Kortsluiting op PCB zoeken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-09 07:51
Ik heb een Samsung WAM550 connected speaker die helemaal niks meer doet. Geen leds die oplichten, geen Wifi, niks.

Ik heb de speaker al uit elkaar gehaald en rondgekeken wat er aan de hand kan zijn. De adapter geeft nog gewoon spanning, dus die is uitgesloten.

Dan binnenin de speaker: hier zitten een aantal PCB's. De eerste verdachte is de PCB met de aansluiting voor de adapter, zie de foto hieronder. Deze PCB dient voor zover ik kan zien om de USB en RJ45 aansluiting + 2 knoppen op te monteren en voor de rest als doorgeefluik van spanning en de signalen tussen USB/UTP en de microcontroller.

Op de 20-pins connector rechts boven zitten een aantal voedingspinnen. Tellend vanaf beneden (pin 1):
3 t/m 7: 14V
8 t/m 10 + 16 + 19: GND

Even doorgemeten met alle verbinding naar dit PCB losgenomen en dan meet ik kortsluiting tussen 14V en GND.

Ik kan echter geen enkel component zien dat kapot lijkt. Heeft iemand een idee hoe ik verder kan zoeken waar de kortsluiting ontstaat?

PS: Op de foto onderaan zat de aansluiting voor de barrel stekker van de adapter, maar die heb ik er af gesloopt omdat ik dacht dat daar binnenin een kortsluiting zat...
PPS: De component met BD1 heb ik al gedesoldeerd en weer opnieuw gesoldeerd. Desolderen had geen effect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hmIlEXnWZtgVw3OdzPwej1Bh/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/m9lZMPYQy6SfFrdqeX8T4TxY/thumb.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Raafz0r op 02-02-2020 20:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 11:59

SA007

Moderator Tweaking
Makkelijkste om een kortsluiting te vinden op een spanningsrail is er spanning opzetten met een labvoeding en kijken welk component heet wordt.
Die zet je dan op bijv 14V 0.1A, die 0.1A gaat dan als kortsluitstroom door een kapotte component lopen en die wordt warm.

Met een beetje alcohol of een thermische camera kan je dan vrij snel vinden welk component het is.
Kan bijv een keramische condensator zijn of een chip of...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen79
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-09 20:45
Naast het bovenstaande kun je ook een hall effect sensor gebruiken.
Zo'n sensor reageert op het veld dat een stroom genereert zodat je zo het pad van de kortsluit stroom volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-09 19:41
Louis Rossmann heeft dat wat materiaal van geupload. Hij deed het met een labvoeding en alcohol.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
Een labvoeding is besteld, want die moest er sowieso maar eens komen. Meteen een leuk projectje om hem mee te testen. Een IR thermometer (pistool uitvoering) heb ik nog liggen, dus hopelijk komt ik daar een eind mee vooruit. Anders ligt er vast nog wel wat schoonmaak alcohol in de kast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
Vandaag mijn Korad KA3005P ontvangen en meteen op onderzoek uit gegaan, maar helaas wat teleurstellend.

De voeding ging in Constant Current mode en haalde een spanning van ongeveer 0.4V bij 0.2A. Geen echt warme plekken meetbaar met de IR thermometer of met alcohol zichtbaar. Daarna stroom opgevoerd naar 1A in stapjes totdat er bij 1A ongeveer 0.8V op stond en er een plekje wat warmer werd (40 graden).
Helaas is de warmste plek direct bij de connector van de 20-pins kabel naar een ander PCB en verder zitten daar geen componenten.

Het lijkt er dus een beetje op alsof er een kortsluiting in het PCB zelf zit, want aan de connector kan ik niks vreemds ontdekken.

Iemand enig idee hoe ik daar mee verder zou kunnen gaan?

Mijn alternatief is trouwens om dit PCB grotendeels te bypassen en de voedingsaders van die 20-pins kabel te bundelen naar een barrel connector. Dan mis ik volgens mij alleen de USB en UTP aansluiting en twee knoppen voor speaker add en voor WPS (die ik toch niet ga gebruiken). Helaas mis ik dan ook wat stabilisatie condensatoren. Is dit een grote ramp?

Op onderstaande foto heb ik de warme plek ingetekend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xfRQ7trV3Bk2jOQbU9XT6442/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Laatst online: 10:12

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Op werk gaan we ook met gemak naar 2 tot 3A met het zoeken naar een sluiting, bij zulke lage spanningen is er amper vermogen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowandchicken
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10-02 22:23
je voeding schiet zelf in een kortsluit beveiliging en daarom gaat de spanning naar beneden.
Kansloos hoe die dc connector eraf is gesloopt. Ik zou daar de fout in eerste instantie zoeken, echter had je voorheen al sluiting zei je.
Ik neem aan dat deze print nog componenten op de achterzijde heeft? Of is het alleen maar een print die de rj45, usb en dc jack naar die multi connector routeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
De achterzijde is helemaal leeg. Je laatste zin is inderdaad correct.

Dat van die connector is inderdaad een beetje jammer, maar ik dacht toen dat er inwendig een kortsluiting zat en desolderen kreeg ik niet voor elkaar met mijn bout.

Zal het later deze week nog eens met hoger vermogen proberen en kijken of er iets echt goed warm wordt.

[ Voor 8% gewijzigd door Raafz0r op 05-02-2020 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowandchicken
Niet heel gebruikelijk, maar er zou een condensator in sluiting kunnen zijn.
Die zitten er meerdere op. Allemaal tussen voeding en massa waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
Het was inderdaad sluiting in een condensator! Vandaag nog een keer de labvoeding er op gezet en met 2A kon je echt wel een brandgeur ruiken.
Met de IR thermometer was het lastig om te pinpointen omdat het zichtbare led-je wat het meetpunt aangeeft eigenlijk net niet overeenkomt met de werkelijke meting (goedkoop Chinees prulding).
Met de alcohol methode was het heel duidelijk, want je hoorde meteen een sis geluid bij die condensator.

Condensator gedesoldeerd en toen was de kortsluiting opgelost. Ik heb er niks voor in de plaats gedaan omdat ik geen SMD condensatoren heb en ook de capaciteit niet weet, maar dat lijkt vooralsnog OK te zijn.

Daarna mijn sloopwerk aan de voedingsconnector hersteld en een weerstand die ik gesloopt had overbrugd en nu werkt ie weer prima!

Wel een beetje jammer dat je de speaker met een app (Samsung Multiroom) moet pairen aan je wifi en dat de nieuwste versie van de app onmiddelijk crasht bij opstarten... Gelukkig was er nog een oude apk te vinden die dat probleem niet had.

Bedankt voor de tips over de labvoeding en die alcohol methode!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowandchicken
mooi.

Die condensator kun je wel missen denk ik.
Die is voornamelijk om de voeding af te vlakken.
Die weerstand zat er hoogst waarschijnlijk om een stroom te begrenzen, dat heb je nu niet.
Dat KAN mogelijk later voor problemen zorgen
Pagina: 1