Budget office pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• thomas01962
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-09 00:39
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

De PC zal voornamelijk door mijn ouders gebruikt worden om tekst te verwerken, mails te versturen en om het web te bereiken. Daarnaast moet de pc in staat zijn om Minecraft te draaien. Hiervoor zijn de hoogste instellingen niet noodzakelijk maar het moet natuurlijk wel speelbaar blijven. Het systeem moet daarnaast de 6 jaar wel kunnen halen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Er is niet een specifiek bedrag voor afgestemd. Het moet in ieder geval niet meer kosten dan noodzakelijk. Denk hierbij aan bijvoorbeeld max 500 euro. Het assembleren zal ik zelf doen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Er is in totaal 1 2,5 inch SSD die meegenomen wordt voor opslag. Daarnaast is er een 1tb harde schijf voor verdere opslag. Ook een voeding in de vorm van de Corsair RM 550X is al in bezit. Alle randapparatuur zoals muis, monitor, toetsenbord en muismat zijn al aanwezig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een nieuwe desktop met nieuwe opstartschijf.Het liefst worden de oude schijven niet gebruikt omdat er vragen zijn over de betrouwbaarheid van deze oudere schijven. We beschikken al over een voeding dus die hoeft niet opnieuw aangeschaft te worden. Tot slot is een nieuwe Windows-licentie nodig.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Voor de nieuwe opslagschijf is een betrouwbaar merk wel noodzakelijk. Wegens slechtere ervaringen met andere schijven wordt Samsung geprefereerd. Voor de rest zijn er weinig merk-voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Alle schijven moeten in de kast passen en op het moederbord aangesloten kunnen worden. Hiervoor beschikken we in principe al over een set om een 2,5-inch schijf in een 3,5-inch slot te krijgen.

Ga je overklokken?
Nee

Eigen voorstel

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 3 2200G Boxed€ 86,-€ 86,-
1MoederbordenAsus Prime A320M-K€ 46,-€ 46,-
1BehuizingenBitFenix NOVA Zwart€ 32,50€ 32,50
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 7 Professional (NL OEM 64bit)€ 49,95€ 49,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15W€ 66,55€ 66,55
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 250GB€ 60,-€ 60,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 341,-

Wat verwacht je van ons?

Voor het systeem heb ik in ieder geval 3 vragen:

- In principe is het mogelijk dat de bios-versie van het moederbord de processor niet ondersteunt. Klopt het dat een leenprocessor via dezelfde site te regelen is als voor de nieuwste generatie Ryzen-processoren? Link

- Daarnaast heb ik zoals te zien een Windows-7 licentie geselecteerd. Als het goed is moet hiervoor de Windows 10 installatie tool worden gedownload. Bij installatie via een USB-stick kan dan als het goed is de Windows-7 licentie worden ingegeven waarna Windows 10 geactiveerd wordt. Klopt dit? Daarnaast is mijn vraag of ik ook een originele Windows-10 USB kan gebruiken met de Windows 7 licentie?

- Is het Ram-geheugen compatible met de processor? Heeft dit bijvoorbeeld alleen een kleine invloed op de prestaties of start het systeem niet op als er geen gebruik wordt gemaakt van Samsung B-die geheugen.

Tot slot zijn aanvullingen opmerkingen natuurlijk altijd welkom.

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:33

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Zoal al zo vaak geadviseerd: voor dit soort eenvoudig thuis werk moet je gewoon een Intel NUC nemen. Piepklein (11x11x3cm), onhoorbaar en prima achter het beeldscherm weg te werken. Niets zelf bouwen, alleen zelf geheugen en een SSD en/of NVMe toevoegen. Iedereen kan koken ;)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Tijs Beek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-11 17:51
Microkid schreef op zondag 2 februari 2020 @ 20:43:
Zoal al zo vaak geadviseerd: voor dit soort eenvoudig thuis werk moet je gewoon een Intel NUC nemen. Piepklein (11x11x3cm), onhoorbaar en prima achter het beeldscherm weg te werken. Niets zelf bouwen, alleen zelf geheugen en een SSD en/of NVMe toevoegen. Iedereen kan koken ;)
Op internet zie ik verschillende meningen over NUC's die Minecraft aan kunnen, Optifine is nog niet uit voor 1.15.2 dus ik had (zelf) het risico niet genomen. Ik durf haast te zeggen dat hij Minecraft over 6 jaar niet gaat volhouden. Misschien email etc wel, alleen hoever dit vloeiend beeld is weet ik zelf niet.
thomas01962 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 20:38:
- In principe is het mogelijk dat de bios-versie van het moederbord de processor niet ondersteunt. Klopt het dat een leenprocessor via dezelfde site te regelen is als voor de nieuwste generatie Ryzen-processoren? Link
Ik zie dat dit mogelijk is, hij moet echter wel binnen 10 dagen terug moeten worden gegeven.

ik heb verder geen aanvullingen voor de build zelf, ziet er netjes uit.

• cy-gor25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:19
Maar wat met het standby probleem, het geluidsprobleem (ok, enkel volgens sommigen, mogelijk afhankelijk van BIOS) en het feit dat als er 1 onderdeel kapot gaat behalve de SSD of RAM, je zelf niets kant vervangen?

NUC lijkt me ook niet slecht, maar zelf bouwengeeft je modulair wel meer keuze.

• thomas01962
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-09 00:39
Bedankt allen voor de reacties.

De modulariteit van een zelfbouw geeft inderdaad wat mij betreft wel grote voordelen. Net als bij een laptop ben je bij een NUC toch erg afhankelijk van de fabrikant wat betreft garantie. Daarnaast zijn de reparatiekosten vaak hoog bij dergelijke systemen. Verder zal het qua prijs nauwelijks schelen. Wel wat moeite maar daarvoor is het ook deels hobby natuurlijk.

• Waarez
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-10 22:18
Leuk systeem. Ongelooflijk wat je voor dat geld krijgt.
Windows 10 Pro OEM kan je elders vinden vanaf 25 euro wel. (https://www.kinguin.net/c...s-10-professional-oem-key)

• Waarez
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-10 22:18
Dat in combinatie met een 500 GB SSDtje (70 euro vs 60 euro voor jouwe)

pricewatch: Crucial MX500 2,5" 500GB

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:05
Een NUC blijft laptop hardware, ze worden aan alle kanten voorbijgefietst door desktop CPU'S, zoals de Ryzen die in de post van TS @thomas01962

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Heb je al eens naar een DeskMini gekeken? Heb laatst een exemplaar voor mezelf gebouwd, met een Ryzen 5 3400G, en ik ben er echt super blij mee. Als cooler heb ik er een Noctua fan op gezet, en het ding is totaal niet hoorbaar. Licht gamen gaat er ook nog eens prima op! Bouwkwaliteit is ook dik in orde, ik vond alleen de front LED iets te fel, dus die heb ik losgehaald. De 3400G werkte trouwens direct in de DeskMini, een BIOS update was niet nodig.

pricewatch: ASRock DeskMini A300

[ Voor 7% gewijzigd door EValentino op 03-02-2020 00:57 ]

Pagina: 1