Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 24-04 14:54
Mijn vraag
Heb sinds half december 3 Deco M5 draaien zonder problemen. Echter sinds deze week heeft IPhone 8 en Tablet Samsung Tab 5Se moeilijkheden: je ziet wel volledig bereik op icoontje WIFI (en dus goed verbonden met WIFI op zich), maar surfen of spelletjes spelen blijft hij "hangen". Hij laadt dus niet verder. Soms lukt het wel om te verbinden (met internet) en marcheert dan tijdje en dan boenk weer gedaan: als je vb op IPhone pagina wil openen van je bookmarks dan blijft dat cirkeltje gewoon draaien om uiteindelijk "safari could not open this page blablabla" te geven. Soms kan het zijn dat het na tijdje weer terug even marcheert.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Telenet Modem: WIFI uitgeschakeld.

Setting: Telenet Modem poort 1 ----> main Deco 1 - - - - - Deco 3 (via WIFI verbonden met andere Deco)
poort 2 ----> TPlink TL-SG 105E HUB ------> Deco2 (ethernet backhaul)
Deco's staan in access point mode
Deco M5's zitten op firmware 1.3.2 Build 20190624 Ref 59384. Volgens app geen update beschikbaar.
IPhone zit op 13.2.3
Tablet heeft net security update januari gehad.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Op IPhone en tablet al paar keer WIFI uitgeschakeld en terug ingeschakeld: marcheert dan weer even, om dan na tijdje weer weg te vallen (in de zin van dat internet niet werkt: volle bereik mbt WIFI zelf).

- Deco's één voor één via app laten rebooten --> lost probleem niet op.

- alles van de stroom gehaald (Telenet modem, hub, drie Deco's) en vijf minuten gewacht. Zoals de rest helpt het even, maar probleem komt terug.

Vreemde is dat ik tussen feit dat ze goed werkten en feit dat het niet meer werkt, geen software update vb gedaan heb op IPhone, of op de Deco's. Ervaart iemand dit ook? En uiteraard: iemand enig idee hoe ik die Deco's weer stabiel aan het werk krijg zonder me te moeten ergeren als IPhone / tablet weer niet verder wil?

[ Voor 3% gewijzigd door Leffunk op 02-02-2020 14:49 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-05 17:12
Ik vraag mij af of je het goed hebt opgezet of dat ik het verkeerd lees.
Setting: Telenet Modem poort 1 ----> main Deco 1 - - - - - Deco 3 (via WIFI verbonden met andere Deco)
poort 2 ----> TPlink TL-SG 105E HUB ------> Deco2 (ethernet backhaul)
Dus je modem verbind je naar Deco 1 die dan via WIFI naar Deco 3 verbind.
Dan heb je op poort 2 van je modem een switch hangen die naar Deco 2 gaat.

Waarom hang je unit 1 en 2 niet allebei aan je switch? Ik heb namelijk het idee dat de routering niet goed gaat doordat je het nu hebt opgehangen.

Dus mijn opzet zou zijn:

Telenet modem Poort 1 ---> TPlink TL-SG 105E HUB --> DECO 1 en DECO 2.
Deco 3 kan dan via MESH draadloos toegevoegd worden.

Ik mis nu ik het zo lees nog wel welk device DHCP en DNS doet. Is dat DECO 1?
Zo ja, dan zal je deze opzet moeten nemen.

Telenet Modem(in bridge mode) poort 1 ----> main Deco 1 --> TPlink TL-SG 105E HUB
Deco 2 sluit je dan ook aan op de TPlink TL-SG 105E HUB op een ander poortje en Deco 3 voeg je dan draadloos toe.

[ Voor 0% gewijzigd door Wylana op 03-02-2020 11:40 . Reden: typo ]

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
Mmm, na het lezen van je post toch nog maar eens situatie gaan checken.

Je hebt gelijk: het is reeds aangesloten zoals jij de opzet zou maken:

Telenet modem Poort 1 ---> TPlink TL-SG 105E HUB --> DECO 1 (main - vlakbij deze switch geinstalleerd en DECO 2 (via UTP vanuit deze switch naar boven naar gang).
Deco 3 wireless.

Routing gebeurt volgens mij via de Telenet modem, gezien de 3 Deco's op "acccess point" staan. Dit omdat ik dacht dat ik die Telenetmodem niet zelf in bridge-modus kan plaatsen.

Trucjes nog geprobeerd (na lezen op internet):
- bluetooth uit op Iphone --> geen verschil
- gastnetwerk aangemaakt via Deco, enkel op 5 Ghz --> werkt even slecht.

