Dubbelcheck op geplande aanschaf Ubiquiti Unifi apparatuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazzNL
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 30-05 09:04
Mijn vraag:
Mijn vraag is feedback op de door mij voorgestelde hardware en setup. Ik heb weinig ervaring op dit gebied maar ik heb er geen moeite mee mij ergens in te moeten verdiepen.

Eind van de maand krijg ik mijn nieuwbouwhuis opgeleverd. Ik heb hier op elke verdieping en in de garage een bedrade CAT6 verbinding laten aanbrengen. Alles komt samen in de meterkast waar o.a coax en glasvezel binnen komen. Internet en TV provider wordt vrijwel zeker Ziggo (250 Mbit/s download / 25 Mbit/s upload pakket).

Het verwachte gebruik per ruimte:
  • Woonkamer
  • Behoefte: draadloos internetten op smartphones, muziek streamen, draadloos Netflix/ YouTube kijken (full HD) op TV. Aanwezig: 1x CAT6 bedrade aansluiting.
  • 1e verdieping
  • Behoefte: draadloos internetten op smartphones, muziek streamen, thuiswerken. Aanwezig: 1x CAT6 bedrade aansluiting in plafond overloop.
  • 2e verdieping
  • Behoefte: draadloos internetten op smartphones, bedraad 4K streaming op OLED tv, gaming (geen online gaming), muziek streamen. Aanwezig: 1x CAT6 bedrade aansluiting.
  • Garage
  • Behoefte: draadloos internetten op smartphones, muziek streamen. Geen behoefte aan wifi dekking in de tuin. Aanwezig: 1x CAT6 bedrade aansluiting.
Relevante hardware die ik wil gebruiken:
  • Meterkast: Ziggo Connectbox (wifi uit)
  • Woonkamer: 1x Ubiquiti UniFi AP-AC LITE, PoE voeding vanuit meterkast (wandmontage, In-Wall past helaas niet op de doos)
  • 1e verdieping: 1x Ubiquiti UniFi AP-AC LITE, PoE voeding vanuit meterkast (plafondmontage hal)
  • 2e verdieping: 1x Ubiquiti UniFi Dream Machine. Misschien wat overkill maar combineert switch en AP in 1 apparaat en kan de controller draaien.
  • Garage: 1x Ubiquiti UniFi AP-AC LITE, PoE voeding vanuit meterkast
Aansluiten als volgt:
Ziggo Connectbox (wifi uit) --> voor AP's patch kabeltje naar PoE adapter --> naar bovengenoemde apparaten. Dus niet eerst een (PoE) switch achter de Ziggo box.

Graag jullie feedback.. Zitten er denkfouten in deze setup? Bijvoorbeeld de plaatsing van de Dream machine in het netwerk? Kan er beter een Ubiquiti switch achter de Ziggo box gezet worden in de meterkast en dan verdelen? etc.

Alvast bedankt voor de moeite!

Groeten,
Bas

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou de UDM beneden neerzetten zodat die centraal het een en ander voor je kan regelen en je modem op bridge kan komen te staan. Op de 2e verdieping zou je de Lite op kunnen hangen die je daarmee over hebt, waarschijnlijk ten overvloede. Verder zou ik op de 2e verdieping een switch plaatsen omdat je daar het een en ander bedraad wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
De Dream Machine is overbodig. De controller gebruik je in praktijk even om alles in te stellen, maar is daarna niet meer nodig. Als de TV over wifi beschikt, heb je waarschijnlijk niet eens een kabel nodig, maar je kunt kijken naar een AP met een passthroughmogelijkheid, zoals de in-wall of de pro.

Een Ubiquiti switch is troep met een korte garantieduur. In het verleden zijn er bijvoorbeeld kwaliteitsproblemen geweest met de voeding, wat door Ubiquiti niet is opgelost. Als je minder stekkers/kabels in de meterkast wilt, is de TL-SG108PE een betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03-07 22:40
Ik zou juist een 8 60 neer zetten dan kan je de ap.s voeden van uit 1 apparaat ipv 3 injectors

En het switch probleem was met de 16 poorts zover ik weet niet met de rest

Heb nog nooit problemen gehad met mijn switchen
2x 8 60. 1x 8. 1 x 8 150. En nu 1 24 gen 2

En de controlers is nodig als je guest netwerk wil maken

En natuurlijk voor VPN verbindingen

En de statistieken

[ Voor 18% gewijzigd door vonkkie op 03-02-2020 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

GlowMouse schreef op zondag 2 februari 2020 @ 14:57:
Een Ubiquiti switch is troep met een korte garantieduur. In het verleden zijn er bijvoorbeeld kwaliteitsproblemen geweest met de voeding, wat door Ubiquiti niet is opgelost. Als je minder stekkers/kabels in de meterkast wilt, is de TL-SG108PE een betere keuze.
Dat soort claims verdienen wel wat onderbouwing. Zou je daar wat meer toelichting op willen geven?

verder is het geen feit dat de huidige apparatuur ook slecht is al lijk je dat wel te willen suggereren

[ Voor 10% gewijzigd door Gunner op 03-02-2020 10:34 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:26

lier

MikroTik nerd

Boven zou je een IW-HD kunnen inzetten, mooi wegwerken in de muur en beschikking over een ingebouwde switch (of als alternatief een gewone IW).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Voorzichtig schopje naar Componenten Aankoopadvies

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Gunner schreef op maandag 3 februari 2020 @ 10:23:
[...]

Dat soort claims verdienen wel wat onderbouwing. Zou je daar wat meer toelichting op willen geven?
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/61136990

Het is niet voor niets dat Ubiquiti (ook nu nog) slechts één jaar fabrieksgarantie biedt, waar andere switches levenslange garantie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

GlowMouse schreef op maandag 3 februari 2020 @ 14:05:
[...]

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/61136990

Het is niet voor niets dat Ubiquiti (ook nu nog) slechts één jaar fabrieksgarantie biedt, waar andere switches levenslange garantie hebben.
Oh ze kunnen inperken wat ze willen, maar in Nederland kennen we niet echt een harde garantietermijn. Maar gezien het (goede) advies wat ik je altijd in bijvoorbeeld SF zie geven weet je dat ook wel ;) Iets met conformiteit enzo.

Verder blijf ik erbij dat je niet een merk moet afserveren omdat ze een keer een gare serie PSU's hebben geleverd.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazzNL
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 30-05 09:04
Bedankt allemaal voor de reacties!
Pagina: 1