Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Br00dje
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-04-2024
Beste allen, ik heb een dilemma en ik ben benieuwd hoe jullie erover denken of wat jullie zouden doen.

Het begint met de Dutch Design Week, waar naast alle vage projecten ook een project stond dat gelijk mijn aandacht trok. Het was de elektrische scooter genaamd Brekr. (https://www.brekr.com/)
Ontzettend interessant apparaat en ik zag me er al mee wegrijden...

Nou, verder even mijn situatie uitleggen. Ik woon in Utrecht en werk in Oosterbeek bij een klein bedrijf (4 man) Ik heb erg goed contact met mijn werkgever. Na 18 jaar voor zichzelf te hebben gewerkt was ik de eerste die erbij kwam. Qua communicatie en werkzaamheden ben ik zijn rechterhand en vertrouwenspersoon.

Utrecht - Oosterbeek is een ruime 60km reizen, wat ik voorheen met de auto deed en nu met het OV in combinatie met een elektrische step doe. Helaas ben ik een paar weken terug aangehouden en staat die step thuis te wachten tot het echt legaal wordt... Voor het reizen krijg ik elke maand 400 euro reiskostenvergoeding.

Oké, nou de crux van het verhaal... Ik zit nu te overwegen om in de zomer het OV in te ruilen voor die Brekr B4000 en daarmee de 60km te reizen voor vier dagen in de week. De scooter zou om en nabij de 4500euro kosten. Nu ben ik erachter gekomen dat dit soort dingen voor werkgevers als ook voor werknemer gunstige bedrijfsmiddelen kunnen zijn door voornamelijk de aftrekposten. Je moet dan denken aan investeringsaftrek van 28%, milieuinvesteringsaftrek van 14% over 50% van de aanschafwaarde, in één jaar 75% afschrijven. Voor mij is de grote drijfveer dat ik de 300euro die ik per maand aan het abbo kwijt ben, in mijn zak kan steken.

Optie 1: Ik spaar het volledige bedrag bij elkaar en koop het ding als het geld is gespaard, wat één of twee jaar gaat duren. Ik blijf elke maand reiskostenvergoeding krijgen.

Optie 2: Mijn werkgever koopt het ding over een paar maanden zakelijk en least hem aan mij. Hij geniet van aftrekposten, waardoor de kosten geen 4000 euro meer zijn, maar flink minder. Ik ben waarschijnlijk mijn reiskostenvergoeding van 400 euro kwijt. Dat zou op jaarbasis mij 1200 euro ((400 euro - 300 euro abbo) * 12maanden)kosten.

Mogelijke optie 3: Werkgever koopt het ding en least hem aan mij voor een jaar. Na een jaar verkoopt hij hem aan mij voor inclusief afschrijving en deinvesteringsbijtelling. Daarna start hij weer de reiskostenvergoeding. Nadeel is hier dan dat ik een jaar lang geen reiskostenvergoeding heb gehad, wat nu neerkomt op 1200 euro verlies.

Is er iets beters te bedenken, wat ik aan mijn werkgever voor kan stellen, dat voor ons beiden goed zou uitpakken. Of wat zouden jullie in mijn situatie doen?

Bedankt!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-05 16:20
60 kilometer enkele reis op een scooter? Jij liever dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:40
Een accu heeft een vermogen van 2,0 kWh waarmee je 50 tot 80 km rijdt. Of 100 tot 160 km met twee accu’s

De Brekr model B wordt geleverd als snorfiets met een maximum snelheid van 25 km per uur of als bromfiets met een maximum snelheid van 45 km per uur (helmplicht).

Ik zou nog eens gaan nadenken hoe je dit wilt gaan doen met regen, storm, ijzel, sneeuw, etc..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Ik zie dat hij 50 tot 80 kilometer bereikt op één accu, en je wilt er 2 keer 60 km mee afleggen voor het werk. Wat mij betreft liggen je verwachtingen van dat apparaat dan toch echt te hoog. De opgegeven actieradius is vrijwel nooit gelijk aan de praktijk omdat ze testen op een rollerbank of een gesloten testbaan, terwijl je bij normaal gebruik meermaal moet remmen en optrekken in verband met stoplichten, last hebt van tegenwind of hellingen, een accu die iedere dag wordt belast in tegenstelling tot de unit die ze 3 keer testen, ander gewicht omdat je zwaarder bent of (uberhaubt) bagage mee hebt in tegenstelling tot de test, enzovoort.

