Mijn serverconfig? Tips? Suggesties? Opmerkingen?

Pagina: 1
Acties:

• shadax
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Kast: 19 Inch 2 u kast : IPC-C2S (fl. 700)

Mobo: MSI K7T Turbo VIA KT133A u-dma 100 (fl 359)(comptechworld)

CPU: AMD Athlon Thunderbird 1133mhz Socket A (266FSB) (fl. 339 ) (Comptechworld)

Geheugen: 2 maal SDRAM 512 MB DIMM 168 pins SPD 133MHZ (2 x fl. 229) (ComptechWorld)

HD: 2 maal IBM 40.0 GB IC35L040 (UDMA 100) 7200 RPM (2x fl 369,00) (graficall)

Raid 1: 3ware6200 (fl. 449,-) (waar???)

3-Com F-ELXL PCI WOL+BROM 10/100 Bulk (fl 149,00) Graficall.

Het budget is dus zo rond de 3000. Ik kom nu uit op rond de 3200 piek.

De site die erop komt te draaien: De site is sterk groeiende. Het is een jongerensite.
Er worden rdelijk veel MySQL taken uitgevoerd....en we willen op de sterke groei voorbereid zijn.

Wat vinden jullie van de hardware. Wat kan er beter? Ik zag bij comptechworld ook de Seagate barracuda schijven staan...zijn die beter dan deze IBM's??? scheelt erg weinig in prijs verder...

Verwijderd

Weet je al welk OS erop moet gaan draaien? IDE RAID en Windows 2000 met 40 GB Maxtor schijven... daar heb ik zoal mijn ervaringen mee, en die zijn niet echt positief (en ik heb een beetje het vermoeden dat het niet helemaal alleen aan mij lag ;) ).

Ik ga binnenkort IDE RAID 0 op een FreeBSD bak uitproberen, ben eens benieuwd of dat stabieler draait.

• shadax
  • Niet online
Op vrijdag 03 augustus 2001 12:34 schreef griebels het volgende:
Weet je al welk OS erop moet gaan draaien? IDE RAID en Windows 2000 met 40 GB Maxtor schijven... daar heb ik zoal mijn ervaringen mee, en die zijn niet echt positief (en ik heb een beetje het vermoeden dat het niet helemaal alleen aan mij lag ;) ).

Ik ga binnenkort IDE RAID 0 op een FreeBSD bak uitproberen, ben eens benieuwd of dat stabieler draait.
Ja OS Wordt DEBIAN Linux kernel 2.2.19

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:43

ChUcKiE

Dus........

Mag ik wat opmerkingen plaatsen? Ze zijn zeker niet als flamware bedoeld en ik wete niet of het binnen je budget valt:

1. Ik zou voor een Intel CPU gaan, meestal maakt de snelheid bij dergelijke servers niet veel uit (verschil tussen bijvoorbeeld 800MHz en 1200MHz), dus gewoon Intel PIII-866 ofzoiets.
Stabiliteit zou ik persoonlijk ook als reden geven om toch voor Intel te kiezen.

2. Stabiel en degelijke "serverachtig" moederbord, zoals bijvoorbeeld van Supermicro. Zonder overklokopties en de hele meuk waar je op een server geen ruk aan hebt! Eventueel Promis IDE-RAID onboard....

3. Ga in ieder geval uit van degelijk A-merk geheugen (Infeneon, Kingston etc.) eventueel indien mogelijk met ECC-oindersteuning, is wel duurder maar dan ook stabieler.

Just my two (three) cents!

