Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miel71
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-09 10:31
Beste tweakers,

Ik heb na wat jaren weer eens een pc samengesteld en gebouwd. Alles werkt naar behoren, maar er zit een rare tik in mijn voeding zodra ik de PC start. Ik heb geen problemen met de PC zelf en tijdens hoor ik niks. Alles draait als een zonnetjes. Het gaat hier om een Corsair SF600 en hier een filmpje voor verduidelijking:

[Video: https://imgur.com/a/KTCvGgQ]

Graag hoor ik jullie ideeën/bevindingen erover.

Bij voorbaat dank!

mvg,

Miel

Beste antwoord (via Miel71 op 04-02-2020 11:26)

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:17
Ik heb zelf een Corsair SF450, en inderdaad het relais wat daarin zit geeft een flinke tik met het aandoen... Het is een beetje moeilijk te vergelijken (het volume bij jou lijkt wel erg hoog), maar een tik bij het opstarten/afsluiten krijg ik ook gewoon.

https://wren.co/join/Devian

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flip R.
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17-06 09:19
Kun je een lijst sturen met al je hardware erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:47
Dit is toch gewoon doordat er spanning op de ventilator komt te staan? Of is dit al voordat de ventilator "aanslaat" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:09
@Miel71 Het lijkt er op dat er wat aan slijt, een Fan die ergens schuurt bij het starten van het draaien.

edit
En ik hoor een klok tikken oid haha

[ Voor 22% gewijzigd door Mel33 op 03-02-2020 13:27 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miel71
Aanvullende informatie: Ik kom er net achter dat hij dit geluid ook maakt zodra ik hem afsluit of in slaapstand zet. Ik zou bijna zeggen dat het een schakel relais moet zijn
Flip R. schreef op maandag 3 februari 2020 @ 13:15:
Kun je een lijst sturen met al je hardware erin?
Jazeker!:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 165,05€ 165,05
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 I PRO WIFI€ 227,50€ 227,50
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 5500 XT OC 4G€ 181,05€ 181,05
1Geheugen internHyperX Fury black HX432C16FB3K2/32€ 169,85€ 169,85
1VoedingenCorsair SF600 (2018)€ 116,50€ 116,50
1Solid state drivesHP EX900 250GB€ 45,99€ 45,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.224,57

Het idee is om de Processor uiteindelijk te upgraden naar een AMD 3900 of AMD 4 series en de grafische kaart naar een highend, dus vandaar dat ik sommige onderdelen daar al in overkill heb aangeschaft voor de huidige componenten. Maar nog even doorsparen weer.
99ruud99 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 13:23:
Dit is toch gewoon doordat er spanning op de ventilator komt te staan? Of is dit al voordat de ventilator "aanslaat" ?
Zou kunnen, want na het geluid start de ventilator even ja. Maar ik zou het alsnog een te harde tik vinden om een ventilator aan te sturen.
Mel33 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 13:25:
@Miel71 Het lijkt er op dat er wat aan slijt, een Fan die ergens schuurt bij het starten van het draaien.

edit
En ik hoor een klok tikken oid haha
De fan loopt vrij van wat ik kan zien en het is toch echt een tik ipv iets wat aanloopt. En de klok klopt je!! goed gehoord ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Ik hoor toch echt een schurend plastiek iets, ik herken het heel goed, een tik is korter, ik hoor wel een doffe tik tijdens het schuren idd, maar het schuren is hogere pitch en meer irritant, maar een lager die dus schommelt tijdens het opspinnen is die doffe tik misschien, en dan is het schuren in begin ook te verklaren, want de fan gaat gyroscopisch uitlijnen en dus is het schuren weg. Dus een fan uit het lood zou ik zeggen, kan ook bij je videokaart zitten oid.

edit
Of iets in de kast te los vastgezet, dat moet gaan opspinnen, en daardoor even trilt/bonkt.

