Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[PV Setup] kan alle kanten op, input gewenst

Pagina: 1
Acties:

• Gman
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 27-03 19:34
Hoi,

Vorig jaar heb ik eindelijk weer een tof huis kunnen kopen en nu ben ik druk met het uitzoeken van de PV setup.
Ik heb me al behoorlijk ingelezen in de mogelijkheden en techniek maar ik kan wel wat input gebruiken omdat ik best veel kanten op kan.

Oriëntatie (bron: solaredge designer)
West 263*
Oost 83*
Hellingshoek 35* (bron offerte pv installateur)

Hoofdzekering: 3x25 amp is aangevraagd (nu 1x35)

Foto's van het dak:

De groene bollen zijn de plekken waar ik het liefst de inverter zou willen hebben, achterin de garage of in de bijkeuken (laatste heeft de voorkeur).
Vanuit die 2 plekken kan ik goed de kruipruimte in en de kabel naar de meterkast trekken.

Al met al een mooi dak voor een PV opstelling lijkt me.
Ik heb amper schaduw, alleen van de schoorsteen. De ontluchtingspijpen zijn op te lossen.

Referentie foto van de wijk (zelfde ligging huis)

Gemixte setups maar overwegend oost/west.
Ik wil de garage/bijkeuken nu nog niet direct in het plaatje meenemen omdat ik dat dak nog wil isoleren en vernieuwen, dat duurt nog 1~2 jaar, maar hij ligt bijna perfect op het zuiden en dus leuk om uit te breiden in de toekomst.

Uitgangspunten

Jaarverbruik is nu ongeveer 4000 kwh, ik reken voor de PV opstelling op 4300~4400 omdat er nog een airco/inductieplaat bij komt en een opgroeiende dochter. Ik moet nog wel wat koelkasten vervangen maar ik reken liever ruim.

1 of 3 fase omvormer?
3 fase omvormer voor/tegen:
+Verdeling opbrengst over de groepen, zoveel mogelijk zelf gebruiken is wel het mooist natuurlijk
+De wijk/straat ligt al aardig vol met panelen, mogelijk dat het niet lekker gaat op top dagen als iedereen op dezelfde fase terug levert, ik lees dat daar soms problemen mee zijn in het PV topic.
+Minder kabel verlies (ik kom op 5000wp of meer uit).

-Voor een Oost/West combinatie moet ik op het oosten meer panelen hebben dan ik nu op het oog heb, namelijk 6 stuks, volgens 1 leverancier moet ik er 13 hebben (met Solaredge iig) omdat het anders te inefficiënt is voor de omvormer.
Ik kan ook alles op het westen gooien.

1 fase omvormer voor/tegen :
+Oost/West geen probleem, mooiere curve over de hele dag, dus ontbijten op zonnekracht 8)
+Met oost/west kan ik meer panelen verdelen over de daken met dezelfde omvormer

-Geen verdeling opbrengst over alle groepen
-De wijk/straat ligt al aardig vol met panelen, mogelijk dat het niet lekker gaat op top dagen als iedereen op dezelfde fase terug levert, ik lees dat daar soms problemen mee zijn in het PV topic.

1 twijfel of het nou een plus of een min is: als ik voor een 3 fase omvormer ga, dan kan ik later toch wel een 1 fase omvormer bijplaatsen op een (zwaar) belaste groep toch? Mits ik niet over de grens heen ga.

String / Optimizers?
De bekende vraag, welke techniek dan?

Ik heb amper schaduw dus veel roepen dat ik geen solaredge moet nemen, zonde van het geld.
Maar SE doet echt meer dan alleen schaduw management. Veiliger systeem, meer opbrengst per paneel (aldus leveranciers), minder complexe bedrading, toekomstige accu voorbereiding is niet zo heel duur, etc.

De offertes die ik krijg met string omvormer (SMA) of SE ontlopen elkaar niet zoveel, met SE kan ik vaak met 2 panelen minder af en dan ligt de prijs bijna gelijk.
Ik zelf neig wel naar SE omdat ik het mooi spul vind.

Paneel keuze
Omdat ik ruimte genoeg heb hoef ik geen hele gekke dure panelen.
320/330WP gaat het waarschijnlijk worden. De meeste aanbieders kopen deze groot in van 1 merk en kunnen daar dan een "scherpe prijs" op geven.

Ik heb BenQ en Sunpower aangeboden gekregen. Lokaal loopt er een project met Jinko panelen.

Hier 2 opties:
14 op West

Oost West

Maar ik weet het echt ff niet meer 8)7
Ik hoop genoeg informatie gegeven te hebben zo.