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• shadax
  • Niet online
Op vrijdag 03 augustus 2001 12:43 schreef ChUcKiE het volgende:
Mag ik wat opmerkingen plaatsen? Ze zijn zeker niet als flamware bedoeld en ik wete niet of het binnen je budget valt:

1. Ik zou voor een Intel CPU gaan, meestal maakt de snelheid bij dergelijke servers niet veel uit (verschil tussen bijvoorbeeld 800MHz en 1200MHz), dus gewoon Intel PIII-866 ofzoiets.
Stabiliteit zou ik persoonlijk ook als reden geven om toch voor Intel te kiezen.
Interessant! Ik zal er naar kijken. Deze overweging had ik zelf ook al gedaan.
2. Stabiel en degelijke "serverachtig" moederbord, zoals bijvoorbeeld van Supermicro. Zonder overklokopties en de hele meuk waar je op een server geen ruk aan hebt! Eventueel Promis IDE-RAID onboard....
Promise Raid wordt niet goed door Linux ondersteund. Is dus no option voor mij.
Supermicro is te duur.
3. Ga in ieder geval uit van degelijk A-merk geheugen (Infeneon, Kingston etc.) eventueel indien mogelijk met ECC-oindersteuning, is wel duurder maar dan ook stabieler.
Maakt dat echt zoveel uit? Wat betekent stabiel als het gaat om geheugen? het werkt of het werkt niet...dacht ik altijd.

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:43

ChUcKiE

Dus........

El Cheapo geheugen is op zich ok, zeker in een werkstation, maar ik zou zoiets nooit in een server doen, evenals een hete AMD processor. Die Supermicro bordjes kunnen best meevallen als je verder niets apart erbij neemt, dus gewoon intel chipsetje weinig onboard, dan kom je gewoon op een standaard prijs uit volgens mij!

[Melige modus]

Zijn er voor jou OS ook VIA 4in1 drivers??? :D

[/Melige mous]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Verwijderd

Op vrijdag 03 augustus 2001 12:51 schreef ChUcKiE het volgende:
Zijn er voor jou OS ook VIA 4in1 drivers??? :D
VIA Chipset wordt al tijden ondersteund door de Linux kernel.

Verwijderd

Op vrijdag 03 augustus 2001 12:29 schreef shadax het volgende:
Wat vinden jullie van de hardware. Wat kan er beter? Ik zag bij comptechworld ook de Seagate barracuda schijven staan...zijn die beter dan deze IBM's??? scheelt erg weinig in prijs verder...
Ik denk dat je beter geen Seagate kunt nemen en het gewoon bij die IBM's houden want ik hoor nie veel positieve dingen op GoT over die schijfjes (maar kan het mis hebben natuurlijk)

Verwijderd

Op vrijdag 03 augustus 2001 13:47 schreef Mr_Hiney het volgende:

[..]

Ik denk dat je beter geen Seagate kunt nemen en het gewoon bij die IBM's houden want ik hoor nie veel positieve dingen op GoT over die schijfjes (maar kan het mis hebben natuurlijk)
Die 7200 RPM schijven zijn i.d.d. een beetje een probleem qua betrouwbaarheid volgens mij (of dat alleen een probleem is van IBM durf ik niet te zeggen), we hadden zo eentje in de webcache zitten hier, maar die heeft 't 'm na een maand begeven. Nu moet ik wel eerlijk bij zeggen dat ie in een veeeeel te warme ruimte stond tot voor kort.

De 5400 RPM Maxtors van IBM (die ook nog een stukkie goedkoper zijn) doen het bij ons wel goed tot op heden (ff afkloppen).

• pablo_p
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-04 09:35
Ik denk dat je in ieder geval op een VIA chipset bent aangewezen, omdat de 815E maximaal 512MB ondersteund en de 440 BX 768MB. Indien je uitbreidbaar wil zijn (dus later evt snellere CPU of meer geheugen), dan moet je VIA nemen.

Ikzelf heb 1 zeer negatieve ervaring met VIA, dus wat ik je wil meegeven is dat je erg goed gaat kijken wat zeer stabiele en betrouwbare moederboardjes zijn, want het moederbord gaat de stabiliteit van je systeem bepalen, meer dan bv wel/geen ECC geheugen. Degelijk mobo verdiend erg de voorkeur.

Indien 768 MB geen beperking is, denk dan eens aan een dual processor BX boardje. Begin je met 1 CPU, kan je evt laten upgraden naar 2. Aangezien die bak volledig aan het multitasken is, is dual CPU (ook al is het bv maar 2 x 800) wel een voordeel.

