Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeder
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Hallo allemaal,

Heb via via een iMac 27" mid 2011 gekregen die niet meer goed/compleet opstart. Weet helaas de specs niet.

Bij het booten hoor ik de chime, het scherm blijft zwart en de fans gaan op volle snelheid draaien. Graag doe ik een beroep op jullie kennis.

Wat ik gedaan heb:

- Resetten van de PRAM en NVRAM
- Stroomkabel er uit
- Randapparatuur er uit en proberen te booten

Tot nu toe heb ik de iMac nog niet uit elkaar gehaald, dat is de volgende stap.

Zelf lees ik de volgende oplossingen:
- Vervangen PRAM batterij
- Vervangen GPU
- Vervangen moederbord
- Schoonmaken kan helpen?
- Wellicht geheugen verwijderen en opnieuw erin/of nieuw geheugen erin

Wat denken jullie? En wat zou ik stap voor stap kunnen doen?

Reality is wrong. Dreams are for real

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertjuh88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-06 14:07
Of de videokaart is kapot (veel voorkomend probleem) of de display verlichting is stuk(probeer eens als hij aan staat met een zaklamp in het midden te schijnen, misschien zie je iets).

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-06 12:00
Grafische kaart is stuk, 6790 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:23
Wat ik laatst nog zag op YouTube is dat er volgens mij drie kabels aan het scherm zitten die gewoon los kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProjWorld
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 28-06 15:43
Blijven de fans op volle snelheid draaien na de chime of worden ze vanzelf langzamer? (In het laatste geval kan dat betekenen dat het systeem zichzelf uitschakelt of dat er een besturingsysteem/firmware wordt ingeladen).

Aangezien het openmaken wat later op je lijstje staat: Kun je de CAPS LOCK aan- en uitzetten op je (bekabeld of draadloos) toetsenbord na een minuut of 5? Mocht je alleen een draadloze hebben, kun je een willekeurig USB toetsenbord gebruiken...de CAPS werkt alleen als macOS is geladen.

Het kan in elk geval geen kwaad om je geheugen eens opnieuw te plaatsen via het klepje, maar volgens mij krijg je normaal geen chime bij DIMM-fouten.

PRAM en NVRAM reset hoeft niet te zijn uitgevoerd (vandaar de vraag over je toetsenbord), dus probeer het eens met een "normaal" toetsenbord. Kun je voor de volledigheid je resetprocedure uitleggen?
Mijn iMacs uit 2011 en 2015 hadden niet dezelfde procedure, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Laatst online: 21:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Vrij grote kans op een defecte GPU. Als die niet werkt zal je op geen enkele manier beeld krijgen.

Als je die gaat vervangen, hang er dan niet weer een AMD HD6xxxM in terug maar neem een Nvidia kaart uit een iMac 27” 2012.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
woutertjuh88 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 08:13:
Of de videokaart is kapot (veel voorkomend probleem) of de display verlichting is stuk(probeer eens als hij aan staat met een zaklamp in het midden te schijnen, misschien zie je iets).
Dat verklaart niet waarom de ventilatoren voluit gaan draaien.
Deef_K schreef op zondag 2 februari 2020 @ 08:31:
Wat ik laatst nog zag op YouTube is dat er volgens mij drie kabels aan het scherm zitten die gewoon los kunnen gaan.
Niet gewoon of zomaar. De LVDS zit met een metalen beugeltje om de socket en de voeding voor de achtergrondverlichting zit met een clipje aan de connector. Alleen de sync-kabel zou zo los kunnen, maar daar moet je ook nog aardig je best voor doen. Dus "zomaar" los klinkt erg onwaarschijnlijk.

@Peeder Mocht je de iMac uit elkaar halen: schoonmaken is in ieder geval goed om te doen na 9 jaar. Alles uit de behuizing en met een tandenborstel en stofzuiger schoonmaken. (jaja, mensen , kom er maar in dat het met perslucht moet want statische etc...) Videokaart in de oven 15-20@250grden. Nieuwe koelpasta op CPU en GPU, maximaal 1mm dikke coolingpads op de overige onderdelen van de videokaart.

