryzen 3xxx processoren.
Als je een ander moederbord neemt, wees dan zeker dat er een bios flashback functie opzit die geen processor nodig heeft.
Anders kan je enkel maar hopen dat het een moederbord uit een nieuwe voorraad is die een nieuwe bios heeft. https://i.redd.it/2iwdy5wrrly31.png

De MSI X470 Gaming Pro zal te weinig verkocht zijn geweest waardoor ze nog met een oude voorraad zitten van voor de Ryzen 3xxx lancering. Met als gevolg geen biosondersteuning.

Stuur het moederbord terug en bestel een MSI B450 Tomahawk MAX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyDon
  • Laatst online: 13-06 23:23
Zeb89 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:05:

Niet alleen een X570 moederborden kunnen met Ryzen 3000 series. Een B450 ook, net zoals een X470. Je moet gewoon de juiste hebben met de juiste BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Zeb89 Asus X470- Prime pro heeft allang de juiste bios, of je moet het uit oude stock hebben gekregen.Bij MSI moet je de Max versies kopen, en is een X570 niet eens nodig

[ Voor 24% gewijzigd door Hackus op 04-02-2020 11:21 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArranChace
JohnnyDon schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 11:19:
[...]

Niet alleen een X570 moederborden kunnen met Ryzen 3000 series. Een B450 ook, net zoals een X470. Je moet gewoon de juiste hebben met de juiste BIOS.
Enige nadeel wat ik kan vinden met een Ryzen 3000 serie op een 450/470 bord, maar ook op x570 budget borden, de VRM's de extra power die de CPU nodig heeft niet kunnen trekken, en hoger slijtage hebben/kortere levensduur, met zelfs bepaalde borden (zoals mijn MSI Gaming Carbon Pro) de behuizing op de VRM's met overklokken zo heet werk, het materiaal zacht en kneedbaar werd, hetgeen de reden was voor mij een ROG Formula VIII te nemen met watergekoelde VRM blok.

Maar nog steeds met O/C lopen de temps aardig op bij de VRM modules, zelfs met een stevige waterkoeling.
Denk ook we in de komende tijd met 12+ core multichiplet CPU's we ook meer borden zullen zien met meer koolings opties om dit te tackelen.
Maar dit is voornamelijk dus met de 3000 serie Ryzen9's aan de hand, de 3800 en lager hebben hier geen last van.

AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ArranChace schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 12:22:
[...]

Enige nadeel wat ik kan vinden met een Ryzen 3000 serie op een 450/470 bord, maar ook op x570 budget borden, de VRM's de extra power die de CPU nodig heeft niet kunnen trekken, en hoger slijtage hebben/kortere levensduur, met zelfs bepaalde borden (zoals mijn MSI Gaming Carbon Pro) de behuizing op de VRM's met overklokken zo heet werk, het materiaal zacht en kneedbaar werd, hetgeen de reden was voor mij een ROG Formula VIII te nemen met watergekoelde VRM blok.

Maar nog steeds met O/C lopen de temps aardig op bij de VRM modules, zelfs met een stevige waterkoeling.
Denk ook we in de komende tijd met 12+ core multichiplet CPU's we ook meer borden zullen zien met meer koolings opties om dit te tackelen.
Maar dit is voornamelijk dus met de 3000 serie Ryzen9's aan de hand, de 3800 en lager hebben hier geen last van.
Ryzen 3950X build zou ik ook met X570 bordje gebruiken, neemt niet weg dat het wel stock draait met oa B450 Tomahawk. verder heeft OC weinig nut tegenwoordig.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:52
Zeb89 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:58:

Compatibele processors:

Het bord werkt ook met de gekochte CPU, maar heeft eerst een update nodig... een update die MeGekko voor je had kunnen doen.

