Elektra in badkamer nieuwe woning - onveilig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCory
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-06 10:55
Ik ben zo'n 3 maanden geleden verhuisd naar een koopwoning. Mijn kennis van elektra is erg rudimentair: Ik kan stopcontacten/schakelaars/lampen aansluiten, maar dat is het zo'n beetje.

Recentelijk zijn mijn partner en ik er eindelijk aan toegekomen om het badkamer spiegelkastje (achtergelaten door de vorige bewoners) te vervangen met een grote spiegel (1 vierkante meter). De elektra situatie achter het kastje was complete chaos. We hebben het lichtelijk aangepast om onze eigen lamp etc. aan te sluiten en willen nu graag weten of/hoe we het ingrijpender moeten veranderen.

De huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qRxQQGz.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pByF271.jpg

Links hiervan is een hoge wand met daarachter de inloopdouche, rechts hiervan is een muur.

Er is zeer weinig kans op spatwater, gezien dit allemaal achter (en direct naast) de spiegel zit, echter de vochtigheidsgraad in de badkamer is zeer hoog tijdens en na het douchen. Dat is mijn hoofdzorg.

Mijn vragen:

1. Hoe slecht/gevaarlijk is de huidige situatie? Valt dit wel mee of moet het ASAP veranderd worden?

2. Is het zelf aan te pakken? Ik dacht aan:

- kniedeksel over de inbouwdoos
- flexibele PVC buis tussen lasdeksel en stopcontact/schakelaar (OF: wartels en huishoudsnoer gebruiken?)
- spatwaterdichte stopcontact/schakelaar combinatie
- huishoudsnoer tussen schakelaar en lamp

(Nu heb ik nog nooit met wartels, PVC buizen en kniedeksels gewerkt, maar dat lijkt me goed te doen - mits er genoeg ruimte is achter de spiegel voor die kniedeksel.)

Heeft de bovenstaande oplossing nut? Zijn er bepaalde delen nodig/onnodig?

3. Of moeten we hier direct een elektricien bij betrekken? Sinds de verhuizing zitten we wat krap bij kas maar als dit vereist is voor onze veiligheid doen we dit uiteraard.

(Bonus: Zijn deze bestaande schakelaars badkamer-proof? Het zit ver van enige waterbron vandaan dus de vochtigheid is het enige mogelijke risico. Foto zonder klepje schakelaar.)

Alvast bedankt voor het advies.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
mwa, netjes is anders.

Je badkamer dien je in te delen in zones, zoals hieronder is beschreven.

Afbeeldingslocatie: https://berkela.home.xs4all.nl/sanitair/afbeeldingen/tn_2014extra002%20zonering%20electra.jpg

Het lijkt dus op alle manieren niet geheel de juiste spullen en dien je alles te vervangen voor zone 2 (verlichting + lasdozen en leidingen) en zone 3 (schakelaars en stopcontacten) spullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:47
Tja. Wel de juiste kleuren, aarding aanwezig, lasklemmen gebruikt (als ik niet heel scheel kijk).

Maar compleet fout: geen dubbele isolatie, want PV-draad loopt bloot over de muur. Je zou gele pvc-buizen kunnen kopen (kost €0,79 per 4 meter ofzoiets) en een paar zadels en het opbouwen. Maar dan moet je wel ruimte hebben achter de spiegel en dat zal wel niet. En blijft een beetje prutswerk natuurlijk, want de doosjes moeten wel dicht zitten, dus dat kan alsnog niet zomaar.

Infrezen zou veel beter zijn, maar dan moet je daarna wel een stuk opnieuw tegelen. Kan op zich wel, omdat het toch verborgen zit maakt wat kleurverschil of andere voeg wat minder uit. Te zien aan het huidige tegellandschap met relief ;) zou dat ook niet echt uitmaken.

Het opbouwstopcontact zelf lijkt me niet zoveel mis mee (behalve lelijk). Zou wel lekker een doosje of twee laten inbouwen als het toch open moet, maar dat alleen omdat het mooier is.

[ Voor 12% gewijzigd door Wilke op 02-02-2020 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-07 18:18

JdM

Humbled

Het zal inderdaad niet meteen voor grote problemen zorgen, maar het is zeker niet zoals het hoort.
En dit lijkt me ook een verborgen gebrek waarop je mogelijk nog aanspraak kunt maken, heb je rechtsbijstand?

