WD MyCloud start niet volledig op

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlark
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:05
Aan mijn netwerk heb ik een WD MyCloud uit 2014 hangen. Deze deed het altijd heel goed, maar nu blijft hij hangen. Het statuslampje blijft oranje (dus niet knipperend). Dit betekent dat hij aan het opstarten is. Het lampje wordt alleen niet meer blauw, wat zou betekenen dat hij klaar is voor gebruik, of geel, wat betekent dat hij geen netwerk heeft.

Het lampje bij de netwerkkabel blijft wel branden in de schijf en in de Ziggo-router. Verder heb ik de reset-knop op de achterkant ook geprobeerd zoals in de handleiding staat. (Reset-knop 4 seconden ingedrukt houden, en reset-knop 40 seconden ingedrukt houden bij het inpluggen van de stroomkabel.)

Ik kan de schijf niet meer benaderen via het netwerk. Ik zou wel graag nog de data er vanaf halen, gezien er vooral veel foto's op staan. Wat voor opties heb ik hiervoor?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Het is mogelijk dat de voeding 'versleten' is, waardoor hij niet meer genoeg kan leveren om de disk op te spinnen. Als je een andere compatible voeding hebt kun je kijken of dat je probleem oplost.

Zo niet, wanneer je de disk eruit haalt en in een Linux PC prikt (een any PC geboot van een live Linux USB stick is prima), kun je waarschijnlijk de inhoud gewoon lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlark
Bedankt voor de tip. Ik heb een nieuwe voeding besteld. Als dat niet werkt, zoek ik even hoe ik de schijf aan mijn laptop kan hangen, ik heb geen vaste PC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:42

nelizmastr

Goed wies kapot

Vlark schreef op zondag 2 februari 2020 @ 19:06:
Bedankt voor de tip. Ik heb een nieuwe voeding besteld. Als dat niet werkt, zoek ik even hoe ik de schijf aan mijn laptop kan hangen, ik heb geen vaste PC.
Als het een 3,5" schijf is, zal je een behuizing met externe voeding moeten halen,
want een 3,5" schijf kan niet alleen over USB draaien.

Kans bestaat hier dat de schijf simpelweg overleden is, 6 jaar 24/7 draaien
is ook niet direct een schande.

Had je nog een backup op een offline schijf (usb hdd) staan van de belangrijkste data of niet?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlark
nelizmastr schreef op maandag 3 februari 2020 @ 10:03:
Als het een 3,5" schijf is, zal je een behuizing met externe voeding moeten halen,
want een 3,5" schijf kan niet alleen over USB draaien.
Als ik filmpjes zie over het openen van de behuizing lijkt het daar inderdaad wel op.
Had je nog een backup op een offline schijf (usb hdd) staan van de belangrijkste data of niet?
Nee, en van de tarieven van bijvoorbeeld Seagate word ik nog niet heel vrolijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:42

nelizmastr

Goed wies kapot

Vlark schreef op maandag 3 februari 2020 @ 11:53:
Nee, en van de tarieven van bijvoorbeeld Seagate word ik nog niet heel vrolijk..
Datarecovery is big business. Het kost namelijk gigantisch veel om "clean rooms" te hebben waarbinnen de hele schijf uit elkaar kan om bijv. de platters in een andere behuizing te plaatsen of de lees/schrijfkoppen over te bouwen. Soms is er zelfs fysieke schade, waardoor het nog duurder wordt.

Feitelijk is iets dan ook pas een backup als het op minstens twee plekken staat. Een keer op je MyCloud, één keer elders (cloud of offline media als DVD's, USB disken, tape, floppies etc.).

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlark
nelizmastr schreef op maandag 3 februari 2020 @ 13:25:
Feitelijk is iets dan ook pas een backup als het op minstens twee plekken staat. Een keer op je MyCloud, één keer elders (cloud of offline media als DVD's, USB disken, tape, floppies etc.).
Ik had altijd wel ideeën om ook een NAS bij familie neer te zetten en die dan synchroon te houden, maar het is ook bij ideeën gebleven. Ik verwacht dat we een clouddienst van Apple of Google af gaan nemen zodra we alles weer terug hebben. Of misschien allebei voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlark
De nieuwe adapter heeft geholpen. Nu krijg ik een rood lampje op de schijf en hoor ik een metaal-achtig getik. Alsof de naald door de schijf heen tikt... :'(
Pagina: 1