Nu ik @President z'n post lees schiet me nog iets te binnen, als je het 45km/h model hebt ben je nog steeds in het gunstigste geval dagelijks 2 uur en 3 kwartier onderweg. Op een brommer is dat is niet leuk hoor. ;(

[ Voor 16% gewijzigd door nst6ldr op 01-02-2020 13:10 ]

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-05 08:43

NSG

Je weet niks!

Heb je al uitgezocht welke route je zou kunnen nemen op de scooter en hoeveel tijd dat je in de meest gunstige situatie gaat kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Br00dje
nst6ldr schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 13:04:
Ik zie dat hij 50 tot 80 kilometer bereikt op één accu, en je wilt er 2 keer 60 km mee afleggen voor het werk. Wat mij betreft liggen je verwachtingen van dat apparaat dan toch echt te hoog. De opgegeven actieradius is vrijwel nooit gelijk aan de praktijk omdat ze testen op een rollerbank of een gesloten testbaan, terwijl je bij normaal gebruik meermaal moet remmen en optrekken in verband met stoplichten, last hebt van tegenwind of hellingen, een accu die iedere dag wordt belast in tegenstelling tot de unit die ze 3 keer testen, ander gewicht omdat je zwaarder bent of (uberhaubt) bagage mee hebt in tegenstelling tot de test, enzovoort.
Ik zou hem dan inderdaad met twee accu's kopen, wat volgens hen betekent 100 tot 160km bereik. Daarnaast is het geen probleem om de accu's op het werk op te laden, mocht dat nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Waarom zou je je reiskostenvergoeding kwijtraken bij een ander vervoermiddel? Je hebt toch nog steeds reiskosten?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:26
En die accu's zullen best hard slijten. Wat kosten nieuwe? Ik zou dat zeker in je berekening meenemen. Want dat kost ook gewoon geld.

Als ze minder worden, minder actieradius enzovoorts.

Daarnaast je reistijd. 60 km en max 45 km/u.
Dus om en nabij 1,5 uur rijden enkele reis.
Wat iemand anders al aangaf. Jij liever dan ik.

[ Voor 44% gewijzigd door Arunia op 01-02-2020 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Er is bij mijn weten geen (gunstige of ongunstige) fiscale regeling voor electrische scooters.

Bijtelling wordt bij gebrek aan een forfaittair percentage berekend op basis van werkelijke kosten en verdeling privé/zakelijke kilometers. Die manier van rekenen is principieel niet gunstig of ongunstig. Je telt bij op de kosten die toe te rekenen zijn aan privegebruik.

Een punt van aandacht: als je woon-werk verkeer niet naar de klant is maar naar het kantoor van je eigen werkgever, telt dit afaik als privé.

Het best koop je de scooter privé en schrijf je 19 cent/km. Dat is wel relatief gunnstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertJP
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-10-2024
De reis Utrecht-Oosterbeek is dan nog wel 'gunstig' in de zin dat er vrijwel geen stoplichten meer zijn als je Zeist voorbij bent (alleen 1 of 2 in de Klomp). Je scooter zal best efficiënt rijden dan, tenzij je wind tegen hebt. Het is wel een lange afstand waarbij je je moet afvragen of je dit dagelijks wilt doen. Je rijdt onderweg langs minstens 3 treinstations en op dagen met slecht weer kan de verleiding groot zijn om dan even de trein naar huis te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Br00dje schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 13:10:
[...]

Ik zou hem dan inderdaad met twee accu's kopen, wat volgens hen betekent 100 tot 160km bereik. Daarnaast is het geen probleem om de accu's op het werk op te laden, mocht dat nodig zijn.
Zeg eens heel eerlijk, ben je misschien een beetje verliefd op die Brekr? ;) Omdat je al aangaf dat je jezelf er al op zag rijden, denk ik niet dat je dan nog vanuit praktische overweging aan het oriënteren bent gezien de beperkingen die je bereid bent voor lief te nemen.

