Ik wil een (normale) laptop ombouwen tot terminal server

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurenskoop
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 26-08 11:04
Beste tweakers,

Voor de start-up waar ik werkzaam ben, hebben wij een nieuw ERP-systeem draaien (met een lokale database). Het programma draait lokaal, waarbij je middels een web-applicatie een koppeling kan maken met de database en op die manier ook relevante informatie via telefoons/tablets inzichtelijk is.

Nu wel ik echter met meerdere PC's tegelijk kunnen werken in het ERP-systeem (en hiermee modificaties doorvoeren in de database). Nu gebruiken we TeamViewer om de PC te benaderen. Echter wil ik dus met meerdere users tegelijk kunnen werken op die laptop (server).

Ik zal wat RAM bijprikken, waarmee we op 16GB aan RAM komen, met een 8e gen i7 processor. Dit zou voldoende moeten zijn (lijkt me) voor minstens 2/3 users. Op het moment draait de PC op Windows Pro.

Mijn idee: de laptop ombouwen tot terminal server (Windows Server), waarbij middels een VPN (OpenVPN) verbinding kan worden gemaakt en ingelogd worden op de laptop(server). Nu heb ik zoiets nog nooit gedaan.. Heeft iemand tips? Is mijn gedachtegang de juiste? Welke software (Windows Server) moet ik aanschaffen? Gaat dit (goed) werken?

Alvast bedankt voor jullie hulp/meedenken :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Leuk en aardig maar hoe ga je om met de betrouwbaarheid van de hardware? Een laptop is niet bedoeld om als server te functioneren. Mag deze er zomaar een of meer dagen uit liggen? Als daarop het antwoord ja is: Lekker doen, maar ik vind het enorm houtje-touwtje klinken.

Qua specs, mits je er een SSD in hebt zitten, kan het inderdaad wel werken. Maar desalniettemin zou ik een professionelere oplossing zoeken!

Nog even voor de duidelijkheid: Welk gedeelte is nou de web-applicatie? Als er gewoon een webserver draait, kunnen de gebruikers toch gewoon hun browser gebruiken? Nog steeds wil je dan een degelijke server hebben, maar dan heb je geen RDP nodig.

[ Voor 23% gewijzigd door Room42 op 03-02-2020 16:17 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurenskoop
Thanks voor je antwoord. Er zit inderdaad een SSD in. Wegens (beperkte) financiële middelen, willen we voor nu dit als (tijdelijke) server-oplossing bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Is het niet veel makkelijker en goedkoper om gewoon meer seats of een cloud licentie van je ERP systeem af te nemen?

anders: https://www.thinstuff.com/products

[ Voor 20% gewijzigd door jeroen3 op 03-02-2020 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Dit is alles behalve professioneel. Over welk ERP systeem hebben we het hier? Als het daadwerkelijk webbased is zou ik hiervoor gewoon een simpele cloudserver huren of wellicht de SaaS variant van te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
laurenskoop schreef op maandag 3 februari 2020 @ 16:17:
Thanks voor je antwoord. Er zit inderdaad een SSD in. Wegens (beperkte) financiële middelen, willen we voor nu dit als (tijdelijke) server-oplossing bouwen.
Als de middelen al zo beperkt zijn dat een server er niet af kan, kan een paar dagen stil liggen omdat je houtje-laptop-touwtje server plat ligt ook niet uit denk ik.

Bij bijvoorbeeld een transip heb je al een SSD based VPS server draaien voor een paar tientjes per maand (inc Windows server licentie) . Dan heb je meteen backups, redundante stroomvoorziening etc etc.

Try SCE to Aux

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ondersteunt die software überhaupt dat je meerdere instances van dat programma lokaal hebt draaien onder verschillende users (en mag het volgens de licentie)?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou de vraag neerleggen bij de leverancier van je applicatie.

