Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Beste Tweakers,

Ik heb het de laatste tijd niet meer echt zin in mijn huidige baan die ik al 5 jaar heb .

Nu wil ik dus gaan solliciteren naar een nieuwe baan maar ik kan het goed vinden met mijn huidige leidinggevende.

Mijn problemen die ik heb met mijn werk worden niet opgelost na 2x een gesprek te hebben gehad met mijn leidinggevende.

Ik wil dus weg bij mijn huidige baan maar mijn leidinggevende weet dit niet.

Mijn vraag is dus : Moet ik het nu al melden dat ik solliciteer naar een nieuwe baan of pas melden als ik een nieuw contract/arbeidsovereenkomst heb getekend ? Er zijn hier wel tientallen websites/topics over maar wat vinden jullie ervan? Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-07 04:00
Ik zou eerst maar eens op gesprek gaan bij een potentiële nieuwe werkgever. Zo kom je meer te weten over je marktwaarde en mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tja, wat verwacht je hier nog meer te horen dan in die andere tientallen topics?

Maar: nee, je moet het niet melden. Wanneer je e.e.a. aangeeft is afhankelijk van je relatie met je werkgever en je inschatting of je problemen krijgt als je eerder dan noodzakelijk je ontslag aanbiedt.

Ik zou wachten tot je je nieuwe contract hebt getekend iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:47

De Nelis

en anders maar niet...

Wachten met melden tot je een nieuwe baan hebt gevonden, dan weet je ook wanneer bij je nieuwe werkgever begint en kun je duidelijke afspraken maken.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:16

JvS

Ik heb hem zelf ook

Aikon schreef op zondag 2 februari 2020 @ 12:12:
Tja, wat verwacht je hier nog meer te horen dan in die andere tientallen topics?
Exact dit. Dit is het 11e topic over hetzelfde, maar wel speciaal voor Rockvee2 :P

Anyway: Alleen als je je werkgever volledig vertrouwt dat jouw werk niet gaat veranderen en je het ze gunt om tijdig vervaning te zoeken zou ik dit melden. Ik zou niemand daar volledig in vertrouwen en neem het risico dat je op een zijspoor komt (ook al is het niet als 'slecht' bedoelt). Ik heb bij mijn eerste fulltime baan tegen een twee weekse externe training nog ja gezegd, terwijl ik wist dat ik 100% zeker weg wilde.

Pas bij getekend contract (of een volledig vertrouwde schriftelijke toezegging) zou ik mijn baan opzeggen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweezitsbank
  • Registratie: December 2016
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

Ik kan geen situatie bedenken waarbij het voor de werknemer voordelig is om te vertellen dat hij/zij gaat solliciteren? Wat hoop je te bereiken door het te vertellen? Je weet nooit zeker hoe lang een sollicitatie gaat duren en vroeger of later ga je in je huidige baan benadeeld worden ten opzichte van je collega's want "je gaat toch weg". En wat doet het met de sfeer in het bedrijf als je collega's weten dat je weggaat?

Fijn dat je het goed kan vinden met je leidinggevende (houden zo dus) maar de beste man of vrouw zal er vast wel tegen kunnen dat mensen wel eens ontslag nemen. Tevens zal hij/zij je ook vast wel de nieuwe baan gunnen, zeker nu je kunt uitleggen waarom je vertrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties :

Waarom ik twijfel om het te vertellen aan mijn leidinggevende is dat we met een klein team zitten ( 3 personen ) en dat de leidinggevende op zoek kan gaan naar een nieuwe werknemer zodat ik / de leidinggevende nog wat tijd heeft om hem/haar in te werken in plaats van dat ik bijvoorbeeld binnen 2 a 3 weken weg bent zonder vervanger.

Het team was eerst 5 personen maar 2 zijn er al weg gegaan met dezelfde reden als ik , geen plezier meer in het werk , leidinggevende ziet het probleem maar kan/wil er zelf niks aan doen.

