Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Wifi netwerk aankoopadvies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pasman
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 19-02 13:52
Ik zoek een?
Ik heb een nieuwbouwhuis met internet + modem/router van caiway. Het wifi netwerk in huis is niet bijzonder, en op de 1e verdieping is het bereik gewoon al slecht. Ik ben dus op zoek naar een nette wifi oplossing.
Ik heb naar elke kamer in het huis een loze leiding laten leggen en overal dubbele cat6a kabels naar getrokken. Wat ik dus zoek is een oplossing die ik aan kan sluiten op de bekabeling die ervoor zorgt dat mijn wifi dekking weer goed wordt.

Nu lees ik over twee opties, acces point en mesh, maar weet niet waar ik voor moet kiezen. Ik wil een wifi netwerk die het signaal direct doorgeeft van toegangspunt tot toegangspunt afhankelijk van welke het beste signaal kan leveren. In eerste instantie dacht ik dat een AP dit zou kunnen leveren, maar krijg het idee dat dit een eigen netwerk op zet en dus niet netjes de client over draagt. Klopt dit en zo ja, lost een mesh netwerk dit op? Als dat zo is, zat ik naar de tp-link deco m5 te kijken, als ik het goed begrijp kan ik deze gewoon in elke kamer (waar nodig) aan de kabel prikken.

Wat is je budget?
Volgens mij moet het voor €200,- prima mogelijk zijn.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Zoals ik al aangaf zit ik naar de TP-link deco M5 te kijken, omdat deze nette prijs kwaliteit verhouding is.

Beste antwoord (via Pasman op 03-02-2020 13:01)

• Wylana
  • Laatst online: 17:24
Je geeft aan naar de TP Link M5 te kijken, maar de M4 is zelfs goedkoper en presteert net zo goed en soms zelfs beter dan de M4.
En als je UTP kabels hebt liggen, heb je gelijk een backhaul die je kan doorvoeren.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 18:30
Gezien je overal cat6a kabels heen hebt getrokken, zou ik voor AP gaan.
Wat je zegt klopt: als je wilt dat de versterkers elkaars netwerk gebruiken, dan moet je MESH gebruiken. Maar waarom zou je dat doen (wifi is altijd storingsgevoeliger dan kabels, behalve tijdens sloopzaamheden :P )?
Beide opties kunnen, waarbij meestal AP's aangeraden worden.

• Pasman
Wanneer ik een AP kies, krijg ik dan niet twee losse netwerken? Of is dit op te lossen door ze hetzelfde ssid, beveiliging en ww te geven?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Wylana
Je geeft aan naar de TP Link M5 te kijken, maar de M4 is zelfs goedkoper en presteert net zo goed en soms zelfs beter dan de M4.
En als je UTP kabels hebt liggen, heb je gelijk een backhaul die je kan doorvoeren.

• Pasman
Wylana schreef op maandag 3 februari 2020 @ 11:17:
Bedankt voor je antwoord. Ik wil sowieso niet dat het signaal via wifi wordt doorgespeeld naar de toegangspunten, dus elk toegangspunt op utp aansluiten zodat hij dat signaal kan versturen. Wat zou de reden zijn om voor MESH te gaan ipv een AP?

• FightingFalcon
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 10:54
Heb je Ubiquiti al eens bekeken ? Zal misschien iets boven je budget zitten maar een paar AP's in combinatie met een controller device werkt prima !

En je kan makkelijk later bij uitbreiden naar een totaaloplossing inclusief router, eventueel Power over Ethernet, switches, outdoor AP's ...

Ik heb lange tijd gespeeld met routers en andere AP's, maar deze oplossing is echt top !

• Wylana
Pasman schreef op maandag 3 februari 2020 @ 11:27:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Ik wil sowieso niet dat het signaal via wifi wordt doorgespeeld naar de toegangspunten, dus elk toegangspunt op utp aansluiten zodat hij dat signaal kan versturen. Wat zou de reden zijn om voor MESH te gaan ipv een AP?
MESH heeft geen losse overloop van AP naar AP.
Een MESH wifi netwerk is zeg maar 1 groot netwerk en de systemen passen automatisch het overleg van het AP aan dan. AP is echt een omzetting waarbij je opnieuw verbind met het accesspoint.

• Pasman
Wylana schreef op maandag 3 februari 2020 @ 11:33:
[...]

MESH heeft geen losse overloop van AP naar AP.
Een MESH wifi netwerk is zeg maar 1 groot netwerk en de systemen passen automatisch het overleg van het AP aan dan. AP is echt een omzetting waarbij je opnieuw verbind met het accesspoint.
Als ik het goed begrijp is MESH dan een nettere oplossing dan losse AP's? De M4 ziet er goed uit, deze heeft nu de voorkeur.
FightingFalcon schreef op maandag 3 februari 2020 @ 11:31:
Heb je Ubiquiti al eens bekeken ? Zal misschien iets boven je budget zitten maar een paar AP's in combinatie met een controller device werkt prima !

En je kan makkelijk later bij uitbreiden naar een totaaloplossing inclusief router, eventueel Power over Ethernet, switches, outdoor AP's ...

Ik heb lange tijd gespeeld met routers en andere AP's, maar deze oplossing is echt top !
Hier heb ik met een schuin oog naar gekeken (ook voor switch in de meterkast) maar voor mijn gebruikers wensen (ik zoek niks fancies in mijn wifi netwerk, enkel dat het goed werkt) vond ik het de meerprijs niet waard. Kan je mij vertellen waarom bijvoorbeeld een Ubiquiti, zoveel beter is dan de TP-link Deco M4?
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True