Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHoppers
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 29-05-2024
Mijn vraag
Ik heb recent een nieuwe PC gebouwd (suggesties van Tweakers), en ben zeer tevreden met het systeem. Krachtige PC met een schitterende behuizing en fluisterstil. Er is één ding dat me erg stoort: de audio plop. Wanneer het systeem opstart, in sleep mode gaat of hertstart is er een luide tik in de speakers. Zelfs het aan/uit zetten van het geluid is hoorbaar als een tik. Ik gebruik de PC veel om muziek af te spelen en hecht erg aan mijn bijna 15 jaar oude actieve speaker set, die dus ook altijd 'aan' staat. Deze build is al de 4e PC die ik aan mijn speakers hang. Mijn vorige machine(s) (i7, GeForce en ook Realtek audio) hadden dit probleem helemaal niet.

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Processor AMD Ryzen 5 2600
Moederbord MSI B450M PRO-VDH MAX
Voeding BitFenix Formula Gold 450W
Geheugen 16 Gb Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D
Grafische ASRock Radeon RX 5700 Challenger D 8G OC
Hard disk Intel Solid-State Drive 660p Series 1 TB M.2 2280
Optical ASUS DRW-24D5MT
Behuizing Fractal Design Define r6 zwart
Speakers Dell Altec Lansing ada995 THX 5.1 set 200W

Het moederbord claimt een De-Pop Protection te hebben (A de-pop filter eliminates loud popping noises that occur when devices are plugged/unplugged or when the PC is turned on/off). Ik heb de oorspronkelijke moederbord Realtek driver geinstalleerd en de MSI Realtek Audio Console uit de Windows Store (zodat de speaker sturing aan de juiste ingang gekoppeld kan worden). Ik vind geen Latency issues met LatecyMon.

Wat veroorzaakt die plop en wat kan ik daar aan doen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je je computer op een geaard of ongeaard stopcontact aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHoppers
Geaard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:57
Als geluid belangrijk is kan je beter wat geld uitgeven aan een geluidskaart want de onboard chip van het moederbord is niet veel soeps. Vraag mij ook af of je 5.1 setje na zoveel jaar nog wel helemaal okay is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Bij Actieve speakers moet je er rekening mee houden dat ze bij het aanzetten als laatste aangezet worden en bij het uitzetten als eerste worden uitgezet. Dit voorkomt het poppen van de speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHoppers
Dank voor jullie reacties.

De speakers uitzetten (voordat ie in sleep gaat) vind ik geen fijn gebruikers scenario. En dat was ook niet nodig. Als ik de boxen weer aansluit op mijn oude doos heb ik geen pops (ASRock moederbord). Dus het lijkt erop alsof er iets in de (combinatie) van harde en zachte waren zit waardoor dit nu wel gebeurt.
Pagina: 1