Wellicht kan je gewoon een goedkope VPS huren en hier e.e.a. op (laten) zetten. Een laptop met een server besturingssysteem en remote hierop inloggen via VPN is nogal discutabel en raad ik af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurenskoop
Het gaat om een ERP systeem (Syntess) waarbij meerdere users tegelijk kunnen inloggen. Als ik het zo begrijp raden de meeste van jullie aan om dit extern te draaien. Ik kwam bij AWS hiervoor al op een paar honderd euro per maand op uit. Andere suggesties om dit (professioneler) aan te pakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
laurenskoop schreef op maandag 3 februari 2020 @ 16:25:
Het gaat om een ERP systeem (Syntess) waarbij meerdere users tegelijk kunnen inloggen. Als ik het zo begrijp raden de meeste van jullie aan om dit extern te draaien. Ik kwam bij AWS hiervoor al op een paar honderd euro per maand op uit. Andere suggesties om dit (professioneler) aan te pakken?
https://www.transip.nl/vps/

Begin klein (qua ram en cpu) en kijk hoe ver je komt, indien nodig kan je zo ram en cpu bijklikken, dat is dan na een herstart meteen actief.

Edit: Je hebt zelfs een maand de tijd om te kijken of je het werkend krijgt, pas vanaf de tweede maand ga je betalen

[ Voor 9% gewijzigd door ImNotnoa op 03-02-2020 16:31 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurenskoop
Hmm als ik kijk naar de eisen van het systeem, zou je al snel uitkomen op een pakket van 50 euro per maand. Is het dan niet al snel goedkoper een eigen server te bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
laurenskoop schreef op maandag 3 februari 2020 @ 16:31:
Hmm als ik kijk naar de eisen van het systeem, zou je al snel uitkomen op een pakket van 50 euro per maand. Is het dan niet al snel goedkoper een eigen server te bouwen?
Reken (minstens) 3 of 4k aan hardware, 1000 euro aan licentie(s), 1000 euro aan noodstroomvoorzieningen, redundante netwerkvoorzieningen...etc etc etc

[ Voor 5% gewijzigd door ImNotnoa op 03-02-2020 16:34 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Nee, dat is letterlijk onmogelijk in een professionele omgeving om dat goedkoper te krijgen. Wat voor bedrijfje is het wel niet dat er om €50,- gemaald wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Syntess kun je ook online draaien toch? Heb je de prijs daarvan al uitgezocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-09 14:31

ComputerHoed

Electronica <3

Klinkt als een, niet lullig bedoeld, amateuristische oplossing.
Zoals hierboven wordt gezegd: ga met een VPS-provider (of dedi, als je toch meer resources nodig hebt en budget hiervoor hebt) in zee en huur hier een VPS. Dan kan je daarna altijd nog extra resources huren mocht de VPS niet snel genoeg draaien.

Als jouw laptopje morgen namelijk kapotgaat omdat een werknemer er een bakkie pleur overheen gooit, dan heb je heeel wat meer schade.

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik zou niet eens moeilijk doen met VPS maar met Syntess gaan babbelen over hun cloud oplossing, kan me niet voorstellen dat ze die niet hebben.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurenskoop
Ja die hebben ze zeker ook. We maken uiteraard wel back-ups etc. Maar als ik het zo haar, dan ga ik eens een VPS uitproberen. We krijgen vanuit Syntess wel wat support, maar er wordt vooral naar een eigen systeembeheerder gewezen.. Deze hebben we echter niet. Maar ik ga eens kijken hoe ver ik kom met een VPS.

In ieder geval bedankt voor jullie hulp :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@laurenskoop Wie gaat dat systeembeheer wél doen dan? Een VPS moet ook onderhouden worden en veilig aan het internet gehangen worden. Je wilt geen datalek, neem ik aan? ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Room42 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 16:43:
@laurenskoop Wie gaat dat systeembeheer wél doen dan? Een VPS moet ook onderhouden worden en veilig aan het internet gehangen worden. Je wilt geen datalek, neem ik aan? ;)
Ik ben bang dat er vooral naar de kosten gekeken wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 3 februari 2020 @ 17:00:
[...]

Ik ben bang dat er vooral naar de kosten gekeken wordt ;)
I know... maar daar komen ze nog wel op terug. Maar goed, iedereen moet opstarten, groeien en leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:58
Is het niet een idee om die laptop te verkopen en van de opbrengs een vps te huren (bij digital ocean/transip). Lijkt me dat je met de opbrengst als investering een aantal maanden tot een jaar moet kunnen overbruggen. Als je dan met de startup nog niet voldoende fondsen hebt om die vps te kunnen bekostigen, lijkt me niet dat er dan nog levensvatbaarheid in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Laatst online: 08:21
Even een kleine note: Een Windows VPS moet je nooit zonder een goede firewall gebruiken.

