Advies Fundering zweeft; wat te doen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 20:04
ik heb afgelopen december een woning gekocht
de woning is nabij een groot meer (groningen stad)
het is onderdeel van een huizenblok (maisonettes) met een actieve VVE

het is een woning van 1992 en verwachtte geen problemen met de bouw dus we hebben het gekocht zonder een bouwtechnische onderzoek

nu ben ik uiteraard hier en daar aan het klussen
zo ook afgelopen weekend
als tweaker zijnde, moest natuurlijk ook een degelijk netwerk aangelegd worden
en zo ging ik dus overal utp kabels trekken zo ook door de kruipruimte om de verschillende hoeken van de woning

echter toen zag ik tot mijn verbazing dat de fundering aan de achterkant van mijn huis zweefde
(wel "gespiekt" in de kruipruimte voor water(ivm eerder ervaring met hoogwater), toegang zit aan de voorkant, maar achterkant is niet zichtbaar)

zie foto's
fundering 1

fundering 1

nu vermoed ik dat in met de kennis van de lage waterstanden dat het zand is gaan inklinken
beetje hetzelfde idee wat ze hier beschrijven
https://www.debodemafslui...genkruipruimte/index.html
(riool zit aan de andere kant van het huis en onder het huis is het droog)

en nu heb ik eigenlijk 2 vragen (aangezien dit verholpen moet worden)

1 hoe schadelijk is dit en hoe snel moet dit hersteld worden om permanente schade te voorkomen?
2 is dit een verborgen gebrek? (ivm kosten en binnen 3maand na aankoop)

*kleine edit; controle kruipruimte

[ Voor 5% gewijzigd door xtrme op 03-02-2020 10:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Vermoed dat dit gewoon een ligger is die op de funderingspalen rust.
Kan je deze ook zien? Of anders wat weerhoud de ligger er van te zakken.?

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2020 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtrme
ik geen vrijstaande heipalen/funderingspalen oid
dit is de achterwand van +/- 10m en ik weet niet hoeveel meter tussen dergelijke palen zit
als ze op de hoeken zitten van de woning dan zijn ze nog afgedekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:57
huis staat denk ik op heipalen.
Dus je zou het bij wijze van spreken gewoon kunnen uitgraven en onderkelderen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
1) niet. Je huis staat daar voor 99% zekerheid op palen. Constructief is er niks aan de hand. De laag schoon zand is in gaan klinken en komt nu bijna 30 jaar later onder het niveau van je funderingsbalk. Als je doorzoekt kom je ergens ook de heipaal wel tegen. Enige wat wel kan gebeuren is dat het gat onder de balk verzakkende stenen langs de gevel oplevert. Soort sinkholes langs de rand. Het beste kan je gewoon weer zand erbij laten spuiten o.i.d. als je aan de straatkant de boel netjes wil houden.

2) nee, je hebt een onderzoeksplicht. Zelf geen onderzoek willen doen en ook niet voor aankoop je hoofd onder de kruipruimte steken valt de verkoper niet aan te rekenen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
dubbel?!

[ Voor 98% gewijzigd door Señor Sjon op 03-02-2020 10:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Widow
  • Laatst online: 25-08 10:41
Je huis staat op palen, maar de palen zijn niet direct met de muren verbonden. Daarvoor zijn verticale liggers geplaatst, vroeger werd dat langshout of kesp genoemd. Op die verticale liggers staan je muren. Wat jij op de foto ziet is waarschijnlijk de verticale ligger. Als er geen palen onder hadden gezeten had je allang scheuren in je muur gehad. Dat zijn overigens de eerste tekenen van funderingsproblemen. Dus zolang je dat niet hebt zou ik me nergens druk over maken.

Overigens hoop ik wel dat dit een wijze les is om ALTIJD een keuring te laten doen :X hoe nieuw het ook mag zijn.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:03
Zoals gemeld door anderen, dit is een fundering op palen.
Bij een fundering op staal zit de fundering dieper dan de bodem van de kruipruimte, en is deze ook breder dan de balk die erop rust.