Voor ~€4500,- koop je een scooter waarbij nog een tweede accu gekocht moet worden, beide accu's hebben 6,5 uur de tijd nodig om op te laden waarbij je één per rit gaat verbruiken (en met een jaar vermoedelijk meer omdat de accu's afnemen in capaciteit). De scooter gaat slechts 45 km/h waardoor je minimaal 2 uur en 3 kwartier op dat ding zit iedere dag. En hiervoor ben je bereid je reiskostenvergoeding op te geven.

Ik zou het idee uit m'n hoofd zetten in ieder geval. Het is een leuk ding, maar past totaal niet bij jouw use case wat mij betreft.

EDIT: Hier, neem dit:
We zijn graag eerlijk over accu’s. Alle accu’s, zelfs die van de Brekr Model B, verliezen capaciteit door gebruik. Houd er dus rekening mee als een accu kiest dat je actieradius in de loop van de tijd afneemt. Wanneer je goed voor je accu zorgt, kun je dit proces vertragen en beperken en is een levensduur van 5 tot 8 jaar mogelijk. Brekr maakt gebruik van kwalitatief hoogwaardige cellen. Elke koper ontvangt van ons tips om hier zo goed mogelijk mee om te gaan. De accucellen in een batterij worden gerecyled na gebruik.
Gezien het type accu gaan die tips neerkomen op 'laad nooit tot 100%' en 'voorkom ontlading tot 10% of minder'. Met jouw traject naar werk en thuis betekent het dat je die accu's gewoon opslijt in no-time.

Post-EDIT: Vergeet ook niet dat de capaciteit van de accu afneemt als de temperatuur daalt. Tesla rijders ervaren dit ook. Je gaat minder ver kunnen rijden als het buiten kouder is. Reken er ook 11 kilo extra gewicht bij (en dus minder bereik) omdat je een tweede accu in je rugzak hebt zitten.

[ Voor 31% gewijzigd door nst6ldr op 01-02-2020 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Voor deze rit zou ik sowieso iets zwaarders rijden dan een Am scooter. Als je van electrisch een buiten houdt, misschien wel een Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19:24
Ik heb zelf in 2019 een half jaar 2x30 km per dag gereden op een scooter (woon-werk). Dit was voor mij te doen, maar mentaal wel redelijk vermoeiend. Vergelijk het absoluut niet met een uur snelweg rijden.

Ik rijd sporadisch weleens langere afstanden (denk 40-50 km) waarbij ook de rug het toch iets minder leuk begint te vinden.

Ik ga er voor het gemak vanuit dat je 2x30 km - niet 2x60 km - bedoelt. Als je lekker met 45 km door kan kachelen, vooral doen. Als je veel kruisingen hebt of veel fietsende tiener op de route, gaat het vooral mentaal teveel energie kosten.

En, om het even lekker ongenuanceerd te stellen, je bent inmiddels een oude lul. Gezien 40 km ritjes mij als twintiger al een vermoeide rug opleverde, vraag ik me af of 30 km een eind-veertiger (?) de das niet al om doet.

Edit: 400 euro reiskostenvergoeding... Ik begin toch weer af te vragen of je 2x60 bedoelt. Da's echt getikt.

[ Voor 6% gewijzigd door lactaxative op 01-02-2020 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Laatst online: 06-05 16:20
t_captain schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 14:32:
Voor deze rit zou ik sowieso iets zwaarders rijden dan een Am scooter. Als je van electrisch een buiten houdt, misschien wel een Zero.
Ik zou ook eerder naar een Zero kijken of een elektrische auto, Skoda Citigo E moet wel lukken om te leasen met ~30k km's binnen je reiskostenvergoeding...Als je dan met je baas op een akkoordje kan gooien dat je op kantoor gratis kan laden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

lactaxative schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 14:52:
Ik heb zelf in 2019 een half jaar 2x30 km per dag gereden op een scooter (woon-werk). Dit was voor mij te doen, maar mentaal wel redelijk vermoeiend. Vergelijk het absoluut niet met een uur snelweg rijden.

Ik rijd sporadisch weleens langere afstanden (denk 40-50 km) waarbij ook de rug het toch iets minder leuk begint te vinden.