• shadax
  • Niet online
Niemand die concreet wil ingaan op de keuze van mijn hardware en de config??
De server zal dagelijks zo'n 700.000 queries moeten verwerken.

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

De hardware is een beetje ongelukkig gekozen in mijn ogen...

1 Kies ALTIJD een Intel proc voor zoiets
2 Kies een multiprocessorbord. (kun je later voor weinig geld uitbreiden)
3 MySQL heeft heel veel aan cachegeheugen: kies dus een proc met veel cache, bv Xeon
4 Kies een SCSI (160 of 320) systeem: veel betrouwbaarder en sneller, zeker in een RAID5 omgeving, met 10k of 15k schijven.

en ik begrijp ook wel dat dat niet kan voor 3000,-

Ga op zoek naar sponsors ed.

Specs? Zie ondertitel...

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

BTW: de laatste (NT4) MySQL-server die ik behandeld heb was een Compaq ML570: 2x Xeon 700/2MB, 2GB RDRAM, raid5 128MB cache, 5x36GB etc etc. Ding kost ongeveer 70.000,-

Specs? Zie ondertitel...

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
128mb cache? is dat van dat nieuwe opprik cache?

maareh, mijn server config is dit :) :
IBM P166mmx
64mb sdram jaja luxe he! op zo'n oud bakkie
2x seagete hd's elke 200mb :)
via vp2 chipset geloof ik. :)

en daar draait (STABIEL) op:

-NT 4 server (minimale installatie, past net :) )
-MySQL ene laaste stabiele versie (redelijk snel)
-Sygate i'net sharing

de bottle neck bij mij zit toch in de upload van sonera :r maareh, het draait :)

• shadax
  • Niet online
Mister_X graag ontopic blijven. Je gaat helemaal niet in op mijn topic. Mijn vraag is dus is voor het budget van 3500 piek bovengenoemd systeem betrouwbaar? Veel mensen doen suggesties en pikken een klein onderdeel eruit. Het gaat mij om het hele systeem en de hele config. En als je zegt dat intel beter is, beargumenteer dat dan ook aub. En als je een ander mobo voorstelt kom dan aub met een suggestie:)

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Op vrijdag 03 augustus 2001 14:30 schreef griebels het volgende:
De 5400 RPM Maxtors van IBM (die ook nog een stukkie goedkoper zijn) doen het bij ons wel goed tot op heden (ff afkloppen).
Erm.. sinds wanneer maakt IBM harddisks voor Maxtor? :)

• Angelfire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:20

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

Ik zou idd ook voor een intel proc gaan. Je zal bijna wel voor een via chipset moeten gaan, want intel borden die meer dan 512Mb ondersteunen (als de 815) zijn toch weer een stukje duurder.

Echter de opmerking dat een BX-chipset maar 768 Mb trekt is nergens op gebaseerd. Heb zelf 2x 512 en 1x 128 op een BX-chipset draaien. De chipset van een HP LH-3 is ook een BX en daar kan 2 Gb op.

I play my enemies like a game of chess...

Verwijderd

Nog even wat overwegingen van een beheerder.
Ga zeker voor Intel en alles wat de anderen al zeiden over hardware maar hoe zit het met backups en stroomvoorziening (UPS) ?
Hoe bouw je de zaak terug bij crashes, hoe lang kun je offline zonder dat jou kop eraf moet ?

• shadax
  • Niet online
Op vrijdag 03 augustus 2001 16:47 schreef liekens het volgende:
Nog even wat overwegingen van een beheerder.
Ga zeker voor Intel en alles wat de anderen al zeiden over hardware maar hoe zit het met backups en stroomvoorziening (UPS) ?
Hoe bouw je de zaak terug bij crashes, hoe lang kun je offline zonder dat jou kop eraf moet ?
We zitten colocated...dat zit goed qua stroom voorziening. We draaien Raid1..dus 2 identieke schijfjes..Dagelijks de zooi getarred binnen trekken.

Ok dat wordt dus Intel denk ik. Iemand een goede mobo suggestie?

