Wat voor controller voor RGBWW led strip?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• default12
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20-08 15:06
Dag allemaal

https://imgur.com/a/LUXpfrN
Ik heb via Aliexpress led strip gekocht RGBWW om precies te zijn en na het openen van het pakje zag ik dat er geen remote bij zat en ook geen led controller weet niet precies hoe het heet maar nu ben ik aan het zoeken voor een controller (5pin) met een usb aansluiting of met een adapter maar ik heb werkelijk waar geen idee welke dat is. Ik heb deze uitgeprobeerd https://www.ledstripkonin...gbw-afstandsbediening-ir/ maar die werkt niet omdat het een 6 pin is.

Is er iemand die meer verstand heeft van led strips dan mij? die mij op weg kan helpen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@default12 Geef anders gewoon de link naar de Aliexpress-productpagina. Je geeft namelijk veel te weinig details om wat zinnigs te kunnen zeggen:
- Hoeveel volt is de strip?
- hoeveel leds per meter (ik gok 30)?
- Hoe lang is de strip?
- zijn het RGBW-led's of heeft elke kleur zijn eigen led (dus 1 kleur per 4 ledjes)?
- Is de strip common anode (+) of common cathode (-) (gezien de aderkleuren verwacht ik common cathode)?
default12 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 20:10:
[...] Ik heb deze uitgeprobeerd https://www.ledstripkonin...gbw-afstandsbediening-ir/ maar die werkt niet omdat het een 6 pin is.
Wat bedoel je dat deze 6-pins is? RGBW heeft maar vijf aders nodig; Vier voor elke kleur en een gedeelde plus of min. In jouw geval dus waarschijnlijk de gedeelde min.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• default12
Room42 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 21:08:
@default12 Geef anders gewoon de link naar de Aliexpress-productpagina. Je geeft namelijk veel te weinig details om wat zinnigs te kunnen zeggen:
- Hoeveel volt is de strip?
- hoeveel leds per meter (ik gok 30)?
- Hoe lang is de strip?
- zijn het RGBW-led's of heeft elke kleur zijn eigen led (dus 1 kleur per 4 ledjes)?
- Is de strip common anode (+) of common cathode (-) (gezien de aderkleuren verwacht ik common cathode)?

[...]

Wat bedoel je dat deze 6-pins is? RGBW heeft maar vijf aders nodig; Vier voor elke kleur en een gedeelde plus of min. In jouw geval dus waarschijnlijk de gedeelde min.
Hier is die: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.3f5a4c4dYvo1N7
RGBWW met waterproof

mijne is dus 5 pin maar dat adapter dat ik besteld had was 6 maar die is toch niet goed dus ga ik hem weer terug sturen.

[ Voor 1% gewijzigd door default12 op 01-02-2020 21:12 . Reden: edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@default12 Wat is de pinout van die 6-pin adapter dan?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• default12
Room42 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 21:14:
@default12 Wat is de pinout van die 6-pin adapter dan?
ik heb eerlijk gezegd geen verstand van. Staat het misschien op de website?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
default12 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 21:15:
[...]

ik heb eerlijk gezegd geen verstand van. Staat het misschien op de website?
Nee, staat er niet. Dus check even de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• default12
Room42 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 21:18:
[...]

Nee, staat er niet. Dus check even de handleiding.
V+
R
G
B
WW
CW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
WW staat voor Warm White en CW voor Cold White. Jij hebt een WW-strip, dus jij sluit alleen RGB+WW aan.

Tenminste... zo zal het wel in de handleiding staan.

[ Voor 10% gewijzigd door Room42 op 01-02-2020 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• default12
Room42 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 21:39:
[...]

WW staat voor Warm White en CW voor Cold White. Jij hebt een WW-strip, dus jij sluit alleen RGB+WW aan.

Tenminste... zo zal het wel in de handleiding staan.
Oke vandaar dat die niet paste. dus ik heb dus eigenlijk dit nodig https://www.dennisdeal.co...ntrol-for-rgb-strip-light

en dan in een 5 pin variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
default12 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 21:42:
[...]

Oke vandaar dat die niet paste. dus ik heb dus eigenlijk dit nodig https://www.dennisdeal.co...ntrol-for-rgb-strip-light

en dan in een 5 pin variant?
Inderdaad, een RGBW-controller (maar niet bij die shop, dat is gewoon een Chinese, dan kun je beter gewoon via Aliexpress bestellen). Jij hebt zeker daar RGBW(hite)W(hite)-controller gezocht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• default12
Room42 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 21:53:
[...]

