Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1334304

Topicstarter
Ik zit in de volgende situatie:

Ik sta op het punt een carriereswitch te maken, waarvoor ik begin mei met de opleiding zou beginnen. Voordat ik met de opleiding mag beginnen moet ik nog in de een-na-laatste week van februari een cursus volgen en deze met goed resultaat voltooien.
Nu is het zo, dat ik bij mijn huidige baan een contract heb tot 1 april. Ik ga er van uit dat ik contractverlenging krijg, maar dat zal ik dus uiterlijk de laatste week van februari te horen krijgen. Punt is alleen dat ik eind februari misschien nog niet weet of ik word toegelaten tot de opleiding.

Mijn vraag: Als mijn werkgever mijn een nieuw contract aanbied, hoe lang heb ik dan de tijd om te tekenen? Geldt er een opzegtermijn als je je contract niet wil laten verlengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-05 13:06

Kraz

Saving the world

Standaard opzegtermijn is meestal 1 maand of anders aangegeven in je CAO/Contract.
Anders kun je gewoon je contract uitzitten.

Ik zou je oude werk iig niet opzeggen voordat je weet hoe het met je nieuwe werk zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee ik ga zeker niet mijn baan opzeggen voordat ik zeker weet dat ik ook daadwerkelijk kan beginnen. Ik zou alleen het liefst eind februari al willen zeggen dat ik per 1 mei stop. Anders krijg ik een nieuw (waarschijnlijk vast contract) en dan een maand later neem ik ontslag, vind ik ook zo lullig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweezitsbank
  • Registratie: December 2016
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

Anoniem: 1334304 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 12:03:
Anders krijg ik een nieuw (waarschijnlijk vast contract) en dan een maand later neem ik ontslag, vind ik ook zo lullig.
Lastige situatie maar als bovenstaande het enige nadeel is ("ik vind het lullig"), zou ik het toch zo doen. Een vast contract is ook slechts een stukje papier met wat handtekeningen. Vast een simpel Word templatetje met wat zoek en vervang. Tis niet alsof ze daar weken werk aan hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Einddatum = einddatum. Dus je kan dan direct stoppen (netjes om het aan te geven bij je werkgever, maar niet verplicht!). Maar pas op, werk je een dag na je contract, dan wordt ie stilzwijgend verlengd.

Weet je al of je een tijdelijk of vast contract krijgt?
Indien een vast contract, dan zal je 1 of 2 maanden opzegtermijn hebben.
Indien een tijdelijk contract, dan heb je een nieuwe einddatum. Tussentijds opzeggen kan alleen mwt wederzijdse goedkeuring. Je werkgever kan dus besluiten, om niet akkoord te gaan...

Belangrijk is dus om te weten, wat voor type contract je krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:13
BastaRhymez schreef op zondag 2 februari 2020 @ 16:07:
Indien een tijdelijk contract, dan heb je een nieuwe einddatum. Tussentijds opzeggen kan alleen mwt wederzijdse goedkeuring. Je werkgever kan dus besluiten, om niet akkoord te gaan...
In een tijdelijk contract kan ook prima een opzegtermijn staan, dus dan kun je ook tussentijds opzeggen zonder wederzijdse goedkeuring. Moet TS alleen wel opletten dat dat er inderdaad in staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maar zolang ik het contract nog niet heb getekend en het nog géén 1 april is, zit ik toch nergens aan vast? Het contract verloopt 1 april. Of is er altijd een opzegtermijn van een maand, als ik pas in maart aangeef geen verlenging wil? Mijn huidige contract zegt 1 maand opzegtermijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:13
Anoniem: 1334304 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 17:42:
Maar zolang ik het contract nog niet heb getekend en het nog géén 1 april is, zit ik toch nergens aan vast? Het contract verloopt 1 april. Of is er altijd een opzegtermijn van een maand, als ik pas in maart aangeef geen verlenging wil? Mijn huidige contract zegt 1 maand opzegtermijn.
Een contract voor bepaalde tijd heeft altijd een einddatum. Dan eindigt het contract per definitie, geen opzegging nodig. Als je er wilt blijven werken, moet er weer een nieuw contract afgesloten worden (en als je op de eerste werkdag na afloop van het contract weer op je werk verschijnt en niet wordt weggestuurd, gaat dat contract automatisch en stilzwijgend in tegen dezelfde voorwaarden als je afgelopen contract)

Afhankelijk van hoe je relatie met de werkgever is, zou je kunnen overwegen om open kaart te spelen. Dan geef je hem iets meer dan een paar weken om over de invulling van jouw functie na te denken (maar als hij z'n personeel per definitie als vervangbaar beschouwt, kan dat ook slecht uitpakken in het geval die opleiding niet door gaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
anboni schreef op zondag 2 februari 2020 @ 16:15:
[...]

In een tijdelijk contract kan ook prima een opzegtermijn staan, dus dan kun je ook tussentijds opzeggen zonder wederzijdse goedkeuring. Moet TS alleen wel opletten dat dat er inderdaad in staat.
Excuus, je hebt gelijk. Het kan, maar dan moet dat wel worden afgesproken.
Ik ging er vanuit dat bij TS dit niet het geval was (met zijn huidige tijdelijke contract), want dan wist ie dat het zou kunnen opzeggen en welke termijn van toepazsing zou zijn.

@Anoniem: 1334304 voor meer info, kan je ook hier kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-05 18:33
De beste manier om het tekenen uit te stellen is door flink te onderhandelen natuurlijk :)

Je krijgt een contract -> beding wat dingen na enkele dagen bedenktijd -> wacht op de reactie hun moeten bespreken -> repeat.

Bijv. het recht op een onbetaalde leave of absence met 1 maand meldingsplicht. Mogelijk hoef je dan niet persé ontslag te nemen om je nieuwe opleiding te volgen :)
Maar ook een opportunity om toch eens een hoger salaris te bespreken. Wie weet krijg je de opleiding niet maar wel wat extra procenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-05 12:32
Een onbetaalde opleiding dus vanaf 1 mei?

Ben je wellicht financieel niet beter af als je in samenspraak met je werkgever je contract beëindigt, wat je recht op WW zou geven voor een aantal maanden?
Pagina: 1