Maar ik weet genoeg. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:22
Nou, binnen 2 a 3 weken ben je normaal gesproken toch niet weg omdat je een opzegtermijn hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Niet online
Ik heb nog 13 dagen aan vakantie staan en de opzegtermijn is een maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:19
Tweezitsbank schreef op zondag 2 februari 2020 @ 12:57:
Ik kan geen situatie bedenken waarbij het voor de werknemer voordelig is om te vertellen dat hij/zij gaat solliciteren? Wat hoop je te bereiken door het te vertellen? Je weet nooit zeker hoe lang een sollicitatie gaat duren en vroeger of later ga je in je huidige baan benadeeld worden ten opzichte van je collega's want "je gaat toch weg". En wat doet het met de sfeer in het bedrijf als je collega's weten dat je weggaat?

Fijn dat je het goed kan vinden met je leidinggevende (houden zo dus) maar de beste man of vrouw zal er vast wel tegen kunnen dat mensen wel eens ontslag nemen. Tevens zal hij/zij je ook vast wel de nieuwe baan gunnen, zeker nu je kunt uitleggen waarom je vertrekt.
Ik kan wel een situatie bedenken hoor. Als je weet dat je marktwaarde significant hoger ligt dan bij je huidige werkgever kun je best aangeven dat je solliciteert omdat je meer waard bent dan je huidige salaris. Dan geef je de werkgever in ieder geval nog de kans om er wat aan te doen (ervanuitgaande dat salaris je enige issue is).

Niet van toepassing in dit geval overigens..

@Rockvee2 die 13 dagen die hoeft je werkgever je niet perse te geven he.. En als je zo in zit over je team, hoef jij ze ook niet perse op te nemen.

Ik zou in dit geval niets melden tot je wat anders hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door VidaR-9 op 02-02-2020 13:42 ]

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:22
Rockvee2 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 13:35:
Ik heb nog 13 dagen aan vakantie staan en de opzegtermijn is een maand.
En de maand geldt altijd vanaf de eerste van de betreffende maand. Hou daar rekening mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16-07 10:16
Rockvee2 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 13:31:
Bedankt voor jullie reacties :

Waarom ik twijfel om het te vertellen aan mijn leidinggevende is dat we met een klein team zitten ( 3 personen ) en dat de leidinggevende op zoek kan gaan naar een nieuwe werknemer zodat ik / de leidinggevende nog wat tijd heeft om hem/haar in te werken in plaats van dat ik bijvoorbeeld binnen 2 a 3 weken weg bent zonder vervanger.

Het team was eerst 5 personen maar 2 zijn er al weg gegaan met dezelfde reden als ik , geen plezier meer in het werk , leidinggevende ziet het probleem maar kan/wil er zelf niks aan doen.

Maar ik weet genoeg. .
Maar eigenlijk maak je nu van je werkgevers probleem je eigen probleem. Hij weet wat het probleem is, er zijn er al twee weggegaan waardoor ironisch gezien de social pressure nog hoger is op de resterende teamleden.

Ik heb in een zelfde situatie gezeten, uiteindelijk 7 weken voor vertrek ontslag ingediend opdat ze tijd hadden iemand te zoeken. Ik werd toen echt belemmerd om normaal mijn werk nog uit te kunnen voeren; buitengesloten van meetings en nieuwtjes die er in zekere zin toch zeker toe doen werden niet gedeeld. Terwijl ik gewoon tot de laatste minuut volledig wilde meewerken.

Maar goed, kan voor jou anders uitpakken natuurlijk, maar het is ook ondernemersrisico. Als risicospreiding beperkt is en problematiek niet wordt opgelost, wat verwacht je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:40
Ik heb afgelopen week ontslag genomen en in december al gemeld gesprekken te hebben. Dit heeft niet geleid tot verandering van werk of betrokkenheid maar wel tot duidelijkheid binnen het team waardoor er andere beslissingen genomen konden worden wat overdracht achteraf scheelt. Tot nog toe bevalt het mij prima en gunt iedereen mij het beste. Ik ging niet weg vanwege salaris, maar vanwege uitdaging in de job. Door eerst aan te geven kon men nog zoeken naar een oplossing, al was deze er mijn inziens niet, en dus ook gekozen voor een nieuwe WG.

