Klopt de grootte van mijn accu wel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• yvalson
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-02-2021
Hey allemaal,
Ik ben nu al en redelijke tijd aan het kijken naar een nieuwe accu voor in mijn chevrolet aveo (2010, Hatchback, 1.2l, 250)
De vorige accu die in de auto zat (niet de fabrieksaccu) was een 400CCA 45Ah met een grote van LxBxH 207x175x190mm.
Deze was oke voor de auto met een standaard radio en alles werkte in principe. Nu begon de accu oud te worden en kwam er bij een meting uit dat hij nog maar 330 CCA over had oftewel het werd tijd voor een nieuwe. Dit was zowiezo nodig want de Xtrons PL706TE headunit die ik erin had gezet kon niet meer direct van slaapstand opstarten en moest dus opnieuw booten (super irritant als je net ff een ritje van een paar minuten wil maken en je al 1 minuut wacht tot je radio is opgestart.)
Nu had ik dus een nieuwe accu gekocht van dezelfde grote en maat als de oude accu, omdat ik dacht dat hij het dan wel weer zou doen, maar nee nogsteeds hetzelfde probleem.
Dus ik in het boekje kijken zie ik ineens dat de accu een 430CCA 45Ah accu moet zijn. Het probleem is nu alleen dat iedere keer als ik mijn kenteken invoer op verscheidene websites dan geven ze aan dat er een 60Ah met vaak 550 CCA accu in moet.
Ik vind dat raar want in het boekje staat dat de spec voor een 1.4l nog niet eens zo hoog is (550CCA met 55Ah)

De grootte van al deze voorgestelde accu's is echter heel de tijd 230/232x173x220/225

Een zeer groot verschil en ik heb staan kijken naar de plaat waar de accu op staat en als ik kijk dan i die plaat niet eens groot genoeg om een accu van die grote te kunnen huizen.
Nu vraag ik mij dus af, moet ik die grote geloven?
Ik ga nu de nieuwe accu van 400CCA weer terug sturen, maar ik wil toch best graag weten wat voor accu er nou wel past in mijn auto.

Alle reacties

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-11 23:49
Heb je de radio er pas net in zitten? Ik heb namelijk het idee dat de oorzaak van het herstarten van de radio een andere oorzaak heeft dan de capaciteit van de nieuwe accu. Bijv. omdat de permanente en geschakelde 12v aansluiting is omgedraaid waarbij bij contact uit je radio überhaupt niet in slaapstand kan gaan omdat 'ie geen spanning meer krijgt.

Een accu met iets kleinere capaciteit lijkt mij niet per se een probleem mits niet veel/lang verbruikers aanstaan bij niet draaiende motor.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
zolang die elke keer maar braaf start, en je toch wel een leuk stukje rijd elke keer zal het geen groot probleem zijn gok ik..

kijk ga je echt korte stukjes rijden en hem ook tig keer starten dan wil dat wel leeg raken ;) maar dat heb je met een grotere accu ook wel, alleen duurt het ietsie langer :+

404 Signature not found

• yvalson
Josefien schreef op zondag 2 februari 2020 @ 20:21:
Heb je de radio er pas net in zitten? Ik heb namelijk het idee dat de oorzaak van het herstarten van de radio een andere oorzaak heeft dan de capaciteit van de nieuwe accu. Bijv. omdat de permanente en geschakelde 12v aansluiting is omgedraaid waarbij bij contact uit je radio überhaupt niet in slaapstand kan gaan omdat 'ie geen spanning meer krijgt.

Een accu met iets kleinere capaciteit lijkt mij niet per se een probleem mits niet veel/lang verbruikers aanstaan bij niet draaiende motor.
Nee hij is niet zelf geplaatst. Dat heb ik laten doen.
Toen hij er aan het begin net in zat startte hij namelijk wel op uit slaapstand haha.

• yvalson
SMSfreakie schreef op zondag 2 februari 2020 @ 21:06:
zolang die elke keer maar braaf start, en je toch wel een leuk stukje rijd elke keer zal het geen groot probleem zijn gok ik..

kijk ga je echt korte stukjes rijden en hem ook tig keer starten dan wil dat wel leeg raken ;) maar dat heb je met een grotere accu ook wel, alleen duurt het ietsie langer :+
Het probleem is niet dat de accu leeg raakt. Hij start prima etc.
Het probleem is alleen dat de accu met 45Ah en 400CCA niet genoeg energie kan leveren om de Head unit in slaapstand te houden. Bij het aanzetten van mijn auto verliest deze dus tijdelijk stroom waardoor hij opnieuw moet opstarten.

