Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Welke onderdelen kan ik het best vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Aidachi
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 02-02 21:40
Ik zou graag mijn huidige setup een upgrade willen geven
Hallo, Omdat mijn computer best oud is zou ik graag wat nieuwe onderdelen erin willen zetten waardoor bepaalde programma's wat soepeler draaien. op dit moment is het net iets te sloom voor mij. ook zou ik graag wat meer willen multitasken.

Programmas die ik gebruik
  • Blender
  • Unity
  • Visual studio code
  • Figma / Adobe XD
  • Photoshop / Illustrator / After Effects / Premiere
  • Dat ik games die nu uit zijn kan draaien zou ook fijn zijn, hoeft niet perse op de hoogste grafische settings
mijn budget ligt rond de 400 euro
Omdat ik niet teveel aan de computer uit wil geven. want boven deze prijs lijkt het mij redelijker om een nieuwe aan te schaffen.

Systeem Informatie

Processor
Intel Core i5-4670K CPU @ 3.40GHz
Moederbord
Gigabyte Z87-HD3
Ram geheugen
Kingston 8GB [2 x 4GB] DDR3 1333Mhz
Video Kaart
NVIDIA GeForce GTX 760 4GB
Opslag 1
128GB SSD OS
Opslag 2
1TB HDD Storage
Computer Behuizing
Large Tower Predator X1

Alvast bedankt ! _/-\o_

Alle reacties

• Wekko306
  • Registratie: december 2003
  • Nu online
Heb je al eens getest om te bevestigen tegen welke bottleneck je daadwerkelijk aanloopt?

Een significante upgrade ga je op dit platform niet meer kunnen doen.
Ik zou misschien kijken naar een extra SSD zodat je je applicaties etc ook daadwerkelijk op je SSD kan installeren, misschien upgraden naar 16GB RAM als je dat toevallig goedkoop tweedehands kan vinden en een tweedehands GPU als je echt wil gamen. Als je al een aftermarket cooler hebt kan je ook eens proberen je CPU wat te overclocken.

• Aidachi
Wekko306 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 18:19:
Heb je al eens getest om te bevestigen tegen welke bottleneck je daadwerkelijk aanloopt?

Een significante upgrade ga je op dit platform niet meer kunnen doen.
Ik zou misschien kijken naar een extra SSD zodat je je applicaties etc ook daadwerkelijk op je SSD kan installeren, misschien upgraden naar 16GB RAM als je dat toevallig goedkoop tweedehands kan vinden en een tweedehands GPU als je echt wil gamen. Als je al een aftermarket cooler hebt kan je ook eens proberen je CPU wat te overclocken.
Ik zat er zelf aan te denken om de CPU koeler te vervangen omdat de CPU constant hoge temperaturen aanhoudt. Heb zelf al een keer de koelpasta veranderd maar maakte niet echt verschil. Er zit een stock koeler op dus zou het dan handig zijn om een betere te nemen?

verder denk ik zelf idd dat ik het ram naar 16GB ga upgraden. ( moet het dan dezelfde DDR3 1333Mhz zijn?)
en kwa GPU staat er hier dat de 960 beter past bij mijn processor.
https://pc-builds.com/cal...Force_GTX_760/0uZ0Fjlu/8/

[Voor 6% gewijzigd door Aidachi op 02-02-2020 19:15]

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 12:33
Je doet aannames. Hoge temperatuur duidt op slechte koeling door slechte airflow in de behuizing, niet goed gemonteerde koeler, uitgedroogde koelpasta en/of vervuiling.

Kijk met MSI Afterburner eerst eens welke onderdelen het probleem veroorzaken terwijl je je ding op het systeem aan het doen bent. Lukraak onderdelen vervangen is iig het slechtste wat je kan doen want dan blijf je bezig.

GTX 960 is geen upgrade als je een 760 hebt.

[Voor 5% gewijzigd door Uszka op 02-02-2020 19:30]

• mitsumark
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 14:13
Optie 1:
V&A aangeboden: Intel Xeon E3-1270 V3 Tray (4c. 3.5GHz)
Of iets soortgelijks: categorie: Processors
2x4GB geheugen erbij.
Videokaart verkopen en iets anders aankopen.
Eventueel voeding vervangen: welke heb je precies en hoe oud is die?
Ben je voor 300 euro klaar?