De truc met de kaart in de oven is geen garantie dat het gaat werken, de kans is best groot overigens. De kaart is nu toch al stuk, verergeren kan het dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeder
  • Niet online
ProjWorld schreef op zondag 2 februari 2020 @ 08:37:
Blijven de fans op volle snelheid draaien na de chime of worden ze vanzelf langzamer? (In het laatste geval kan dat betekenen dat het systeem zichzelf uitschakelt of dat er een besturingsysteem/firmware wordt ingeladen).
Fans blijven op volle snelheid draaien.
Aangezien het openmaken wat later op je lijstje staat: Kun je de CAPS LOCK aan- en uitzetten op je (bekabeld of draadloos) toetsenbord na een minuut of 5? Mocht je alleen een draadloze hebben, kun je een willekeurig USB toetsenbord gebruiken...de CAPS werkt alleen als macOS is geladen.
Heb een USB toetsenbord, zal het eens proberen!
Het kan in elk geval geen kwaad om je geheugen eens opnieuw te plaatsen via het klepje, maar volgens mij krijg je normaal geen chime bij DIMM-fouten.
Ga ik ook eens proberen, dank!

PRAM en NVRAM reset hoeft niet te zijn uitgevoerd (vandaar de vraag over je toetsenbord), dus probeer het eens met een "normaal" toetsenbord. Kun je voor de volledigheid je resetprocedure uitleggen?
Mijn iMacs uit 2011 en 2015 hadden niet dezelfde procedure, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeder
  • Niet online
nelizmastr schreef op zondag 2 februari 2020 @ 08:45:
Vrij grote kans op een defecte GPU. Als die niet werkt zal je op geen enkele manier beeld krijgen.

Als je die gaat vervangen, hang er dan niet weer een AMD HD6xxxM in terug maar neem een Nvidia kaart uit een iMac 27” 2012.
Dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeder
  • Niet online
Mektheb schreef op zondag 2 februari 2020 @ 08:14:
Grafische kaart is stuk, 6790 ?
Zal hem deze week openmaken als ik tijd heb om zo te kijken welke componenten erin zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeder
  • Niet online
woutertjuh88 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 08:13:
Als het alleen de verlichting is, hoe is dat op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeder
  • Niet online
Bedankt allen voor de hulp en de tips. Zal deze week de iMac openmaken en de specs en bevindingen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeder
  • Niet online
nelizmastr schreef op zondag 2 februari 2020 @ 08:45:

Weet je trouwens ook een specifiek nummer van de Nvidia kaart, of alle kaarten uit de 2012 voldoen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Pssst: dubbelposten wordt op Tweakers niet gewaardeerd. Terwijl je een bericht aan het tikken bent kun je in een ander bericht op Quote klikken om daar ook een reactie op te geven. Zo kun je meerdere quotes in 1 bericht doen. Daarnaast heb je in je bericht een "Wijzig" optie zitten om je bericht aan te passen. Maak daar gebruik van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertjuh88
  • Laatst online: 25-06 14:07
sypie schreef op zondag 2 februari 2020 @ 09:30:
[...]

Dat verklaart niet waarom de ventilatoren voluit gaan draaien.
Ik verwacht toch een defecte videokaart (meest voorkomend, misschien wel meer voorkomend dan een defecte harde schijf.). Fans volop blazen kan zijn dat bijv. de harde schijf mist. TS heeft hem natuurlijk gekregen (via via) en dus onduidelijk wat er eerder gebeurt is.
Kan ook zijn dat er na het uithalen van de harde schijf het display niet aangesloten is, dan heb je en geen beeld en blazen.

Maar zonder open maken, weet niet niemand waarom hij blaast (of een Apple test -> MRI) draaien, maar dat kan thuis niet.

