RX580 werkt niet in mijn systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-07 15:43
Hey,

net 2dehands een RX580 gekocht (deze)
Verkoper zei dat hij werkte, maar ik krijg hem niet aan de praat in mijn systeem.
Moederbord: Gigabyte GA-B150-HD3P met i5-6600.
BIOS versie heb ik geupdate naar F23, de versies daarna hebben enkel fixes voor Intel problemen
Op dit moment heb ik mijn GTX660 teruggestoken.

Enkel de RX580 erin gestoken, 6 pins voeding aangesloten en een 8 pins voedingskabel erbij gestoken.
Wat me opvalt is dat die 8pins connector, van 6 pins naar 8 pins gaat en voor 2 pinnen gewoon doorlust.
Zoals dit:
Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/1285742-0/interne-voedingskabel-0.2-meter.jpg

Lichten van de RX580 gaan aan, maar geen BIOS scherm, geen beepjes, niets.
Als ik een DVI kabel op het moederbord insteek, dan start hij verder op en krijg ik Windows te zien.
AMD drivers kan ik niet installeren want die vind geen videokaart.

In de BIOS staat PCIE1 als voorkeur (of zoiets)
Voeding is eentje van 750 Watt, zou toch voldoende moeten zijn.
GTX660 met enkel de 6 pins voeding, werkt terug perfect.
Schakelaar op de RX580 staat naar links, wat gebalanceerd (stiller) zou moeten zijn.

Als de voeding niet goed genoeg zou zijn, zou hij dan toch nog moeten opstarten en pas bij gamen crashen of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

M2M

medicijnman

Zie je iets van een videokaart in de bios verschijnen? Meestal heb je daar al een overzicht van populated PCI-Express slots.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Niet gezien nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:34
750w is nietszeggend. Dat kan de slechtste voeding zijn die er is. Welk merk en type voeding heb je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Een 750 watt voeding die geen 8 pins aansluiting heeft (dat is trouwens gewoon 6+2 pins)? Die zou ik sowieso niet vertrouwen.

Je kunt niet zomaar even van een 6 pins die maar 75 watt kan leveren naar een 8 pins gaan die 150 watt moet kunnen leveren.

Er zit niet voor niets een 6 pins op zou ik zo zeggen. Als die voeding 150 watt had kunnen leveren op die kabel, had er wel een 8 pins aan gezeten.

En van 2 6-pins kun je ook 1 8 pins-aansluiting maken die dan wel zou moeten werken.

Dus de vraag is welke voeding heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:12

HugoBoss1985

Xenotech

Ben ook niet kapot van adapters van 6 naar 8 pin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Net even terug open gehaald: het is een Xilence XP750.
Eens goed bekeken: die heeft inderdaad geen 8 pin slot.
Is ook al wel een vrij oude voeding.
Die zal dus het probleem zijn.

In een andere computer heb ik een Sharkoon SHP550v2.
Die heeft 2 x 6+2 stekkers.
Zou die voldoende zijn om dit te trekken?
Voor de rest steken er 3 HDD's, 1 SSD, 1 CD-ROM en 1 FireWire kaartje.

Zelf speel ik maar occasioneel. Misschien dat ik dan de RX480 uit de woonkamer pc haal en die in mijn PC steek. Dan kan ik in een toren die ik nog heb liggen de Sharkoon voeding steken met de RX580.
Daar steekt enkel een SSD en HDD in met CD-ROM.
Dan heeft het zoontje wat geluk :)
Draait misschien ook GTA 5 met wat mods beter.

[ Voor 30% gewijzigd door Chris_147 op 01-02-2020 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Wat jij hebt aan spullen in de PC heb je aan een 550W PSU voldoende, misschien red je het zelfs nog met een goede 450 Gold wel.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Die Sharkoon is ook niet veel soeps maar wel iets beter dan de Xilence. 550w is meer dan genoeg.
Misschien maar eens kijken voor een nieuwe voeding? pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 550W V2 bijvoorbeeld als het niet veel mag kosten. pricewatch: Cooler Master V550 Gold als je iets meer hebt te besteden of pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W als je los kunt gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_147
Bedankt voor de reacties.
Morgen even moederbord etc ombouwen en uitproberen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
Oh god, de voedingsgoeroes gaan weer los.
Je voeding zal nog wel goed zijn, met je 660 red je het namelijk ook wel. Komt nog eens bij dat die extra power pas interressant word als je de videokaart gaat belasten. Dat is bij het booten natuurlijk helemaal nog niet aan de orde. Gezien het feit dat je zelfs in de bios de kaart niet ziet laat me meer twijfelen aan de kaart zelf. Die heb je namelijk voor zover ik het lees helemaal nog niet werkend gezien.