• Boogie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-04 04:51
[off-topic]
maareh, mijn server config is dit :
IBM P166mmx
64mb sdram jaja luxe he! op zo'n oud bakkie
Mijn Compaq 575 op Rh6.0 (PI 75 Mhz,) met inmiddels een 166 Mhz non-MMX proc heeft 160Mb EDO aan geheugen. DAT is pas luxe (2x16 en 4x32 Mb).
[/off-topic]

Om op je config terug te komen:
Ik sluit me aan bij bovenstaande, maar misschien moet je nu wel vor Low-Budget-niet-uitbreidbaar gaan, en zodra het geld van de sponsors en adverteerders begint binnen te stromen een "echte" server kopen.

• shadax
  • Niet online
Iemand een goede suggestie voor een Pentium III moederbord waar makkelijk 1 GIG aan geheugen in kan?

• intert0y
  • Laatst online: 10-03-2025
ik heb een 3ware 7800 dat is een ATA 100 is de 6200 dat ook al?

Uhmz, een athlon is toch niet echt een processor voor een server of zie ik dat verkeerd? wordt alleen maar HEET enzo toch?

co-located bij 2fast vandaag gedropt.

mijn specs.

- P3 1Ghz, 512mb intern
- 2x 40Gb IBM
- 3WARE 7800 (8 poorts hotswappable RAID controller ata100)
- 3com NIC (ofcourse)

gewoon simpel on-board vga ding mobo, niks interessants kan ook niet meer dan 512mb (asus cusl2) maar denk zelf zoeits van als het nodig is dan plaats ik desnoods dan een server bij dan zal het toch wel te betalen zijn. (redenatie als het nodig is dan zal het ook wel wat opleveren :) )

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-04 13:50
Tweakers.net server draaien allemaal behalve de database servers op amd cpu's. Koeling is gewoon belangrijk voor een amd cpu. Dus geen 25 piek cooler, maar een van 60 piek ofzo. Amd is niet slechter dan intel. Alleen produceren ze iets meer warmte. Via chipsets ja als ze ondersteund worden door linux is er niks aan de hand, tweakers draid er ook op.

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:29

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Sinds we colocated zijn gegaan bij Vuurwerk en later TrueServer maken we gebruik van AMD CPU's en dat heeft nooit problemen opgeleverd (max uptime ~110 dagen tot reboot). Er zijn wel wat dingen stuk gegaan maar dat had niets met het moederbord of de CPU te maken. Met AMD CPU's heb je iig een prijsvoordeel en met een budget van 3000 piek moet je nu eenmaal op de centen letten.

Rackspace.com levert nu trouwens ook dual Athlon dedicated servers.

• cruger
  • Niet online
Een reactie op de gekozen harware:

Het gaat zeker wel werken, al kost het grote moeite om de via en tb in toom te houden, als het eenmaal goed is ingesteld, Bios + drivers dan draaid het net zo goed als intel,
Kan me voorstellen dat er vele zijn die een intel aanraden , dat is vertouwd en stabiel.
maar de athlons zijn prima
Nou een intel met win2000 kan net zo zieken als een tb met win2000

De ibm schijven zijn GOED en snel.

Heb zelf nu een paar weken win2000 server draaien met msproxy en ftp en printer antvirus en nog wat kleine progjes,

Het koste wat moeite om het stabiel te krijgen maar dan heb je ook wat , de promise u100 controller die ik heb moest daardoor opzouten want het was te buggy.

Intel nics zijn nog net iets beter dan de 3com's en prettiger mee te werken naar mijn mening.
Zorg voor een aparte c: disk en zet je data op raid of een andere schijf die ibm 60gxp is een goede keuze.

Als er belangstelling is voor de exacte config dan hoor ik het wel.

groet

Tweak!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

cruger:
linux heeft _veel_ minder last van instabiliteit door tbird+via (bij mijn weten) en dat is het os dat ie gaat gebruiken.
Als je dan toch met een raid-1 bezig bent, kan je net zo goed je gehele linux-distro raid'ed doen.
Dat scheelt je een hoop reinstall tijd bij een diskcrash.

