Toon posts:

Huurprijs verhoogd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Sinds juli 2019 huur ik een gesplitst huisje met daarin gas water electra etc in de huurprijs.
Het staat allemaal apart gespecificeerd in de rekening. Nu krijg ik afgelopen weekend een bericht dat de verhuurder de prijs met een bepaald bedrag omhoog gaat doen en dat dit per april ingaat. Dit op aanraden van de energieleverancier die op hun beurt weer een nieuw maandbedrag voor het huis hebben berekend. Mijn vraag is mag dit zomaar? Ik moet dit huis minimaal een jaar huren volgens het contract maar ben wel uitgegaan van de kosten die op het contract stonden. Dus ik vind binnen het jaar al verhogen omdat de eindafrekening is geweest niet helemaal eerlijk. Sta ik in mijn recht om dit als argument te gebruiken? Ik zou met de huidige verhoging mijn huis namelijk na een jaar gaan verlaten

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Wat staat er in je huurcontract over prijsverhogingen?

The devil is in the details.

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08-2025

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Heb je je contract er al op nageslagen?
In mijn huurcontract is een hoofdstuk over huurwijzigingen, waaronder de prijs. Deze mag ieder jaar verhoogd worden gebaseerd op prijsbepalingen van de overheid die elk jaar in Juli gemaakt worden.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:22
De vraag is vooral: van welk verbruik is er uit gegaan, wat is je huidige verbruik en wat staat er in je contract?

Want als men uit ging van bijvoorbeeld 800 kuub gas en jij verbruikt 3000 kuub gas omdat je altijd op 30 graden stookt, dan zal er vast iets over in je contract staan

Of bijvoorbeeld het minen van crypto qua stroomgebruik, wat neerkomt op 'niet normaal gebruik/verbruik'

[ Voor 15% gewijzigd door President op 03-02-2020 17:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kosten verhuurder
14. Voor rekening van verhuurder zijn de kosten van:
a. het abonnement op, het vastrecht voor, de aansluiting op en het gebruik van elektriciteit, gas en
water en eventuele warmwatertoestellen. Het abonnement zal op naam van verhuurder worden
gesteld

Wijzigingen in het contract, geschillen
15. Elke wijziging van of toevoeging aan deze overeenkomst moet schriftelijk geschieden.
Bij geschillen zal worden uitgegaan van de Nederlandse wetgeving.

Overigens doe ik geen gekke dingen, verbruik zeer weinig, heb de kachel nooit hoog en ook geen aparaten die continue aanstaan.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2020 18:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
ddd

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2020 18:01 ]

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 3 februari 2020 @ 17:59:
Kosten verhuurder
14. Voor rekening van verhuurder zijn de kosten van:
a. het abonnement op, het vastrecht voor, de aansluiting op en het gebruik van elektriciteit, gas en
water en eventuele warmwatertoestellen. Het abonnement zal op naam van verhuurder worden
gesteld

Wijzigingen in het contract, geschillen
15. Elke wijziging van of toevoeging aan deze overeenkomst moet schriftelijk geschieden.
Bij geschillen zal worden uitgegaan van de Nederlandse wetgeving.

Overigens doe ik geen gekke dingen, verbruik zeer weinig, heb de kachel nooit hoog en ook geen aparaten die continue aanstaan.
NVM, verkeerd gelezen. Lange dag.

[ Voor 6% gewijzigd door Nat-Water op 03-02-2020 18:03 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Vraag de verhuurder om een kopie van de correspondentie met de energiemaatschappij. Dan weet je zeker dat de verhuurder niet op eigen houtje de prijzen verhoogt.

Mocht dit inderdaad door de energiemaatschappij doorgegeven zijn, dan is er weinig aan de hand.

Of je gaat nu een hoger voorschot betalen, maar krijgt het verschil later terug als je inderdaad héél zuinig leeft. Of je vraagt om te wachten tot de eindafrekening, maar moet dan mogelijk ineens een groot bedrag betalen aan verhuurder. Linksom of rechtsom zul je voor GWL moeten betalen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
Jeroenneman schreef op maandag 3 februari 2020 @ 18:10:
Vraag de verhuurder om een kopie van de correspondentie met de energiemaatschappij. Dan weet je zeker dat de verhuurder niet op eigen houtje de prijzen verhoogt.

Mocht dit inderdaad door de energiemaatschappij doorgegeven zijn, dan is er weinig aan de hand.

Of je gaat nu een hoger voorschot betalen, maar krijgt het verschil later terug als je inderdaad héél zuinig leeft. Of je vraagt om te wachten tot de eindafrekening, maar moet dan mogelijk ineens een groot bedrag betalen aan verhuurder. Linksom of rechtsom zul je voor GWL moeten betalen.
Uh, nee? In het contract staat dat energiekosten voor verhuurder zijn. TS heeft dus helemaal niets te maken met voorschotten, prijsverhogingen of whatever. De verhuurder had dat in moeten calculeren.

