Waarom is mijn ene chromecast veel trager dan mijn andere?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• San_Ne
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 30-03-2021
Ha Tweakers!

Ik heb een vraagje over mijn chromecasts. Ik heb er twee in huis, eentje op de tv in de woonkamer en eentje op de tv in de slaapkamer. Die in de woonkamer is aangesloten via de hdmi poort in mijn (Denon) versterker. Werkt in principe prima, behalve dat deze vaak heel erg traag laadt. Zo traag dat Netflix soms helemaal niet laadt of continu aan het bufferen is. Op andere momenten gaat het wel prima. Het vreemde is dat in de slaapkamer het wel altijd prima gaat, daar vrijwel nooit problemen met traagheid en altijd scherp beeld. Het kan dan dus niet aan mijn wifi kwaliteit liggen, lijkt mij?

Als test heb ik onlangs de twee chromecasts maar eens omgedraaid. Dus die uit de slaapkamer in de woonkamer aangesloten. Dat leek eerst te werken, het laadde ineens veel sneller allemaal, maar nu toch weer last van die traagheid. Ligt dus toch ook niet aan de CC zelf.

Heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Alle reacties

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Misschien een inkoppertje, maar wellicht is het WiFi bereik veel slechter in jouw woonkamer?

Pak anders eens een laptop of smartphone, en doe naast beide apparaten eens een speedtest.

[ Voor 33% gewijzigd door EValentino op 01-02-2020 20:36 ]

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

De ene zit veel verder van de router vandaan als de ander begrijp ik?
Dan heb je bij de teage gewoon slechtere wofi verbinding.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Verwijderd

Als de film later begint in Netflix, dan zie je het percentage onderin beeld. Als dat langzaam gaat, dan is het jouw internet.

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18-12 13:27
San_Ne schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 20:33:

Het kan dan dus niet aan mijn wifi kwaliteit liggen, lijkt mij?
Try again.. ;)

• Arthurky
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21-11-2020
Heb je al eens een reset uitgevoerd? Dat kan soms wonderen doen.
En om welke versie Chromecast gaat het? Is het enkel met Netflix dat je problemen hebt?

• San_Ne
Dank voor jullie reacties! Beide tv's staan bijna exact even ver van de router (klein huis) en speedtest op beide plekken geeft bijna exact gelijke resultaten (ca 95mps). Reset heb ik al gedaan maar geeft verandering helaas. Problemen heb ik met alle apps die ik gebruik, naast Netflix ook Spotify, videoland etc.

• CCJJVV
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 25-12 20:25
San_Ne schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 21:33:
Dank voor jullie reacties! Beide tv's staan bijna exact even ver van de router (klein huis) en speedtest op beide plekken geeft bijna exact gelijke resultaten (ca 95mps). Reset heb ik al gedaan maar geeft verandering helaas. Problemen heb ik met alle apps die ik gebruik, naast Netflix ook Spotify, videoland etc.
De chromecasts wisselen en kijken of het probleem met de chromecast meegaat.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-12 18:10
Kan nog steeds problemen met de WiFi zijn. Bij mij kon ik niet fatsoenlijk streamen naar de Chromecast met de standaard ziggo router terwijl de TV op minder dan 5 meter afstand stond in dezelfde kamer. Andere router en probleem was opgelost (waarschijnlijk te maken met storing van de WiFi van alle buren, in de logs stonden ook allemaal meldingen dat ie constant probeerde te wisselen naar een kanaal met minder storing (maar was niet te vinden)).

• San_Ne
CCJJVV schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 21:35:
[...]

De chromecasts wisselen en kijken of het probleem met de chromecast meegaat.
Dit heb ik dus reeds gedaan, het probleem blijft bij de tv in de woonkamer en dus niet bij de chromecast...

• j1nx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-12 09:04

j1nx

Geek - Enjoying life

Inkoppertje dan...

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:32
@Verwijderd Ik begrijp dat je de Chromecast al gewisseld had en niet aan WiFi lag.
Heb je ook andere HDMI poortje in TV geprobeerd ?

Je had je Chromecast omgewisseld maar ook de adapters ?
En ook de HDMI kabel ?