En je moet deze goed onderhouden.... Anders is het vragen om ellende. En zeker icm met AVG en GDPR moet je dit gewoon goed regelen.

Regel een goede systeem beheerder, en die kan dit voor je neer zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurenskoop
Yes mijn plan was inderdaad om zelf de eerste stappen uit te denken (oa met behulp van jullie) en daarna alles eens door te lopen met een (ervaren) systeembeheerder. Het is niet zo dat we op alles willen bezuinigen, maar zijn helaas wel opstartend dus moeten soms wat creatiever met het budget zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-09 23:05
Even los van alles hierboven: waarom niet naar een ander pakket kijken? Als het een kleine start-up is zijn licenties vaak niet zo duur als je onder de 5 a 10 gebruikers blijft.

Ik zou lekker een online ERP oplossing zoeken die security-wise gewoon goed staat en waar je met meerdere users tegelijk kan inloggen via een webomgeving. Ik denk dat dit voor nu verreweg je beste optie is die je ook makkelijk kan schalen en niet teveel gedoe is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
VPS of een virtuele machine in de cloud moet je nog steeds goed beheren. Eigenlijk zelfs nog beter, omdat je er zelf verantwoordelijk voor bent.

Maar je mogelijkheden hangen allemaal af van je budget. Een echte professionele terminal server kost je al snel meer dan 5000 euro. Er zijn nog wel wat alternatieven mogelijk.

Dus de vraag is eigenlijk, wat is je budget? En wat zijn de eisen? Het is nu ook een enkele PC, dus als die uitvalt lig je ook plat?

Paar andere belangrijke vragen:
Wordt dit alleen op kantoor gebruikt?
Wordt dit ook remote toegankelijk zijn?
Over hoeveel gebruikers hebben we het?
En zijn deze tegelijkertijd bezig, of afzonderlijk?
Kan dit over een netwerk gebruikt worden, of alleen lokaal?

Eerste reactie zou zijn... Een online versie niet mogelijk? Scheelt je een heel hoop aanschaf kosten.

ps: Teamviewer mag je zakelijk ook niet zonder licentie gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurenskoop
Rolfie schreef op maandag 3 februari 2020 @ 17:52:
VPS of een virtuele machine in de cloud moet je nog steeds goed beheren. Eigenlijk zelfs nog beter, omdat je er zelf verantwoordelijk voor bent.

Maar je mogelijkheden hangen allemaal af van je budget. Een echte professionele terminal server kost je al snel meer dan 5000 euro. Er zijn nog wel wat alternatieven mogelijk.

Dus de vraag is eigenlijk, wat is je budget? En wat zijn de eisen? Het is nu ook een enkele PC, dus als die uitvalt lig je ook plat?

Paar andere belangrijke vragen:
Wordt dit alleen op kantoor gebruikt?
Wordt dit ook remote toegankelijk zijn?
Over hoeveel gebruikers hebben we het?
En zijn deze tegelijkertijd bezig, of afzonderlijk?
Kan dit over een netwerk gebruikt worden, of alleen lokaal?

Eerste reactie zou zijn... Een online versie niet mogelijk? Scheelt je een heel hoop aanschaf kosten.

ps: Teamviewer mag je zakelijk ook niet zonder licentie gebruiken.
Als antwoord op je vragen:
Budget is beperkt, ik dacht (voor nu) een goedkope/tijdelijke oplossing te bedenken. Zodat we sowieso de server (en dus de applicatie) kunnen benaderen op meerdere PC's. Later eventueel dan een eigen server aanpassen..
Remote toegang op de server moet mogelijk zijn, maar uiteraard ook op kantoor. We hebben het over 3 kantoor gebruikers. Deze kunnen (max 2.) tegelijkertijd bezig zijn. Qua SSD is 50 GB voor nu sowieso genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
laurenskoop schreef op maandag 3 februari 2020 @ 18:01:
[...]

Als antwoord op je vragen:
Budget is beperkt, ik dacht (voor nu) een goedkope/tijdelijke oplossing te bedenken. Zodat we sowieso de server (en dus de applicatie) kunnen benaderen op meerdere PC's. Later eventueel dan een eigen server aanpassen..
Remote toegang op de server moet mogelijk zijn, maar uiteraard ook op kantoor. We hebben het over 3 kantoor gebruikers. Deze kunnen (max 2.) tegelijkertijd bezig zijn. Qua SSD is 50 GB voor nu sowieso genoeg.
Als je het goed doet, heb je dan een Server 2019 licentie nodig, met een aantal RDS en waarschijnlijk Windows User cals.

