fysieke sata aansluiting kapot SSD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rumpelstiltskin
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-05 15:36
Hallo,

Afgelopen weekend wilde ik een HDD vervangen. Die zit een drive cage en ik kon er niet helemaal goed bij.
Dus ik trok aan het kabeltje en ik trok ook mn boot SSD los (die zat in de bovenste drive cage). Nu is de stroom sata (ik weet niet dat heet) kapot, het plastic kapje is weg en niet meer aan te sluiten.

Is dit makkelijk te reparen en zo ja hoe?

SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:51
mogelijk kan je een combistekker gebruiken om m aan te sluiten op wat er nog over is van je connector, al dan niet met het weer teruglijmen van de gebroken onderdelen. Zoiets als dit dus (eerste link van google):

https://www.allekabels.nl...verloopstuk-22-polig.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Is hij echt niet aantesluiten?

Ik heb dit ooit met de power kant gehad,. Nog wel de stekker er op kunnen zetten en de data redden.

Daarna vervangen voor een andere schijf.

Reparatie zou ik niet aan beginnen,. Gewoon vervangen en voor nu data redden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-05 15:14
Ik heb exact hetzelfde gehad (SATA data aansluiting plastic was gebroken). Met een combi kabel kon ik de data migreren naar een nieuwe schijf. Zakelijke omgeving. Schijf werd niet meer vertrouwd.

Dit houd het redelijk bij elkaar tijdens migratie: https://www.allekabels.nl...el-22-polig-03-meter.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rumpelstiltskin
Thanks ga een verloop stukje bestellen en een nieuwe SSD.

Wordt vervolgd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:09

MsG

Forumzwerver

Als je het verloopje er goed oplijmt, als hij eenmaal goed zit, is er verder toch ook niet zoveel geks aan de hand? Zou hem dan gewoon nog gebruiken als ik jou was.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb zoiets ook gehad met een 4TB HDD. Weet niet hoe, maar alle plastic was gebroken. Heb er een SATAprintje opgezet (zo'n beetje het linkje dat TECHcrime geeft, maar dan als print ipv kabel). Die schijf werkt nu nog zonder problemen.

Enige waar je een beetje rekening mee moet houden is dat alle pinnetjes contact maken. Duw ze desnoods een beetje naar boven/beneden zodat ze zeker goed haken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-05 15:14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Jup, zo'n ding. Doet uiteindelijk 'tzelfde als een kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-05 21:41
M.i. beste oplossing:
- pricewatch: Crucial MX500 2,5" 500GB kopen en de laatste (data)backup (die je natuurlijk hebt) terugzetten.
- Daarna de truuk met het verloopje uitvoeren, alles kopiëren wat niet op je backup stond en de kapotte SSD wegmikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Renault schreef op maandag 3 februari 2020 @ 19:15:
- Daarna de truuk met het verloopje uitvoeren, alles kopiëren wat niet op je backup stond en de kapotte SSD wegmikken.
Als die drive het nog doet (als je de andere kabel eraan hebt zitten), waaorm dan wegmikken?
Ik zou inderdaad een andere disk als OSschijf pakken. Maar zo'n ding als dit doet het dan nog prima als schijf waar games op kunnen staan. Of als bootdiskje in een mediacentertje ofzo. Niet voor iets dat heel vervelend is als het stuk gaat, maar weggooien is ook weer zonde als het verder wel werkt.

Mijn disk met dit euvel draait nog steeds vrolijk als downloaddiskje op het moment. Mocht die stuk gaan is dat jammer, maar vooralsnog werkt het nog steeds prima, met de disk zelf is niets mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-05 21:41
TERW_DAN schreef op maandag 3 februari 2020 @ 19:33:
[...]

Als die drive het nog doet (als je de andere kabel eraan hebt zitten), waaorm dan wegmikken?
Ik zou inderdaad een andere disk als OSschijf pakken. Maar zo'n ding als dit doet het dan nog prima als schijf waar games op kunnen staan. Of als bootdiskje in een mediacentertje ofzo. Niet voor iets dat heel vervelend is als het stuk gaat, maar weggooien is ook weer zonde als het verder wel werkt.

Mijn disk met dit euvel draait nog steeds vrolijk als downloaddiskje op het moment. Mocht die stuk gaan is dat jammer, maar vooralsnog werkt het nog steeds prima, met de disk zelf is niets mis.
Redenen:
- de praktijk leert dat bij dataverlies vaak actuele backups ontbreken en dat op dit soort schijven vaak toch belangrijke zaken terecht komen.
- een nieuwe schijf kost erg weinig
- de hoeveelheid problemen die je krijgt áls de schijf alsnog problemen krijgt, resulterend in dataloss, rcoverykosten en tijdsinspanning na zo'n event, kan je voorkomen door het ding meteen weg te mikken.

Maar verder gebruiken is ook een goede keuze, mits daarbij wel wordt nagedacht over de risico's en het gebruik. Dat aspect geeft jij hierboven ook als kanttekening mee. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rumpelstiltskin
TECHcrime schreef op maandag 3 februari 2020 @ 14:08:
Ik heb exact hetzelfde gehad (SATA data aansluiting plastic was gebroken). Met een combi kabel kon ik de data migreren naar een nieuwe schijf. Zakelijke omgeving. Schijf werd niet meer vertrouwd.

Dit houd het redelijk bij elkaar tijdens migratie: https://www.allekabels.nl...el-22-polig-03-meter.html
Dit werkt perfect!
Pagina: 1