Access points - advies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haneraka
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-11-2023
Goedemiddag allemaal, ik heb wat advies nodig wat betreft het aanschaffen van Access points.

Sinds mei 2019 ben ik eigenaar van een tussen (1-gezins) woning. De woning heeft 1 bovenverdieping en een zolder. De muren zijn van beton.
Ik begin me inmiddels dood te ergeren aan het WiFi bereik. op de begane vloer is het prima in orde, maar op de eerste verdieping, zolder en tuin heb ik geen tot te weinig bereik.

Ik heb een glasvezel abbo van Caiway, waarbij de router en access point (in 1) op de begane vloer in de meterkast zitten.

Ik heb me wat ingelezen en het aanschaffen van Acess points schijnt de beste oplossing te zijn.
In mijn situatie is dat ook prima te doen omdat ik naar elke kamer een loze leiding heb laten leggen.

Ik wil 1 access point installeren op de eerste verdieping. Daarmee hoop ik op zolder ook prima bereik te hebben.
Daarnaast wil ik in de woonkamer ook 1 access point installeren. De reden daarvoor is omdat ik dan vanwege de locatie hoop dat ik dan ook bereik heb in mijn tuin.
Ik ben van plan op deze AP bij de schuifpui te plaatsen.

Nu komt het;

- Wat kan ik het beste doen met de standaard AP in de meterkast? Die door Caiway geleverd is?
Deze kan ik het beste uitzetten dan?
- Ik kan de AP in de woonkamer niet aan het plafond hangen, mijn oog viel daarop op een zogenaamde “ in-wall versie” .
De keuze is dan de “Ubiquiti UniFi AP AC In-Wall a 105,- euro” of “TP-Link EAP225-WALL a 59,- euro”. Waarbij volgens mij het grootste verschil is dat de Ubiquity “Simultaneous dual-band” heeft en de TP-Link slechts Dual band.

Welke zouden jullie aanraden? IS sumultaneous wel echt aan te raden?

Deze zou dan op 20 cm van de vloer in de hoek van de woonkamer geplaatst worden. Dat is wel prima toch?
Op de bovenverdieping zal die in 1 van de slaapkamers geplaatst worden. ook ongeveer op 20 cm hoogte.

Graag jullie tips en comments, want ik heb hier niet echt kaas van gegeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haneraka
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-11-2023
Rectie verwijderd; dubbele post :+

[ Voor 97% gewijzigd door Haneraka op 03-02-2020 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ik zou de caiway AP gewoon laten functioneren en de AP op de eerste verdieping aan de achterkant plaatsen om ook de tuin te dekken. En een AP op zolder plaatsen.

Maar het is allemaal sterk afhankelijk van waar je kabels de muur uitkomen en of je vrouw akkoord gaat met in het zicht lopende kabels (WAF) ;o)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Haneraka schreef op maandag 3 februari 2020 @ 14:34:
Goedemiddag allemaal, ik heb wat advies nodig wat betreft het aanschaffen van Access points.

Sinds mei 2019 ben ik eigenaar van een tussen (1-gezins) woning. De woning heeft 1 bovenverdieping en een zolder. De muren zijn van beton.
Ik begin me inmiddels dood te ergeren aan het WiFi bereik. op de begane vloer is het prima in orde, maar op de eerste verdieping, zolder en tuin heb ik geen tot te weinig bereik.
Weinig tot geen dekking. Bereik van WiFi is rustig 300m, over open veld en vrij van obstakels. Je probleem is niet te weinig bereik maar obstakels die in de weg staan.
Ik heb een glasvezel abbo van Caiway, waarbij de router en access point (in 1) op de begane vloer in de meterkast zitten.
Welke router/AP heb je nu?
Ik heb me wat ingelezen en het aanschaffen van Acess points schijnt de beste oplossing te zijn.
In mijn situatie is dat ook prima te doen omdat ik naar elke kamer een loze leiding heb laten leggen.
Klopt en heel verstandig gekozen, zouden meer mensen mogen doen :)
Ik wil 1 access point installeren op de eerste verdieping. Daarmee hoop ik op zolder ook prima bereik te hebben.
Daarnaast wil ik in de woonkamer ook 1 access point installeren. De reden daarvoor is omdat ik dan vanwege de locatie hoop dat ik dan ook bereik heb in mijn tuin.
Ik ben van plan op deze AP bij de schuifpui te plaatsen.
Hamvraag hier: wat voor glas heb je? Bij 'ouderwets' glas gaat dat prima, bij HR++ glas zit er een isolatielaag op het glas waardoor er zo goed als geen RF doorheen gaat. In dat geval is het goed mogelijk dat je een outdoor-AP nodig hebt om in de tuin dekking te krijgen.
Nu komt het;