[edit]

Owja, ga _absoluut_ geen gekke tweaks in je mobo uithalen. Doe gewoon alles normaal of failsave. Je wilt stabiliteit en goede performance is leuk erbij.

• cruger
  • Niet online
Heb helaas geen evaring met linux , je kan niet alles tegelijk.
De settings in de Bios van zo'n atlon via set zullen toch goed moeten staan ook al gebruik je linux lijkt me

Tweak!

• shadax
  • Niet online
Op vrijdag 03 augustus 2001 20:52 schreef ACM het volgende:
cruger:
linux heeft _veel_ minder last van instabiliteit door tbird+via (bij mijn weten) en dat is het os dat ie gaat gebruiken.
Als je dan toch met een raid-1 bezig bent, kan je net zo goed je gehele linux-distro raid'ed doen.
Dat scheelt je een hoop reinstall tijd bij een diskcrash.

[edit]

Owja, ga _absoluut_ geen gekke tweaks in je mobo uithalen. Doe gewoon alles normaal of failsave. Je wilt stabiliteit en goede performance is leuk erbij.
ACM, wat adviseer jij voor een Raid 1 controller? Trouwens, kun je ook een Pentium III, incl Moederbord adviseren (moet 1 Gig Ram ondersteunen)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op vrijdag 03 augustus 2001 20:56 schreef cruger het volgende:
Heb helaas geen evaring met linux , je kan niet alles tegelijk.
De settings in de Bios van zo'n atlon via set zullen toch goed moeten staan ook al gebruik je linux lijkt me
Ja tuurlijk, maar er zijn allerlei bios-opties die je systeem iets beter kunnen laten presteren...
Zoals cas-2 zetten van je geheugen etc.

Dat soort dingen moet je gewoon op "veilig" zetten.
En zet ook je agp uit ;)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op vrijdag 03 augustus 2001 20:58 schreef shadax het volgende:
ACM, wat adviseer jij voor een Raid 1 controller? Trouwens, kun je ook een Pentium III, incl Moederbord adviseren (moet 1 Gig Ram ondersteunen)
Zolang je geen promise, highpoint of adaptec controller neemt zit je goed ;)
(neem dus gewoon zo'n escalade, ami zou ook kunnen)

Of je nu een pentiumIII 1Ghz of Athlon 1.13Ghz neemt? Tsja, maakt niet zoveel uit.

Allebei kan stabiel zijn, allebei kan instabiel zijn. Zolang je maar niet bespaard op het moederbord en het thuis eerst een tijdje onder hoge load (niet alleen een koetje, maar echt netwerkload en harddisk load etc) test, kun je ervanuit gaan dat het redelijk stabiel is ;)

• shadax
  • Niet online
Op vrijdag 03 augustus 2001 21:01 schreef ACM het volgende:

[..]

Zolang je geen promise, highpoint of adaptec controller neemt zit je goed ;)
(neem dus gewoon zo'n escalade, ami zou ook kunnen)

Of je nu een pentiumIII 1Ghz of Athlon 1.13Ghz neemt? Tsja, maakt niet zoveel uit.

Allebei kan stabiel zijn, allebei kan instabiel zijn. Zolang je maar niet bespaard op het moederbord en het thuis eerst een tijdje onder hoge load (niet alleen een koetje, maar echt netwerkload en harddisk load etc) test, kun je ervanuit gaan dat het redelijk stabiel is ;)
Wat vind je van de gekozen MSI board. En zou je een Pentium III moederbord suggestie kunnen doen?? (1 gig Ram incl)

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-04 13:43

Shuriken

Life is all about priorities

Even wat recht zetten:

Intel 440 BX max 1 GB
Intel 440 GX max 2 GB (met registered geheugen)

Kijk hier maar even: http://developer.intel.com/design/chipsets/linecard.htm

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op vrijdag 03 augustus 2001 21:03 schreef shadax het volgende:
Wat vind je van de gekozen MSI board. En zou je een Pentium III moederbord suggestie kunnen doen?? (1 gig Ram incl)
MSI borden zijn over het algemeen wel goed hoor.
De meeste t.net server lopen er ook mee.