En Corrigeer me als ik er naast zit met bepaalde uitingen of ideeën, ik ben nog dagelijks aan het inlezen dus misschien heb ik een verkeerde kijk op zaken.

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 17:20
ga je die schoorsteen nog gebruiken? als in, heb je een open haard ofzo? tik dat ding er anders af. kun je langs beide kanten van de nok een hele rij leggen.
Dat zijn er dan 20 denk, dat lijkt me genoeg, kan op 2 strings op een mooie 3 fase omvormer zonder optimizers ofzo. En zat ruimte om het later nog eens met hetzelfde uit te breiden als je warmtepomp en elektrische auto er zijn.

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
De meeste hebben de panelen landscape liggen zo te zien.
Dit helpt de paneel opbrengst, zodat schaduw (van de buren) niet de rijen met cellen doorkruist worden, maar een klein gedeelte van het paneel uitvalt door de bypassdiodes en niet het hele paneel.

Voordat je voor solaredge kiest, zou ik dit nog eens doornemen:
https://www.mcelectrical....nverter-optimiser-review/

Je kan ook makkelijk met string omvormers werken (ik heb op iedere fase, 1 string omvormer zitten)
Dit geeft dan ook meerdere onafhankelijke mppt ingangen.
Ook bestaan er panelen van 59 Vmpp ipv 32 Vmpp. Zoals de Panasonic Hit panelen of enkele Sunpowers
Zo kom je makkelijker aan de perfecte Vmpp voor op een stringomvormer (1 of 3-fase)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Gman
No Hands schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 16:18:
ga je die schoorsteen nog gebruiken? als in, heb je een open haard ofzo? tik dat ding er anders af. kun je langs beide kanten van de nok een hele rij leggen.
Dat zijn er dan 20 denk, dat lijkt me genoeg, kan op 2 strings op een mooie 3 fase omvormer zonder optimizers ofzo. En zat ruimte om het later nog eens met hetzelfde uit te breiden als je warmtepomp en elektrische auto er zijn.
De schoorsteen blijft ivm open haard inderdaad.
Op de west kant denk ik dat de schaduw niet in de weg zit zodra de zon er echt goed op straat en de panelen gaan leveren (zomertijd vanaf 11:30~12:00?)
AUijtdehaag schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 16:30:
De meeste hebben de panelen landscape liggen zo te zien.
Dit helpt de paneel opbrengst, zodat schaduw (van de buren) niet de rijen met cellen doorkruist worden, maar een klein gedeelte van het paneel uitvalt door de bypassdiodes en niet het hele paneel.

Voordat je voor solaredge kiest, zou ik dit nog eens doornemen:
https://www.mcelectrical....nverter-optimiser-review/

Je kan ook makkelijk met string omvormers werken (ik heb op iedere fase, 1 string omvormer zitten)
Dit geeft dan ook meerdere onafhankelijke mppt ingangen.
Ook bestaan er panelen van 59 Vmpp ipv 32 Vmpp. Zoals de Panasonic Hit panelen of enkele Sunpowers
Zo kom je makkelijker aan de perfecte Vmpp voor op een stringomvormer (1 of 3-fase)
Ok die link legt wel de vinger op de zere plek. ik laat me niet zomaar door 1 artikel van een product praten...MAAR ik heb al te veel gelezen dat de optimizers stuk gaan, dus ik ga me nu focussen op andere systemen. Bedankt.

De Panasonic Hit's zijn mooi ja. De sunpowers zijn me eigenlijk te duur.

Ik speel nog met de gedachte om ze zelf te leggen, ik kan er heel goed bij vanaf de garages namelijk.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Het is niet mijn bedoeling om je solaredge interesse eruit te praten, er zijn legio systemen met solaredge die wel gewoon prima functioneren.
Wel is het goed om ook naar andere systemen te kijken.

Ik heb 6 jaar geleden ook bij mezelf de boel aangelegd en een paar jaar later bij beide buren.
Ook heb ik mijn zuid panelen ruim een jaar geleden alweer vervangen voor meer Wp panelen.
Dus alles wat je zelf kan, is al mooi meegenomen en het eerst terugverdiend.

Als je een beetje handig bent (of technisch aangelegd), blijft het niet bij zonnepanelen uiteraard.
Warmtepomp(boiler), douchewtw, ventilatiewtw en eventueel gasloos worden is de volgende stap.

Een handige online tool van SMA, is sunnydesignweb
(kies nieuw project, vul lokatiegegevens in, en ga naar de pv configuratie)
Daarmee kan je zelf kijken of een installatie wel/niet goed is samengesteld, welk rendement je haalt, bij welke Vmpp, wat de opbrengst gaat worden (voorzichtig geschat) etc.
Je kan ook gelijke aantallen zonnepanelen parallel schakelen op 1 mppt ingang (waarbij je naar de stroom moet kijken). Deze panelen in 1 string moeten uiteraard, dezelfde kant opkijken en helling hebben. Maar oost/west kan parallel op 1 mppt ingang eventueel.