Even bij het begin beginnen, steek die 580 eens in die andere pc en kijk of die wel normaal boot.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Nu online
arbraxas schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 20:43:
Oh god, de voedingsgoeroes gaan weer los.
Of je doet gewoon even volwassen.
Lekkere zwart-wit instelling en generalisatie.

Het was al duidelijk dat de voeding niet veel soeps is gezien de enkele 6-pins en er is nog nergens aangegeven dat dat het probleem is.

Maar ja, je mag daar natuurlijk niets over zeggen, want dan hoor je gelijk bij de “goeroes” die nieuwe vergulde voedingen aanraden.

Volgende stap is inderdaad kijken of de RX580 het wel in de andere pc doet.
Maar er was eerst helemaal geen info over deze mogelijkheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
White Feather schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 21:20:
[...]

Of je doet gewoon even volwassen.
Lekkere zwart-wit instelling en generalisatie.

Het was al duidelijk dat de voeding niet veel soeps is gezien de enkele 6-pins en er is nog nergens aangegeven dat dat het probleem is.

Maar ja, je mag daar natuurlijk niets over zeggen, want dan hoor je gelijk bij de “goeroes” die nieuwe vergulde voedingen aanraden.

Volgende stap is inderdaad kijken of de RX580 het wel in de andere pc doet.
Maar er was eerst helemaal geen info over deze mogelijkheid.
Eigenlijk is de eerste stap kijken of de kaart daadwerkelijk werkt, daarna naar eventuele andere problemen zoeken.

AMD Ryzen 9 9900X | Minisforum MS-A1 | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Nu online
ECP0WERS schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 21:31:
[...]

Eigenlijk is de eerste stap kijken of de kaart daadwerkelijk werkt, daarna naar eventuele andere problemen zoeken.
En dus? De voeding heeft niet eens de juiste aansluitingen.

Er was nog niets bekend over andere systemen waar de kaart in getest kon worden.

Dan is toch de stap die je moet zetten eerst die kaart goed aansluiten. Misschien heeft de voeding wel de nodige aansluiting daarvoor.

Zo makkelijk om iedere opmerking over de voeding gelijk op voedingsguru’s te gooien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• arbraxas
------------------------->
Misschien maar eens kijken voor een nieuwe voeding? pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 550W V2 bijvoorbeeld als het niet veel mag kosten. pricewatch: Cooler Master V550 Gold als je iets meer hebt te besteden of pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W als je los kunt gaan.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Er was nog niets bekend over andere systemen waar de kaart in getest kon worden.
----------->
In een andere computer heb ik een Sharkoon SHP550v2.
Die heeft 2 x 6+2 stekkers.
Zou die voldoende zijn om dit te trekken?
Voor de rest steken er 3 HDD's, 1 SSD, 1 CD-ROM en 1 FireWire kaartje.
Of je leest gewoon eens wat er al geschreven is, het is zo makkelijk om alles maar op de voeding te gooien.
En dat een voeding niet het juiste stekkertje heeft, betekent niet gelijk dat hij brak of ongeschikt is. Verloopje zou prima moeten werken. 750W voeding, ook van een wat minder merk is meer als zat om deze pc te laten booten.

Voeding kan best een probleem zijn, maar gezien de antwoorden van TS ligt het gewoon niet voor de hand dat er iets met die voeding aan de hand is. Dus gewoon bij het begin beginnen en dat is de videokaart zelf en niet gelijk pricewatch doorspitten met adviezen over welke voeding hij moet kopen.

[ Voor 8% gewijzigd door arbraxas op 01-02-2020 21:46 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

arbraxas schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 21:42:
[...]

[...]

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[...]
----------->

[...]