- Wat kan ik het beste doen met de standaard AP in de meterkast? Die door Caiway geleverd is?
Deze kan ik het beste uitzetten dan?
Om deze vraag te beantwoorden moeten we weten wat het exact is.
- Ik kan de AP in de woonkamer niet aan het plafond hangen, mijn oog viel daarop op een zogenaamde “ in-wall versie” .
Reguliere AP's kun je prima aan de muur hangen. Probleem met In-Wall is dat ze per definitie op een slechte plek zitten met hun antennes, namelijk te dichtbij de muur zelf. Dat kan in een enkele kamer nog werken, maar twee verdiepingen vanaf zo'n ding dekken is onwaarschijnlijk, en ik twijfel of je line-of-sight uit je raam zult hebben ermee.
De keuze is dan de “Ubiquiti UniFi AP AC In-Wall a 105,- euro” of “TP-Link EAP225-WALL a 59,- euro”. Waarbij volgens mij het grootste verschil is dat de Ubiquity “Simultaneous dual-band” heeft en de TP-Link slechts Dual band.

Welke zouden jullie aanraden? IS sumultaneous wel echt aan te raden?
Potato-potato.

Het zijn beide simultaneous/concurrent dual-band ontwerpen, TP-Link vindt dat alleen zo vanzelfsprekend dat ze het niet vermelden.
Deze zou dan op 20 cm van de vloer in de hoek van de woonkamer geplaatst worden. Dat is wel prima toch?
Op de bovenverdieping zal die in 1 van de slaapkamers geplaatst worden. ook ongeveer op 20 cm hoogte.
Verre van optimaal. Je wilt line-of-sight (dus vrij zicht) hebben tussen AP en client device. Daarom is het devies: zo hoog mogelijk plaatsen en vrij van obstakels. Als plafond geen optie is, is hoog aan de muur een veel beter idee dan laag bij de vloer, waardoor ieder meubel al een fors obstakel is. Dat geldt des te meer als je ambitieuze plannen hebt qua dekking (twee verdiepingen met de ene, woonkamer+tuin met de andere). Je wilt dan minimaal vrij zicht hebben in het trapgat, of nog beter: de AP in het trapgat zelf plaatsen (want signalen gaan zo goed als niet door vloeren, alles moet door dat trapgat heen dus). Voor beneden wil je het AP liefst in de buurt van het raam met vol zicht naar buiten hebben.

Mbt keuze tussen UniFi en TP-Link, TP-Link is erg aantrekkelijk qua prijs, maar die EAP-serie had laatste keer dat ik keek nog altijd achilleshiel dat het geen DFS-kanalen ondersteunde, dus je hebt welgeteld 1 (80MHz) kanaal in de 5GHz waar alle apparaten op zitten. Zodra je twee of meer AP's hebt (en dat wil je) storen ze elkaar per definitie. Met DFS heb je vier kanalen van 80MHz en kun je ze dus zodanig instellen dat ze elkaar niet storen. Ik zou anno 2020 eigenlijk nooit een apparaat aanraden dat geen DFS kan.

Als je kijkt naar reguliere niet "in-wall" AP's is de Ubiquiti UniFi UAP AC Lite doorgaans een erg goede optie.

Nadeel van UniFi is dat je een 'controller' moet draaien op een PC of een andere dedicated apparaat (UniFi CloudKey, Raspberry Pi etc). Zolang je geen complexe dingen wilt met walled gardens e.d. hoef je het trouwens absoluut niet 24/7 te laten draaien, gewoon opstarten als je instellingen wilt doen. Bij TP-Link zit de controller ingebakken en hoef je niet iets aparts te doen. In beide gevallen heb je pas de voordelen als je alleen AP's binnen het systeem hebt. Je zou dus de WiFi in je - nog niet nader genoemde - router/AP moeten uitschakelen. Hoe erg dat is, hangt af van exact wat je dan verliest.

Oslik blyat! Oslik!