Ik ga er voor het gemak vanuit dat je 2x30 km - niet 2x60 km - bedoelt. Als je lekker met 45 km door kan kachelen, vooral doen. Als je veel kruisingen hebt of veel fietsende tiener op de route, gaat het vooral mentaal teveel energie kosten.

En, om het even lekker ongenuanceerd te stellen, je bent inmiddels een oude lul. Gezien 40 km ritjes mij als twintiger al een vermoeide rug opleverde, vraag ik me af of 30 km een eind-veertiger (?) de das niet al om doet.

Edit: 400 euro reiskostenvergoeding... Ik begin toch weer af te vragen of je 2x60 bedoelt. Da's echt getikt.
Waar OP exact woont weet ik niet, maar...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rbTDDsO.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

lactaxative schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 14:52:

In België kun je nog een 125cc motorscooter kopen daarvoor. In Nederland moet je dan een speciaal rijbewijs hebben. Maar dan lijkt het me, afgezien van de winter, wel te doen. Ik heb het ook overwogen, maar heb toch voor de trein gekozen omdat dit bij ons beter vergoed wordt. Met een verbruik van 1:50 op benzine kun je al veel rijden voor je zo'n electrische hebt terug verdient (een Honda Vision 110 cc is 1800 euro ofzo).

Met een brommer zou ik het niet doen op die afstand als je geen 16 meer bent.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
nooberke schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 14:55:
[...]

Ik zou ook eerder naar een Zero kijken of een elektrische auto, Skoda Citigo E moet wel lukken om te leasen met ~30k km's binnen je reiskostenvergoeding...Als je dan met je baas op een akkoordje kan gooien dat je op kantoor gratis kan laden ;)
Electrische auto zet je qua belastingen beter op de zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Utrecht - Oosterbeek is een mooie route voor het ov. Op allebei de stations en fiets en je bent redelijk snel over.

De 90 minuten enkele reis op een elektrisch scooter zou ik zelf nooit doen.

Maar voor die 400 euro kan je ook een kleine elektrische auto nemen, dat heb je imo een stuk meer aan dan een scooter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:37

drooger

Falen is ook een kunst.

Persoonlijk zou ik zelf voor een niet-elektrische step of een vouwfiets gaan.
En als je kosten wilt besparen, bij mooi weer een station later instappen en/of eerder uitstappen.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Ik heb jaren een schakelbrommer gehad... en sinds ik 40 km van mijn werk woon is dat ding acuut weggegaan.. dat is gewoon dik een uur rijden ipv. 30 min met de auto.

Daarvoor woonde ik 25 km van mijn werk en reed ik met plezier van maart tot november op de brommert..

Ding liep 1 op 60 en euronorm 3 4 takt dus behoorlijk schoon....

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04 14:27
Veel mensen hier zeggen dat het veel te ver is, maar er zijn genoeg mensen die op hun motor naar Zuid-Frankrijk of verder rijden, die zitten vele uren op dat ding en die krijgen ook geen last van hun rug.

De vraag die de TS stelt is: Zal ik gaan sparen zodat ik hem zelf kan kopen, of zal ik de werkgever voorstellen de scooter te gaan leasen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Mastermind schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 15:48:
Veel mensen hier zeggen dat het veel te ver is, maar er zijn genoeg mensen die op hun motor naar Zuid-Frankrijk of verder rijden, die zitten vele uren op dat ding en die krijgen ook geen last van hun rug.
Motor ja. Met frequente pauzes is dat bij veel modellen goed te doen. Maar ga jij maar eens op een supersport naar Zuid Frankrijk rijden. Dat ga je niet lekker comfortabel kunnen doen. :+

Er zijn veel motoren voor dat comfort ontworpen, daar heb je de touring categorie voor. Maar een electrisch scootertje wat max 25 km/h of 45km/h gaat krijg je geen comfort voor. Al helemaal niet voor 60km enkele reis. Op dat tempo ben je het al snel zat. Een Zero zou een veel betere optie zijn, maar daar zal ie z'n A voor moeten halen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

De vraag die de TS stelt is: Zal ik gaan sparen zodat ik hem zelf kan kopen, of zal ik de werkgever voorstellen de scooter te gaan leasen?
Gaan die mensen 4 dagen in de week, jaren aaneengesloten naar Frankrijk dan?