Het probleem zit hem in het feit dat in het boekje van mijn auto staat dat er een 45Ah 430CCA accu in moet.

dat alle websites waar ik mijn kenteken invoer mij accu's geven met 60Ah en minimaal 500CCA en deze accu's fysiek ook nog eens groter lijken te zijn dan in mijn auto past. Mijn vraag was dus eigenlijk.

Kan ik er vanuit gaan dat het invoeren van mijn kenteken op vele verschillende sites die vervolgens allemaal dezelfde grootte accu's aan mij voorstellen betrouwbaar zijn als ik zelf het idee heb dat deze fysiek niet zullen passen.

Verwijderd

Maar als die radio constant in slaapdtand staat, vreet hij dan niet te veel stroom? Want volgens mij kan de accu ook minder koudstart leveren met minder capaciteit, wat dus het geval is na een nachtje.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:40
het probleem zit niet in je accu, maar in je radio. FF googelen op Xtrons battery drain geeft verontrustend veel hits..

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-12 10:24

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Het bestaat niet dat een radio een accu dusdanig leegtrekt dat de radio niet meer stand-by kan blijven maar dat de auto wel start. Ik zou eea even goed nameten, met name de constante 12V+ die aan de radio zit

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:40
Waarschijnlijk is de spanningsval die optreedt tijdens het starten al voldoende om de radio te laten rebooten. Ik kan me slecht voorstellen dat men daar bij het ontwikkelen van de radio niet aan gedacht heeft.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 30-11 10:41

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

12v dc-dc stabilizer er tussen hangen?

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
guido66 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 21:34:
Waarschijnlijk is de spanningsval die optreedt tijdens het starten al voldoende om de radio te laten rebooten. Ik kan me slecht voorstellen dat men daar bij het ontwikkelen van de radio niet aan gedacht heeft.
doet mijn Pioneer ook als het heul koud is :P dan dipt mijn accu ook net teveel om hem te resetten..
maar goed die is na 10 seconden toch al weer klaar voor gebruik :)

maar er zal voor de TS wel een oplossing bestaan, iets van een condensator bankje met een diode oid die even genoeg buffer levert om de start dip te vangen? of een dikke buckboost er voor :9

404 Signature not found

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-12 16:22

reaL_G

G

Weet je überhaupt wel of hij goed is aangesloten,
kwa bedrading.

GiTS

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:30

Emiel1984

Made in NL

yvalson schreef op zondag 2 februari 2020 @ 21:14:
[...]

Het probleem is niet dat de accu leeg raakt. Hij start prima etc.

Het probleem is alleen dat de accu met 45Ah en 400CCA niet genoeg energie kan leveren om de Head unit in slaapstand te houden. Bij het aanzetten van mijn auto verliest deze dus tijdelijk stroom waardoor hij opnieuw moet opstarten.

Het probleem zit hem in het feit dat in het boekje van mijn auto staat dat er een 45Ah 430CCA accu in moet.
Edit:

Ik vond deze link via google er staat o.a. bij dat het kan liggen aan het verkeerd aansluiten van de headunit : http://bbs.xtrons.com/viewtopic.php?t=9

Echter omdat je auto start verwacht ik niet dat daar een probleem mee kan zijn.

-----

1. Is je startmotor niet het probleem ? Het is nu namelijk erg vochtig en koud weer.
Als je auto buiten staat en weinig wordt gebruikt, is dat voor een nieuwe accu niet zo groot probleem.
Een startmotor daarin tegen kan wat stroef worden en meer vermogen vragen zodat de spanningsval groter wordt. Zoals bijvoorbeeld ook je remschijven dat kunnen laten zien.
Lijkt me dat dit dus ook een teken kan zijn van een defecte startmotor.

2. Als je een nieuwe autoradio hebt zou het overigens ook gewoon daar aan kunnen liggen.
Kan je de radio niet is in een andere auto proberen om te zien of je dan niet hetzelfde probleem ervaart ?