Inderdaad, een RGBW-controller (maar niet bij die shop, dat is gewoon een Chinese, dan kun je beter gewoon via Aliexpress bestellen). Jij hebt zeker daar RGBW(hite)W(hite)-controller gezocht. :)
Ik heb eerlijk gezegd van alles opgezocht en niks gevonden dat ik echt kon bestellen. Daarom misschien weet jij waar ik het best kan bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• default12
Ik dacht zelf aan dit:

https://www.abc-led.nl/we...Q246ZIXcYq-EaAtzlEALw_wcB

en dan dit erbij

https://www.abc-led.nl/we...ter--voeding-12v--2a.html

maar dan moet ik waarschijnlijk dus de draden gaan strippen?

het liefst had ik met een usb aansluiting maar ik kan die nergens vinden eerlijk gezegd

[ Voor 8% gewijzigd door default12 op 01-02-2020 22:01 . Reden: dd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Zo'n IR afstandsbediening voelt wel een beetje als een oplossing van 15 jaar geleden. Is ook zeer beperkt qua mogelijkheden. Als je een klein beetje knutselen niet erg vindt dan koop je voor letterlijk een paar euro een ESP8266 bordje (bijvoorbeeld een Wemos D1 mini of NodeMCU). Zet daar WLED op en je kunt via een app bijna 100 verschillende effecten toepassen, timers etc.

Check wel even of je leds ondersteund worden (WS2812B, WS2811, SK6812, APA102) anders moet je naar andere software op zoek.

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 01-02-2020 22:59 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• default12
Gizz schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 22:58:
[...]

Zo'n IR afstandsbediening voelt wel een beetje als een oplossing van 15 jaar geleden. Is ook zeer beperkt qua mogelijkheden. Als je een klein beetje knutselen niet erg vindt dan koop je voor letterlijk een paar euro een ESP8266 bordje (bijvoorbeeld een Wemos D1 mini of NodeMCU). Zet daar WLED op en je kunt via een app bijna 100 verschillende effecten toepassen, timers etc.

Check wel even of je leds ondersteund worden (WS2812B, WS2811, SK6812, APA102) anders moet je naar andere software op zoek.
ik heb 2 linker handen dus dat gaat hem denk ik niet worden. Maar als ik z'n ESP8266 bordje neem wordt dan z'n externe adapter overbodig? dan denk ik wel dat ik zo iets ga overwegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-09 10:18
Volgens mij hebben we het over een 12v led strip en een daar bij behorende strip rgbw(w)

6 pins wil niet meer zeggen dat hij 5 kanaaltjes heeft en een + lijn. En laat duidelijke zijn dat je niet zoveel uitmaakt of je R en B omdraait, WW of W. Het enige wat je zal merken is dat je kleuren niet kloppen of dat je WW krijgt ipv W.

Je kan dus op een 6 pins controller evt nog een losse witte strip hangen ( mits het aantal ampere van je voeding en controller vs de hoeveelheid led verbruik dat aan kan )

Gewoon de + draadjes bij elkaar draaien en het andere draadje op de overgebleven pin van de controller. Dit is dan even voor het begrip.

Als het alleen om het aansturen met ir gaat t, heb ik hier in p'end nog wel een (dom)controllertje liggen die gratis aftehalen is inclusief jaren 80 remote.

Als je snel en makkelijk wil koop je een led strip van lsc bij de action inclusief controller...
19,95. Dan kan je via ir je ledstrips aansturen ( evt via app met je telefoon ) en mocht je ooit serieus aan de gang gaan met domotica kan je hem flashen met een alternatieve firmware, waar bij je met de ir ab nog eventueel andere lampjes kan bedienen als bonus.

@Gizz
Ja wled is heeeeeel leuk ( helemaal met jinx, voor je het weet heb je disco ), maar dit zijn 12v strips en geen 5v adreseerbare, maakt even een verschil. In deze zou ik naar de action gaan en de tuya strip kopen 19,95 en die van een andere firmware voorzien. Het is alleen jammer dat het wit, een erg wit is. Met hass geen probleem, want dan stuur je met je RG kanaaltjes een beetje geel bij, maar via ir is het alleen RGB of W. Met die jaren 80 remote kan je trouwens wled ook heel leuk aan sturen. Maar voor iemand die een 6 pins controller niet aandurft op een 5 pins led strip is dat denk ik net even to much.

[ Voor 11% gewijzigd door r_255 op 02-02-2020 10:19 ]

Ik snap computers, het is alleen jammer dat ze mij niet helemaal begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• default12
r_255 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 10:15:
Volgens mij hebben we het over een 12v led strip en een daar bij behorende strip rgbw(w)

6 pins wil niet meer zeggen dat hij 5 kanaaltjes heeft en een + lijn. En laat duidelijke zijn dat je niet zoveel uitmaakt of je R en B omdraait, WW of W. Het enige wat je zal merken is dat je kleuren niet kloppen of dat je WW krijgt ipv W.

Je kan dus op een 6 pins controller evt nog een losse witte strip hangen ( mits het aantal ampere van je voeding en controller vs de hoeveelheid led verbruik dat aan kan )

Gewoon de + draadjes bij elkaar draaien en het andere draadje op de overgebleven pin van de controller. Dit is dan even voor het begrip.

Als het alleen om het aansturen met ir gaat t, heb ik hier in p'end nog wel een (dom)controllertje liggen die gratis aftehalen is inclusief jaren 80 remote.