[ Voor 77% gewijzigd door Mel33 op 03-02-2020 13:58 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Ik heb zelf een Corsair SF450, en inderdaad het relais wat daarin zit geeft een flinke tik met het aandoen... Het is een beetje moeilijk te vergelijken (het volume bij jou lijkt wel erg hoog), maar een tik bij het opstarten/afsluiten krijg ik ook gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miel71
Devian schreef op maandag 3 februari 2020 @ 13:48:
Hmm interessant, zou dit dan normaal zijn? Ik kan geen vergelijking geven hoe hard het in reallife klinkt, denk aan een oude klok (zoals op de achtergrond :+ ). Heb jij het ook als je afsluit of in slaapstand gaat?

Hier nog een filmpje waar ik dit doe:

[Video: https://imgur.com/a/GHXZT7i]

Bedankt alvast voor jullie reacties!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Miel71 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 14:01:
[...]

Hmm interessant, zou dit dan normaal zijn? Ik kan geen vergelijking geven hoe hard het in reallife klinkt, denk aan een oude klok (zoals op de achtergrond :+ ). Heb jij het ook als je afsluit of in slaapstand gaat?

Hier nog een filmpje waar ik dit doe:

[Video]

Bedankt alvast voor jullie reacties!!!
Ja dit lijkt mij gewoon normaal. De fan gaat pas draaien onder belasting..dus lekker zo laten, vergeleken met de klok lijkt het een vrij zachte tik te zijn die mijn Corsair voeding ook geeft met in en uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Laatst online: 03-02-2023
zo goed als al mijn voedingen "schakelde" in is normaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
Mel33 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 13:46:
Ik hoor toch echt een schurend plastiek iets, ik herken het heel goed, een tik is korter, ik hoor wel een doffe tik tijdens het schuren idd, maar het schuren is hogere pitch en meer irritant, maar een lager die dus schommelt tijdens het opspinnen is die doffe tik misschien, en dan is het schuren in begin ook te verklaren, want de fan gaat gyroscopisch uitlijnen en dus is het schuren weg. Dus een fan uit het lood zou ik zeggen, kan ook bij je videokaart zitten oid.

edit
Of iets in de kast te los vastgezet, dat moet gaan opspinnen, en daardoor even trilt/bonkt.
ja of je hoort toch echt een kleine relais die de voeding inschakeld en de rest is je fantasie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
@maks11223344 Met de kennis van de eerste film, nee
Met de kennis van de 2de film, ja

Grappig hoor ha ha.
Nee de beschrijving die ik gaf, klopt gewoon en kan zeker zulk geluid maken die ik vermeld volgens mijn uitleg.
Maar als jij die ervaring nog niet hebt gehad of nog nooit feitelijk geconstateerd hebt dan snap ik dat je het woord fantasie gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

....En ik maar denken dat je je voeding overclocked hebt...

Verkeerde subforum wellicht?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maks11223344
millman schreef op maandag 3 februari 2020 @ 22:27:
....En ik maar denken dat je je voeding overclocked hebt...

Verkeerde subforum wellicht?
je moest eens weten die psu schakeld nu harder in als dat dat een aap in een gele trui rijdend over een plankje op een trommel kan slaan, hoor je die klap bij het inschakelen niet dat zijn al die extra volts die plots vrijkomen :P
zal wel wat tedoen hebben met het gyroscopisch uitlijnen van mijn feitelijk verzonnen verhaal aan de hand van ge constanteet luidrustige feiten... vreselijk als dat gebeurt. 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door maks11223344 op 03-02-2020 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miel71
Bedankt allen voor jullie berichten en het meedenken. Ik ga er vanuit dat het puur het schakelrelais is die ik hoor. Voor de rest ziet alles er goed uit en zijn er geen andere geluiden of mankementen met de PC. Dus de topic kan van mij gesloten worden.

@millman Excuses als ik dit in het verkeerde subforum gestart ben, wist geen betere plek.

Mvg,

Miel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2024
123456Maks

Jongen beetje veel droogijs gesnoven...:-) Pas maar op dat tante Jeroen niet boos word!

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Overclocking & Tweaking is natuurlijk niet het juiste subforum voor een dergelijke vraag. Daarnaast is het juiste antwoord al gegeven. Dicht.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.