[ Voor 38% gewijzigd door JdM op 02-02-2020 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 05-07 21:43
Dit is een grap toch?

Kijkt in zijn agenda wanneer het 1 april is....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:56

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

JdM schreef op zondag 2 februari 2020 @ 13:29:
Dit lijkt me ook een verborgen gebrek waarop je mogelijk nog aanspraak kunt maken, heb je rechtsbijstand?
In welk opzicht is dit een gebrek dan ? Kan je hierdoor niet normaal gebruik maken van je huis ?

@TheCory Zoals anderen al zeggen netjes is het niet. Onveilig wil ik het nog net niet noemen maar het zou geen kwaad kunnen het dubbel te isoleren zoals je zelf al aangeeft in je TS.

Je kan ook nog een stuk ymvk nemen met een water dichte wartel op een kniedeksel en het huidige stopcontact vervangen voor zoiets bovenaan:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/260438/files/189346409/450x450x2/best-design-best-design-stopcontact-schakelaar-ter.jpg

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

DukeBox schreef op zondag 2 februari 2020 @ 13:39:
[...]

In welk opzicht is dit een gebrek dan ? Kan je hierdoor niet normaal gebruik maken van je huis ?

@TheCory Zoals anderen al zeggen netjes is het niet. Onveilig wil ik het nog net niet noemen maar het zou geen kwaad kunnen het dubbel te isoleren zoals je zelf al aangeeft in je TS.

Je kan ook nog een stuk ymvk nemen met een water dichte wartel op je doos en het huidige stopcontact vervangen voor zoiets bovenaan:

[Afbeelding]
Wat denk je van gebrekkig en niet conform de bouwnorm aangesloten?
Het kan wel functioneel zijn, maar daarop is het bouwbesluit niet ingericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:56

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

JdM schreef op zondag 2 februari 2020 @ 13:40:
Wat denk je van gebrekkig en niet conform de bouwnorm aangesloten?
Zoek het maar eens op, dit kom je niet tegen in een bouwnorm op de eerder geplaatste zonering na. Daarnaast geeft TS aan dat het zelf al is aangepast dus zie ik niet in wat je met een rechtsbijstand en verborgen gebrek zou willen uithalen.

edit: Ik dacht dat TS er nog een flex of goot omheen ging doen.
- flexibele PVC buis tussen lasdeksel en stopcontact/schakelaar (OF: wartels en huishoudsnoer gebruiken?)
Het stukje 'Kabel opgenomen in de wand of in zicht.' is dan wel discutabel aangezien er een kastje voor komt.

[ Voor 26% gewijzigd door DukeBox op 03-02-2020 09:12 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Toegestane leidingsystemen in de douche- of badkamer
De leidingsystemen die in een douche of badruimte mogen worden gebruikt zijn:

Draad in buis opgenomen in de wand, vloer of plafond;
Draad in buis in zicht of;
Kabel opgenomen in de wand of in zicht.
Bron

Ik heb niet de specifieke NEN regel opgezocht dus ik vertrouw op een website die de norm vertaalt.
Mij maakt het niet uit, maar ik zou het persoonlijk zelf wel proberen te verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-07 20:44
@JdM Lees de openingspost nog eens.

Ze hebben reeds aanpassingen gemaakt en dit zijn de foto's ervan, hoe het er uit heeft gezien en geconstrueerd was is niet duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Je zegt dat links van de spiegel direct achter de wand een douche zit. Ik ga er van uit dat die langer is dan 60 cm?

Uit dezelfde link die @JdM aanhaalt:
Zone 0
De ruimte in de badkuip of in de douchebak wordt als zone 0 beschouwd. Indien er geen douchebak is geplaatst, moet vanaf het vloeroppervlak een hoogte van 10 cm worden aangehouden over de gehele oppervlakte die als douchebak is gekenmerkt.

Zone 1
Dit is de ruimte boven de gehele badkuip of gehele douchebak tot een hoogte van 2,25 m gerekend vanaf de vloer. Indien geen douchebak is geplaatst moet met een straal van 1,20 m worden gerekend vanaf de douchekop. Tevens wordt de ruimte onder de douchebak of onder het bad ook als zone 1 beschouwd.