Of je leest gewoon eens wat er al geschreven is, het is zo makkelijk om alles maar op de voeding te gooien.
En dat een voeding niet het juiste stekkertje heeft, betekent niet gelijk dat hij brak of ongeschikt is. Verloopje zou prima moeten werken. 750W voeding, ook van een wat minder merk is meer als zat om deze pc te laten booten.

Voeding kan best een probleem zijn, maar gezien de antwoorden van TS ligt het gewoon niet voor de hand dat er iets met die voeding aan de hand is. Dus gewoon bij het begin beginnen en dat is de videokaart zelf en niet gelijk pricewatch doorspitten met adviezen over welke voeding hij moet kopen.
Op zich een duidelijk verhaal. Wat ik lees is dat @Verwijderd een tweede PC tot zijn beschikking heeft. Hier zou hij de kaart ook in kunnen testen. Vooral omdat deze ook een RX kaart heeft.

Toch zag ik op Reddit het zelfde euvel staan, met identiek board en zelfde kaart, in 2018 gemeld. Hierbij bleek de oplossing gewoon een BIOS Update te zijn waarin wat UEFI compatibility issues waren opgelost. Hierbij zou de BIOS versie die @Verwijderd und gebruikt de oplossing moeten zijn.

De vraag is nu, werkt de kaart in een ander systeem of niet.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Ok, andere computer overgebouwd in een andere kast met nieuwe videokaart en Sharkoon voeding: werkt niet.
Met de RX480 wel.
Het valt me echter op dat de 6 en 8 pins voedingstekker uit dezelfde draad komen. Dus van voeding naar 6 pins en van daaruit naar de 8 pins. Niet goed zeker?

Enig idee waar ik in regio Tilburg Eindhoven een pc winkel kan vinden die vandaag op is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Chris_147 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 11:15:
Ok, andere computer overgebouwd in een andere kast met nieuwe videokaart en Sharkoon voeding: werkt niet.
Met de RX480 wel.
Het valt me echter op dat de 6 en 8 pins voedingstekker uit dezelfde draad komen. Dus van voeding naar 6 pins en van daaruit naar de 8 pins. Niet goed zeker?

Enig idee waar ik in regio Tilburg Eindhoven een pc winkel kan vinden die vandaag op is?
Zou in feite gewoon moeten werken. Een PC winkel die op zondag open ga je denk ik niet vinden.

Ik woon niet in die regio maar ook niet bizar ver weg, als je wilt zou je de kaart bij mij mogen proberen.

Edit:

Heb je overigens wel beide stroom connectors aangesloten?? De reden dat ik dit vraag is omdat sommige 480's maar gebruik maken van 1 6 of 8 pin connector, maar de gelinkte 580 heeft sowieso 2 stroom aansluitingen.

Overigens geef je aan de alle bios versies na F2 alleen maar Intel issues oplossen echter lijkt F21 me sowieso wel een interessante. Je zou dus sowieso kunnen overwegen te updaten naar de laatste versie.

[ Voor 22% gewijzigd door ECP0WERS op 02-02-2020 11:36 ]

AMD Ryzen 9 9900X | Minisforum MS-A1 | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-09 13:05

Nutral

gamer/hardware freak

Dat kan gewoon. Een 8 pins levert 150w en een 6 pin levert 75W. Dit is de specificatie van de connector. De connector kan in werkelijkheid makkelijk 2x zoveel hebben en de kabel kan ook meer leveren afhankelijk van hoe dik deze is. Mijn seasonic voeding bijv heeft 1 kabel met daarop 2 8 pins die gewoon worden doorgelust.