OP vraagt dan ook "Of wat zouden jullie in mijn situatie doen?"

[ Voor 6% gewijzigd door nst6ldr op 01-02-2020 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:36

Gemiddelde snelheid zal ongeveer rond de 40 km/h liggen in het gunstige geval. Daarnaast wat doe je bij slecht weer, bladeren op de weg, ijs? Dan val je terug op het OV of de auto.

De reistijd bedraagt 1,5 uur en is intensief en het stelt je hebt weinig comfort.

Mijn tip zet een fiets neer op station Oosterbeek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-05 17:12
Weet je zeker dat je per dag 3 uur op je scooter wil zitten in de stromende regen/hagel/sneeuw/wind?

Ik zou toch veel liever in de trein zitten, kan je nog wat anders doen ook. Met de fiets naar t treinstation ben je ook nog ff buiten :p

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Br00dje

Eindelijk iemand die de vraag ziet staan 😅. Ik weet dat het ongebruikelijk is om 60km enkele reis te reizen, ik weet het echt. Toch wil ik het gaan proberen! (de Brekr heeft een 30 dagen niet goed geld terug policy) Mijn rit naar mn werk kostte met de auto 50min, met de step+OV 75min en nu met fiets-trein-bus kost het me 85min. Ik gok dat als ik de weg een beetje ken ik ook ong 85min kwijt ben op de scooter.

Maargoed dat is dus de vraag niet.. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Laatst online: 09-11-2021
Br00dje schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 12:56:
Optie 1: Ik spaar het volledige bedrag bij elkaar en koop het ding als het geld is gespaard, wat één of twee jaar gaat duren. Ik blijf elke maand reiskostenvergoeding krijgen.
Elektrisch zou ik nog niet kopen, wel leasen. Dit in verband met de accuslijtage. Alleen een Prius zou ik kopen, omdat het vervangen van de accu's niet de hoofdprijs kost.
Optie 2: Mijn werkgever koopt het ding over een paar maanden zakelijk en least hem aan mij. Hij geniet van aftrekposten, waardoor de kosten geen 4000 euro meer zijn, maar flink minder. Ik ben waarschijnlijk mijn reiskostenvergoeding van 400 euro kwijt. Dat zou op jaarbasis mij 1200 euro ((400 euro - 300 euro abbo) * 12maanden)kosten.
Bijtelling. Of km administratie bijhouden. Goed te doen hoor, maar sommigen vinden het echt heel irritant.
Mogelijke optie 3: Werkgever koopt het ding en least hem aan mij voor een jaar. Na een jaar verkoopt hij hem aan mij voor inclusief afschrijving en deinvesteringsbijtelling. Daarna start hij weer de reiskostenvergoeding. Nadeel is hier dan dat ik een jaar lang geen reiskostenvergoeding heb gehad, wat nu neerkomt op 1200 euro verlies.
Wederom bijtelling.
Is er iets beters te bedenken, wat ik aan mijn werkgever voor kan stellen, dat voor ons beiden goed zou uitpakken. Of wat zouden jullie in mijn situatie doen?
Renol Twizy. Als je er nog eentje van 2019 of eerder kunt scoren, zit je in de 4%. Koop je nu je scooter nieuw, dan zit je in de 8%. Kan behoorlijk wat schelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Trommelrem op 01-02-2020 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:07
Ik zou er persoonlijk geen problemen mee hebben. Ik reed vroeger ook dagelijks stukken op mijn brommer van 50-100km achtereen stuk zonder pauzes met alle liefde vanwege het rijden en de rust die het gaf.

Plus is dat ding in de toekomst (hopelijk) nog wel op te voeren naar 55/60 km/h en rijdt dat al wat sneller / comfortabeler. Als de accu's gelijktijdig laden en gebruikt worden en dus niet eerst accu 1 volledig leeg en dan accu 2 dan maakt die 60km voor de slijtage niet veel uit verwacht ik, na verloop van tijd slijten ze toch en met 60km kan je misschien heen en terug op 2 accu's.