• shadax
  • Niet online
Niemand met een pentium 3 mobo suggestie?

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zaterdag 04 augustus 2001 11:12 schreef shadax het volgende:
Niemand met een pentium 3 mobo suggestie?
Tyan Thunder2500 is wel goed ;)
Die gebruiken wij ook... (Maar dat was gesponsoord, niet door tyan hoor)

Ik denk dat verder de meeste tyan's en asus'en wel goed zijn voor een server.

• shadax
  • Niet online
Op zaterdag 04 augustus 2001 12:14 schreef ACM het volgende:

[..]

Tyan Thunder2500 is wel goed ;)
Die gebruiken wij ook... (Maar dat was gesponsoord, niet door tyan hoor)

Ik denk dat verder de meeste tyan's en asus'en wel goed zijn voor een server.
Thanks, ik ben benieuwd naar de prijs. Ik ga dat even uitzoeken.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zaterdag 04 augustus 2001 17:19 schreef shadax het volgende:
Thanks, ik ben benieuwd naar de prijs. Ik ga dat even uitzoeken.
Staat geloof ik zelfs in de pricewatch...

Bordje is _erg_ goed. Maar ook gelijk je complete budget ;)

Maar die Tyan thunder bordjes zijn allemaal geloof ik wel goed.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Of gewoon een Tyan Tiger 230. Die zijn helemaal niet duur en ook stabiel. Apollo draait ook op een VIA Apollo Pro133A (Asus CUV4X-D) en tot nu toe heeft-ie niet gefaald.

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Die Tyan tiger 230 ziet er erg fraai uit voor dat geld. (rond de 400 piek)

Zou ik zeker in overweging nemen.

• Dawai
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-05 02:26

Dawai

HERiTAGE CHESS CREW

Op vrijdag 03 augustus 2001 14:50 schreef Pablo_p het volgende:
omdat de 815E maximaal 512MB ondersteund en de 440 BX 768MB.
De 815EP ondersteunt 1,5 GB en m'n P3B-F (met BX chipset) ondersteunt 1 GB als ik Asus mag geloven...

Programmer: red-eyed, mumbling mammal capable of conversing with inanimate objects.

• Kees
  • Laatst online: 12:44

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Op zaterdag 04 augustus 2001 23:54 schreef Femme het volgende:
Of gewoon een Tyan Tiger 230. Die zijn helemaal niet duur en ook stabiel. Apollo draait ook op een VIA Apollo Pro133A (Asus CUV4X-D) en tot nu toe heeft-ie niet gefaald.
enig nadeel met dit chipset is dat de linuxkernel het niet helemaal ondersteunt, je zult dus wat aanpassingen moeten doen.
verder zou ik voor een budget systeem als dit gaan voor:

MSI-k7t: prima mobo, weinig mis mee
CPU: Tbird 1.x ghz
geheugen 3x 512 ECC (hoe meer hoe beter)
HD: 1x 20 gig, of 2x20 in raid-1 (40 gig is niet echt nodig; krijg je toch niet vol tenzij je een grote ftp draait)
geen 3com, intel is goedkoper en presteert even goed.

hiermee moet je wel rond de 3k kunnen komen :) een vergelijkbaar PIII systeem zal zo'n 500 gulden meer kosten. en stabiliteit tov amd is vrijwel te verwaarlozen.

koop iig ook een goede koeler, maakt niet uit als hij veel lawaai geeft :). verder zou ik eens nadenken over dingen als: softraid (goedkoper) scsi-raid (duurder; betrouwbaarder).

maar met een budget als jij hebt zou ik wel proberen goedkoop maar wel hoogwaardig te kopen.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• fagao
  • Laatst online: 14:40
kijk eens op www.tyan.com
Daar maken ze ook leuke bordjes

• shadax
  • Niet online
Op zondag 05 augustus 2001 16:04 schreef fagao het volgende:
kijk eens op www.tyan.com
Daar maken ze ook leuke bordjes
Die worden dus niet zo goed ondersteund door linux?