De voeding kan wat minder van kwaliteit zijn, maar hij zou wel moeten werken. Kan zijn dat de vieokaart zelf niet werkt, als een andere vergelijkbare videokaart wel werkt. Waarschijnlijk gewoon een kapotte videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Ik ga eens contact opnemen met de verkoper. Die had vandaag wel tijd zei hij.
En hij had nog wat andere kaarten liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Laatste stand:
Sharkoon voeding en laatste BIOS versie geïnstalleerd. Kaart krijgt dus nu voeding via 6 en 8 polige stekker. Nog steeds geen beeld. PC start wel op, maar op de interne Intel HD530.
Ik ga eens bij de verkoper met een andere kaart proberen, lukt dat niet, dan een andere voeding kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Chris_147 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 14:45:
Laatste stand:
Sharkoon voeding en laatste BIOS versie geïnstalleerd. Kaart krijgt dus nu voeding via 6 en 8 polige stekker. Nog steeds geen beeld.
Ook al is de Sharkoon geen aanrader, je zou wel beeld moeten krijgen.
PC start wel op, maar op de interne Intel HD530.
Hoe weet je dat als je geen beeld hebt?
Ik ga eens bij de verkoper met een andere kaart proberen, lukt dat niet, dan een andere voeding kopen.
Als je icm de Sharkoon geen beeld hebt ligt het eerder aan de videokaart dan aan de voeding.
Een replacement voor de Xilence is sws verstandig.

Heb je de nVidia drivers met DDU verwijderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Welk PCI-e slot gebruik je ?
GPU aansluiten met 8-pin(6+2) vanaf PSU.
Monitor aansluiten op GPU, niet op MB.
Nvidia driver verwijderen en AMD gebruiken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Nu online
arbraxas schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 21:42:
[...]

[...]

[...]
----------->

[...]

Als jij nu eens leest wat ik zeg, dan zie je dat dat 2e systeem nog helemaal niet bekend was toen.

Kun je wel lekker allerlei postings handmatig gaan lopen kopiëren zodat de tijd er niet bijstaat en ze dan door elkaar neerzetten.
Dat is gewoon het verhaal manipuleren, walgelijk.

Het heeft ook nog eens als effect dat degene waar je de tekst van kopieert geen melding krijgt en je dus de kans ontneemt om te reageren.

Pas om 20.05 kwam er info over een 2e systeem.

Iets met achteraf lekker lullen.

En als er geen 2e systeem is om de gpu in te testen, dan zul je het dus moeten doen met hetgeen je wel hebt.

Dan moet je dus zeker weten dat de voeding wel goed is zodat je zeker weet dat de kaart in ieder geval zijn stroom goed krijgt.

En een kaart testen is nu niet handig als je dat doet op een manier die buiten de specs van de voeding ligt. Als hij het dan niet doet, weet je nog niets.

Vandaar dus de vragen over de voeding. Voor hetzelfde geld had hij nog ergens een kabel liggen met de juiste aansluiting of had hij 2 6 pins die samen netjes een 8-pins kunnen aansturen. Of wat molex’en erbij.

En als een 750 watt voeding alleen maar 1 6 pins heeft, dan is het toch echt zeer grote bagger. Dan kun je er echt niet van uitgaan dat je dan toch maar even 150 watt uit die stekker kan trekken. Maar blijkbaar snap je niet dat er bij starten een flinke stroompiek ontstaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arbraxas
[quote]Maar blijkbaar snap je niet dat er bij starten een flinke stroompiek ontstaat[[quote]

Voor je echt verder gaat wil ik je er op wijzen dat ik een electro en instrumentatie technicus ben en dat ik wel terdege bekend met voedingen, aanloopstromen en electronica. Dat jij gewoon nonsens de wereld in helpt als zijnde feiten moet jezelf weten, maar ga op dit topic te vervuilen met je gelijk halen. Dat ga je namelijk niet krijgen.

Weer in topic:
Als met voeding 2 het ook niet lukt twijfel ik toch ernstig aan de kaart zelf.
Drivers zijn geen issue tijdens post, pcie slot is goed, want werkt wel met de Nvidia.
Het enigste wat je nog zou kunnen proberen is hem in een volledig ander systeem te proberen.
Dan heb je wel alles gedaan om vast te stellen of de kaart stuk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_147
Heren, heren, geen ruzie maken.

Net bij de verkoper langs geweest, daar even getest met andere kaarten. Ook met de kaart op zijn voeding aangesloten en de rest van de computer op mijn voeding: geen beeld.

Kom ik thuis om nog wat verder te proberen. Met de kaart die er nog in stak, start hij direct op met de Sharkoon voeding. Ik snap er niets meer van. Misschien was de eerste kaart kapot, misschien ook niet. Maar nu werkt het wel, ook in een spel. Dus ik ben gelukkig.

Iedereen bedankt voor de nuttige hulp!
Pagina: 1