Voor 1-fase omvormers geld een spanning van 350 Vmpp als ideaal, bij 3-fase, 590 Vmpp als ideaal.
Je kan daar vanaf wijken, maar dan wordt het rendement vd omvormer wat minder.
Blijf echter weg van de minimale en maximale string spanning van de omvormer, bij ontwerp.
Dat betekent niet starten in sommige omstandigheden en mogelijk defecte omvormer bij te hoge spanning.

Als je naar de gegevens van andere stringomvormers kijkt, zie je veel overeenkomsten.
SMA is echter wel iets handiger zelf uit te lezen (SBFspot en modbus tcp) dan de meeste chinese omvormers.
Het is maar net hoeveel waarde je daar aan hecht.
https://snapshot.raintank...ktOJPTEF8iwyut3sX?orgId=2

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 01-02-2020 23:03 (12%)

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 28-03 07:51
Ik zou 14 op west, 10 op oost leggen. (Allebei op eigen tracker)
West zoals buren 2 verderop (6 landschap onder nok min 4 panelen waar het raam zit)
Oost 2*2 panelen aan Noord kant, 3*2 aan Zuid kant.
Gooi op een goodwe 3600 dns of equivalent op 1 fase. Qua panelen zijn 340 watt verkrijgbaar voor 130 ex per stuk , je gaat wel een beetje knijpen maar je hebt altijd stroom.

Lardman wijzigde deze reactie 02-02-2020 10:54 (3%)

2280+1425(O)+1380(plat)+880(N)+2090Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos

• onetime
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
Indien mogelijk de pijpjes vervangen door ventilatie pannen en dan dak zo vol mogelijk leggen.
Is er nog gas? Warmtepomp ...

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• Gman
AUijtdehaag schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 22:59:
Het is niet mijn bedoeling om je solaredge interesse eruit te praten, er zijn legio systemen met solaredge die wel gewoon prima functioneren.
Wel is het goed om ook naar andere systemen te kijken.
Ik kijk zeker nog naar string omvormers.
Een handige online tool van SMA, is sunnydesignweb
(kies nieuw project, vul lokatiegegevens in, en ga naar de pv configuratie)
Daarmee kan je zelf kijken of een installatie wel/niet goed is samengesteld, welk rendement je haalt, bij welke Vmpp, wat de opbrengst gaat worden (voorzichtig geschat) etc.
Je kan ook gelijke aantallen zonnepanelen parallel schakelen op 1 mppt ingang (waarbij je naar de stroom moet kijken). Deze panelen in 1 string moeten uiteraard, dezelfde kant opkijken en helling hebben. Maar oost/west kan parallel op 1 mppt ingang eventueel.
Thanks, ben al druk aan het spelen. Nog niet alle instellingen zeggen me iets maar ik kijk eerst even de tutorials voordat ik weer van alles ga vragen.
Voor 1-fase omvormers geld een spanning van 350 Vmpp als ideaal, bij 3-fase, 590 Vmpp als ideaal.
Je kan daar vanaf wijken, maar dan wordt het rendement vd omvormer wat minder.
Blijf echter weg van de minimale en maximale string spanning van de omvormer, bij ontwerp.
Dat betekent niet starten in sommige omstandigheden en mogelijk defecte omvormer bij te hoge spanning.
Ah duidelijk.
Maar een klein beetje aftoppen is dus ook niet wenselijk? ik zie dat vrij veel gebeuren (in het pv topic) meen ik.
Als je naar de gegevens van andere stringomvormers kijkt, zie je veel overeenkomsten.
SMA is echter wel iets handiger zelf uit te lezen (SBFspot en modbus tcp) dan de meeste chinese omvormers.
Het is maar net hoeveel waarde je daar aan hecht.
https://snapshot.raintank...ktOJPTEF8iwyut3sX?orgId=2
Veel waarde, meten is weten en stats zijn cool, we zitten immers op tweakers 8)
Coole stats pagina! draai je dat vanaf een RPI?
Lardman schreef op zondag 2 februari 2020 @ 10:54:
Ik zou 14 op west, 10 op oost leggen. (Allebei op eigen tracker)
West zoals buren 2 verderop (6 landschap onder nok min 4 panelen waar het raam zit)
Oost 2*2 panelen aan Noord kant, 3*2 aan Zuid kant.
Gooi op een goodwe 3600 dns of equivalent op 1 fase. Qua panelen zijn 340 watt verkrijgbaar voor 130 ex per stuk , je gaat wel een beetje knijpen maar je hebt altijd stroom.
Thanks. Ik ben vooral benieuwd naar de motivatie. Waarom niet alles op oost bij elkaar?

