Betonvloer schuur maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky89
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23-06 23:20
Hi bouwexperts,

Heb in de achtertuin een hokje staan van 4 bij 2 voor opslag fietsen, gereedschap e.d.. Enkel steens muur, plat bitumen dak erop met regenafvoer aan zijkant. Hierin ligt momenteel een vloer bedekt met tegels van 30x30x5 cm met modder ondergrond. Merk dat het hok vochtig is waardoor gereedschap, hout e.d. begint te roesten/schimmelen/rotten. Zou het storten van een betonvloer dit verhelpen? Zo ja, kan het beton direct gestort worden over de tegels (m.b.v. zeil en bewapening over de tegels natuurlijk)? Of dient het beton per se m.b.v. zeil en bewapening over een zandbed gestort te worden en kan een betonvloer geen tegels als ondervloer hebben? Zou het dak daarnaast ook nog geïsoleerd moeten worden om het hok voldoende vochtvrij te houden of is een betonvloer alleen al voldoende?

Every problem should be seen as a challenge or opportunity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
Ik denk niet per se dat dit komt door de ondergrond. Ik zou het aannemelijker vinden dat het hok vochtig wordt doordat vocht door de wanden slaat. Ik zou het hok eerder gaan isoleren of in ieder geval er voor kiezen bouwfolie aan te brengen.

Als je er wel voor kiest om een betonplaat te storen, zou ik er ook voor kiezen om heipalen aan te laten brengen zodat het na verloop van tijd niet gaat verzakken.

[ Voor 28% gewijzigd door Alsjemenou op 03-02-2020 08:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-06 20:58

bonzz.netninja

Niente baffi

Alsjemenou schreef op maandag 3 februari 2020 @ 08:06:

Als je er wel voor kiest om een betonplaat te storen, zou ik er ook voor kiezen om heipalen aan te laten brengen zodat het na verloop van tijd niet gaat verzakken.
Je kent de ondergrond toch helemaal niet? Zit je op het zand, klei, veen?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Hier had eigenlijk het "zelfde probleem" ben begonnen met wanden isoleren (3CM PIR) en heb toen nog een beton vloer gestort, eerst de oude tegels eruit gehaald. Toen 20CM zand verwijderd, gelukkig had de achterbuurman net geelzanf nodig dus scheelde me weer heel wat afvoeren. Mooi vlak afgestreken en aangeklopt. En toen folie en 10CM EPS erop, en toen 10CM beton.

Maar grootste probleem van vocht in schuur kwam bij mij doordat het hemelwater tegen/in de schuur liep. En zo doortrok. Dus voor de schuur ligt tegenwoordig een afvoergootje.

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:28

JdM

Humbled

In een schuur zonder verwarming krijg je in principe altijd het probleem dat de relatieve luchtvochtigheid gelijk wordt aan de relatieve luchtvochtigheid van de buitenlucht. Je kunt dus wel isoleren, maar zonder te stoken blijft het net zo vochtig als buiten. Ik denk zelfs dat het vocht er langer in blijft als je wel isoleert en afsluit, maar niet ventileert. Gereedschap in een garage/schuur bewaren is daardoor eigenlijk altijd wel een probleem, ik sla mijn (vooral elektrische) gereedschap hier thuis ook zoveel mogelijk binnen op.

[ Voor 21% gewijzigd door JdM op 03-02-2020 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-06 20:19

Part

Helemaal niets.....

Andere optie is gereedschap in een kast met (schakel)kastverwarming.

[ Voor 7% gewijzigd door Part op 03-02-2020 09:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppassie
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-06 09:40
Ik had in mijn tuinhuis hetzelfde probleem. Ook beton gestort, maar dat haalde niets uit. Ik heb uiteindelijk een buisventilator tegen het dak aan geplaatst die naar buiten blaast en aan de onderkant van het tuinhuis een ventilatierooster. Ik laat de ventilator 24 * 7 draaien (verbruikt maar een paar Watt) en de vochtproblemen zijn weg.

Ik zou de moeite van het betonstorten besparen en gewoon goed gaan ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:44
Zoals hierboven vermeld, kijk eens goed waar het vocht vandaan komt. Grond en dus de tegels kunnen vochtig zijn. Dit zie je meestal wel aan het nat worden van de tegels bij veel regenval.
Dit vocht kun je keren met een folie onder de tegels (zo heb ik ook gedaan)
Beton is net zo poreus als de tegels die er liggen dus lost weinig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:56
ik heb mijn schuur (ook 4x2Mtr) ook voorzien van een betonplaat binnen.
Zou het alleen al doen vanwege het gemak, gaan naadjes waar rommel in gaat.