Server licentie kost ongeveer 700 euro als je retails aanschaft. VLK 900 euro.
RDS Cal zal iets van 139 euro per cal kosten
Windows Cal zal iets van 45 euro per cal kostsen.
Er zijn ook 5 packs mogelijk, die iets goedkoper zijn in verhouding.

Als je dan via een VPN verbinding zou maken heb je een kosten indicatie. Hardware kan een budgetair een gewoon een goede PC zijn. Later zou je die kan kunnen vervangen voor een echte server.

Beetje PC zou je 500-900 euro voor kunnen rekenen.

Heb je een kosten indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurenskoop
Bedankt voor alle tips. Hoe liggen de prijs/kwaliteit verhoudingen van een Azure ten opzichte van AWS of een andere VPS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@laurenskoop Wat zijn de specs die je nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurenskoop
@Room42

150 GB SSD, 4 GB Ram, 4 cores Multi-core processor en multi-user geschikt.

Zelf kwam ik dit tegen: https://www.argeweb.nl/vps/. Dan het Pro 4 pakket. Iemand ervaring mee?

[ Voor 35% gewijzigd door laurenskoop op 03-02-2020 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
laurenskoop schreef op maandag 3 februari 2020 @ 19:34:
@Room42

150 GB SSD, 4 GB Ram, 4 cores Multi-core processor en multi-user geschikt.
En welk OS? En wat moeten die users nou doen? Het wordt toch een webserver?
En geen database?
Zelf kwam ik dit tegen: https://www.argeweb.nl/vps/. Dan het Pro 4 pakket. Iemand ervaring mee?
Argeweb is een bekende, daar moet je wel reviews over vinden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurenskoop
@Room42 Het moet draaien op Windows Server. Die users moeten allemaal op dezelfde database kunnen werken, waarbij ze allen op een het programma kunnen draaien in hun omgeving/profiel. Het programma voor iedere user schrijft weg/leest weg naar een database die voor iedere user benaderbaar moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 22:54
Als het een web-applicatie is, dan zou je die poort op localhost ook met een reverse-proxy op de computer kunnen exposen naar de buitenwereld. De vraag is echter of de software het aankan dat je met meerdere gebruikers tegelijkertijd actief bent. Kan best zijn dat dit mis gaat, doordat concurrent use niet meegenomen is in het design.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurenskoop
@BugBoy De software is gemaakt voor multi-users. Kan je op zoiets als een VPS via Argeweb, tegelijk inloggen met meerdere users?

Het is dus geen web-applicatie. Maar software geschikt voor Windows (server).

[ Voor 23% gewijzigd door laurenskoop op 03-02-2020 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
laurenskoop schreef op maandag 3 februari 2020 @ 19:44:
@Room42 Het moet draaien op Windows Server. Die users moeten allemaal op dezelfde database kunnen werken, waarbij ze allen op een het programma kunnen draaien in hun omgeving/profiel. Het programma voor iedere user schrijft weg/leest weg naar een database die voor iedere user benaderbaar moet zijn.
Wat voor applicatie is het nou? :? De gebruikers benaderen de 'applicatie' toch gewoon met de webbrowser? Dan hoeven ze toch niet met RDP naar die server te verbinden? Of is het een volledige client-server-applicatie met een normale windowsclient, die geïnstalleerd moet worden en al?
laurenskoop schreef op maandag 3 februari 2020 @ 19:48:
[...]

Oké! :D

Maar dan wil je dus de client en de server op één machine installeren, of komt er helemaal geen server(-software) aan te pas? Net als @BugBoy ben ik de draad ook even kwijt. :P

En wat voor database (inclusief versie en type) heb je nodig?

[ Voor 24% gewijzigd door Room42 op 03-02-2020 19:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BugBoy
laurenskoop schreef op maandag 3 februari 2020 @ 19:48:
Dan snap ik dit niet uit de OP:
Het programma draait lokaal, waarbij je middels een web-applicatie een koppeling kan maken met de database en op die manier ook relevante informatie via telefoons/tablets inzichtelijk is.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurenskoop
@Room42 @BugBoy Excuses voor mijn onduidelijkheid, misschien dat hier wat ondeskundigheid achter verschuil gaat.