Wat je in het vervolg kan doen... tja, het is een beetje research voordat je aan zoiets begint... een oud gezegde: bezint eer gij begint. Met in het achterhoofd hebbende dat je ook niet hebt opgezocht wat de lampjes op het moederbord betekenen vermoed ik dat je je niet eerst een beetje in de materie hebt verdiept voordat je onderdelen ging aanschaffen. Voor €7 euro meer had je de MAX versie van dat moederbord die direct al de juiste bios heeft voor een Ryzen 3000 cpu.
ArranChace schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 12:22:Enige nadeel wat ik kan vinden met een Ryzen 3000 serie op een 450/470 bord, maar ook op x570 budget borden, de VRM's de extra power die de CPU nodig heeft niet kunnen trekken, en hoger slijtage hebben/kortere levensduur, met zelfs bepaalde borden (zoals mijn MSI Gaming Carbon Pro) de behuizing op de VRM's met overklokken zo heet werk, het materiaal zacht en kneedbaar werd, hetgeen de reden was voor mij een ROG Formula VIII te nemen met watergekoelde VRM blok.
De 3000 serie's cpu's vragen juist minder energie, dat zou echt geen probleem mogen zijn mbt hitte etc als je er geen rare dingen mee doet in vergelijking met 2000 serie cpu's. Heb je het over overklokken dan is het puur een kwestie van het juiste spul kopen voor wat je ermee van plan bent... een budget bord is dan altijd een slechte keuze gezien de normaal gesproken beperkte koeling op zaken als VRM's... maar waterkoeling is ook weer niet direct nodig als je niets extreems gaat doen. Een moederbord met koelblokjes op de juiste plekken en een goede airflow in de kast zal normaal gesproken prima moeten zijn.

Enige echte grote verschil tussen het gebruik van een X470 t.o. X570 is dat de X470 chipset geen PCI-e 4.0 ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArranChace
MicGlou schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 12:45:
[...]

De 3000 serie's cpu's vragen juist minder energie, dat zou echt geen probleem mogen zijn mbt hitte etc als je er geen rare dingen mee doet in vergelijking met 2000 serie cpu's. Heb je het over overklokken dan is het puur een kwestie van het juiste spul kopen voor wat je ermee van plan bent... een budget bord is dan altijd een slechte keuze gezien de normaal gesproken beperkte koeling op zaken als VRM's... maar waterkoeling is ook weer niet direct nodig als je niets extreems gaat doen. Een moederbord met koelblokjes op de juiste plekken en een goede airflow in de kast zal normaal gesproken prima moeten zijn.

Enige echte grote verschil tussen het gebruik van een X470 t.o. X570 is dat de X470 chipset geen PCI-e 4.0 ondersteund.
Dat dacht ik dus ook in eerste instantie, hetgeen de reden was ik gewoon een simpele MSI Gaming Carbon Pro WIFI had gekocht, nadien zat ik wat reviews te bekijken over borden, waar dit issue in werd genoemd en expliciet mijn bord weer werd genoemd met bovenstaand issue, wezen kijken op mijn eigen bord en daadwerkelijk was het materiaal over de VRM zo warm ik het in de reviews genoemde issue toch serieus nam, ondanks zoals jij en vele zeggen de 3000 series juist koeler zouden zijn.

Wellicht heeft de Case waarin, of beter gezegt waarop mijn PC is gemonteerd er aan meewerkt om de temps op te jagen, een ThermalTake core P7 open showcase, waarin elke vorm van airflow in ontbreekt, want idem geheugen word naar mijn mening te warm, al heb ik nog niet gemeten hoe warm precies.
Dus voor het zekere en onzekere dus dat ROG bord gekocht, ik was toch al bezig een volledig watergekoelde PC te bouwen (iets wat ik al jaren eens wilde doen, maar tot nu toe niet de financiële middelen toe had)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
ArranChace schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 13:40:
[...]