De vrouw vind het maar niks dat ik het dak op ga en het is eigenlijk haar investering, ik ben bang dat ik het toch moet laten doen allemaal, dat beperkt de keuze wellicht iets. (ik ben ook druk zat met andere klussen).
De zuidkant op het platte dak ga ik later zeker wel zelf doen 8)

Overigens 2 deuren verder heeft dit:

Solar Edge HD-Wave 6000VA omvormer
Solar Edge Optimizer P370
18x Q Cells Q.PEAK DUO BLK-G5 Full Black 315wp.
Maar ook weer "solaredge vanwege schaduw blabla" maar ik ben daar nog niet van overtuigt.
Leveranciers zijn SE geil dus dat bieden ze standaard aan als er ook maar iets van schaduw is.

Gman wijzigde deze reactie 03-02-2020 16:00 (8%)

• onetime
  • Niet online
@Gman Aftoppen slaat op vermogen, niet op spanning.
  1. Neem de Voc van het paneel.
  2. Of reken uit mbv de temp coëfficient, of tel ruwweg 10% op bij die Voc.
  3. Zorg dat dit met het aantal panelen onder Vmax van de omvormer blijft.
  4. Neem de Vmp van het paneel.
  5. Zorg dat dit met het aantal panelen zo hoog mogelijk binnen het MPP bereik van de omvormer blijft.
Als je onder het MPP bereik komt kan de omvormer niet meer optimaal de panelen benutten.
Ook kan de omvormer dan niet meer compenseren voor schaduw.

Panelen leveren een vrijwel constante spanning (voor Pmp) vanaf het moment dat er licht op valt. (tenzij je teveel van ze vraagt, dan stort de spanning in, neem je te weinig stroom, dan stort het vermogen in.) Hoe hoger de lichtstroom/intensiteit, hoe hoger de electrische stroom.

Dit zegt alles. Snap je hem? De dunne lijntjes zijn de I-V curves bij een gegeven instraling, De Vmp ligt rond de 37V, (hoogste punt van de dikke lijnen) de Voc 42-45V. Een omvormer met een Vmax van 500V mag max 10 van deze panelen. 10x 37V = 370V -> ~optimum voor meeste 1fase omvormers. Trouwens 1950Wp. Het systeem uit mijn .sig heeft 2 strings van (7 panelen in serie) parallel. -> ~250V. Mppt vanaf 150V. Werkt uitstekend maar niet helemaal optimaal. Jammer dan. De dikke lijnen zijn de P-curves, Pmp blijft nagenoeg op de zelfde spanning.

onetime wijzigde deze reactie 03-02-2020 16:34 (93%)

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• AUijtdehaag
  • Niet online
Gman schreef op maandag 3 februari 2020 @ 15:54:
[...]
Veel waarde, meten is weten en stats zijn cool, we zitten immers op tweakers 8)
Coole stats pagina! draai je dat vanaf een RPI?
RPI 3B+ met USB boot en samsung fit usb 32gb
of
odroid N2 met ubuntu emmc

SBFspot V3.6.0 mqtt, node-red, influxdb en Grafana

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 03-02-2020 18:22 (15%)

• Gman
@onetime het moet ff vallen.
Ondertussen wordt in deze SMA pdf het een en ander uitgelegd, nu nog ff rustig doornemen met een kop koffie, gaat wel lukken.

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 28-03 07:51
@Gman De reden voor een deel op oost en een deel op west is: Beide dakvlakken zitten "vol" als je 14 op west, 10 op oost doet. Meer panelen betekent dat je met proppen gaat gokken of je er nog net wel of nog net niet een esthetisch onverantwoord paneel er bij op krijgt. Als je toch al meer dan 10 panelen op west legt kun je net zo goed op dezelfde omvormer voor een geringe meerprijs op oost erbij leggen. 14 om 10 is nog niet zo scheef dat de omvormer het niet leuk gaat vinden en een oost-west installatie levert mooi over de hele dag heen stroom. Zie het plaatje dat @migjes meer dan 20x gepost heeft. Als je hem lief vraagt doet ie dat vast nog wel een keertje. Zelf doen is niet moeilijk, maar gun jezelf het gemak van een steiger en probeer het niet in 1 dag klaar te krijgen, haast geeft fouten. Als je het beschouwd als 4 deelinstallaties kun je er rustig 4 dagen voor uittrekken. Vraag anders een tweaker die tijd en zin heeft je te helpen. Als je een beetje in de buurt van Deventer woont stuur dan ff een PM-etje

