Koelkast maakt een soort piepend geluid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turkishsunexpre
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-04-2021
Sinds vorig jaar hebben wij een nieuwe keuken inclusief Zanussi koelkast. Deze functioneert prima alleen maakt hij een vreemd piepend geluid. Het gaat om het type ZBB28441SA. Er is enkele weken na de montage al een monteur voor langs geweest maar die zei dat dit normaal was bij nieuwe type koelkasten. Ik heb echter nog nooit een koelkast dit geluid horen maken en de mensen die bij ons over de vloer komen ook niet...
Als ik het type koelkast invoer op Google krijg ik veelal positieve reviews en niemand die klaagt over een vreemd 'piepend' geluid. Daarom vraag ik me af of wat de monteur zegt wel klopt.
Ik heb het geluid opgenomen met m'n telefoon maar kan het helaas niet toevoegen aan dit topic.. Zou iemand die verstand heeft van koelkasten mij misschien een berichtje willen sturen zodat ik bijv. per mail het geluidsfragment kan opsturen en diegene dat kan beoordelen?

Alvast bedankt,
Tim

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:45

franssie

Save the albatross

Heb je een geluids-opname? De verdamper of compressor kan inderdaad soms een raar geluid geven, al zal ik dat niet snel als piepend omschrijven, meer een soort lage fluittoon respectievelijk zoemtoon.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Turkishsunexpre Waarom moet het per mail? Je kunt dat prima (beter zelfs) gewoon op het forum doen. ;)

Maar komt het geluid eens in de paar minuten voor? Dit kan inderdaad normaal zijn. Ik dacht ook dat ik gek werd, toen ik hier in mijn nieuwe appartement zo'n rare piep/zoem hoorde. Ik dacht dat het de onderburen waren tot het een keer gebeurde toen ik bij de koelkast stond.
Het is nieuwigheid, zeg maar. :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turkishsunexpre
De functie om de opname toe te voegen kan ik helaas niet vinden, ik zal het morgen nog een keer op de computer proberen. Bedankt voor jullie reacties alvast.
Het geluid is niet constant maar meerdere keren per uur te horen en inderdaad wel om gek van te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-09 23:26

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Lekker die monteurs laten terug komen tot het opgelost is. Zoveel slechte ervaring met dat soort ingehuurde monteurs en niet betalen voordat het opgelost is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Maak een filmpje.
Dat kun je makkelijk toevoegen.
Moet je het wel ergens uploaden eerst.

(Gehoord. Geen verstand van verder. Lijkt beetje op een kip, of rubber dat je langs elkaar schuift. Kan me voorstellen dat je daar priegel van wordt.. sterkte :) )

[ Voor 75% gewijzigd door MrMonkE op 02-02-2020 01:45 ]

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turkishsunexpre
Ik kan het geluidsfragmemt via een dropbox link wel delen:

https://www.dropbox.com/s/njlznal6gh8nkte/Koelkast.m4a?dl=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik vrees dat dit redelijk normaal is... Het betreft een inbouw, zie ik? Dan wordt extra isoleren ook moeilijk, helaas.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:50
ik heb een siemens koelkast gehad, met exact hetzelfde geluid. Ik werd er helemaal gek van. Tijdens een opknapbeurt van de keuken hebben we de koelkast tijdelijk ergens anders neergezet. geen enkel geluid meer te horen. Daarna heb ik de koelkast teruggezet, en deze 100% waterpas geplaatst. probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkishsunexpre
Bedankt voor de tip, ik zal eens controleren of hij waterpas staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:31
Onze vriezer maakt exact hetzelfde geluid, dus ik zou het niet per se ongewoon noemen. Ik moet alleen wel toegeven dat we er geen last van hebben omdat hij in onze berging staat. Ik kan me wel goed voorstellen dat je er helemaal krankzinnig van wordt als je er een in je keuken hebt staan die je dag in, dag uit hoort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bmoorman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-09 09:24
Een tip voor dit probleem: Gebruik een app om op je mobiel om het geluidsspectrum te analyseren. Je kan dan aan de monteur laten zien dat er op een bepaalde frequentie een piek te zien is.
Heb ikzelf gedaan en kwam erachter dat er een toon van 562 Hz aanwezig is als vriezer compressor draait. De app is phyphox app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Zelfde hier met nieuwe (2019) Siemens apparatuur. Techneut van Siemens is langs geweest om te luisteren.

Conclusie (of uitleg) was dat de modernere compressors harder moeten werken vanwege het 'milieuvriendelijke' gas dat minder goed werkt dan het oude spul.

Ik heb het grotendeels opgelost door 15cm dik steenwol onder de koelkast, achter de plint te plaatsen. Dat was genoeg om de hoge toon te dempen en reflectie tegen de plavuizen tegen te gaan.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nevado
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-01-2024
Ik heb hetzelfde probleem. Mijn koelkast, Siemens, ging in de garantie stuk, na 18 maanden. Hetzelfde type nieuw gekregen en deze maakt hele hoge tonen. Al 2 monteurs geweest maar deze vinden dit acceptabel. Ik kom hier niet verder mee. Het geluid zingt heel de kamer door. De tip om hem eruit te halen en isolatie aan te brengen en goed terug te plaatsen ga ik proberen, kan ik gelijk horen als hij uit de kast is de hoge toon dan weg is. Zet hem nu in de avond op een hogere temperatuur zodat hij niet aanslaat. :( :(
Pagina: 1