Hou je de 400 euro vergoeding straks ook met de brommer? Dan zou ik dat ding gewoon voorschieten en heb je na een jaartje de kosten eruit.
Trommelrem schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 16:17:
Renol Twizy. Als je er nog eentje van 2019 of eerder kunt scoren, zit je in de 4%. Koop je nu je scooter nieuw, dan zit je in de 8%. Kan behoorlijk wat schelen.
Een Renol is een nieuw merk?

[ Voor 17% gewijzigd door SgtElPotato op 01-02-2020 16:35 ]

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Br00dje
t_captain schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 13:13:
Er is bij mijn weten geen (gunstige of ongunstige) fiscale regeling voor electrische scooters.

Bijtelling wordt bij gebrek aan een forfaittair percentage berekend op basis van werkelijke kosten en verdeling privé/zakelijke kilometers. Die manier van rekenen is principieel niet gunstig of ongunstig. Je telt bij op de kosten die toe te rekenen zijn aan privegebruik.

Een punt van aandacht: als je woon-werk verkeer niet naar de klant is maar naar het kantoor van je eigen werkgever, telt dit afaik als privé.

Het best koop je de scooter privé en schrijf je 19 cent/km. Dat is wel relatief gunnstig.
Op belastingtips.nl staat dat forfaitaire bijtellingsregels niet op scooters van toepassing zijn:

TOELICHTING SCOOTER VAN DE ZAAK
De werkgever koopt een scooter en deze wordt voor stadsritten en woon- / werkverkeer gebruikt door zijn werknemer(s). Voor het privégebruik is de forfaitaire bijtellingsregeling niet van toepassing, deze geldt immers alleen voor de auto van de zaak. Als de scooter enkel wordt gebruikt voor zakelijke ritten en woon- / werkverkeer, wordt er verder fiscaal niets belast bij de werknemer (geen loon).
Trommelrem schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 16:17:
[...]
Elektrisch zou ik nog niet kopen, wel leasen. Dit in verband met de accuslijtage. Alleen een Prius zou ik kopen, omdat het vervangen van de accu's niet de hoofdprijs kost.
[...]
Bijtelling. Of km administratie bijhouden. Goed te doen hoor, maar sommigen vinden het echt heel irritant.
[...]
Wederom bijtelling.
[...]
Verandert het wat in jullie advies als de bijtelling niet meer meetelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:47

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Ik zou gewoon de scooter prive kopen. (desnoods met een lening).

en dan met de baas 19cent/km om laten zetten van bruto naar netto.
Baas heeft dan nog maar 0 euro kosten aan jouw mobiliteit.

jij ontvangt ongeveer 9 cent per kilometer netto. = 120 * 0,09 = 10 euro per dag vergoeding, je verbruikt 4Kwh per dag = 1 euro "kosten".
Dus dan spaar je 9 euro per dag dat je reist.
4500 / 9 = 500. dus na 500 werkdagen heb je de scooter terug verdient, dit is 2,5 jaar. als je een lening neemt, merk je er niets van. :).
Mocht je baas nu een hoop kwijt zijn aan jouw OV dan kan je zelf beargumenteren dat je dat een beetje terug ziet oid. is vast wel iets voor te vinden. misschien die 19cent/km helemaal uitkeren als extra. dat kost je baas dan 19cent per kilometer, maar jij krijgt 20 euro per dag extra, ipv 10 ;).

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:55
Br00dje schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 16:05:
[...]

Eindelijk iemand die de vraag ziet staan 😅. Ik weet dat het ongebruikelijk is om 60km enkele reis te reizen, ik weet het echt. Toch wil ik het gaan proberen! (de Brekr heeft een 30 dagen niet goed geld terug policy) Mijn rit naar mn werk kostte met de auto 50min, met de step+OV 75min en nu met fiets-trein-bus kost het me 85min. Ik gok dat als ik de weg een beetje ken ik ook ong 85min kwijt ben op de scooter.