Zone 2
Zone 2 wordt gezien als de ruimte vanaf zone 1 gerekend met een straal van 0,60 m en eveneens met een hoogte van 2,25 m.
Afbeeldingslocatie: https://d3p39z8qhziuh4.cloudfront.net/app/uploads/2018/04/bad-en-douche-zone-indeling.jpg

Vraag is misschien ook of die muur wel 2,25 meter hoog is. Zo ja én je muurtje is 60 cm lang, dan zou je spiegel en de rest in zone 3 komen te liggen. Is dat muurtje níet 2,25 meter hoog, dan ligt vanaf het muurtje gerekend alles binnen 60 cm in zone 2.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-07 16:26
JdM schreef op zondag 2 februari 2020 @ 13:47:
[...]

Bron

Ik heb niet de specifieke NEN regel opgezocht dus ik vertrouw op een website die de norm vertaalt.
Mij maakt het niet uit, maar ik zou het persoonlijk zelf wel proberen te verhalen.
Tsja, als dit het ergste is wat je tegen komt in je nieuwe huis mag je in je handjes klappen(ondanks dat het lachwekkend geknutseld is). Voor nog niet eens een paar tientjes is dit gefixt, ga je daar voor al die moeite doen om dat te verhalen?

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Persoonlijk zou ik de draad gewoon vervangen door wat YMVK en dat direct naar de lamp en het stopcontact laten lopen.

Daarnaast zou ik het stopcontact direct door een spatwaterdichte versie met klep vervangen. Zoiets: https://www.sandervunderi...-spatwaterdicht-ip54.html

Aangezien je weinig kans op spatwater hebt is dat technisch gezien niet noodzakelijk waarschijnlijk, maar ik neem persoonlijk liever het zekere voor het onzekere bij dit soort dingen.

[ Voor 6% gewijzigd door Wolfboy op 02-02-2020 14:22 ]

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Dit is toch helemaal geen *nieuwe* woning?

Welk bouwjaar en welke aardlekbeveiliging in de meterkast? In oude huizen wordt nogal eens een wcd bijgebeund in de badkamer zonder aardlekbeveiliging toe te voegen.

CAP?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:40
Wolfboy schreef op zondag 2 februari 2020 @ 14:20:
Persoonlijk zou ik de draad gewoon vervangen door wat YMVK en dat direct naar de lamp en het stopcontact laten lopen.

Daarnaast zou ik het stopcontact direct door een spatwaterdichte versie met klep vervangen. Zoiets: https://www.sandervunderi...-spatwaterdicht-ip54.html

Aangezien je weinig kans op spatwater hebt is dat technisch gezien niet noodzakelijk waarschijnlijk, maar ik neem persoonlijk liever het zekere voor het onzekere bij dit soort dingen.
Zo’n doos zet je toch niet in je badkamer dat ziet er niet uit. Daar sluit je de vijverpomp op aan buiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Erwin schreef op zondag 2 februari 2020 @ 22:58:
[...]

Zo’n doos zet je toch niet in je badkamer dat ziet er niet uit. Daar sluit je de vijverpomp op aan buiten.
Alles relatief he. Heb je op de foto's gezien hoe er getegeld is? Het aantal keren dat ik getegeld heb is op één hand te tellen, maar ik heb nooit zó onvlak getegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:22
JdM schreef op zondag 2 februari 2020 @ 13:47:
[...]

Bron

Wat ga je verhalen dan? 50 euro voor een elektricien voor een uurtje?

Ja veel succes. Zal vast meer opleveren dan dat het kost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
kabeltjekabel schreef op zondag 2 februari 2020 @ 23:00:
[...]

Alles relatief he. Heb je op de foto's gezien hoe er getegeld is? Het aantal keren dat ik getegeld heb is op één hand te tellen, maar ik heb nooit zó onvlak getegeld.
Het hoort wel een beetje bij dit type tegel dat het niet strak is.

@TheCory
Die buiten doos zou ik ook lelijk vinden, maar de huidige ook.
Ik zou lekker de voeg uitkrabben en dan proberen een aantal tegels heel te verwijderen tussen waar het stopcontact moet komen en waar de centraaldoos zit.
(als ze stuk gaan, ik weet vrij zeker dat deze bij de bouwmarkt verkrijgbaar zijn)
Dan een sleuf uithakken met de klopboormachine en een sds-plus gutsbeitel.

