Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Fuhr motorslot korte kabel hoe verlengen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pulse_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-11 11:06
Hey Tweakers,

Ik ben momenteel bezig met de bouw van een nieuwe woning die zoals het hoort goed vol kabels ligt. Nu hebben ze net mijn voordeur met motor slot geplaatst maar nu zit ik met een klein probleem.

De bedoeling is dat het motorslot wordt aangestuurd vanuit mijn Loxone domotica systeem. Echter is ze geleverd met een extreem lullig kort kabeltje. Echt een meter extra en hij zat vlotjes in de kelder waar ik het zonder veel problemen kon verlengen.
Kabeltje

Ik ben slechts een amateur met beperkte kennis en probeer de dingen zo goed mogelijk te doen maar spijtig genoeg heb ik momenteel niet nog een week om te zitten prullen en de juiste stukjes te zoeken daar ze binnenkort alles komen bezetten.

Er is een officiële kabel voor in het pluggetje te duwen van Fuhr (NZ80063A) echter kan ik niet direct een plek vinden om dit ding te bestellen (het is daarbij te kort om tot in de kast te geraken). Mijn enige idee op dit moment was de connector er af knippen, waggo klemmen op de 12V DC voedings kabels en met 2.5mm2 kabels naar de kast (om spanningsval tegen te gaan), dan nog een SVV kabel voor de data ader. Alles intapen en zo in de muur. Iets properdere optie is nog rap een verbindingsdoos inslijpen en het daar in doen, echter niet veel opties daar het kabeltje zo ongelofelijk kort is.

Alle tips zijn welkom. Alsook voor de aansluiting in Loxone maar dat is pret voor later.
Aansluit schema deur

Cheers

Alle reacties

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Kun je een wat betere foto van de kabel maken en uploaden?

Zoals ik het nu zie lijkt 2.5mm2 overkill, maar weet niet hoe dik de huidige kabel is.

Ik zou denk ik of een connector vinden, solderen met een krimpkous, of bullet AMP connectoren eraan knijpen met een goede krimptang

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• Pulse_
Yea de 2.5 was vooral omdat de deur kabel een 13m moet lopen tot de kast. Solderen heb ik geen ervaring mee en een eerste poging in de muur duwen is misschien niet het beste idee :).

Gelukkig heb ik een btw nummer en heb ik net bij een groothandelaar kunnen bestellen die de officiele kabel heeft.

Toch bedank voor de tips. Alvast wat oefenen met solderen voor een toekomstig probleem ;)

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-11 07:28
Zorg wel dat je dadelijk een voeding met accu gebruikt om je slot tevoeden

• Pulse_
vonkkie schreef op zondag 2 februari 2020 @ 08:53:
Zorg wel dat je dadelijk een voeding met accu gebruikt om je slot tevoeden
Ik neem aan dat je dit bedoeld in geval van een panne? Slot blijft zoizo werken met de sleutel maar geen slecht idee er backup stroom op te zetten.

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-11 07:28
Jep dan blijft hij werken bij spanningsuitval

• Pulse_
Ondertussen is alles aangesloten maar zit ik nog met de vraag hoe de deur triggeren. Zie schema in OP.

Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen een potentiaalvrije impuls en een stroomimpuls? Wat google werk levert me niet veel relevante info op.

Als ik gewoon een 12V of 24V puls over de witte draad stuur gebeurd er niet veel.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Pulse_ schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 19:31:
Ondertussen is alles aangesloten maar zit ik nog met de vraag hoe de deur triggeren. Zie schema in OP.

Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen een potentiaalvrije impuls en een stroomimpuls? Wat google werk levert me niet veel relevante info op.

Als ik gewoon een 12V of 24V puls over de witte draad stuur gebeurd er niet veel.
Een potentiaal vrij contact is een ouderwetse schakelaar of relais. Je sluit wit dan kort naar het slot zelf en de deur gaat open. Bij een stroomimpuls zet je er xxVDC op en gaat de deur open.

• Paljas007
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 05-07-2021
Beste,

Ik heb net hetzelfde slot en ik vroeg me hoe jij alles nu hebt aangesloten?

Klopt het dat de nachtschoot dus niet gestuurd wordt door de motor.
Wanneer je de deur sluit met de sleutel zal de motor deze maw niet open krijgen...

Klopt het dat het dagschoot en de blotschoten beneden en boven wel worden gestuurd door de motor?
En deze automatisch opnieuw in het slot vallen telkens men de deur sluit...

Hartelijk dank...

[ Voor 118% gewijzigd door Paljas007 op 01-06-2021 14:03 ]

• Pulse_
Nachtschoot is idd niet met de motor open te krijgen.

De overige sluiten idd bij het dichttrekken van de deur.

Voor het aansluiten zelf heb ik uiteindelijk bij lecot de officiele draad gekocht en deze dan aangesloten en ergens anders in een potje verlengd.

Probleem dat de deur niet veel deed was heel simpel. Pipo's van een plakkers hebben men voorziene kabel beschadigd en niets gezegt. Een nieuw exemplaar via een andere weg bood betere resultaten.

• brammh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:10
@Pulse_ , @Paljas007 ik sta op het punt eenzelfde fuhr motorslot aan te schaffen. Hebben jullie nog tips om het e.e.a. goed met Loxone te integreren? De kozijnleverancier wil er een element controler aanhangen, in mijn beleving zou dit prima via loxone moeten kunnen.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen. Gaat om een Fuhr 881 systeem.

• Pulse_
brammh schreef op maandag 19 februari 2024 @ 21:52:
@Pulse_ , @Paljas007 ik sta op het punt eenzelfde fuhr motorslot aan te schaffen. Hebben jullie nog tips om het e.e.a. goed met Loxone te integreren? De kozijnleverancier wil er een element controler aanhangen, in mijn beleving zou dit prima via loxone moeten kunnen.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen. Gaat om een Fuhr 881 systeem.
Geen probleem heb er tot op heden ook geen batterij tussen zitten (al zou dat uiteraard slimmer zijn). Verder heb ik een keypad van Loxone die ik dmv nfc met men telefoon dan kan aansturen (of een code, of een nfc sleutelhanger ofzo).

In loxone gewoon puls naar DO en deur is open. Verder is de deur gevoed met een standaard 12V voeding die ik ook voor men bel gebruik.

Buiten wat er in de deur zit heb ik niets anders van Fuhr zitten, zou niet weten wat het bijdraagt.
Pagina: 1