2280+1425(O)+1380(plat)+880(N)+2090Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 18:48
@Gman
grafiek, no prob

mijn dak:
http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

toch nog 6430Wp, en maar een heel klein beetje aftoppen (ik verlies minder als 25kWh per jaar op 5500kWh opbrengst)

probeer meer op te wekken als je nodig hebt.
gewoon goed te verkopen (met nog steeds een aardige TVT) of beter je huis verwarmen want gas is ook duur.
of op rond te rijden, want benzine is ook duur.
dus teveel is zo op en eigenlijk geen probleem. ;)

probeer wel een vrij aardig gelijk aantal panelen per kant te doen.
beste is werken met een 1fase omvormer, want die wil optimaal 12 panelen per mpp. (iets boven de 350Vmpp gaan zitten dus.)
dus kun je 2x12x???Wp doen, dan ben je het heertje.
dit is het goedkoopst zoveel mogenlijk kWh binnen scheppen, zodat je zelfs met overschotten het nog terug kunt verdienen. ;)
of je nu 295Wp panelen wil gebruiken of 340Wp dat maakt niet zoveel uit.
ook een 3000W of 5000W omvormer, boeit ook niet zoveel. ;)

migjes wijzigde deze reactie 04-02-2020 16:48 (9%)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Gman
Ok ik heb m door, maar met 12x 320 op west zit ik wel wat aan de hoge kant met de VMP waarde:

Suntech STP320S-A20

VOC + 10% 44.33

Spanning bij 10p 443.3
VMP 34.3
VMP bij 10p 343

Spanning bij 11p 487.63
VMP 34.3
VMP bij 11p 377.3

Spanning bij 12p 531.96
VMP 34.3
VMP bij 12p 411.6

Hier de specs van dit paneel:

Deze IV curve is van de 325 maar nagenoeg gelijke specs als de 320

Deze panelen worden me aangeboden door een lokaal bedrijf die ik wel mag dus misschien ga ik met hun verder.

11 om 11 lijkt mij met dit paneel de sweet spot, ruim boven 350 vmp, anders net eronder namelijk, uitgaande van VOC + 10%.

In hoeverre moet ik rekening houden met de warme en koude dagen? het maakt nogal uit voor het voltage. Is dat waarom @onetime zegt dat ik zo hoog mogelijk binnen het MPP bereik van de omvormer moet blijven?

En sunny design blijft me een SB5.0 en SB6.0 omvormer aanbieden (hoogste rendement).

Gman wijzigde deze reactie 09-02-2020 22:29 (5%)

• onetime
  • Niet online
@Gman Ik drukte me misschien iets te sterk uit, maar er zitten zeker voordelen aan.
De Voc-max kan eventueel anders worden geregeld, maar ik heb nog nooit gehoord dat dat ergens wordt gedaan. Je zou boven een bepaalde spannig gewoon stroom kunnen gaan aftappen / afvakkelen.
Om de Voc af te toppen. Zou een optie zijn als je nog binnen Mppt bereik blijft.
Waarom eerder hoog dan laag; enigszins afhankelijk van netspanning is 1fase rond de 360V optimaal, spanning verlagen kan efficiënter dan spanning verhogen. Daarbij levert een hogere spanning regel bereik voor schaduw-management.
(bij meer dan 4kVA komt 3fase als optie in beeld, dan is dacht ik rond de 580V optimaal)

• BlueTooth76
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 00:02

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ik heb amper schaduw dus veel roepen dat ik geen solaredge moet nemen, zonde van het geld.
Maar SE doet echt meer dan alleen schaduw management.

Veiliger systeem -> Hoe vaak sleutel je zelf aan je PV? Vooral voor monteurs of brandweer dus. Maar op zich klopt het dat je optimizers maar 1 volt geven als de stroom er af is.

Meer opbrengst per paneel (aldus leveranciers) -> Er zitten DC naar DC converters in de optimizers, je zou zelfs kunnen stellen dat daar standaard 1 tot 2% verlies in zit

Minder complexe bedrading -> Je hebt juist meer draden, 4 per optimizer, 2 per paneel dus meer points of faillure. Maar het klopt wel dat je meer panelen op een string kwijt kan, ook als de oriëntatie van de panelen verschillend is.

Toekomstige accu voorbereiding is niet zo heel duur, etc. -> Dan nog is de vraag wat er over 10 jaar standaard is en of er een verdienmodel voor thuisaccu's is, als salderen niet meer zou moeten bestaan
Ik heb zelf overigens 68 panelen met P370 optimizers en 2x 8kW SolarEdge omvormers.
Het werkt best mooi maar het is zo'n systeem dat ik alleen zou aanraden als het nodig is.

