Named updaten door DHCP client

Pagina: 1
Acties:

• [Yellow]
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Hoi,

Ik heb een mandrake 7.2 machine draaien die rechtstreeks aan het @Home netwerk hangt. Aan de tweede netwerk kaart hangt mijn interne netwerk waarvoor de linux bak als DNS server, DHCP server, file server, etc. dient.

Mijn server krijgt van het @Home netwerk via zijn DHCP client een IP-adres, name-servers, etc.

Nu wil ik dat de DHCP client de nameservers *NIET* in /etc/resolv.conf zet, maar mijn eigen DNS server (named) aanpast.

M.a.w. ik wil dat zowel het interne netwerk als de mandrake bak zelf gebruik maakt van mijn eigen DNS server. Hierdoor kan dus mijn SAMBA server wat sneller draaien doordat reverse lookups voor mijn interne netwerk het dan ook doen.

Hoe krijg ik dit voor elkaar? Ik heb al verschillende FAQ's HOWTO's, etc gelezen, maar ik kan er eigenlijk geen goed antwoord vinden.

Verwijderd

Ik weet niet welke DHCP-client je gebruikt maar bij dhcpcd kan je met de -R optie voorkomen dat je /etc/resolv.conf wordt overschreven

Je kan deze dan instellen naar jouw keuze. Wat ik gedaan heb bij (RH6.2) is /sbin/ifup (is een script bij RH6.2) aangepast en deze -R optie erbij gevoegd

• [Yellow]
  • Niet online
Ja ok, maar hoe zorg ik er dan voor dat ie mijn named config aanpast?

Verwijderd

veranderen de IP's van de DNS-servers van je provider zoveel ??
op mijn werk hier hebben wij ook een interne chaching DNS server maar die config is nog steeds dezelfde als 2 jaar geleden toen we hem opgezet hebben.

• [Yellow]
  • Niet online
Euh, nee. Denk ik niet nee

Maar het lijkt me gewoon leuk om het zo te doen :)

Eigenlijk wil ik dus het volgende:
En die named moet dan weet resolv.conf overschrijven zodat al mijn PC's gebruik maken van mijn eigen nameserver.

Dus eigenlijk het volgende:
1) DHCP haalt instellingen van @Home
2) Named start op en leest resolv.conf
3) Named zet in resolv.conf:
search home.lan
nameserver 192.168.0.1

Mhhh, misschien heb ik hier zelf al de oplossing neergeschreven |:( en moet ik hier gewoon zelf een scriptje voor maken

Verwijderd

wou ik ook juist zeggen

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:08

deadinspace

The what goes where now?

Als je dhclient gebruikt, kun je in de config instellen dat hij 192.168.0.1 als nameserver in /etc/resolv.conf moet zetten.

Verwijderd

ja, maar dan blijft hetzelfde probleem als met dhcpcd dat zijn named config niet wordt ge-update.
Daar denk ik is als enigste oplossing via een shell-script zoals de topic-starter al zelf zei

Verwijderd

Gewoon een DHCP-servertje zelf opzetten stelt ook niks voor en is superhandig.
Dan is je probleem ook in een keer opgelost ;)

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:09
'k het 't zelfde hier... in m'n opstart-script (/etc/rc.d/rc.local gewoon met echo nameserver 192.168.1.1 > /etc/resolv.conf toevoegen)

Verder heb ik zelf een klein shellscript geschreven (netreset) wat m'n netwerk opnieuw start, DNS update in resolv.conf, masquerading weer activeert (wat bij mij altijd uit wordt gezet als je je netwerk opnieuw boot) en m'n firewall flusht en opnieuw instelt.

werkt perfect.
Pagina: 1