3. Heeft de radio overigens niet de optie om altijd uit te gaan zodat je accu niet leegloopt ?

4. Je kan overwegen een condensator te plaatsen om de spanningval op te vangen. Al heb ik het idee dat je daarmee het echte probleem niet oplost. Tenzij je een flinke subwoofer + speakers aangesloten hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door Emiel1984 op 02-02-2020 22:43 ]

[LTS][MTS][HTS]

• yvalson
Emiel1984 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 22:27:
[...]

Edit:

Ik vond deze link via google er staat o.a. bij dat het kan liggen aan het verkeerd aansluiten van de headunit : http://bbs.xtrons.com/viewtopic.php?t=9

Echter omdat je auto start verwacht ik niet dat daar een probleem mee kan zijn.

-----

1. Is je startmotor niet het probleem ? Het is nu namelijk erg vochtig en koud weer.
Als je auto buiten staat en weinig wordt gebruikt, is dat voor een nieuwe accu niet zo groot probleem.
Een startmotor daarin tegen kan wat stroef worden en meer vermogen vragen zodat de spanningsval groter wordt. Zoals bijvoorbeeld ook je remschijven dat kunnen laten zien.
Lijkt me dat dit dus ook een teken kan zijn van een defecte startmotor.

2. Als je een nieuwe autoradio hebt zou het overigens ook gewoon daar aan kunnen liggen.
Kan je de radio niet is in een andere auto proberen om te zien of je dan niet hetzelfde probleem ervaart ?

3. Heeft de radio overigens niet de optie om altijd uit te gaan zodat je accu niet leegloopt ?

4. Je kan overwegen een condensator te plaatsen om de spanningval op te vangen. Al heb ik het idee dat je daarmee het echte probleem niet oplost. Tenzij je een flinke subwoofer + speakers aangesloten hebt.
De startmotor is vorig jaar bij de koop van de auto vervangen.

de radio is inmiddels al 7-8 maanden oud. Heeft het de eerste paar maanden zonder problemen gedaan pas sinds eind september begin oktober begon hij te rebooten.
de radio heeft een autosleep functie want de accu loopt niet leeg. Mijn auto start prima de radio gaat alleen opnieuw opstarten.

Ik heb de radio erin laten zetten. Naast dat ik niet eens weet wat een condensator is denk ik niet dat het slim is om dit te doen.

Even voor de duidelijkheid voor de rest
De accu start mijn auto prima, daar is niks mis mee. De accu neemt alleen de radio niet mee (in de zin dat deze reboot)

de constante 12v is nagemeten toen de mensen die hem hebben ingebouwd de radio hebben geplaatst. Hier kan het echter niet aan liggen anders zou dit gedrag zich al gaan zijn vertonen direct na dat ik de radio kocht.

Uiteindelijk is dit niet echt de vraag van de topic.
Ik weet dat de accu niet krachtig genoeg is. Mijn vraag is of ik mag geloven dat de fysieke grootte van de accu's die via mijn kentekenplaat worden voorgesteld wel werkelijk passen aangezien ik het idee heb dat de ruimte voor mijn accu niet zo groot is. en het boekje een 430CCA 45Ah aanraad voor de 1.2l

Ik denk dat ik wel gewoon langs de garage rijdt en het daar ga vragen. en anders overweeg ik misschien wel een condensator als die niet al te duur zijn

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-11 11:10
Ik zou eerder op het boekje afgaan dan internet voor dit soort dingen (uitgaande dat het boekje bij de auto hoort).

Kleine verschillen in configuratie kunnen best gevolgen hebben voor de accu die er in hoort. En dat valt en staat met een (rdw?) database met je kenteken.

Bijvoorbeeld features als start-stop, hip radiosysteem, airco etc kunnen zomaar betekenen dat er een grotere accu in gaat. Zo'n "subtiel" verschil in modellen gaat naar mijn ervaring nog wel eens fout bij die onderdelen sites. Niet ondenkbaar met tig subtiel verschillende uitvoeringen per land en jaar.

Misschien nog wel iets om mee te nemen: het koudere weer. Daar gaat je accu slechter van presteren.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-11 17:51
.

[ Voor 99% gewijzigd door WEBGAMING op 03-02-2020 08:19 ]

Pagina: 1