Het is een applicatie die draait op Windows. Je benadert het normaal gesproken als icoontje op je Desktop. Alleen moeten er meerdere users tegelijk op kunnen werken. Daarnaast is er wel een web-communicatie, maar dit zit ingebakken in de software (dus voor nu niet relevant). De database is een firebird database. Je hebt Firebird-software nodig om de applicatie te kunnen gebruiken. Deze moet geïnstalleerd staan op je PC, anders start de boel niet op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Bij AWS ben je zo'n €232 per maand kwijt (dus €2792.16 per jaar). Dat kan naar €2364.44 per jaar als je voor een jaar reserveert (of, omgerekend, €2096.11 per jaar als je voor 3 jaar vooruit betaalt :P). Ook kun je geld besparen door een kleinere instance te nemen en/of de instance uit te schakelen als je hem niet gebruikt.

En dan heb je dus alleen een Windows server, storage en 3 VPN-verbindingen.

edit:
Nu met c5.large instance type, die is nieuwer en wat goedkoper dan de c4, €220 per maand.

[ Voor 17% gewijzigd door Room42 op 03-02-2020 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
laurenskoop schreef op maandag 3 februari 2020 @ 19:54:
Het is een applicatie die draait op Windows. Je benadert het normaal gesproken als icoontje op je Desktop. Alleen moeten er meerdere users tegelijk op kunnen werken. Daarnaast is er wel een web-communicatie, maar dit zit ingebakken in de software (dus voor nu niet relevant). De database is een firebird database. Je hebt Firebird-software nodig om de applicatie te kunnen gebruiken. Deze moet geïnstalleerd staan op je PC, anders start de boel niet op
Als ik dit zo lees lijk het me niet dat je echt over de basiskennis beschikt om met dit probleem aan de slag te gaan. Niet lullig bedoeld, maar een oprechte waarschuwing om niet je ERP systeem de vernieling in te helpen. Je hebt het over "je benadert het als icoontje op je desktop". Dat zegt werkelijk helemaal niets. Dat kan een link zijn naar een web-pagina, een desktop applicatie of een willekeurig ander iets.

Je spreekt over web-communicatie, dus dan heb je:
  1. Een web-applicatie die draait in de browser en verbinding maakt met een webserver.
  2. Een desktop-applicatie die cummuniceert met een Web API en waarbij je dus theoretisch gezien de dekstop-applicatie ook op een andere PC kan installeren (mits er niet iets is ingebakken dat dit actief tegengaat).
  3. Je bedoelt netwerk-communicatie i.p.v. web-communicatie en de desktop-applicatie maakt gewoon via het netwerk verbinding met de firebird database.
Ik vermoed eigenlijk dat je dat laatste bedoelt, omdat op de client PC blijkbaar de Firebase drivers moeten staan. Als de applicatie niet via een centrale API kletst, maar rechtstreeks de database bewerkt dan wordt parallel gebruik toch echt wel een ding (als het er niet voor bedoeld is).

Er zijn vaak best wel mogelijkheden om dit soort single-user applicaties als multi-user te krijgen, maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent. Met een cruciaal pakket als een ERP pakket zou ik mij hier niet aan wagen. Niets wijst er op dat de software geschikt is om door meerdere gebruikers tegelijkertijd te gebruiken. Als je dat dan toch gaat doen, dan kun je data-corruptie krijgen en dan ben je flink de Sjaak.

Gebruik software waar het voor bedoeld is en werk met de tekortkomingen. Als je daar niet mee kunt werken, dan moet je migreren naar een software-oplossing die daar wel voor geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Room42 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:19:
Bij AWS ben je zo'n €232 per maand kwijt (dus €2792.16 per jaar). Dat kan naar €2364.44 per jaar als je voor een jaar reserveert (of, omgerekend, €2096.11 per jaar als je voor 3 jaar vooruit betaalt :P). Ook kun je geld besparen door een kleinere instance te nemen en/of de instance uit te schakelen als je hem niet gebruikt.