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zondag 05 augustus 2001 16:56 schreef shadax het volgende:

[..]

Die worden dus niet zo goed ondersteund door linux?
HUH?
Wat zeg je nou????

Tyan niet goed worden ondersteund door linux?
Mwoh.... Dus wel hoor.
Er is eigenlijk niet zoiets als "geen ondersteuning voor een bepaald moederbord"

Hooguit ingeval van "VIA Apollo Pro133A (Asus CUV4X-D) " dat de communicatie met de chipset niet helemaal lekker loopt.

• shadax
  • Niet online
Op zondag 05 augustus 2001 16:58 schreef ACM het volgende:

[..]

HUH?
Wat zeg je nou????

Tyan niet goed worden ondersteund door linux?
Mwoh.... Dus wel hoor.
Er is eigenlijk niet zoiets als "geen ondersteuning voor een bepaald moederbord"

Hooguit ingeval van "VIA Apollo Pro133A (Asus CUV4X-D) " dat de communicatie met de chipset niet helemaal lekker loopt.
K, thanks.

Hmm die goede posting van Kees doet mij wel twijfelen. Toch gewoon die MSI en AMD combo doen....of toch even kijken naar een tyan board. Die van in de 400 piek ondersteund die ook ECC geheugen?

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Op zondag 05 augustus 2001 16:58 schreef ACM het volgende:
Kees had het denk ik ook over de Asus CUV4X-D.
Maar ben dan wel benieuwd eigenlijk wat er niet goed gaat met dat board.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zondag 05 augustus 2001 17:02 schreef little_soundman het volgende:
Kees had het denk ik ook over de Asus CUV4X-D.
Maar ben dan wel benieuwd eigenlijk wat er niet goed gaat met dat board.
De linux kernel schijnt wat moeite met communiceren ermee te hebben ofzo.
En dat wil nog wel es wat crashes opleveren.

De bugs zijn ondertussen al opgelost hoor. (bij mijn weten)

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Op zondag 05 augustus 2001 17:04 schreef ACM het volgende:

[..]

De bugs zijn ondertussen al opgelost hoor. (bij mijn weten)
Hmm, OK.
Als er iemand wat pointers naar info hierover heeft..... graag.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zondag 05 augustus 2001 17:05 schreef little_soundman het volgende:
Hmm, OK.
Als er iemand wat pointers naar info hierover heeft..... graag.
Moet je denk ik in de kernel-mailing lists zoeken oid.
Of misschien heeft www.linuxhq.com nog wat info erover?

Verwijderd

Kan je niet beter op een beurs kijken? 3000,00 piek op een beurs is beter te besteden dan in de pc winkel. Ok de support is misschien wat rotter. Maar goed je kan meestal wel inschatten wat goed uit de doos komt. En de meeste winkels die op de beurs staan geven je toch garantie.

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Het enige dat ik kan vinden wat betreft de Via Apollo pro133A is wat performance problemen met ata66 controller. (Ten tijde van kernel 2.4.2 - 2.4.4.)

• shadax
  • Niet online
Het is toch Intel geworden, dit is het complete systeem:

IPC-C2S (zwart)
INTEL Pentium III (FCPGA-133 MHz-256 Kb) 933 MHz
Asus CUV4X-E
2x PC133 - 512 Mb - 168 PIN SDRAM - Dane Elec - ECC
2x IBM 60GXP 40,0 Gb (7200 RPM - ATA 100)
3ware6200 (voor raid1, iemand nog tips waar hij te kopen is?)
3com 3c905c

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Hij staat 1x in de pricewatch, maar die toko lijkt hem niet meer te verkopen.

Wat is de totaal prijs inmiddels geworden ?

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op maandag 06 augustus 2001 23:51 schreef shadax het volgende:
3ware6200 (voor raid1, iemand nog tips waar hij te kopen is?)
Kijk even bij www.3ware.com en dan even doorklikken.
Er zijn in nederland een paar bedrijfjes die het verkopen geloof ik (iig 1).

