Kan Oud ventilatierooster dicht ivm tocht?

Pagina: 1
Acties:

• Klushans
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14-04-2025
Aan de buitenkant van mijn jaren 30 woning zit een oud ventilatie rooster. Bij alle andere huizen in onze rij zit deze niet.
Nu heb ik gehoord dat er vroeger een douche zat die nu naar boven is verplaatst.
Omdat er nogal wat tocht in het huis is die wellicht door dat luik komt vroeg ik me af of het verstandig is om dit luik dicht te maken of is de ventilatie nodig voor het huis?

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Ventilatie is altijd nodig, maar de hoeveel ventilatie is afhankelijk van de overige ventilatiemogelijkheden in het huis.
Misschien dat deze ventilatieopening wel overbodig is geworden en dat je hem kunt sluiten. Het kan geen kwaad om hem tijdelijk dicht te maken en kijken of het daar niet ineens erg vochtig of schimmelig wordt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Standaard zijn jaren '30 huizen zo lek als een mandje. Dus hangt erg af van wat je gedaan hebt qua isolatie, kierdichting...

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
Wat @kabeltjekabel zegt idd. Als het een verder onaangepast jaren '30 huis is kan je zo'n roostertje echt prima gewoon dicht maken. Tocht heb je toch wel genoeg.

Als je de boel goed geïsoleerd hebt, dan is het misschien handig om een regelbaar rooster erin te zetten, anders waai je op winderige dagen zowat uit je stoel terwijl je op windstille dagen niet genoeg ventileert.

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-01 14:35

EMP

Krulloos!

Als het een achteraf gezet rooster is, wat nu niet meer nodig is, zou ik het zelf gewoon afdichten.

Wil je het zeker weten, maak het (tijdelijk) dicht en schaf een CO2 meter aan om de luchtkwaliteit / verversing de checken.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.