Als je snel en makkelijk wil koop je een led strip van lsc bij de action inclusief controller...
19,95. Dan kan je via ir je ledstrips aansturen ( evt via app met je telefoon ) en mocht je ooit serieus aan de gang gaan met domotica kan je hem flashen met een alternatieve firmware, waar bij je met de ir ab nog eventueel andere lampjes kan bedienen als bonus.
Ik volg het niet helemaal, omdat ik 0% verstand heb van led's maar is het niet gewoon makkelijk als ik gewoon zoiets koop en dan met 5 pin? https://nl.aliexpress.com...102114fbda4dd7786872e2896

bam gelijk usb erin en dan met bluetooth connecten.

maar helaas kan ik nergens z'n 5 pin vinden met usb aansluiting :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r_255
Meest simpele is naar de action en voor 19,95 een LSC (tuya) kitje scoren

Heb je een led strip ( te vervangen voor de jouwe ) een simpele card ir remote, 12v voeding en een controller.

De controller kan je bedienen via de ap of ir. Of tzt als je met domotica aan de gang wil evt flashen.
Die je hier boven linkt, gaat niet werken je moet iets met 12v hebben ( kijk naar het voltage van je led strips )

[ Voor 19% gewijzigd door r_255 op 02-02-2020 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• default12
r_255 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 10:26:
Meest simpele is naar de action en voor 19,95 een LSC (tuya) kitje scoren

Heb je een led strip ( te vervangen voor de jouwe ) een simpele card ir remote, 12v voeding en een controller.

De controller kan je bedienen via de of ir. Of tzt als je met domotica aan de gang wil evt flashen.
Die je hier boven linkt, gaat niet werken je moet iets met 12v hebben ( kijk naar het voltage van je led strips )
Denk dat ik toch voor de makkelijke weg ga. Nu zit ik dan met 5 meter rol waar ik niks aan heb |:(
en 20 euro is ook niet heel duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
https://nl.aliexpress.com...1602_1,searchweb201603_55

Nah daar kan je dan altijd deze nog voor bestellen, moet je wel de rgbw 12v 5050 strip versie kiezen + ir dat is een redelijk vergelijkbare controller.

Het kitje van Action is zo slecht nog niet, de controller die eerder poste van 14,95 is het zelfde, maar bij de action krijg je nog een 12v voeding en 5m strip er gratis bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• default12
Het kitje van Action is zo slecht nog niet, de controller die eerder poste van 14,95 is het zelfde, maar bij de action krijg je nog een 12v voeding en 5m strip er gratis bij.
heb je toevallig hier de link van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
https://www.martinvdm.nl/...-flash-with-tuya-convert/

Zie dat hij op de website van de action niet meer beschikbaar is, maar wellicht in de winkel nog wel.
link hier boven zie om welke het gaat.

Lijkt vedomd veel op jouw link
https://www.abc-led.nl/we...Q246ZIXcYq-EaAtzlEALw_wcB..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• default12
Ahhh jammer dat die niet beschikbaar is anders wou ik wel even langs de action rijden maar dan denk ik dat die niet op voorraad is oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
Ik zou gewoon even langs rijden, want ik heb ze hier en daar wel zien liggen recent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

r_255 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 10:15:

@Gizz
Ja wled is heeeeeel leuk ( helemaal met jinx, voor je het weet heb je disco ), maar dit zijn 12v strips en geen 5v adreseerbare, maakt even een verschil.
Je hebt gelijk, gisteravond niet goed gekeken :)
Maar voor iemand die een 6 pins controller niet aandurft op een 5 pins led strip is dat denk ik net even to much.
Eens.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• default12
Ik heb die van de action gehaald!
Die kan je gewoon knippen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
default12 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 16:50:
Ik heb die van de action gehaald!
Die kan je gewoon knippen toch?
Ja, op de plekken waar dat aangegeven is. Als je hem weer wilt monteren, moet je denk ik solderen. Let dus op dat je de pads aan beiden kanten in takt laat, bij het knippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• default12
Room42 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 17:08:
[...]

Ja, op de plekken waar dat aangegeven is. Als je hem weer wilt monteren, moet je denk ik solderen. Let dus op dat je de pads aan beiden kanten in takt laat, bij het knippen.
ach wat een gedoe, heb ze geplakt aan mijn monitor en alle kleuren werken behalve wit (alleen 1 kant doet die het)

het is altijd wel wat met die dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Wat bedoel je met "een kant doet het"? Heb je meer kanten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• default12
Room42 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 22:24:
Wat bedoel je met "een kant doet het"? Heb je meer kanten?
ik heb hem aan de linker kant boven kant rechter kant en onder kant en bij wit licht doet alleen de rechter kant het en met andere lichten doen ze het allemaal wel.

Ik ga nog even met de app proberen morgen anders moet ik het wel hiermee doen helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
offtopic:
linkerkant, bovenkant, rechterkant en onderkant zijn allemaal één woord. :o
Probeer ook eens wat met interpunctie, en zo.

Maar wat is het verschil tussen de rechterkant en de rest? Heb je soms heel scherp zitten vouwen? Of heb je daar zitten knippen? Start de strip aan de rechterkant of is dat juist het einde?

[ Voor 8% gewijzigd door Room42 op 03-02-2020 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• default12
Nee rechts is het begin dus ik snap niet waarom wit het niet doet bij de andere kant maar andere kleuren wel
Pagina: 1