Weerstation dat ik heb, heeft er ook last van. Bose soundtouch, Xiaomi Mibox, Samsung S7 van de vrouw hebben op eerste zicht er geen last van ?!? Tablet van de zoon (die Samsung Tab 5SE) werkte gisterenavond dan weer precies normaal, terwijl mijn Iphone op dat moment gewoonweg niet functioneerde en er heletijd uitklapte mbt internet).

Wat nog op to-do lijstje staat:
- één van de andere units main Deco maken en wisselen met één van de andere units.
- als bovenstaande ook weer niet helpt, heleboel offline halen en resetten en opnieuw installeren.

Zoals gezegd: alles heeft gewoon gefunctioneerd, geen updates of whatever gedaan aan de Deco's of die Iphone, maar toch dus die problemen... Zou dan denken dat er aan Telenet kant iets gewijzigd is,waardoor dit alles nu plots niet meer goed werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TP-Link
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-03-2022

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

mail: support.nl @tp-link.com

Hoi Leffunk,

Ik denk dat ik wel weet waar het mis gaat. Wanneer je Deco's met een bedrade backhaul aan wilt sluiten dan moeten ze ten alle tijden via een van de deco's worden aangesloten.
Sluit het zo aan:

Telnet modem --> Deco 1 --> TL-SG105E --> Deco 2

De switch hoeft er niet persé tussen, maar je kan niet 2 Deco units in een modem of switch steken, het internet voor alle Deco's moet altijd via de hoofd Deco lopen, zij het met of zonder switch er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
@TP-Link : ik dacht dat je enkel zo'n setting diende te volgen indien je main deco als router functioneert? En dat als je alle deco's in access point hebt staan, dat je dan wel meerdere deco's rechtstreeks op een switch of modem kan hangen?

https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/98898 --> zie eerste vraag bij FAQ op die pagina: "Q1: Can I connect all the Deco units directly to my home modem/router?".

Of klopt dit toch niet?

Ik heb ondertussen verdere acties ondernomen:
- de deco van boven in de gang eerst main deco gemaakt, en die dan omgewisseld met die in de garage, dus een andere deco neemt nu de main-functie over.
- daarna heb ik zowel de modem als de main deco van de stroom gehaald en de main deco ethernetkabel losgekoppeld van de modem. Beiden laten opstarten en na volledige opstart de main-deco terug verbonden via ethernetkabel met de modem.

En jawel, nu werkt weer alles als vanouds...Ik weet dus wel niet welke van de twee acties het uiteindelijk effect heeft veroorzaakt... Ben ook benieuwd of weer na paar weken alles vastloopt (gezien immers half december bij eerste installatie ook alles vlekkeloos werkte tot dikke week geleden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixomaxy
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-05 11:55
En jawel, nu werkt weer alles als vanouds...Ik weet dus wel niet welke van de twee acties het uiteindelijk effect heeft veroorzaakt... Ben ook benieuwd of weer na paar weken alles vastloopt (gezien immers half december bij eerste installatie ook alles vlekkeloos werkte tot dikke week geleden).
@Leffunk Ben nieuwsgierig of je sindsdien nog problemen hebt gehad met je opstelling. Ik wil graag een gelijkaardige opstelling opzetten (Alle Deco's als AP via ethernet aangesloten op een switch welke direct aan de modem/router hangt).

Hoe heb je dan de wifi ingesteld op die AP's? 3x dezelfde SSID's en paswoorden? Is het in jouw situatie dan zo dat als je rondwandelt in huis je toestel steeds verbind met het sterkste AP? (maw. Werkt de Mesh functie?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leffunk
Mixomaxy schreef op woensdag 23 december 2020 @ 12:41:
[...]

@Leffunk Ben nieuwsgierig of je sindsdien nog problemen hebt gehad met je opstelling. Ik wil graag een gelijkaardige opstelling opzetten (Alle Deco's als AP via ethernet aangesloten op een switch welke direct aan de modem/router hangt).

Hoe heb je dan de wifi ingesteld op die AP's? 3x dezelfde SSID's en paswoorden? Is het in jouw situatie dan zo dat als je rondwandelt in huis je toestel steeds verbind met het sterkste AP? (maw. Werkt de Mesh functie?)
Heb het sindsdien aangesloten zoals hieronder vermeld :
Telenet modem --> Deco 1
Telenet modem --> TL-SG105E --> Deco 2
en dan Deco 3 wireless in living.

En dan 2,4 en 5 ghz WIFI aan op Deco, Decos in acces point modus en zelfde SSID.

Totaal geen enkel probleem meer ondervonden sindsdien. Alles werkt top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnGoed
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-05-2021
Wat ouder topic maar ervaar hier dezelfde ellende. Al enige tijd. Het werkt perfext, stabiel en overal top internet verbinding. Sinds een week weer drama. Word er schijt ziek van. Hoe ik het ook aansluit. Het werkt een aantal weken top en dan is het weer helemaal k*t...