Maargoed dat is dus de vraag niet.. ;-)
Ik snap (denk ik) waar je vraag vandaan komt, maar is iets als een elektrische motor dan ook geen kandidaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Br00dje
Smuggler schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 16:56:

jij ontvangt ongeveer 9 cent per kilometer netto. = 120 * 0,09 = 10 euro per dag vergoeding, je verbruikt 4Kwh per dag = 1 euro "kosten".
4500 / 9 = 500. dus na 500 werkdagen heb je de scooter terug verdient, dit is 2,5 jaar. als je een lening neemt, merk je er niets van. :).
Mocht je baas nu een hoop kwijt zijn aan jouw OV dan kan je zelf beargumenteren dat je dat een beetje terug ziet oid. is vast wel iets voor te vinden. misschien die 19cent/km helemaal uitkeren als extra. dat kost je baas dan 19cent per kilometer, maar jij krijgt 20 euro per dag extra, ipv 10 ;).
Ik begrijp je niet helemaal vrees ik. Als ik nu de scooter zelf koop en de reiskostenvergoeding van 400 euro per maand houd, dan heb ik de scooter toch binnen een jaar terugverdiend? 400x12=4800 tegenover 4500 wat ie mij kostte.
Ergens zit het mij dan dwars dat we (ik en mijn werkgever) verschillende aftrekposten mislopen..
Rukapul schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 16:58:
[...]

Ik snap (denk ik) waar je vraag vandaan komt, maar is iets als een elektrische motor dan ook geen kandidaat?
Ik heb geen motorrijbewijs, helaas..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Misschien, voordat je van alles gaat regelen met je werkgever, een scooter huren voor een maand en 20x heen en weer op dat ding door wind en weer naar je werk rijden. Dan heb je een beter beeld wat het inhoudt om zo ver met een scooter te rijden elke dag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JunkieLimbo
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2024
Afstand is veel te ver voor een scooter en je reiskostenvergoeding is te gunstig om zoveel af te zien.
Pak bij de volgende electrische private lease aanbieding een modelletje voor 350 euro en je kan comfortabel zonder gewetensbezwaar in alle comfort naar je werk kachelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Smuggler schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 16:56:

De 19 ct is netto.
Dus 0,19x120=€22,80

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTremble
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20-12-2024
Elektrische vouwfiets en Reizen binnen de daluren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:20

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-05 06:58

Nikeo

Jawelles

Huur een week een scooter en probeer het uit. Dan ben je meteen genezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Arunia schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 13:12:
En die accu's zullen best hard slijten.
Waarom denk je dat? Voor zover ik kan zien gebruiken ze keurige cellen die een paar duizend keer laden zonder veel verlies zullen kunnen hebben. Tweakers denken veel te vaak dat de accu's in hun smartphone gelijk is aan die in een voertuig.

Voorbeeld? 3% verlies in mijn Tesla met 210.000 km op de klok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19:24
De financiele vraag is mijn inziens een rare. Een normale brommer komt ongeveer op 19 cent per kilometer(alles inclusief afschrijving in 25 megameter). Dit elektrische model met 1 cent per km aan brandstofkosten en pak 'em beet 4 cent per km aan onderhoud, zal dus in 30-35 megameter ook wel uitkomen. Gezien @TS dat in een jaar doet maakt hij na een jaar al winst.

Als je hem zakelijk least, ben je je 19 cent/km netto kwijt. Kortom, dit kost je geld zelfs zonder bijtelling. Wat voor aftrekposten heb je in gedachten die 2400/jaar kunnen goedmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Anoniem: 310408 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 18:14:
[...]

Waarom denk je dat? Voor zover ik kan zien gebruiken ze keurige cellen die een paar duizend keer laden zonder veel verlies zullen kunnen hebben. Tweakers denken veel te vaak dat de accu's in hun smartphone gelijk is aan die in een voertuig.

Voorbeeld? 3% verlies in mijn Tesla met 210.000 km op de klok.
Omdat op deze afstand de accu's van 100% naar <5% gaan iedere dag. Jij rijdt je Tesla vast niet iedere dag leeg vanaf 100%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
drooger schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 15:27:
Persoonlijk zou ik zelf voor een niet-elektrische step of een vouwfiets gaan.
En als je kosten wilt besparen, bij mooi weer een station later instappen en/of eerder uitstappen.
Naar zo’n soort constructie heb ik zelf ook wel eens gekeken. Maar dat werkt financieel alleen in je voordeel bij kopen van losse kaartjes , waarbij je dan bespaart als je een korter stuk aflegt. Werk je full time dan is een trajectkaart zoveel goedkoper dat je eigenlijk altijd daarvoor gaat en je bij af en toe fietsen dus niets bespaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Br00dje schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 16:44:
[...]

