27” iMac Late 2009 nieuw leven in blazen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:43
Zo’n 10 jaar geleden deze iMac gekocht en initieel ben ik daar erg tevreden mee geweest, maar na een jaar of 4 kwamen de eerste problemen. Het scherm viel altijd uit na een tijdje, wanneer deze boven een bepaalde helderheid stond (het backlight was terug te halen met ctrl+shift+eject). Dat is tot twee maal toe ‘gerepareerd’ door de GPU chip (of wellicht het moederbord, kan het me niet meer precies herinneren) en later de voeding te vervangen. Dat heeft beide keren een tijdje gewerkt, maar ik schat dat dat een vooral is gekomen door de connectors opnieuw aan te sluiten. Daarna is het probleem definitief terug gekomen.

Een jaar lang heb ik de ik de iMac gebruikt op lage helderheid of bovenstaand commando steeds in te drukken, toen was ik het beu en ben ik midden 2016 over gestapt op een Windows PC.

Sindsdien wordt de iMac nog amper gebruikt. Toch zou het fijn zijn als de Mac toch weer in gebruik kan, ik wil hem namelijk aan mijn ouders geven. Zij doen momenteel alles op een iPad en een oude MacBook, maar die laatste kan eigenlijk echt niet meer. Veel te klein scherm, enorm traag, wordt heet, het is drie keer niks.

Dit weekend had ik het idee de iMac wat op te schonen en kijken of hij nog te redden is. Het eerste wat me opviel is dat het scherm ook niet meer egaal verlicht. In het echt zie je het niet zo goed als op de foto, zeker niet bij niet egale achtergrond, maar het probleem is duidelijk zichtbaar: Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SKY0T3G.jpg

De vraag is, is dit probleem zelf op te lossen voor minder dan €100? Of moet het hele LCD paneel worden vervangen? Tevens wil ik ook de harde schijf vervangen door een SSD. De HDD is erg traag en het opstarten duurt ook erg lang. En als hij opgestart is hoor je (denk ik) de schijf ook continu zachtjes ratelen, alsof hij nog aan het laden is. Pas na 10-15 min is de iMac stil. Is het gewoon een kwestie van plug en play en een Time Machine kopie terugzetten? De software mag er namelijk gewoon op blijven staan, dat is wel handig qua licenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
MadDogMcCree schreef op zondag 2 februari 2020 @ 23:47:
De vraag is, is dit probleem zelf op te lossen voor minder dan €100?
Dat hangt van je eigen handigheid af.

Een HDD voor een SSD vervangen is het moeilijkste niet. macOS installerern vanaf USB-stick is ook te doen.
Het display kan komen door een brakke connector van de backlight of van een falende baclight-buis.

Krijg je bij het opstarten wel de opstarttoon te horen en het Apple logo te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
@sypie Jazeker, in principe doet de iMac het nog gewoon, heb alleen even een grijze full screen achtergrond gebruikt om de uniformiteit problemen aan te geven.

De Mac is alleen traag bij het opstarten en tevens valt het scherm (backlight) nog steeds regelmatig uit.

Als er gesoldeerd moet worden dan houdt het op, maar ik heb ook ergens gelezen dat het probleem kan liggen bij het Backlight Inverter Board. Ik heb even zitten kijken, en voor vijf tientjes zijn te krijgen, de vraag is alleen of dat de backlight problemen in zijn geheel oplost.

Overigens doet soms het backlight het nog wel egaal (soms is er ook flicker aan de rechter kant) . Ook zijn er bij het opstarten van de iMac een lichte oranje streep te zien aan de linker kant van het scherm. Ik zal eens kijken of ik dat op foto kan krijgen.

[ Voor 18% gewijzigd door MadDogMcCree op 03-02-2020 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Strepen op het scherm zijn meestal tekenen dat de videokaart het aan het begeven is. Een halve achtergrondverlichting staat los van de videokaart.

Kijk eens wat er gebeurt wanneer je de rechter onderhoek van het display aandrukt, uiteraard op de metalen rand en niet op het scherm zelf. Wel even de glasplaat er af halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
@sypie Het zijn geen strepen, het lijkt alsof de led rand op één punt wat heet (oid) wordt. Het lijkt in ieder geval een analoog probleem, want het is geen precieze verticale lijn, alsof het LCD paneel aan de linkerkant een beetje wordt ingeduwd.

Het komt ook alleen voor het scherm net is opgestart en de rechterkant van het backlight dus niet goed werkt. En je zal net zien dat vandaag het hele scherm weer 'egaal' is. Alleen als het egaal is valt het scherm dus uit boven vier streepjes helderheid. Als de backlight niet egaal is, dan valt het scherm ook niet uit. Dus momenteel kan ik er geen foto van laten zien, want het is random. Al start ik de Mac 10x opnieuw op, vandaag is een uitval dag, morgen kan het weer andersom zijn.

Eigenlijk kom ik zelf nu wel een beetje tot de conclusie dat het eigenlijk wel aan het Backlight Inverter Board moet liggen. Die lijkt niet meer in staat om voldoende voeding naar het backlight te sturen, en dus óf uitvalt na een poos, of een deel van de leds uitschakelt. Je hoort ook een zachte tik soms als de leds volledig uitvallen.

Ik denk dat ik deze ga bestellen en de gok ga wagen: https://www.appleparts.nl...erter-board-V267-601-2009

Edit: misschien toch maar niet. Ik lees nogal wat tegenstrijdige berichten. Ik denk dat ik eerst maar gewoon de stekkertjes los en vast ga maken.

[ Voor 5% gewijzigd door MadDogMcCree op 04-02-2020 00:57 ]