@Peeder
Mocht je hem open maken(als je de glasplaat er af hebt), leg hem dan neer ipv staan. Als het display omhoog wordt gehaald (max 8~10 cm) pas dan op de 4 kabels. Eerst kabels losmaken en daarna pas verder omhooghalen. Je zult niet de eerste zijn die de displaykabel EN de aansluiting op het display afbreekt.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Ik laat de iMacs altijd gewoon staan. Glasplaat er voor weg, scherm achterover kantelen, schroefjes er uit halen (alle 8 ) en daarna het scherm voorover kantelen en de bovenkant tegenhouden zodat die niet verder dan een cm of 5-10 open gaat. Daarna kun je binnenin kijken en kabeltjes losmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Laatst online: 21:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Peeder schreef op zondag 2 februari 2020 @ 17:10:
[...]

Weet je trouwens ook een specifiek nummer van de Nvidia kaart, of alle kaarten uit de 2012 voldoen?
De GTX765M, 770M en 780M zijn aanraders. Krachtig en compatibel.
Let wel dat blijkt dat dit geen Apple kaarten zijn, dus als je er geen
passende ROM voor kan vinden om erop te flashen heb je geen bootscreen
en krijg je pas beeld als je OS (of recovery) is geladen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brownie82
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-10-2020
Als een onderdeel waar een temperatuur sensor in zit faalt (scherm, harde schijf, grafische kaart, mobo,...) en de mac deze niet meer kan uitlezen gaan de SMC alle fans op volle toeren laten draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeder
  • Niet online
Even een update; heb eindelijk tijd gehad om de iMac te openen. Kabels waren niet aangesloten. Na het aansluiten krijg ik een grijs beeld met rode strepen. Als de iMac door wil booten naar het beginscherm blijft het scherm grijs en gaat hij opnieuw opstarten.

Ik denk een nieuwe videokaart, wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristianBurger
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 26-05 07:22
Ja, videokaart defect volgens deze symtomen, al is dat wel toeval zeg maar. Nooit problemen, kabel schiet los, en je videokaart is opeens defect.

Mijn videokaart was (ook) defect van een iMac uit 2010. Ik heb toen de grafische kaart in de oven gelegd op 200 graden voor tien minuten en de kaart doet het nu al 1,5 jaar. Zeker een aanrader als je binnenkort wilt upgraden oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonyfreakje
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Dit is een defecte gpu informeer maar bij startgoed-computers in Eindhoven die kunnen dat maken met garantie

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-06 15:24
Als je het zeker wilt weten dat het een rotte GPU is, even in de oven en als die het dan doet, op zoek naar een nieuwe GPU. (Of je moet een nieuwe chip laten reballen op de GPU of een Nvidia pakken)

• sypie
  • Niet online
sonyfreakje schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 23:49:
Dit is een defecte gpu informeer maar bij startgoed-computers in Eindhoven die kunnen dat maken met garantie
En op welke manier maken zij dat? Een reflow? Revball? Nieuwe GPU? Dat is wel belangrijk om te weten.

Ik "reparareer" deze dingen ook, geef ook garantie. Maar ik doe wel een reflow. Tot nu toe is het slaginspercentage rond de 90% en het percentage wat ik opnieuw binnen heb gekregen bijzonder laag volgens mij heb ik 2 iMacs weer terug op mijn werkbank gehad).

• Peeder
  • Niet online
ChristianBurger schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 19:58:
Ja, videokaart defect volgens deze symtomen, al is dat wel toeval zeg maar. Nooit problemen, kabel schiet los, en je videokaart is opeens defect.
Ik heb het vermoeden dat iemand anders hem eerder heeft opengemaakt en de kabels niet weer heeft aangesloten.
sonyfreakje schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 23:49:
Woon en werk in Mexico sinds een aantal jaar, dus dat gaat lastig worden!
Mr.Joker schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 00:58:
Als je het zeker wilt weten dat het een rotte GPU is, even in de oven en als die het dan doet, op zoek naar een nieuwe GPU. (Of je moet een nieuwe chip laten reballen op de GPU of een Nvidia pakken)
Wil ik inderdaad eens proberen. Even kijken of iemand daarmee kan helpen.

Pagina: 1