Test script genereren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:08
Tweakers,

Ik ben op zoek naar een manier om automatisch test scripts te genereren met als doel een aanvraagformulier binnen ons bedrijf door te testen. Dit is een formulier met klantgegevens (gender, voorletters, huwelijkse staat, etc.).

In verband met de lancering van een nieuw platform moeten alle mogelijke combinaties getest worden.
Dus bijvoorbeeld; man, getrouwd, koophuis, loondienst.

Aangezien het meer dan 40 velden betreft is het zeer tijdrovend dit handmatig in elkaar te zetten met het risico dat bepaalde combinaties gemist worden.

Concreet: software (gratis), excelsheet of database waarin ik alle velden kan invoeren en vervolgens scripts uitgooit met alle mogelijke combinaties.

Beste antwoord (via Chefferson op 03-02-2020 14:03)

• styx1
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

styx1

prutser

Nog even voor je opgezocht:
https://sqamate.com/tools/pairwise

Gewoon online, simpel je testcases genereren(dus niet uitvoeren, alleen je analyse)

Debian -- The Universal Operating System OF "Ubuntu: Linux for human beings"

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Wat voor testtechniek gebruik je nu? Hoewel het inderdaad lastig is om alle verschillende varianten los uit te schrijven, hebben sommige testframeworks (bijvoorbeeld XUnit in C#) ook een manier om zelf over een set aan variabelen te itereren. Als dit met jullie bestaande tools al kan, ben je ook van een extra 'afhankelijkheid' af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styx1
  • Niet online

styx1

prutser

Pairwise testing zie
https://www.softwaretesti...what-is-pairwise-testing/ staan ook tools bij.
Extra uitleg: Wikipedia: All-pairs testing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:51
Voor zover ik ervaring heb met automatisch testen zul je e.e.a. wel zelf moeten starten/ opzetten. Ik weet ook niet hoe ver de testen moeten gaan (moet alleen de voorkant, of ook de achterkant worden getest?) als in:
Als ik A invoer in veld Achternaam verwacht ik na opslaan op een bepaalde plek ook A terug te zien in het volgende scherm?

Er zijn verscheidene platforms waarmee je dergelijke dingen automatisch kan testen, maar niet die de test voor je uitvoeren.

Je zou bijvoorbeeld eens kunnen kijken naar:
- Cypress.io in combinatie met Cucumber plugin(s)
- Selenium Recorder (Firefox extensie)
- Selenium gebaseerde testplatforms (zijn er nogal veel ) in combinatie met Cucumber plugin(s)

Cucumber laat je testen op een gestructureerde manier schrijven, met simpele (Engelse) zinnetjes. Cypress is een werkomgeving gebaseerd op JavaScript en Selenium kan middels Browser-Drivers een browser aansturen (wel handig als je hetzelfde formulier wilt testen in Chrome, Edge en Firefox bijvoorbeeld).
Helemaal vanzelf gaat het niet, je moet er dan ook echt zelf wat voor doen.

De Selenium Recorder kan je eventueel wel gebruiken om 'op te nemen wat je doet' en de test op te slaan, je kan hem daarna weer opnieuw uit (laten) voeren.

Uiteindelijk lijkt het het meest efficiënt om een combinatie te gebruiken van Pairs-testing, (zie reactie hierboven) en een dergelijke testomgeving waar je in een eenvoudige taal je tests kan schrijven, al moet je een stuk logica daarvoor dus zelf maken.
Als voorbeeld:
When I type "deze tekst" in field "Appels"

Daarvoor moet je wel een "Step definition" maken waarbij je het veld "Appels" opzoekt en daar een waarde "deze tekst" in laat schrijven door je test-tool/ test-omgeving. Afhankelijk van de gekozen tool kan dit in verschillende talen worden opgezet.

Edit
Pairs-testing is iig wel iets waarmee je alle mogelijke combinaties kan laten genereren, het is alleen dan de kunst deze in ieder geval te (laten) testen. En dan hopen dat het maar 1 keer hoeft en niet meermalen, want dan kom je op automatische tests uit om het een beetje efficiënt te houden.

[ Voor 25% gewijzigd door jbdeiman op 03-02-2020 14:00 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• styx1
  • Niet online

styx1

prutser

Gewoon online, simpel je testcases genereren(dus niet uitvoeren, alleen je analyse)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Bedankt voor de eerste reacties! Het gaat inderdaad enkel om het opzetten van de testcases. Het testen zelf gebeurt handmatig aan de hand van de opgestelde testcases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
styx1 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 13:57:

Deze doet precies wat ik zoek! Fantastisch. Knew I could count on Tweakers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styx1
  • Niet online

styx1

prutser

Voor de duidelijkheid, pairwise testing is niet gelijk aan alle mogelijke combinaties, maar alle combinaties van 2.

Pagina: 1