Mijn muren zijn vanaf 20cm hoogte houtskeletbouw met 120mm isolatie.
Ook het dak is goed geisoleerd.
De onderste rand is een 15cm dikke betonrand, maar hier komt dus veel kou vanaf.
(merk ik vooral wanneer ik de schuur opstook naar 20 graden als ik hier aan het hobbyen ben)

Hou met een elektrische kachel de temperatuur binnen nu op 10 graden.
Straks als het weer richting de 10 graden buiten gaat zet ik hem op 15 graden, en daar staat hij de hele zomer op.
Nog geen last van vocht of roest gehad gelukkig, er ligt voor een paar duizend euro gereedschap in.

Ga als ik binnen in huis klaar ben de voer van boven isoleren en hier osb op leggen als vloer.
Zal dan wel 10cm omhoog gaan, maar ik heb toch 2M40 hoogte tot de vliering.

[ Voor 16% gewijzigd door FRANQ op 03-02-2020 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Wat heb je voor luchtafvoer in je schuur op dit moment? Is het helemaal potdicht aan de binnenkant, of heb je ergens in de muur bijvoorbeeld sleuven, zodat er wat lucht naar binnen en buiten kan?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:53
Ikke_niet schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:31:
Zoals hierboven vermeld, kijk eens goed waar het vocht vandaan komt. Grond en dus de tegels kunnen vochtig zijn. Dit zie je meestal wel aan het nat worden van de tegels bij veel regenval.
Dit vocht kun je keren met een folie onder de tegels (zo heb ik ook gedaan)
Beton is net zo poreus als de tegels die er liggen dus lost weinig op.
Ik heb hetzelfde probleem, vocht komt uit de grond door de tegels heen. Ben van plan om een drainagebuis door de harde laag heen te maken om zodoende het af te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky89
Vocht komt inderdaad van alle kanten. Alsjemenou, denk dat je wapening bedoeld. Heipalen in de grond lijkt me wat overdreven aangezien ik geen flat wil bouwen 😂
Betonvloer is inderdaad wel mooi en gemakkelijk met schoonmaken.
Ppassie, zou je idee de meeste slagingskans en vertrouwen geven. Daarnaast nog een folie onder de tegels leggen als extra. Heb in de douche nog een ventilator hangen die te veel herrie maakt, wellicht deze als experiment gebruiken. In het hok zit nog een klein raam (30x90cm) die (helaas) niet open kan, wellicht deze verwijderen en er een raam in bouwen maken die open en dicht kan. Geen hoogstaand kunstje en goedkoop. Top! Thnx! Daarnaast wil ik de buitenkant van het hok nog een vrolijker kleurtje geven aangezien die lelijke stenen mij niet aanstaan. Zat de denken aan Keim verf of Koopmans buiten muurverf, eerst algendoder erover, dan voorstrijk en vervolgens de verf zelf. Wellicht dat dit naast het visuele aspect van een leuker uitziende buitenmuur ook nog een (kleine) isolerende werking geeft aan het hok. Ben benieuwd hoe dit uit gaat pakken... Leuk projectje voor het voorjaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EU_RAZER
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-12-2024
freaky89 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 19:37:
Heb in de douche nog een ventilator hangen die te veel herrie maakt, wellicht deze als experiment gebruiken. In het hok zit nog een klein raam (30x90cm) die (helaas) niet open kan, wellicht deze verwijderen en er een raam in bouwen maken die open en dicht kan. Geen hoogstaand kunstje en goedkoop.
Zorg er wel even voor dat je de ventilator en de aanvoer van lucht niet te dicht bij elkaar heb zitten, je wil namelijk vochtige lucht uit je gehele schuur halen en niet alleen uit één hoek. Het mooiste is om de aanvoer (rooster ofzo) laag aan de ene kant van je schuur te doen en de afzuiging hoog aan de andere kant, zo gaat de lucht stromen vanuit je hele schuur. Eigenlijk wat je ook in je douch hebt meestal, aanvoer onder de deur door en afvoer door de ventilator in je plafond,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky89
Btw: hoorde vandaag dat oude voegen verwijderen, nieuwe voegen erin en vervolgens impregneren van de muren ook wel wil helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-06 11:05

TheBorg

Resistance is futile.