Je zal toch zaken moeten uitsluiten.

Eigenlijk zou ik ook eerder denken aan WiFi storing nabij van de buren bijvoorbeeld.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 01-02-2020 21:59 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:29
Verbindt de Chromecast met 2,4GHz of met 5GHz? En hoe zit dat met de laptop waar je mee test?

Kan het zijn dat de linkspeed van de laptop op de ene plek wel veel lager is dan op de andere, maar dat dit verschil niet opvalt omdat het in beide gevallen boven de maximale internetsnelheid ligt? 95MBps zou natuurlijk zat moeten zijn voor streaming video maar wellicht is de WiFi adapter in je laptop gewoon veel beter dan die in de Chromecast.

Ik zet nog steeds in op een probleem met de WiFi, aangezien de Chromecast omwisselen niet helpt. De TV of receiver zouden dergelijke verschillende niet moeten kunnen maken.

Hoe voed je de Chromecast trouwens? Met de officiële adapter of vanuit de TV? Dit zou misschien wel verschil kunnen maken bij een ontoereikende voeding!

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-12 16:16
Teveel storing van andere apparatuur wellicht. Stop de CC in de TV zelf en kijk of je dan beter signaal hebt (meestal is de CC dan hoger geplaatst en zit hij niet in een kastje tussen andere apparaten).

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-12 11:58

Ravefiend

Carpe diem!

Als je wifi niet goed blijkt te werken kan je een Chromecast ook rechtstreeks op je netwerk aansluiten met een USB to Ethernet adapter zoals ik eerder eens beschreef in Ravefiend in 'nieuws: Nieuwe Chromecast van Google ondersteunt 1080p op 60fps'. ;)

• San_Ne
EnigmaNL schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 22:07:
Teveel storing van andere apparatuur wellicht. Stop de CC in de TV zelf en kijk of je dan beter signaal hebt (meestal is de CC dan hoger geplaatst en zit hij niet in een kastje tussen andere apparaten).
Bedankt voor alle reacties! Ik heb naar aanleiding van jullie reacties wat dingetjes geprobeerd en ik heb nu het idee dat het inderdaad iets te maken heeft met storing van andere apparatuur. Ik heb nogmaals wat speedtests gedaan met mijn smartphone, en nu blijkt dat ik als ik vlak voor de tv sta weliswaar 95 mps haal, maar leg ik mijn telefoon achter de tv, tussen de kabels, dan haal ik nog maar max 1 mbps of krijg ik zelfs connection error.
Heb ook een speedtest gedaan op de chromecast zelf. Op zijn oorspronkelijke plek haalt die ongeveer 2 mbps, als ik deze in de tv inplug (dan hangt hij idd wat hoger) haalt hij 9 mbps. Wel beter dus, maar nog steeds niet denderend.

Is de enige/beste oplossing hiervoor om aan te sluiten op het ethernet?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12 22:22
San_Ne schreef op zondag 2 februari 2020 @ 10:19:
Of je chromecast verder van je apparatuur leggen met een hdmi verleng kabel.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-12 18:28

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

DIt had ik bij mijn ouders ook in een identieke situatie.. uiteindelijk een Ugreen adapter via eBay gekocht voor €7 waarmee de chromecast permanent via ethernet aangesloten is. Wellicht is dat een handige oplossing?

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Arthurky
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21-11-2020
[...]
Of je router een klein beetje verplaatsen (als dat kan), kijken of dat effect heeft. Soms kan het echt iets kleins zijn dat het signaal verstoort.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:29
Niet de enige, maar uiteraard wel de beste oplossing! Een kabel blijft toch altijd betrouwbaarder dan Wi-Fi.

Ik heb hier in huis alles wat op een vaste plek staat en met een ethernetkabel aan te sluiten is, met een kabel aangesloten. Ook 2 Chromecasts met eerder genoemde UGreen adapter.

Alleen mijn wasmachine, een Canon multifunctional printer en Logitech Harmony Hub doen helaas alleen maar aan Wi-Fi. :( En natuurlijk gebruik ik Wi-Fi voor smartphones, tablets, laptops e.d. Maar in de basis wel zo min mogelijk dus. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1