BlueTooth76 wijzigde deze reactie 10-02-2020 10:20 (6%)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Gman
onetime schreef op maandag 10 februari 2020 @ 01:30:
@GmanWaarom eerder hoog dan laag; enigszins afhankelijk van netspanning is 1fase rond de 360V optimaal, spanning verlagen kan efficiënter dan spanning verhogen. Daarbij levert een hogere spanning regel bereik voor schaduw-management.
(bij meer dan 4kVA komt 3fase als optie in beeld, dan is dacht ik rond de 580V optimaal)
Ik neem aan dat je bedoelt "dan amperage verhogen" ? ;)
BlueTooth76 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 10:11:
[...]

Ik heb zelf overigens 68 panelen met P370 optimizers en 2x 8kW SolarEdge omvormers.
Het werkt best mooi maar het is zo'n systeem dat ik alleen zou aanraden als het nodig is.
Precies daarom wil ik onafhankelijk advies, al die solarboeren willen me graag SE verkopen want (minimale) schaduw. Over bypass diodes en schaduw compensatie wordt niet gesproken.

Bedankt voor de aanvulling (y)

Gman wijzigde deze reactie 10-02-2020 10:49 (34%)

• onetime
  • Niet online
Gman schreef op maandag 10 februari 2020 @ 10:48:
[...] Ik neem aan dat je bedoelt "dan amperage verhogen" ? ;)
Ha, nee, de mppt ruilt spanning tegen stroom uit, dus tegelijk met spanning verlagen gaat de stroom omhoog, en bij spanning verhogen gaat de stroom omlaag. Het vermogen blijft behoudens verliezen namelijk gelijk.

edit: buck-boost converter...

onetime wijzigde deze reactie 10-02-2020 10:53 (4%)

• Gman
Ik heb nu de volgende opstelling bedacht (een optie):

West: 10x AUO 320wp
Oost: 10x AUO 320wp
SMA SB5.0

Ik kom dan echter wel op een VMP uit onder de 350, namelijk 331
Echter volgens SMA Sunnydesign én de leverancier is dit optimaal.
Nom. vermogensverhouding: 82%
en moet ik er geen 11 per kant neerleggen, dan zakt dat naar 75%

Wat is nu wijsheid?

Ik zit met 20 panelen al RUIM boven mijn eigen verbruik aan opbrengst, zal ik het bij 20 laten?

• migjes
Gman schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 14:51:
Ik heb nu de volgende opstelling bedacht (een optie):

West: 10x AUO 320wp
Oost: 10x AUO 320wp
SMA SB5.0

Ik kom dan echter wel op een VMP uit onder de 350, namelijk 331
Echter volgens SMA Sunnydesign én de leverancier is dit optimaal.
Nom. vermogensverhouding: 82%
en moet ik er geen 11 per kant neerleggen, dan zakt dat naar 75%

Wat is nu wijsheid?

Ik zit met 20 panelen al RUIM boven mijn eigen verbruik aan opbrengst, zal ik het bij 20 laten?
echt optimaal is er voor zorgen dat je in deze range zit:
http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg
maar dan wel als de panelen warm zijn en een lagere Vmpp leveren.
dus geeft 12x33Vmpp - temperatuur coefficient = +/-350V
(zonlicht en warmte, tja die hebben iets met elkaar te maken. >:) )
maar dat moet je ook weer niet te precies zien.
een Vmpp tussen de 200 en 400 is eigenlijk wel oke genoeg.

met 20 panelen, dan zou je ook deze panelen kunnen gebruiken:
https://www.sun-solar.nl/...-e-172-incl-btw-sunsolar/
en dan zit je toch op een 10x37Vmpp = 375Vmpp.
maar zo precies is niet nodig (wel leuk als je perfectie wil). ;)
10x45Voc=450 + 10% = 500Voc (10% is een beetje grof gerekend.)

2x10x320Wp = 6400Wp.
oost-west, heb je echt geen 5kW omvormer voor nodig, dat doe ik met een 4kW omvormer en dat is voldoende. ;)

persoonlijk:
ik zou voor 2x12x300Wp gaan.
gewoon omdat rond de 300Wp het erg goedkoop kan worden.
zie:
https://www.winkelman-zon...y=tiles&sort=price%3Adesc
en dit nog steeds op een +/-4kW(16A) omvormer hangen.
zoiets:
https://www.winkelman-zon.../?display=detail&merk=SMA
(of ander merk, kies maar uit
dit kan ook b.v.:
https://www.winkelman-zon...display=tiles&merk=Goodwe )
gewoon omdat je dan niet meer als een 16A groep nodig hebt en dat die omvormers zo goedkoop zijn.
jammer dat de opbrengst dan rond de 6000kWh zit, maar verkopen is een leuke optie. >:)