Met een gatenzaag voor inbouwdozen het gat maken voor de inbouwdoos.
Geel ribbelpijpje tussen beide dozen maken.
Doos en ribbelpijp vastzetten met snelgips (hiermee kun je de sleuf ook dicht smeren met een plamuurmes)

Met een klein beetje tegellijm de tegeltjes terug plakken en daarna voegen.

Bijvoorbeeld dit stopcontact monteren (met bijbehorend frame uiteraard)
https://www.elektrobode.n...ksel-alpinwit-as1520nklww

[ Voor 11% gewijzigd door FRANQ op 03-02-2020 15:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 01-07 12:49
Als ik het goed heb gelezen kan je met normaal douchen niet op de wcd spuiten. Dan is er geen direct gevaar. Nee, het lijkt niet zoals het hoort en mooi is het al helemaal niet.

Vraag jezelf af wat de plannen zijn. Neem aan dat er momenteel oa gespaard wordt voor een nieuwe badkamer. Is dat een 1 a2 jarenplan en er zijn geen kinderen die aan de loshangende kabels kunnen gaan trekken, lekker sparen en het dan in een keer goed doen.

Zijn er wel kinderen of onverantwoordelijke volwassenen aanwezig dan even een pvc buis om de loshangende kabels en die goed vastzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
FrankBlom schreef op maandag 3 februari 2020 @ 08:46:
[...]

Het hoort wel een beetje bij dit type tegel dat het niet strak is.

@TheCory
Die buiten doos zou ik ook lelijk vinden, maar de huidige ook.
Ik zou lekker de voeg uitkrabben en dan proberen een aantal tegels heel te verwijderen tussen waar het stopcontact moet komen en waar de centraaldoos zit.
(als ze stuk gaan, ik weet vrij zeker dat deze bij de bouwmarkt verkrijgbaar zijn)
Dan een sleuf uithakken met de klopboormachine en een gutsbeitel.
gutsbeitel linkje

Met een gatenzaag voor inbouwdozen het gat maken voor de inbouwdoos.
Geel ribbelpijpje tussen beide dozen maken.
Doos en ribbelpijp vastzetten met snelgips (hiermee kun je de sleuf ook dicht smeren met een plamuurmes)

Met een klein beetje tegellijm de tegeltjes terug plakken en daarna voegen.

Bijvoorbeeld dit stopcontact monteren (met bijbehorend frame uiteraard)
https://www.elektrobode.n...ksel-alpinwit-as1520nklww
Jahoor, met een SDS-Max beitel in de klopboormachine :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
kabeltjekabel schreef op maandag 3 februari 2020 @ 15:02:
[...]

Jahoor, met een SDS-Max beitel in de klopboormachine :z
Oeps, niet gezien. :X
Moet natuurlijk een SDS-plus zijn.
(Die ik overigens nergens voor die prijs vinden kan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Purzelbaum schreef op maandag 3 februari 2020 @ 14:50:
Als ik het goed heb gelezen kan je met normaal douchen niet op de wcd spuiten. Dan is er geen direct gevaar. Nee, het lijkt niet zoals het hoort en mooi is het al helemaal niet.

Vraag jezelf af wat de plannen zijn. Neem aan dat er momenteel oa gespaard wordt voor een nieuwe badkamer. Is dat een 1 a2 jarenplan en er zijn geen kinderen die aan de loshangende kabels kunnen gaan trekken, lekker sparen en het dan in een keer goed doen.

Zijn er wel kinderen of onverantwoordelijke volwassenen aanwezig dan even een pvc buis om de loshangende kabels en die goed vastzetten.
Doe het dan op zijn minst tijdelijk in een attema K25 goot, kost een tientje .
Spiegel ervoor en je ziet er niks van.

Uitbreiding kapje (Voor op de lasdoos in de muur) € 2,82:
https://www.elektramat.nl/5618-att-k25-uitbreiddoos-wit-a25/

Goot € 3,66:
https://www.elektramat.nl...tr-k25-koker-dekswt-l2mt/

Hoekstukje € 0,91:
https://www.elektramat.nl/5662-att-k25-haaks-hoekstwit-fw25/

Montageplaat voor stopcontact/schakelaar € 1,62:
https://www.elektramat.nl...25-montageplwit-2-v-mz25/

Op die montageplaat kan dan een stopcontact met schakelaar zoals je nu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
FrankBlom schreef op maandag 3 februari 2020 @ 15:05:
[...]

