Nieuwe videokaart voor 4k video

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETHaaz
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Ik zoek een
nieuwe videokaart voor t afspelen van films. Mijn PC begint wat aan de oude kant te raken maar voldoet nog prima voor browsen en office - ik game niet. Alleen met films begint t allemaal wat minder te worden, afhankelijk van t codec. Zeker nu ik naar een 4k monitor wil overstappen zal ik moeten upgraden (nu 1920x1200).
Ik zoek dus een kaart die moeitelooos 4k kan afspelen en ook Netflix 4k ondersteunt. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer helemaal en veel van de goedkopere (non-gaming) videokaaren zijn al een tijdje (1-3 jaar) op de markt en ik twijfel of die dan wel toekomstbestendig zijn en Netflix 4k (voor dat laatste zie ik wat tegenstrijdige berichten over wat de vereisten zijn). Hulp is welkom :)

Als t passief kan is dat een pre, maar geen noodzaak.

Wat is je budget?
Budget maakt niet echt uit voor dit segment denk ik.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
CPU: i5 3750k
Moederbord: GA-Z77M-D3H
Geheugen: 8GB
Video: HD7770
Scherm 4k

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarez
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-07 18:26
Lowest budget (<100); De GT1030 (pricewatch: MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC)
-> Stil passief en kan makkelijk 4k op 60hz aan.

Vervolgens zou je richting GTX1050 (Ti) (150 euro) kunnen gaan of de GTX 1650 (180 euro).
-> Hier kan je al eens een spelletje op spelen indien je dit ooit zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myliobatis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:55
ETHaaz schreef op zondag 2 februari 2020 @ 21:53:
ik twijfel of die dan wel toekomstbestendig zijn en Netflix 4k (voor dat laatste zie ik wat tegenstrijdige berichten over wat de vereisten zijn). Hulp is welkom :)
Netflix 4k heeft minimaal een Intel Kaby Lake (2016) processor of nieuwer nodig. De 3570 is een Ivy Bridge (2012).
Waarez schreef op zondag 2 februari 2020 @ 22:51:
Lowest budget (<100); De GT1030 (pricewatch: MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC)
-> Stil passief en kan makkelijk 4k op 60hz aan.

Vervolgens zou je richting GTX1050 (Ti) (150 euro) kunnen gaan of de GTX 1650 (180 euro).
-> Hier kan je al eens een spelletje op spelen indien je dit ooit zou doen.
De GT1030 valt af aangezien er minimaal 3GB VRAM nodig is.
https://nvidia.custhelp.c...ix-content-on-nvidia-gpus

Dus de GTX1050 of GTX1650.

Welke voeding heb je?
I.v.m. de benodigde 6pin connector voor bepaalde modellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Myliobatis op 03-02-2020 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarez
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-07 18:26
Myliobatis schreef op zondag 2 februari 2020 @ 23:44:
[...]

Netflix 4k heeft minimaal een Intel Kaby Lake (2016) processor of nieuwer nodig. De 3570 is een Ivy Bridge (2012).

[...]

De GT1030 valt af aangezien er minimaal 3GB VRAM nodig is.
https://nvidia.custhelp.c...ix-content-on-nvidia-gpus

Dus de GTX1050 of GTX1650.

Welke voeding heb je?
Klopt idd wat je zegt.. of het is minstens een 7th gen Intel die je nodig hebt of minstens een gpu met 3GB. De GT1030 is in dit geval geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETHaaz
  • Niet online
Dank voor de tips.
Myliobatis schreef op zondag 2 februari 2020 @ 23:44:
[...]

Welke voeding heb je?
Eentje met de prachtige naam Super Flower Golden Green SF-450P14XE.
Als ik mij niet vergis heeft die een 6pin.

Als ik het goed begrijp dus óf een nieuwe CPU nodig óf een videokaart met 3GB RAM

150 euro voor een GPU die ik nauwelijks gebruik is eigenlijk ook wat zonde. Misschien in plaats daarvan dan toch maar een nieuw systeem overwegen, met een Ryzen 3400G ofzoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:30

M2M

medicijnman

Zo te lezen zijn de requirements voor de processor wat vaag. Videokaart requirements zijn vrij duidelijk, recente videokaart met minimaal 3GB geheugen. Alle actieve monitoren moeten HDCP 2.2 zijn.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:36
3400g systeem lijkt me een prima optie, maar een 2e hands kaartje voor 50-75 euro kan ook al voldoen.
categorie: Videokaarten
(weet niet precies welke geschikt zijn, maar zit genoeg recent spul tussen)

[ Voor 59% gewijzigd door mitsumark op 05-02-2020 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETHaaz
  • Niet online
Ohja 2e hands is wel een goed idee. Ik woon niet in Nederland, maar er is hier vast ook wel wat te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-07 21:54
mitsumark schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 08:03:
3400g systeem lijkt me een prima optie, maar een 2e hands kaartje voor 50-75 euro kan ook al voldoen.
categorie: Videokaarten
(weet niet precies welke geschikt zijn, maar zit genoeg recent spul tussen)
Die 3GB VRAM is een limiet van Nvidia, technisch is dat helemaal niet nodig, want een Intel Kaby Lake iGPU krijgt met de standaard instellingen nooit zoveel VRAM. Bij Nvidia moet daarnaast de GPU minimaal van de Pascal generatie (GTX 1050 Ti of beter) zijn. Dan valt uit die link zo goed als alles wat van Nvidia is af.

Een aantal AMD videokaarten ondersteunen ook de DRM voor Netflix 4K (Playready 3.0), maar ze maken het niet eenvoudig terug te vinden welke dan precies, en het is er lang een zootje geweest. Polaris videokaarten kregen het bij een driver update, maar vraag me niet welke, in elk geval de RX 470/570/480/580 wél, maar van de "kleinere" Polaris kaarten zoals de RX 560 weet ik het niet. Vega kaarten hebben het heel laat gekregen, RX 5700 zouden het ook moeten ondersteunen, maar dat zijn allemaal dure gaming kaarten. De Ryzen APU's, die een Vega iGPU hebben, zouden het nu ook moeten ondersteunen, maar dat is dus ook lang niet zo geweest en ik vind er eigenlijk geen definitief bewijs van dat het wel werkt. Om maar te zeggen, AMD verwacht dat je het maar proefondervindelijk uitvindt of je GPU die DRM nu wel of niet ondersteunt, dus vind ik niet dat je hun GPU's moet kopen als dat je voornaamste doel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:36
Bedankt voor de aanvulling.

Heb je natuurlijk nog best wel veel keus tussen 40 en 75 euro.
Extra filtertje: categorie: Videokaarten

PS: "1 maand gebruikt voor mining" geloof ik niet zo, maar kunnen alsnog prima kaarten zijn natuurlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door mitsumark op 05-02-2020 22:04 ]

Pagina: 1