Mobile Dev. Frameworks en hun feature-bereik.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorp
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-06 13:19
Hi Fellow Tweakers,

Ik zie dat het nogal rustig is in de DevSchuur dus hoog tijd om het een beetje aan te wakkeren.

Als voormalig web-dev houd ik me nog altijd graag bezig met Usability vraagstukken en heb in die lijnen nu de ontwikkeling van een mobiele interface in gang gezet.

Het gaat om een wekker-applicatie, die ik sterk wil opbouwen vanaf het fundament.
Het concept, de functionaliteiten, ontwerpstijl, de markt-research neem ik voor m'n kiezen en zijn mooie stappen in gezet. Nu ben ik aan toe om me te oriënteren richting de programmatuur.

Als Medior Developer heb ik zelf een paar jaar geleden zelf een punt achter die carriëre gezet, wel bekend met potentie van software, maar niet langer beschik ik over gedetailleerde kennis van de vernieuwde huidige frameworks. Zeker niet op mobiel.

Graag zou ik een Software-architect in armen nemen om blauwdruk van de applicatie vorm te geven. Het daadwerkelijke programmeren zal dan systematisch een stuk makkelijker zijn, en overweeg vanaf dat punt misschien zelf het programmeren weer aan te vliegen om kosten te besparen. Het probleem is echter, ik weet niet waar ik me op moet focussen bij het zoeken naar een goede partij.

Ik zal de kern van de applicatie even schetsen.
Het gaat om een Wekker-applicatie. Deze zal dus betrouwbaar functionaliteit van het OS moeten kunnen aanspreken (device wakker maken zonder tussenkomst van user). Native lijkt me hierin het meest betrouwbaar, maar gezien cross-platform een must is, zou ik tweemaal native moeten gaan ontwikkelen (iOS&Android). Maar met het bestaan van allerlei platformen zoals Flutter en PWA's wil ik het mezelf natuurlijk ook zo makkelijk mogelijk maken.

Ik vind het zo moeilijk te beoordelen welk platform het meest toegangelijk is en tegelijkertijd gelijkwaardig stabiel. Een miljoen termen zoals React, React Native, Swift, Flutter, Kotlin, Vue.js, Elixir, Node.js, MongoDB, Firebase, GraphQL...., vliegen me al maanden om de oren en ik weet gewoon niet meer waar ik het zoeken moet; laat staan dat ik weet waar ik goede kandidatuur op moet selecteren wanneer ik een software-architect in de armen neem.

Ik hoop dat ik m'n situatie en probleem een beetje duidelijk geschetst heb. En dat ik adhv de community een breder/beter beeld krijg van wat de mogelijkheden zijn, om zo een effectievere focus te krijgen in mijn zoektocht.

_/-\o_ Als altijd is mijn dank nu al groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Niet heel veel arvaring op dit gebied maar ik weet toevallig dat Ionic de mogelijkheid voor cross-platform app development biedt, in essentie is dat een hybride app, dus onder water een html5 app gebouwd op Angular die Android/IOS native functionaliteit aan kan spreken.

Let wel (en als ik het mis heb hoor ik het graag want dit is voor ons bedrijfje ook een punt van aandacht :p ) dat je een macbook of ander IOS/OSX apparaat nodig hebt om een IOS app te publishen.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The.Terminator
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:20

The.Terminator

Un boer met bier

Wintervacht schreef op maandag 3 februari 2020 @ 14:00:
Niet heel veel arvaring op dit gebied maar ik weet toevallig dat Ionic de mogelijkheid voor cross-platform app development biedt, in essentie is dat een hybride app, dus onder water een html5 app gebouwd op Angular die Android/IOS native functionaliteit aan kan spreken.

Let wel (en als ik het mis heb hoor ik het graag want dit is voor ons bedrijfje ook een punt van aandacht :p ) dat je een macbook of ander IOS/OSX apparaat nodig hebt om een IOS app te publishen.
Ionic ondersteunt nu ook React (en Vue zijn ze ook mee bezig)
zie : https://github.com/ionic-team/ionic

Voor iOS ben je een Mac nodig (of zoals ik een VM met MacOS) of je gebruikt AppFlow van Ionic
https://ionicframework.com/appflow#

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Juist van een software architect zou ik verwachten dat het niet heel erg tech gebonden is, of dat die in ieder geval inzicht heeft in welke technologie welke mogelijkheden heeft. Ik zou dus eerder op zoek gaan naar een Software Architect die al meerdere verschillende soorten mobile apps ontworpen heeft, dan een die specifiek op een bepaalde tech stack gericht is.

Er zijn inderdaad genoeg native en hybride mogelijkheden om dit mee te implementeren.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorp
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-06 13:19
Dus zoiets als React.js + Ionic + GraphQL > Firebase zou een realistische werkbare opzet zijn? Zijn er elementen die ik hier in mis? Ik wik en weeg een beetje tussen de toekomstbestendigheid en het aanbod van naslagwerk per taal/framework.

Hoe ouder, hoe meer kennis en add-ons er beschikbaar zijn. Hoe jonger, hoe toekomstbestendiger en vaak intuïtiever, maar resources zijn dan weer miniem. Ook mensen met ervaring zijn dan moeilijker te vinden.

Ik weet niet even helemaal wat ik nou kan verwachten van een Software Architect. Ik zou graag wat structuur hebben maar omdat ik het resultaat nooit om handen heb gehad weet ik niet tot in hoe diep ze op de materie in gaan. Ik heb geen eikpunt dus is het een beetje moeilijk te bevatten.