En dan heb je dus alleen een Windows server, storage en 3 VPN-verbindingen.

edit:
Nu met c5.large instance type, die is nieuwer en wat goedkoper dan de c4, €220 per maand.
TS heeft het juist over kosten en dan is AWS nou niet meteen de aangewezen oplossing. Als het niets mag kosten, dan zou ik eerder zorgen voor een goede PC en SSD met online-backup (bijv. Backblaze). Dat kost vrijwel niets en je kan altijd een paar uur terug als er iets kapot gaat. Met Amazon heb je wel de CPU en opslag, maar nog niet de backup en dan betaal je al >200 per maand. Ik zeg niet dat ik er voor zou kiezen voor een ERP pakket, maar AWS is in dit geval gewoon duur gevirtualiseerd ijzer...

Een andere hobby-Bob oplossing is de database elk uur laten backuppen naar je Dropbox folder.

[ Voor 44% gewijzigd door BugBoy op 03-02-2020 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@BugBoy Het was ook meer ter vergelijking, aangezien TS eerder vroeg hoe AWS/Azure zich verhouden. :)

Overigens had ik als backup 15% veranderelijke data in snapshots meegerekend.

[ Voor 48% gewijzigd door Room42 op 03-02-2020 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 08:23
Ik heb bij een aantal klanten syntess draaien. Syntess heeft waarschijnlijk aangegeven dat je de oplossing moeten zoeken in een terminal server omgeving. Waar je rekening mee moet houden is dat de client server setup over een VPN niet te vertrouwen is. Daarom ook terminal server, de client is daarmee altijd lokaal, en fouten in de database worden voorkomen.

Geen ervaring mee, wat wellicht nog zou kunnen is om er op de terminal server een webapp van te maken.
Echter het gestelde beperkte budget zal het lastig maken het licentie technisch middels een RDP server te bekostigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurenskoop
@josvane Thanks! Het zou inderdaad de bedoeling moeten zijn dat de user altijd lokaal werkt. Zou zo’n oplossing middels een VPS kunnen werken? Kunnen meerdere users dan tegelijk de server benaderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
laurenskoop schreef op maandag 3 februari 2020 @ 21:37:
@josvane Thanks! Het zou inderdaad de bedoeling moeten zijn dat de user altijd lokaal werkt. Zou zo’n oplossing middels een VPS kunnen werken? Kunnen meerdere users dan tegelijk de server benaderen?
VPS moet je goed van het Internet afschermen en dus weten wat je doet. Zeker met de opzet waar jij mee te maken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 08:23
laurenskoop schreef op maandag 3 februari 2020 @ 21:37:
Nee want een VPS draait niet lokaal binnen je netwerk.
Ik zou een pc kiezen met windows 10 pro, en daar Syntess op installeren. Als je kiest voor online backup dan ben je met een goede basisinrichting een eind op weg. Let wel dat dit geen oplossing is die met je mee kan groeien. Echter bij uitval ben je door de goede backup bij wijze van binnen een uur weer up and running. Mits je hardware id niet veranderd, anders heb je heruitgifte van de licentie nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Endpoint
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-09 12:18
Dan zou ik eens een managed services partij aanschrijven. Laat hun lekker jouw terminal server/Citrix omgeving en betaal een vast bedrag per maand.

Dan weet je zeker dat alles redelijk veilig staat en backups etc allemaal geregeld worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:23

BCC

Endpoint schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 20:51:
Dan zou ik eens een managed services partij aanschrijven. Laat hun lekker jouw terminal server/Citrix omgeving en betaal een vast bedrag per maand.

Dan weet je zeker dat alles redelijk veilig staat en backups etc allemaal geregeld worden
Zo te zien bied de leverancier dat zelfs als dienst aan - https://www.syntess.nl/nl...gen/syntess-atrium-online :F

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:32
BCC schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:07:
[...]

Zo te zien bied de leverancier dat zelfs als dienst aan - https://www.syntess.nl/nl...gen/syntess-atrium-online :F
Kan je inderdaad al direct bij hen afnemen, maar je kan het ook bij andere IT dienstverleners onderbrengen of bij Microsoft in Azure plaatsen. Wel is bij Syntess (wat dacht ik op een Firebird DB is gebaseerd) nogal gevoelig voor disk-performance dus waar je het ook onder brengt, laat het wel op SSD's plaatsen om je performance te krijgen.

iRacing Profiel

Pagina: 1