• shadax
  • Niet online
Op dinsdag 07 augustus 2001 02:50 schreef little_soundman het volgende:
Hij staat 1x in de pricewatch, maar die toko lijkt hem niet meer te verkopen.

Wat is de totaal prijs inmiddels geworden ?
Inlcusief BTW kom je uit op zo'n 3600 piek. We dachten, je kunt beter in kwaliteit investeren nu. Dan later met duurkoop geconrfronteerd te worden..

• shadax
  • Niet online
Ik bel informatique net om mijn order door te geven. Vertelt die man dat het moederboard geen ECC geheugen slikt. Op de site van Asus staat het niet specifiek aangegeven. Maar in de advertentie van Alternate.nl wordt gezegd van wel??? Ik belde net met Alternate en de technische man kan mij verzekeren dat het wel zo was. Iemand anders enige ervaringen?

Verwijderd

Voor een server zou ik persoonlijk voor scsi3 HDD keize in raid combi.

is duurder maar dan heb je ook wat.

raid in win2k met ide hdd heb ik ook geprobeerd en de performance viel zwaar tegen..

maar het scsi liep het als een trein.

suc6

Verwijderd

Laten we ff duidelijk zijn....
Als het om een snel groeiende site gaat, gaat security voor alles, is dus ook belangrijk behalve goede hardware configuratie(s) te hebben ook goede software te hebben, en die regelmatig "bij te houden" :D, want anders ben je in mum van tijd geroot en dat wil je niet als je groote snel groeiende site hebt...

Verwijderd

Cluster alles gewoon hoef je ook geen dure machine te kopen. Maar gewoon een paar dure machines. Als het zo een grote site is en snelgroeiend zou ik lekker alles clusteren en load balancen om downtijd te verkorten. En als iemand 1 bak root hoeft het niet alle te zijn :)

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Op dinsdag 07 augustus 2001 11:45 schreef snakeeye het volgende:
Voor een server zou ik persoonlijk voor scsi3 HDD keize in raid combi.

is duurder maar dan heb je ook wat.
Dat is echt onzin met dit budget. Een SCSI RAID controller met twee SCSI HDD's is bijna net zo duur als eerder genoemde server config. Als het geen zwaar belaste server is dan zal IDE RAID voldoende snel zijn en is de data in ieder geval beveiligd tegen hardware HDD failures.

Wat betreft clusteren: meerdere lichte machines zijn vaak sneller en goedkoper dan 1 hele zware bak. Webservers kunnen in ieder geval probleemloos geclusterd worden. De MySQL select queries kunnen mbv replication over meerdere servers verdeeld worden.

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Op maandag 06 augustus 2001 23:51 schreef shadax het volgende:

2x IBM 60GXP 40,0 Gb (7200 RPM - ATA 100)
Weet je dit nog zeker na het lezen van : Hoog uitval van IBM 60GXP en 75GXP drives.

• shadax
  • Niet online
Op dinsdag 07 augustus 2001 20:10 schreef little_soundman het volgende:

[..]

Weet je dit nog zeker na het lezen van : Hoog uitval van IBM 60GXP en 75GXP drives.
Hmm Dat is behoorlijk vervelend:( Vandaag de order doorgegeven. Nu maar hopen dat het niet te laat is. Mensen met suggesties voor goede Harddisks?

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Op dinsdag 07 augustus 2001 20:46 schreef shadax het volgende:

[..]

Hmm Dat is behoorlijk vervelend:( Vandaag de order doorgegeven. Nu maar hopen dat het niet te laat is. Mensen met suggesties voor goede Harddisks?
Hmmm ik weet niet of dat bericht zo betrouwbaar is hoor.

Andere keuzes: Maxtor, WD of Seagate. Verder zijn er niet zoveel grote spelers meer denk ik. Zolang IBM niet toegeeft dat er problemen zijn, en partijen gaat omruilen zal het allemaal wel meevallen denk.

Verwijderd

Ik ben zeer benieuwd wat de uiteindelijke config is geworden! (met andere HDjes enzo)..
Pagina: 1