(of te wel, denk niet te precies, maar leg het op dak en doe je zelf niks te kort.
te veel is altijd leuk voor de toekomst.

zoals @onetime ook al zegt hier onder. d:)b )

migjes wijzigde deze reactie 18-02-2020 15:43 (5%)

• onetime
  • Niet online
@Gman Gebruik je nog gas? Is de electrische auto al in je verbruik meegenomen? Warmtepomp(boiler)?
Inductie koken?
Als je verbruik nog kan stijgen zeker dat verbruik ook afdekken.
En bedenk dat de meerkosten van extra panelen en opbrengst relatief laag zijn, waarschijnlijk zo laag dat je ze zelfs met alleen terugleververgoeding ongeveer net zo snel terug verdient als de rest van je installatie.
Als je ze meteen neerlegt. Ik zou zelf het dak zo vol mogelijk leggen.
(ben zelf bezig om een laag dakje door te trekken boven een platje, geeft ruimte voor extra panelen...
en ook het noord dak moet er aan geloven :+ O-) 8) d:)b :Y )

• Gman
@migjes Hartelijk dank voor de adviezen, wordt echt gewaardeerd.
Ik ga nog eens uitrekenen wat het "zelf leggen" kost, mijn partner wil d'r echt niet aan, dat is mijn grootste handicap, maar volgens mij scheelt het echt zowat 2k en ik heb genoeg hulp denk ik.
Daarnaast loop ik de hele tijd tegen leveranciers aan die geen tijd hebben, niet de spullen leveren die ik wil, niet de offerte leveren waar ik om gevraagd heb etc. etc.

@onetime ik ga deze of volgende week 3 oude koelkasten eruit doen, dat gaat al muchos schelen maar ik ga zeker op jullie advies meer leggen dan ik nodig heb. De toekomst ziet eruit dat er een WP en E.auto gaat komen. Inductie denk ik volgend jaar.

Gman wijzigde deze reactie 18-02-2020 16:11 (14%)

• migjes
Gman schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:04:
@migjes Hartelijk dank voor de adviezen, wordt echt gewaardeerd.
Ik ga nog eens uitrekenen wat het "zelf leggen" kost, mijn partner wil d'r echt niet aan, dat is mijn grootste handicap, maar volgens mij scheelt het echt zowat 2k en ik heb genoeg hulp denk ik.

@onetime ik ga deze of volgende week 3 oude koelkasten eruit doen, dat gaat al muchos schelen maar ik ga zeker op jullie advies meer leggen dan ik nodig heb. De toekomst ziet eruit dat er een WP en E.auto gaat komen. Inductie denk ik volgend jaar.
even kijken:
1x Goodwe 1-fase Omvormer GW3600D-NS, 2 MPPT, incl. geintegreerde DC Schakelaar en interne WIFI
639,00
24x JA Solar JAP60S-10-290-SC Poly 290Wp half cell
2.496,00
8x Clickfit EVO complete set kolom van 3 paneel landscape pannendak met zilver klemmen
627,20
60,00 verzend kosten

maakt een 3.158,84€ ex BTW.
hier komt nog wat kabel spul en groepje bij: laten we daar even 200€ voor pakken.
kleiner als 3,5k€ moet al lukken.

dit levert een 6000kWh per jaar op, waar van je een 4000kWh gebruikt.
4000x0,22€/kWh=880€
3500€ / 880 = +/- 4jaar TVT. >:)
maar die 4 jaar krijg je ook nog eens uitbetaald: 2000x0,09€/kWh = 180€. (dat word van je gas rekening afgetrokken.)

als je het zelf aanlegt word het behoorlijk absurd zo goedkoop als het is. ;)
maar het is wel tof om dit met 2 personen te doen. ;)

• Gman
Ja ik heb een kennis die regelmatig legt, die ga ik vragen en anders hier ;) (hoeft echt niet voor niks).
Mits ik de vrouw kan overtuigen 7(8)7

• migjes
Gman schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:17:
Ja ik heb een kennis die regelmatig legt, die ga ik vragen en anders hier ;) (hoeft echt niet voor niks).
Mits ik de vrouw kan overtuigen 7(8)7
tja, met je vrouw kan ik je niet helpen. >:)
(mijn vrouw vind het leuk om juist mee te helpen op het dak, maar die vrouwe zijn zeldzaam.)