Niet alleen de Deco set trouwens. Hiervoor met Netgear dezelfde ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
Heb na deze post hetzelfde probleem niet meer gehad. Wel andere issues vb tijdens teams meetings maar even goed andere dingen ook, zelfs met laptops rechtstreeks aangesloten met UTP op modem...dus niet zeker of die specifieke problemen iets te maken hebben met de Decos zelf...heb op aanraden van telenet wel de switches omgewisseld met de unmanaged versie (dus die SG105). Sindsdien nog geen problemen meer gehad, maar bon, ook verlof gehad dus nog afwachten wat het komende weken zal geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutmong
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-04 17:58
Ik laat hier ook nog eens mn ei achter.

Na wat zoeken heb ik het de problemen in mn mesh netwerk (met ethernet backhaul) verholpen door als volgt alles te schakelen:Telenet router/modem=>main Deco 1(M5)=>TL-SG105 switch=>Deco2 en Deco 3 in ster.

MAAR: Nu hebben de apparaten (wifi EN een pc rechtstreeks aan de Telenet router/modem hangt) soms geen internet terwijl het netwerk ok lijkt (allle M5 Deco's geven aan een Mesh ethernet verbinding te hebben met elkaar). Het lost zichzelf soms snel maar soms ook traag op. Kan dit een Telenet probleem zijn want ik heb mn aansluiting nog maar een 2-tal weken?

[ Voor 0% gewijzigd door mutmong op 14-03-2022 21:06 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutmong
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-04 17:58
...nu weeral problemen met apparaten op het Deco mesh netwerk met ethernet backhaul.
Ik heb het netwerk twee dagen geleden in router modus gezet en sindsdien geen probleem meer.
Iemand zei me dat Telenet het aantal clients op hun modem/router beperkt en men daardoor problemen kan ondervinden. Door de Deco's in router modus te zetten ziet de Telent router waarschijnlijk maar één netwerk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccerfan666
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-08-2023
Had dit weekend hetzelfde voor met een Deco X20, op laatste FW.

Setup: Proximus modem > switch > Deco X20 in AP mode (Router mode geen optie want heb communicatie nodig tussen LAN en WLAN). Achter de Deco hangt trouwens nog een andere switch voor wired devices, daar geen problemen mee.

Heb 2 SSID's ingesteld: de "echte" op 2.4 Ghz en de guest op 5 Ghz (met optie geïsoleerd van hoofdnetwerk uit) om dedicated 2.4 en 5 netwerken te hebben.

Gisterochtend hadden tegelijk 2 smartphones geen internet meer, al waren ze wel nog verbonden via de 2.4Ghz. Status Deco ook gewoon groen. IP-adres was nochtans correct op de telefoons, in de Proximus DHCP-range. Als we dan switchten naar het 5 Ghz netwerk was er wel internet, en bij het terug switchen naar 2.4 Ghz ook daar terug.

Het was niet de eerste keer trouwens. Oplossing is altijd dezelfde: ofwel (al dan niet tijdelijk) switchen van SSID, ofwel Deco herstarten. Maar een duidelijke oorzaak nog niet gevonden.

Heb momenteel trouwens maar 1 Deco draaien. In het begin had ik er 2 actief, ook 1 met wired backhaul op de 1e verdieping, maar dat bleef problemen geven. Ofwel ging die op de 1e verdieping om onbekende reden in het rood, ofwel had ik op het gelijkvloers apparaten die plots met het apparaat op de 1e verdieping begonnen te verbinden met belachelijke slechte connectie tot gevolg, hoewel ik voor die apparaten mesh had uitgeschakeld en had ingesteld met welke AP ze moesten verbinden in de Deco software.

EDIT: Reactie hieronder verklaart waarschijnlijk de problemen met de 2e Deco, maar het is niet zo eenvoudig om dit praktisch te regelen aangezien de modem in de kelder staat...
TP-Link schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 14:10:
Hoi Leffunk,

Ik denk dat ik wel weet waar het mis gaat. Wanneer je Deco's met een bedrade backhaul aan wilt sluiten dan moeten ze ten alle tijden via een van de deco's worden aangesloten.
Sluit het zo aan:

Telnet modem --> Deco 1 --> TL-SG105E --> Deco 2

De switch hoeft er niet persé tussen, maar je kan niet 2 Deco units in een modem of switch steken, het internet voor alle Deco's moet altijd via de hoofd Deco lopen, zij het met of zonder switch er tussen.

[ Voor 20% gewijzigd door Soccerfan666 op 14-03-2022 09:09 . Reden: Reactie van TPLINK pas later gezien ]

Pagina: 1