Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artemiev
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:07
TL;DR Bij de lokale fotoboer een tweedehands D7100 (30k clicks) met grip gezien voor €400, doen ja of nee?

Huidige setup:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Spiegelreflexcamera'sNikon D3100 Zwart€ 0,-€ 0,-
1CameralenzenNikon AF-S DX Nikkor 35mm f/1.8G€ 136,77€ 136,77
1CameralenzenSigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM (Nikon)€ 395,98€ 395,98
1CameralenzenTamron SP 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD (Nikon)€ 308,-€ 308,-
1StatievenBenro Statiefkop N1€ 0,-€ 0,-
1CameratassenLowepro Flipside Trek BP 350 AW Grijs, Groen€ 97,95€ 97,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 938,70

en een Benro statief (aluminium)

Gebruik
Vooral langs de rivier en uiterwaarden, dierentuin, maar soms ook de 'huis-tuin-en-keuken dingen'
In een jaar of 10, 12k clicks en het gaat in vlagen, soms veel soms maanden bijna niet.

Ik fotografeer altijd in RAW, alles gaat door Lightroom heen. Meestal op diafragma-voorkeuze en ik stel wat kan zelf in (ISO, scherpstelmodus, focuspunt, lichtmeting, belichtingscompensatie). Natuurfotografie van Rollin Verlinde meerdere keren doorgelezen en momenteel weer. Flitsen en strobist weet ik bijna niets van.

Gedachtengang
Overstappen naar een systeemcamera en/of FX vind ik voor nu nog te duur. DX Lenzen kunnen niet op een Z6 en Z50 heeft dan te weinig meerwaarde. Filmen klinkt leuk, maar komt in de praktijk weinig van terecht, ook met beeldmateriaal monteren. Het idee om oud Nikon glas te kunnen gebruiken spreekt mij erg aan.

Nu staat bij de lokale fotoboer een D7100 (30.000 clicks) met grip voor €400 euro. Na wat rond zoeken toch aan het twijfelen.

Budget: €500 euro

Optie 1. D7100 kopen
+ User presets
+ ISO prestatie

Optie 2. Investeren in scholing
+ Blik verruimen
- Basiscursus van de groene stand af :O

Optie 3. Doorsparen en investeren in glas en filters
+ Toekomst bestendig
- Meerwaarde met huidige camera

Hoe staan jullie hier in? Ben ik nog iets vergeten?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 16:45
Ik heb eens een fotocursus voor 'gevorderden' gedaan. Er waren lessen met de gelegenheid om te oefenen met portretten en studiofoto's, maar ook opdrachten zoals: maak een beeld bij je favoriete muziekstuk, gedicht of tekst, maak een fotoserie etc. In de lessen werd dan van iedereen de inzending bekeken en besproken: ik heb daar veel van geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:04

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Denk dat de grote vraag is: wat mis je aan je D3100? Of andersom: wat verwacht je te winnen met de D7100.

De D7100 heeft bv vel meer (custom) buttons waardoor je je instellingen sneller kunt wijzigen. Als dit een beperking is op dit moment (alles traag via menu aan moeten passen) dan is een D7100 een prima investering.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artemiev
sys64738 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 12:22:
Denk dat de grote vraag is: wat mis je aan je D3100? Of andersom: wat verwacht je te winnen met de D7100.

De D7100 heeft bv vel meer (custom) buttons waardoor je je instellingen sneller kunt wijzigen. Als dit een beperking is op dit moment (alles traag via menu aan moeten passen) dan is een D7100 een prima investering.
Waar ik nu vooral aan denk:
  1. Het instellen kost wat moeite dat zou handiger zijn met een user preset.
  2. Vanaf ISO800 neemt de beeldkwaliteit rap af. Ik verwacht daar te winnen in combinatie met de telelens.
  3. Focusmotor maakt het mogelijk om oude lenzen te gebruiken.
  4. Weather sealing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 10:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Waar je vooral op vooruitgaat zijn bedieningsmogelijkheden, instellingen en AF. Qua ISO zal het verschil niet schrikbarend groot zijn, dus wees daar niet te voorbarig in, vaak valt het achteraf tegen.

Investeren in scholing is leuk maar de bottom line is altijd, ga er op uit en probeer het zelf. Iemand nadoen kunnen we allemaal en dan lijkt het makkelijk, totdat je het zelf moet doen een keer. Het is dus zeker nuttig mits je dus ook de tijd neemt om er zelf mee aan de slag te gaan. Tip, mits je Engels goed is zijn er online ook veel kwalitatief goeie tutorials de vinden zoals bij PRO EDU.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdoorn
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 18:08
Voordeel van de nikon 7XXX serie vind ik het dubbele stelwiel, voor duim en wijsvinger. Dan kun je sluitertijd met de ene en diafragma met het andere wieltje instellen en toch je oog op de zoeker houden.

ander voordeel is natuurlijk de betere iso en meer scherpstel punten.

Of je oude lenzen gaat gebruiken is de vraag (bij mij in ieder geval).
ik denk dat je voor 400€ een prima camera hebt waar je niet snel op uitgekeken raakt. zeker met de lenzen die je al hebt.

Ronald van Doorn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 10:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Hier kun je de D3100 en D7100 naast elkaar zetten. Qua ISO ga je er dus amper op vooruit volgens mij: https://www.dpreview.com/...065&y=-0.9085714285714286

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:44

bobcom

Dedicated dabbler

(Is iets fout gegaan)

[ Voor 94% gewijzigd door bobcom op 05-02-2020 09:46 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:44

bobcom

Dedicated dabbler

Sparen voor glas is natuurlijk een goed idee, maar dan moet je wel weten wat voor glas je erbij wilt. ISO-voordeel is beperkt, grote voordeel van de D7100 t.o.v je huidige toestel is de extra bedieningsknoppen- en wielen, het feit dat hij een masterfunftie heeft voor flitsen, de schroefaandrijving voor autofocus met AF-D lenzen en het feit dat je TTL lichtmeting hebt met oude manual focus Nikon-lenzen. Daarbij helpt het focusballetje linksonder in de zoeker je bij het vinden van de juiste scherpstelling-

Deze
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/4270/35324911445_5cd09c6746_z.jpg
is bijvoorbeeld gemaakt met een Tamron Adaptall-2 90mm f/2.5 "52b" ergens uit de jaren 80 op de D7100. Er staat er nu eentje op ebay voor €70,-

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Artemiev
Bedankt voor jullie info en verdiepende vragen. Vooral het feit dat ik best lang moest nadenken over wat ik echt mis aan deze camera heeft er voor gezorgd dat ik het nog even uit ga stellen.

Ik heb mij voorgenomen om het statief weer vaker mee te nemen en eerst de basis weer eens te verbeteren en daar ook vooral van te genieten.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/DjHPaf9l.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Artemiev schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 21:45:
... Vooral het feit dat ik best lang moest nadenken over wat ik echt mis aan deze camera heeft er voor gezorgd dat ik het nog even uit ga stellen.
Da's verstandig. Verder zou ik aanraden ipv een D7100 eerder een D7200 of D7500 te kiezen, omdat je dan een iets grotere stap vooruit maakt. Een D5600 is ook een optie, als je niet persé de mogelijkheid met non-Af-s lenzen te werken wil hebben. Met een half oog op een evtl. 2e hands koopje letten, en dan te zijner tijd toeslaan.
Pagina: 1