vergeet ook niet de Belastingvermindering per elektriciteitsaansluiting die je nog krijgt op je energie rekening. ;)
dit jaar vastgesteld op € 435,68 Ex BTW.
die krijg je inc BTW dus een € 527.17 inc BTW.
aangezien je netbeheerder kosten maar een +/-235€ en leverancier +/-35€ zijn.
gaat er al snel een flink bedrag van je gas rekening straks af. >:)

bron:
https://www.belastingdien...3b-4c97-bc7a-802790bd1110

migjes wijzigde deze reactie 18-02-2020 17:17 (14%)

• Gman
Zal ik nou vertikaal of horizontaal monteren?
Ik kom daar nog niet echt uit.

afaik is horizontaal beter ivm bypass diodes. De enige schaduw die ik echt heb is het dak van de buren in de ochtend en avond, dan lijkt mij horizontaal het beste. Al denk ik niet dat het heeeeeeel veel uitmaakt qua opbrengst?

• migjes
Gman schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:24:
Zal ik nou vertikaal of horizontaal monteren?
Ik kom daar nog niet echt uit.

afaik is horizontaal beter ivm bypass diodes. De enige schaduw die ik echt heb is het dak van de buren in de ochtend en avond, dan lijkt mij horizontaal het beste. Al denk ik niet dat het heeeeeeel veel uitmaakt qua opbrengst?
jep, het maakt eigenlijk geen bal uit.
als de zon laag staat is de opbrengst ook laag, en veel verlies van weinig is nog steeds weinig. ;)

het is meer welk systeem komt het goedkoopste uit op het dak. ;)
(maar die mag je lekker zelf uit rekenen. ;)
met de prijzen van tegenwoordig is dat niet meer boeiend )

edit:
nu met een 1fase 16A werken is ook erg tof.
met 3fase kun je straks nog 2x een 1fase bij leggen.
vast nog wel iets leuks te verzinnen zo als een paar deuren verder op. ;)

migjes wijzigde deze reactie 18-02-2020 16:31 (14%)

• Gman
migjes schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:14:
[...]

even kijken:
1x Goodwe 1-fase Omvormer GW3600D-NS, 2 MPPT, incl. geintegreerde DC Schakelaar en interne WIFI
639,00
12x JA Solar JAP60S-10-290-SC Poly 290Wp half cell
2.496,00
8x Clickfit EVO complete set kolom van 3 paneel landscape pannendak met zilver klemmen
627,20
60,00 verzend kosten
Waarom 8x 3paneel set? dat is voor 24 panelen?

• migjes
Gman schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 17:24:
[...]

Waarom 8x 3paneel set? dat is voor 24 panelen?
dat komt omdat ik een klein oepsje maak en per ongeluk 12x had geschreven. (copy/past maar dan worden de aantallen niet mee ge copy/past.)
heb hem nu aangepast en er 24 panelen van gemaakt.
mea culpa.

prijs was wel voor 24 panelen, dus dat veranderd niet. ;)

• Gman
Ik ga de hoofdschakelaar bestellen (voor 3 fase).
Nu bestel ik meteen de installatieautomaat erbij. 16A of 25A?

In het pv topic zie ik dat het (5000wp) op 16A moet kunnen maar is het verstandig?
[edit] Volgens deze pagina https://www.zonnepanelen.net/zonnepanelen-groep/ kan ik toch 16A pakken omdat ik 3x25A hoofdzekering heb (straks).
Alleen zit er bij mij op elke groep een 40A aardlekschakelaars in dus dat vind ik verwarrend.

Gman wijzigde deze reactie 20-02-2020 12:43 (37%)

• onetime
  • Niet online
Gman schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 12:11:
Ik ga de hoofdschakelaar bestellen (voor 3 fase).
Nu bestel ik meteen de installatieautomaat erbij. 16A of 25A?

In het pv topic zie ik dat het (5000wp) op 16A moet kunnen maar is het verstandig?
@Gman Dat hangt veel meer van je omvormer af dan van je panelen.
Zie onetime in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"
[edit] Volgens deze pagina https://www.zonnepanelen.net/zonnepanelen-groep/ kan ik toch 16A pakken omdat ik 3x25A hoofdzekering heb (straks).
Alleen zit er bij mij op elke groep een 40A aardlekschakelaars in dus dat vind ik verwarrend.
Een losse aardlekschakelaar per groep?
Op een 40A0,03 aardlek mag je tot 4 16A groepen aansluiten als de aanvoer(hoofdzekering+invoeding) onder de 40A blijft. (41 kan nog wel) Anders moet de som van de aangesloten groepen onder de 40A blijven.

https://www.zonnepanelen.net kan je beter negeren, het staat er vaak net niet helemaal goed.

onetime wijzigde deze reactie 20-02-2020 15:36 (73%)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True