Optie 2:
Processor, moederbord en geheugen verkopen voor 75-100. Vervangen door Ryzen 2700x, moederbord + 16GB voor 325-350.
Videokaart verkopen voor 50, vervangen door een andere videokaart van 100-150 (nieuw of 2e hands).
Ben je voor 400 klaar.

Xeon 1270 vs 2700x: https://cpu.userbenchmark...yzen-7-2700X/m11395vs3958

• Aidachi
Uszka schreef op zondag 2 februari 2020 @ 19:29:
Je doet aannames. Hoge temperatuur duidt op slechte koeling door slechte airflow in de behuizing, niet goed gemonteerde koeler, uitgedroogde koelpasta en/of vervuiling.

Kijk met MSI Afterburner eerst eens welke onderdelen het probleem veroorzaken terwijl je je ding op het systeem aan het doen bent. Lukraak onderdelen vervangen is iig het slechtste wat je kan doen want dan blijf je bezig.

GTX 960 is geen upgrade als je een 760 hebt.
Kwa airflow zit het wel goed, er zit een stock koeler op maar werkt naar behoren en de koelpasta is onlangs opnieuw geplaatst. heb de pc ook nog goed schoongemaakt.

Afterburner bekijk ik nog even. maar ik weet dat de usage van de GPU wel heel hard omhoog schiet (miss door ouderdom) en dus de temp van de cpu terwijl ik er alles aan heb gedaan om dat te voorkomen.

Verschillende websites zeggen dat de i5-4670k & GTX 760 een bottleneck veroorzaken, waarbij de i5-4670k & GTX 960 dat niet doen. (zie vorige link)

• Uszka
Aidachi schreef op zondag 2 februari 2020 @ 20:50:

Verschillende websites zeggen dat de i5-4670k & GTX 760 een bottleneck veroorzaken, waarbij de i5-4670k & GTX 960 dat niet doen. (zie vorige link)
960 2GB is geen upgrade als je nu een 760 4GB hebt. Juist met beeldbewerking heb je de extra GB's VRAM nodig. Tot de GTX10 serie was de 760 de videokaart bij uitstek voor 1080p beeldbewerking.

• Aidachi
mitsumark schreef op zondag 2 februari 2020 @ 20:29:
Optie 1:
V&A aangeboden: Intel Xeon E3-1270 V3 Tray (4c. 3.5GHz)
Of iets soortgelijks: categorie: Processors
2x4GB geheugen erbij.
Videokaart verkopen en iets anders aankopen.
Ben je voor 300 euro klaar?

Optie 2:
Processor, moederbord en geheugen verkopen voor 75-100. Vervangen door Ryzen 2700x, moederbord + 16GB voor 325-350.
Videokaart verkopen voor 50, vervangen door een andere videokaart van 150 (nieuw of 2e hands).
Ben je voor 400 klaar.

Xeon 1270 vs 2700x: https://cpu.userbenchmark...yzen-7-2700X/m11395vs3958
Excuses, Voeding is de Corsair RM650 heb ik zo'n 2 jaartjes geleden erin gezet.

De 2e optie lijkt me aantrekkelijk, alleen zit ik te twijfelen of mijn processor zulke hoge temps krijgt door slechte koeling (wat ik betwijfel omdat er een goede airflow door de kast loopt en ik hem onlangs nog heb schoongemaakt / koelpasta vervangen) of door ouderdom. pc is zon 6 jaar oud.

bedankt voor je bericht ik ga er zeker even naar kijken.

• Aidachi
Uszka schreef op zondag 2 februari 2020 @ 20:55:
[...]

960 2GB is geen upgrade als je nu een 760 4GB hebt. Juist met beeldbewerking heb je de extra GB's VRAM nodig. Tot de GTX10 serie was de 760 de videokaart bij uitstek voor 1080p beeldbewerking.
Enige aanraders? ik kijk wss voor een 2e handse GPU

• Uszka
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True