Oeps, niet gezien. :X
Moet natuurlijk een SDS-plus zijn.
(Die ik overigens nergens voor die prijs vinden kan)
Met de klopboormachine kun je niet beitelen. :z

Dan moet je een combihamer (=boorhamer met draaistop) of beitelhamer hebben.

Dan nog gaat het 10x makkelijker als je de variant met vleugels hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
kabeltjekabel schreef op maandag 3 februari 2020 @ 15:29:
[...]

Met de klopboormachine kun je niet beitelen. :z

Dan moet je een combihamer (=boorhamer met draaistop) of beitelhamer hebben.

Dan nog gaat het 10x makkelijker als je de variant met vleugels hebt.
Oke, klein beetje muggenzifterij maar je hebt gelijk ;)

Zonder die vleugels gaat ook prima hoor, je hebt toch eerder dat hij te ondiep gaat.
Hij schiet echt niet zomaar door de muur heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Erwin schreef op zondag 2 februari 2020 @ 22:58:
[...]

Er zijn ook mooiere opties, maar die zijn volgens mij allemaal inbouw. Niet de dat huidige optie zo netjes is natuurlijk :P

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCory
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-06 10:55
Dankjewel voor alle antwoorden en suggesties! We stellen het zeer op prijs.

Wat betreft het verhalen op de vorige bewoners: We hebben wel een foto van hoe we de situatie aantroffen, maar we hebben geen rechtsbijstand, dus het is niet echt een optie. (Daarnaast zal het het idd. niet waard zijn financieel. En zeker niet sociaal: We wonen nu in een klein dorp en de vorige bewoners hebben waarschijnlijk nog contact met de buren.)

De woning is uit 1970. De meterkast hebben we gelijk laten vervangen toen we erin kwamen – die was erg verouderd. Dus wat betreft aardlekschakelaars zit het vast goed.

De wand naast de douche is bijna zeker onder de 225cm hoog, maar de wand is ruim een meter van de schakelaar verwijderd, en waarschijnlijk zo’n 70cm van de inbouwdoos. Zie hier een foto van de situatie met spiegel & wand. Er is dus inderdaad nul kans op spatten vanaf de douche, en praktisch nul vanaf de kraan omdat het hoog en ver genoeg zit.

We hebben minimale ervaring met doe-het-zelf, dus om zelf inbouwdozen te installeren vinden we redelijk intimiderend. Als we inbouw doen, dan halen we een electricien erbij.

Echter, we willen inderdaad de badkamer laten renoveren wanneer we wat meer geld bij elkaar gesprokkeld hebben. Dus de suggestie om het even aan te kijken en later in één keer goed te doen staat ons wel aan. Dan kunnen we ook gelijk de schakelaar naast de andere schakelaars in de kamer laten plaatsen, bijvoorbeeld.

Die Attema K25 goot lijkt een hele goede tijdelijke oplossing, ook omdat dit bijna zeker achter de spiegel past. Hier neigen we het meest naar.

Mijn enige vraag is dan: Lopen we echt geen gevaar als we een tijdlang zo’n oplossing gebruiken? Zoals ik zei wordt de badkamer erg vochtig. Je ziet zelfs aan de andere kant van de badkamer de vochtdruppeltjes hangen. Zie hier bijvoorbeeld de schakelaar direct na het douchen (en hier nadat ik op een paar plekken met een droge vinger overheen heb gestreken).

Aan de vochtigheid kunnen we niet veel meer doen – we zetten de afzuiger tijdens en na het douchen aan, hebben de deur met een haakje op een kier tijdens en na het douchen, hebben constant de radiator aan om een hogere temperatuur te bereiken, hebben een rooster in de deur gebouwd, etc.

Nogmaals, bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 01-07 12:49
Nee, het is niet levensgevaarlijk. Geen paniek! Je ziet (op de foto) geen sporen van hitte (kortsluiting) en je stoppen schieten er niet elke douchebeurt uit.

Wel, als je de badkamer gaat (laten) vernieuwen de boel netjes doen.
Pagina: 1