freaky89 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 00:25:
Btw: hoorde vandaag dat oude voegen verwijderen, nieuwe voegen erin en vervolgens impregneren van de muren ook wel wil helpen?
Als je impregneert kan het vocht juist binnen blijven. Voegen kan helpen maar post dan even een foto. Goede voegen vervangen heeft geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
JdM schreef op maandag 3 februari 2020 @ 08:48:
In een schuur zonder verwarming krijg je in principe altijd het probleem dat de relatieve luchtvochtigheid gelijk wordt aan de relatieve luchtvochtigheid van de buitenlucht. Je kunt dus wel isoleren, maar zonder te stoken blijft het net zo vochtig als buiten. Ik denk zelfs dat het vocht er langer in blijft als je wel isoleert en afsluit, maar niet ventileert. Gereedschap in een garage/schuur bewaren is daardoor eigenlijk altijd wel een probleem, ik sla mijn (vooral elektrische) gereedschap hier thuis ook zoveel mogelijk binnen op.
Binnen is het altijd warmer dan buiten (muv als het 's zomers opeens knettersheet wordt) en met een paar kieren erbij is de relatieve luchtvochtigheid dus binnen altijd lager. Tenzij je wellicht allemaal vocht uit de vloer en muren krijgt.

Mijn gereedschap ligt grotendeels ook in een 'koude' schuur, maar geen roest. Heeft wellicht ook wat te maken met mijn voorliefde voor het betere gereedschap; maar de vloer en muren laten geen vocht naar binnen. De enige isolatie is dakisolatie aan de zuidzijde :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:09

Wuursj

want worst is al bezet

Beton is niet de enige oplossing.

Ik heb ook een halfsteens schuur die vochtig was. Gereedschap ging roesten etc. Vocht kwam door de tegelvloer heen, tegels waren nat.

Ik heb de boel droog gekregen door tegels te laten liggen, een laagje 2cm EPS op de vloer te leggen ter ophoging. Daar over heen een damp dichte folie (achteraf had ik liever EPDM / Vijferfolie gebruikt, net wat steviger) die een stukje hoger op de muur bevestigd is. En een paar centimeter boven het EPS een houten balkenvloer met watervast spaanplaat.

Resultaat: krukdroog. Ik durf nu ook kussens, duur gereedschap en alles er te bewaren, geen enkele angst voor vocht. Ondanks de ongeïsoleerde wanden en dak. Ook is het werken daar nu veel prettiger door geen koude voeten (zou bij beton gewoon koud blijven)
Inmiddels 5 jaar geleden maar nog steeds erg tevreden.

Kosten waren grofweg 1/3e van beton.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kKneefv.jpg

Zelfs spaanplaat plankjes in deze goedkope rekken blijven goed:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yTluk88.jpg

Zaak is alleen om alles van de muur af te houden.

[ Voor 15% gewijzigd door Wuursj op 12-02-2020 10:41 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:14
freaky89 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 01:14:
Hi bouwexperts,

Heb in de achtertuin een hokje staan van 4 bij 2 voor opslag fietsen, gereedschap e.d.. Enkel steens muur, plat bitumen dak erop met regenafvoer aan zijkant. Hierin ligt momenteel een vloer bedekt met tegels van 30x30x5 cm met modder ondergrond. Merk dat het hok vochtig is waardoor gereedschap, hout e.d. begint te roesten/schimmelen/rotten. Zou het storten van een betonvloer dit verhelpen? Zo ja, kan het beton direct gestort worden over de tegels (m.b.v. zeil en bewapening over de tegels natuurlijk)? Of dient het beton per se m.b.v. zeil en bewapening over een zandbed gestort te worden en kan een betonvloer geen tegels als ondervloer hebben? Zou het dak daarnaast ook nog geïsoleerd moeten worden om het hok voldoende vochtvrij te houden of is een betonvloer alleen al voldoende?
Ik ben zeer geïnteresseerd in wat je nu uiteindelijk voor aanpak hebt gedaan en hoe het resultaat was. Ik zit namelijk met exact dit probleem:
Enkelsteens schuur, betontegels direct op het zand, bitumen dak. Ik heb best veel last van schimmelvorming op voornamelijk mijn textiele klapstoelen en wat andere spullen.

De vloertegels waren deze winter extreem vochtig, maar ook de muur is vochtig aan de binnenkant.

De goedkoopste oplossing zou denk ik zijn om een folie onder de tegels te leggen en proberen een natuurlijke ventilatie te creëren. Ik vraag me alleen af of dat voldoende zal zijn.
Maar een betonvloer lijkt me ook veel voordeel hebben. Waar is jouw keus uiteindelijk op gevallen en waarom?

Pagina: 1