Upgrade oude Dell Inspiron 580

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 754801

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik bezit een zeer gedateerde Dell Inspiron 580 (2010), met hier en daar geupgrade hardware. Voor het overzicht:
- i5 760 (ipv i3)
- Nvidea gtx 650 (ipv HD readeon 5450)
- SSD ipv HDD
- 10 gb ram: 2x4gb + 2x1 gb (ipv 4x 1gb)
- recom power engine 600 plus ii (ipv de standaard powersupply van Dell)

Alle componenten op de SSD na waren tweedehands en kon ik via een vriend voor een klein prijsje krijgen en waren toen dus voor mij het waard. Systeem is oud, maar functioneert nog prima. Games gaan op lage/medium instellingen en werken met ligthroom/premiere pro op lage instellingen (max 1080p editten) gaat eigenlijk ook redelijk. Voor mijn wensen prima. Nu kan ik wederom voor een klein prijsje een upgrade doorvoeren. Vraag is of dat kán, qua afmetingen, en of het de investering waard is.

Het zou gaan om:
- Asus p8b75-mle (moederbord, ipv huidige Dell Inc. 033FF6)
- intel i5 3470 (ipv intel i5 760) -> geekbench e.d. maken wel duidelijk dat deze processor nieuwer (en dus beter) is, maar vraag is even of ik dat echt ga merken.
- Daarnaast evt RAM erbij van 1x8gb (kijken of dat gecombineerd kan worden met 1x4 die ik al heb); moederbord heeft 2 slots.

Wat denken jullie? Past dit moederbord en is het voor weinig geld waard om te vervangen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:47
Het Dell moederbord heeft net als de Pricewatch:Asus P8B75-M LE de micro-ATX formfactor, en beide ondersteunen DD3 RAM, dat zou dus in je kast moeten passen. Wat betreft het overzetten van je oude geheugen: je kan geluk hebben, dan werkt het, maar het gaat ook vaak niet. Die Pricewatch:Intel Core i5-3470 Boxed is wel iets sneller dan je Pricewatch:Intel Core i5 760 Boxed, maar ik verwacht dat je in de praktijk geen enorme verschillen zal merken met deze CPU upgrade. Ik zou eerst eens 8GB geheugen installeren (of meer) in je huidige set-up, vier is toch echt te weinig in dit decennium :). Ook is die Pricewatch:Recom Power Engine 600 Plus voeding geen hoogvlieger en al aardig bejaard, afhankelijk van welke videokaart je precies hebt volstaat een kwalitatief goede 450W voeding waarschijnlijk wel.

[ Voor 60% gewijzigd door martyw op 02-02-2020 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:01
Ligt er natuurlijk aan wat een klein prijsje is.
De 3470 is ongeveer 30% sneller, dat merk je doorgaans wel maar geeft niet direct een "wow". https://cpu.userbenchmark...l-Core-i5-3470/m717vs2771
Voor gaming is de videokaart natuurlijk ook geen hoogvlieger en in veel gevallen de bottleneck.

1x8GB erbij dan gaat je geheugen in single channel draaien, dat werkt vaker negatief dan positief.
Ik zou het bij 2x4GB houden of als dat echt te weinig is kijken of je voor weinig naar 2x8 kunt gaan.

Voeding inderdaad, erg betrouwbaar zal die niet meer zijn...

Alles staat of valt met de euro's, maar persoonlijk zou ik er niet teveel in steken.

Een SSD kan natuurlijk ook flink helpen (niet bij games) en die kun je later altijd weer meenemen naar een nieuwe pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@martyw Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord!

Ik heb in mn huidige setup al 10 gb Ram (zie eerste bericht: 2x4 gb en 2x1 gb; 4 slots in totaal), dus dat 'voeldoet' al. Vandaar dat ik toch even verder keek. In het nieuwe moederbord zitten 2 slots (en daar zit 1x8 in en zou ik dus 1x4 willen invoegen, maar je geeft aan dat dat mogelijk lastig wordt). Zou die snellere i5 dan met name inzetten voor lichter edit-werk.

Even hardop nagedacht: Als 8 gb en 4gb niet samengaat (en ik er dus in RAM op achteruitga (10->8 gb tov huidige setup) met het nieuwe moederbord, maar wel stapje vooruit op processorvlak (nieuwere i5), dan maak ik dus eigenlijk 'verlies'?

Klopt, die voeding is niet echt een powerhouse ofzo.Videokaart is een Nvidea gtx 650 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@mitsumark Helder. Wil er inderdaad ook niet teveel in steken, dacht zelf aan maximaal een euro of 50. Of denk je dat dat al teveel is voor de prestatiewinst die ik opsom? SSD heb ik inderdaad, wil niet meer terug naar een HDD :). Ahja, tuurlijk, verschil van dual->singel channel had ik even over het hoofd gezien.