Niets aan de hand dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 09:09
xtrme schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:57:
en nu heb ik eigenlijk 2 vragen (aangezien dit verholpen moet worden)

1 hoe schadelijk is dit en hoe snel moet dit hersteld worden om permanente schade te voorkomen?
2 is dit een verborgen gebrek? (ivm kosten en binnen 3maand na aankoop)
1. Waarschijnlijk is dit helemaal geen probleem.
2. Al zou dit wel een probleem zijn, je kunt het gewoon zien zonder te hoeven slopen. Hoe zou je dat onder 'verborgen gebrek' kunnen scharen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtrme
@Señor Sjon en @Vloris
dank voor de reactie
ik ga het sowieso laten aan vullen is nu dus even de vraag wanneer
maar het kan opzich nog even wachten
ik ga iig ook de VVE inlichten zodat de buren het ook kunnen checken bij henzelf in de "achtertuin" of achterkant

2. ik dacht dat dit misschien een verborgen gebrek was omdat die niet zichtbaar is vanaf boven
en ook niet direct vanaf het toegangsluik ( je moet er nog wel stukje tijgeren om dit te kunnen zien)
maar als het niet "verborgen" is dan is het jammer voor mij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 15:00
Waarom zou je het laten vullen? Dat heeft totaal geen nut. Verder is het geen gebrek, maar komt vaak voor. Ik had wel iets meer verwacht in Groningen, ik kijk ook vaak onder kruipruimtes in omgeving Gouda en daar is de grond onder de woning soms wel een halve meter of verder ingeklonken. De openbare ruimte wordt om de zoveel tijd netjes opgehoogd, maar onder je woning zakt alles uiteraard lekker door. Het kan verder geen kwaad, tenzij je veel last van water/vocht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Divak schreef op maandag 3 februari 2020 @ 11:53:
Waarom zou je het laten vullen? Dat heeft totaal geen nut. Verder is het geen gebrek, maar komt vaak voor. Ik had wel iets meer verwacht in Groningen, ik kijk ook vaak onder kruipruimtes in omgeving Gouda en daar is de grond onder de woning soms wel een halve meter of verder ingeklonken. De openbare ruimte wordt om de zoveel tijd netjes opgehoogd, maar onder je woning zakt alles uiteraard lekker door. Het kan verder geen kwaad, tenzij je veel last van water/vocht hebt.
Omdat je straatwerk aan de gevelrand verzakt. Het zand daaronder spoelt uiteindelijk onder de funderingsbalk. Uiteindelijk kan je een stuk geotextiel gebruiken aan je funderingsrand om dit te voorkomen, maar uiteindelijk is het het voordeligst om per jaar een paar zakjes ophoogzand te moeten gebruiken daar waar straatwerk wegzakt. Kosten nog geen 10 euro per jaar. Daar kan geen andere oplossing tegenop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 15:00
Dan kun je toch beter ander materiaal gebruiken in plaats van zand, dat blijft anders spoelen?
Wat als je bijvoorbeeld zwelklei gebruikt? Als dat nat wordt zet het uit, spoelt er later ook geen zand meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het komt uiteindelijk weer in de kruipruimte terecht. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-09 12:05
xtrme schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:57:

het is een woning van 1992 en verwachtte geen problemen met de bouw dus we hebben het gekocht zonder een bouwtechnische onderzoek
Zeker nog nooit in het nieuwbouw topic gekeken of wel :P

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
heb je een woning of een appartementsrecht gekocht? in het laatste geval koop je kubieke meters ( lucht ), de vierkante meters ( buitenmuren daken vloeren fundering ) zijn van de VvE.
je hoort nu het bestuur van de VvE in te seinen, en die moeten dit - vooropgesteld dat het een echt probleem is - gaan oplossen, zowel onder jouw appartement als onder dat van eventuele andere appartementen.
zoals gezegd is het mogelijk dat nu zand van buiten onder de fundering door de kruipruimte in gaat spoelen, houdt dus eventuele bestrating dicht bij de buitenmuren in de gaten.
Pagina: 1