Dat dacht ik dus ook in eerste instantie, hetgeen de reden was ik gewoon een simpele MSI Gaming Carbon Pro WIFI had gekocht, nadien zat ik wat reviews te bekijken over borden, waar dit issue in werd genoemd en expliciet mijn bord weer werd genoemd met bovenstaand issue, wezen kijken op mijn eigen bord en daadwerkelijk was het materiaal over de VRM zo warm ik het in de reviews genoemde issue toch serieus nam, ondanks zoals jij en vele zeggen de 3000 series juist koeler zouden zijn.
Dat is zoals ik probeerde uit te leggen een probleem met het moederbord en niet de cpu die erin zit... die VRM's waren met een vergelijkbare 2000 serie cpu minstens zo warm geworden... niet ieder moederbord is gemaakt om flink te kunnen overklokken, in sommige gevallen zelfs als er mee wordt geadverteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArranChace
MicGlou schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 13:57:
[...]

Dat is zoals ik probeerde uit te leggen een probleem met het moederbord en niet de cpu die erin zit... die VRM's waren met een vergelijkbare 2000 serie cpu minstens zo warm geworden... niet ieder moederbord is gemaakt om flink te kunnen overklokken, in sommige gevallen zelfs als er mee wordt geadverteerd.
Duidelijk, maar het is wel een aandachtspunt als je dus een PC bouwt waar je rekening mee moet houden, al is het niet de CPU die het probleem veroorzaakt, het is dus wel een kwestie van het juiste bord voor de CPU te kiezen.

Zeker in geval van T.S heeft hij dus een verkeerd type bord, net zo als ik dus had, ondanks theoretisch ze er wel mee zouden moeten kunnen werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
ArranChace schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 14:39:
[...]

Duidelijk, maar het is wel een aandachtspunt als je dus een PC bouwt waar je rekening mee moet houden, al is het niet de CPU die het probleem veroorzaakt, het is dus wel een kwestie van het juiste bord voor de CPU te kiezen.

Zeker in geval van T.S heeft hij dus een verkeerd type bord, net zo als ik dus had, ondanks theoretisch ze er wel mee zouden moeten kunnen werken
Nee, de TS heeft geen verkeerd type bord, de CPU werkt prima met dat moederbord er moet alleen een BIOS update worden uitgevoerd... alle AMD x4xx moederborden werken met de 3000 serie cpu's met een BIOS update zonder problemen.

Niets theoretisch aan... heeft ook helemaal niets te maken met jouw voorbeeld van VRM's die te warm worden, dat is puur technische specificaties voor het doeleinde. ZIjn echt twee compleet verschillende dingen.

[ Voor 5% gewijzigd door MicGlou op 04-02-2020 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ArranChace schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 13:40:
[...]

Wellicht heeft de Case waarin, of beter gezegt waarop mijn PC is gemonteerd er aan meewerkt om de temps op te jagen, een ThermalTake core P7 open showcase, waarin elke vorm van airflow in ontbreekt, want idem geheugen word naar mijn mening te warm, al heb ik nog niet gemeten hoe warm precies.
Dus voor het zekere en onzekere dus dat ROG bord gekocht, ik was toch al bezig een volledig watergekoelde PC te bouwen (iets wat ik al jaren eens wilde doen, maar tot nu toe niet de financiële middelen toe had)
Goede airflow is wel aan te raden met 3900/3950X. Al die verhalen geven een intentie dat het niet aan te raden is, dat is nu het nadeel van veel SM tegenwoordig. veel reactie op 1 bericht zonder specs en feiten.

TS heeft de pech dat hij net de verkeerde serie heeft gekocht. MSI heeft speciaal een MAX versie uitgebracht voor Ryzen 3000.(jammer dat de verkopende ook geen advies heeft gegeven).

Dat jij een moederbord van €600,- koopt, geeft ook niet de waarde aan dat dit nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArranChace
MicGlou schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 14:43:
[...]

Nee, de TS heeft geen verkeerd type bord, de CPU werkt prima met dat moederbord er moet alleen een BIOS update worden uitgevoerd.

Niets theoretisch aan... heeft ook helemaal niets te maken met jouw voorbeeld van VRM's die te warm worden, dat is puur technische specificaties voor het doeleinde. ZIjn echt twee compleet verschillende dingen.
Ik denk we elkaar op exacte bewoordingen aan het beoordelen zijn, terwijl we eigenlijk hetzelfde bedoelen.

Pagina: 1