Ontslag dien je in als je nieuwe contract is getekend. Omdat ik ze voorbereid had was dat puur nog afspraken maken qua uitwerktermijn en het concreet maken van overdrachtstaken.

Bovenstaande heeft betrekking op mijn situatie. Ik had een prima verstandhouding met iedereen in het team, andere teams en leidinggevenden. Dat is voor iedereen weer anders.

Succes met je zoektocht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:33
Tweezitsbank schreef op zondag 2 februari 2020 @ 12:57:

Ik heb het bij mijn vorige werkgever gedaan omdat ik over wilde stappen naar de klant (en dus toestemming nodig zou hebben), en toen dat niet mocht heb ik wel aangegeven verder te gaan kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Rockvee2 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 13:31:
Onthoud dat je uiteindelijk een zakelijke relatie met je manager hebt, hoe goed je het ook met elkaar kan vinden. En in dat soort situaties gelden de regels die in je contract staan wat betreft ontslag.

Natuurlijk fijn dat je mee wilt denken aan het inwerken van een nieuwe medewerker. Maar uiteindelijk is dat niet jouw probleem. Wat als ie geen vervanger kan vinden, zou je dan langer moeten blijven? Of wat als de vervanger het niveau niet aankan?

Daarnaast, als je het probleem al besproken hebt, en er zijn er al meer vertrokken om dezelfde reden, lijkt mij niet dat het een hele grote verrassing is voor je manager.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@Rockvee2 Begin eerst maar eens te reageren op een vacature en ga eens een bakkie doen.
Wellicht dat als er echt serieuze gesprekken gaande zijn en van beide kanten (nieuwe werkgever en jijzelf) de intentie er is, dan zou je het aan je huidige werkgever kunnen vertellen. Maar ik heb altijd geleerd: Gooi niet je oude schoenen weg, voordat je nieuwe heb gekocht.

Wat denk je zelf te bereiken door je leidinggevende te gaan informeren? Denk je dat hij een lead voor je heeft voor een interessante baan? Of denk je dat hij de leuke (langdurige) klussen nu eerder aan een collega van je gaat geven en dat jij straks alle kortlopende / vervelende klussen mag gaan oppakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-07 12:46
Ik zou het enkel doen als ik al 100% zeker ben van per wanneer ik zou stoppen. Als je bijv. ook ontslag wilt nemen zonder dat je iets nieuws hebt (omdat je bijv. full time wilt solliciteren of gewoon lekker ff vrij wilt tot je iets nieuws hebt). En dan nog enkel als een relatie na ontslag stand houd (als je ook goede vrienden bent buiten werk dus).

Je kan zelfs beargumenteren dat die onzekerheid van of je nou wel/niet/wanneer weggaat in hun nadeel is. Ze kunnen nog niet een vervanger zoeken want misschien blijf je wel, willen wel veel lange termijn zaken bij jou weg houden etc. Ignorance is bliss :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrawlFish
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-07-2024
Ik vertel het pas als ik een aanbod op tafel heb liggen die ik alleen nog hoef te ondertekenen.
Dan geef ik ze de kans nog te reageren, daarna maak ik definitief de beslissing.
Vrienden met mijn Manager of niet, als er niks aan de werksfeer e.d. gedaan word, kan hij het toch echt uit gaan zoeken met z'n toko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-07 02:16
Transportman schreef op zondag 2 februari 2020 @ 20:12:
[...]

Ik heb het bij mijn vorige werkgever gedaan omdat ik over wilde stappen naar de klant (en dus toestemming nodig zou hebben), en toen dat niet mocht heb ik wel aangegeven verder te gaan kijken.
Wie kan je tegenhouden alsnog bij die klant te gaan werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:33
Dancing_Animal schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 23:21:
[...]

Wie kan je tegenhouden alsnog bij die klant te gaan werken?
Een relatiebeding met forse boetes, waarvan ik geen zin heb om te betalen of uit te vinden of een rechter er een streep door zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
Zijn er ook mensen met ervaring die bijvoorbeeld een loopbaan coach of iets totaal anders zijn gaan doen qua werk?
Pagina: 1