Het enige waar de verhuurder mogelijk wat op zou kunnen verhalen, is als ts buitensporig veel energie verbruikt heeft. Voor de rest, kan hij weinig meer doen dan de jaarlijkse verhoging, met (indien van toepassing) inachtneming van het wettelijk maximum.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:07
mcDavid schreef op maandag 3 februari 2020 @ 18:25:
[...]

Uh, nee? In het contract staat dat energiekosten voor verhuurder zijn. TS heeft dus helemaal niets te maken met voorschotten, prijsverhogingen of whatever. De verhuurder had dat in moeten calculeren.
Het bijzondere in dit geval is dat het contract niet in overeenstemming lijkt met de wet. Servicekosten mogen namelijk niet hoger zijn dan de werkelijke kosten. En waarom zou een verhuurder zich vastpinnen op een prijs die wel te laag kan blijken maar niet te hoog mag zijn...
Het enige waar de verhuurder mogelijk wat op zou kunnen verhalen, is als ts buitensporig veel energie verbruikt heeft.
In dat geval ga je uit van werkelijke kosten en verrekening, wat dus ook moet gelden als je minder verbruikt.

De vraag is wat hier van toepassing is. Aangezien topicstarter alle gegevens heeft inclusief het bedrag dat maandelijks in rekening wordt gebracht kan hij vrij nauwkeurig narekenen of hij meer betaalt dan de werkelijke kosten of niet. Indien meer dan is er sowieso geen aanleiding om meer te betalen, in het andere geval is het minder eenduidig.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 03-02-2020 18:50 ]

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 3 februari 2020 @ 17:52:
Beste tweakers,

Sinds juli 2019 huur ik een gesplitst huisje met daarin gas water electra etc in de huurprijs.
Het staat allemaal apart gespecificeerd in de rekening. Nu krijg ik afgelopen weekend een bericht dat de verhuurder de prijs met een bepaald bedrag omhoog gaat doen en dat dit per april ingaat. Dit op aanraden van de energieleverancier die op hun beurt weer een nieuw maandbedrag voor het huis hebben berekend. Mijn vraag is mag dit zomaar? Ik moet dit huis minimaal een jaar huren volgens het contract maar ben wel uitgegaan van de kosten die op het contract stonden. Dus ik vind binnen het jaar al verhogen omdat de eindafrekening is geweest niet helemaal eerlijk. Sta ik in mijn recht om dit als argument te gebruiken? Ik zou met de huidige verhoging mijn huis namelijk na een jaar gaan verlaten
Huurcommissie bellen. Wet > contract.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
Rukapul schreef op maandag 3 februari 2020 @ 18:49:
[...]

Het bijzondere in dit geval is dat het contract niet in overeenstemming lijkt met de wet. Servicekosten mogen namelijk niet hoger zijn dan de werkelijke kosten. En waarom zou een verhuurder zich vastpinnen op een prijs die wel te laag kan blijken maar niet te hoog mag zijn...
dat gaat alleen op als er sprake is van een gesplitste kale huur en servicekosten. Als je een all-in huur betaalt vallen ze gewoon onder de normale regels van de huurprijs.

Verhuurder zou in dit geval beter de kosten kunnen splitsen, zodat hij de servicekosten apart kan verhogen. Maar dan kan hij (waarschijnlijk) weer minder jaarlijkse verhoging vragen, omdat alleen het kale huur gedeelte geindexeerd mag worden.

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
https://www.rijksoverheid...hil-kale-huur-all-in-huur

Hier staat dat een all-in huur nooit geliberaliseerd kan zijn (want kalehuurprijs onbekend), en daarmee is de woning een sociale-huurwoning.

Dit heeft gevolgen voor de verhuurder, want jij kan naar de huurcommissie gaan om de kale huur te laten bepalen. Meestal is deze lager dan de eerdere huur.

[edit]Staat er nou in de TS dat alles gespecificeerd is? Dan is er juist geen all-in huur, en moet de TS gewoon zijn energie betalen.[edit]

[ Voor 15% gewijzigd door Sendy op 03-02-2020 20:30 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:00
Je zou ook kunnen zeggen:
Oke, ik betaal wel meer deze maanden, maar dan wil ik aan het eind een afrekening van mijn daadwerkelijke verbruik. Woon je alleen of is het een soort studentenhuis? Wanneer je alleen woont kan je makkelijk de gas / electra meters aflezen, en dan bepalen wat je daadwerkelijk gemaakte kosten zijn bij de energieleverancier.
Het verschil wil je dan natuurlijk wel terug.
Pagina: 1