TL;DR Bij de lokale fotoboer een tweedehands D7100 (30k clicks) met grip gezien voor €400, doen ja of nee?
Huidige setup:
en een Benro statief (aluminium)
Gebruik
Vooral langs de rivier en uiterwaarden, dierentuin, maar soms ook de 'huis-tuin-en-keuken dingen'
In een jaar of 10, 12k clicks en het gaat in vlagen, soms veel soms maanden bijna niet.
Ik fotografeer altijd in RAW, alles gaat door Lightroom heen. Meestal op diafragma-voorkeuze en ik stel wat kan zelf in (ISO, scherpstelmodus, focuspunt, lichtmeting, belichtingscompensatie). Natuurfotografie van Rollin Verlinde meerdere keren doorgelezen en momenteel weer. Flitsen en strobist weet ik bijna niets van.
Gedachtengang
Overstappen naar een systeemcamera en/of FX vind ik voor nu nog te duur. DX Lenzen kunnen niet op een Z6 en Z50 heeft dan te weinig meerwaarde. Filmen klinkt leuk, maar komt in de praktijk weinig van terecht, ook met beeldmateriaal monteren. Het idee om oud Nikon glas te kunnen gebruiken spreekt mij erg aan.
Nu staat bij de lokale fotoboer een D7100 (30.000 clicks) met grip voor €400 euro. Na wat rond zoeken toch aan het twijfelen.
Budget: €500 euro
Optie 1. D7100 kopen
+ User presets
+ ISO prestatie
Optie 2. Investeren in scholing
+ Blik verruimen
- Basiscursus van de groene stand af
Optie 3. Doorsparen en investeren in glas en filters
+ Toekomst bestendig
- Meerwaarde met huidige camera
Hoe staan jullie hier in? Ben ik nog iets vergeten?
Huidige setup:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Spiegelreflexcamera's | Nikon D3100 Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Cameralenzen | Nikon AF-S DX Nikkor 35mm f/1.8G | € 136,77 | € 136,77 |
1 | Cameralenzen | Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM (Nikon) | € 395,98 | € 395,98 |
1 | Cameralenzen | Tamron SP 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD (Nikon) | € 308,- | € 308,- |
1 | Statieven | Benro Statiefkop N1 | € 0,- | € 0,- |
1 | Cameratassen | Lowepro Flipside Trek BP 350 AW Grijs, Groen | € 97,95 | € 97,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 938,70 |
en een Benro statief (aluminium)
Gebruik
Vooral langs de rivier en uiterwaarden, dierentuin, maar soms ook de 'huis-tuin-en-keuken dingen'
In een jaar of 10, 12k clicks en het gaat in vlagen, soms veel soms maanden bijna niet.
Ik fotografeer altijd in RAW, alles gaat door Lightroom heen. Meestal op diafragma-voorkeuze en ik stel wat kan zelf in (ISO, scherpstelmodus, focuspunt, lichtmeting, belichtingscompensatie). Natuurfotografie van Rollin Verlinde meerdere keren doorgelezen en momenteel weer. Flitsen en strobist weet ik bijna niets van.
Gedachtengang
Overstappen naar een systeemcamera en/of FX vind ik voor nu nog te duur. DX Lenzen kunnen niet op een Z6 en Z50 heeft dan te weinig meerwaarde. Filmen klinkt leuk, maar komt in de praktijk weinig van terecht, ook met beeldmateriaal monteren. Het idee om oud Nikon glas te kunnen gebruiken spreekt mij erg aan.
Nu staat bij de lokale fotoboer een D7100 (30.000 clicks) met grip voor €400 euro. Na wat rond zoeken toch aan het twijfelen.
Budget: €500 euro
Optie 1. D7100 kopen
+ User presets
+ ISO prestatie
Optie 2. Investeren in scholing
+ Blik verruimen
- Basiscursus van de groene stand af

Optie 3. Doorsparen en investeren in glas en filters
+ Toekomst bestendig
- Meerwaarde met huidige camera
Hoe staan jullie hier in? Ben ik nog iets vergeten?