Op belastingtips.nl staat dat forfaitaire bijtellingsregels niet op scooters van toepassing zijn:

TOELICHTING SCOOTER VAN DE ZAAK
De werkgever koopt een scooter en deze wordt voor stadsritten en woon- / werkverkeer gebruikt door zijn werknemer(s). Voor het privégebruik is de forfaitaire bijtellingsregeling niet van toepassing, deze geldt immers alleen voor de auto van de zaak. Als de scooter enkel wordt gebruikt voor zakelijke ritten en woon- / werkverkeer, wordt er verder fiscaal niets belast bij de werknemer (geen loon).

[...]

Verandert het wat in jullie advies als de bijtelling niet meer meetelt?
Dat is precies wat ik schreef. Er is voor motoren en scooters geen tabel met forfaittaire percentages.

Je bijtelling wordt gebaseerd op de werkelijke kosten (lease danwel afschrijving, brandstof, onderhoud etc) en een pro rato verdeling tussen privekilometers en totale kilometers. Als je bijvoorbeeld 20% prive rijdt, dan worden 20% van de kosten bijgeteld.

Je quote van belastingtips.nl benoemd het uiterste geval waarin je 0% prive rijdt en dus geen bijtelling hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik heb jarenlang op de motor naar werk en studie gereden. Dat was ca. 20-30min, en was goed te doen.
Ook met regen en sneeuw, daar kun je je immers redelijk op kleden. Eerst op een supersport, daarna een naked. Niet perse gericht op comfort dus. Vergelijkbaar met zo'n e-brommer.

Maar tegenwoordig woon ik op een flink langere afstand van werk, waardoor het ongeveer 50min zou zijn. En dat maakt een gigantisch verschil!
50min is te doen, áls het > 10 graden is (liever nog wat meer), niet regent en niet sneeuwt! Regent het wel, is de temperatuur beneden de 10 graden, of vriest/sneeuwt het zelfs, dan is het echt niet meer leuk! Die 20-30min is wat mij betreft toch wel het maximale. Je zit kut, je lichaamstemperatuur daalt, ook met goede kleding (nattigheid kun je daarmee overigens wel redelijk goed buiten houden), etc. Hoe langer de reis duurt, hoe brakker je aan komt.

Dat terwijl ik met gemak 3+ uur aan een stuk in de auto zit. Is echt niet te vergelijken.

Ga er maar van uit dat je genoeg dagen niet met de brommer kunt/wilt. Neem dat ook mee in het kostenplaatje.

Edit: nog even een 'wat zou ik doen'; Ik zou een (goedkope) fiets op het station plaatsen en de rest met het OV doen. Hetzelfde als nu met de elektrische step, maar dan legaal.
Of ik zou gewoon met de auto gaan. Als dat ook financieel aantrekkelijk elektrisch kan via de werkgever lijkt me dat een goed plan.

[ Voor 22% gewijzigd door defusion op 01-02-2020 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:14

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik vraag mij af of je daadwerkelijk 60km rijdt voor een enkele reis. De korte reis is over de snelweg, daar kom je met de brommer niet over. Kan je eens een berekening loslaten met Google Maps voor fietsers? Dat komt dan eerder overeen met hetgeen wat je gaat rijden.

Persoonlijk lijkt het mij te ver weg om met de scooter te doen. Ik zou ook een elektrische vouwfiets en reizen met OV aanbevelen.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:37

drooger

Falen is ook een kunst.

Valorian schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 20:34:
[...]

Naar zo’n soort constructie heb ik zelf ook wel eens gekeken. Maar dat werkt financieel alleen in je voordeel bij kopen van losse kaartjes , waarbij je dan bespaart als je een korter stuk aflegt. Werk je full time dan is een trajectkaart zoveel goedkoper dat je eigenlijk altijd daarvoor gaat en je bij af en toe fietsen dus niets bespaart.
Met 4 dagen per week op kantoor lukte het mij wel met een altijd voordeel abonnement, zeker als je buiten de spits kunt reizen. Maar goed, kan zijn dat de TS niet kan/wil thuiswerken.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
drooger schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 21:33:
[...]

Met 4 dagen per week op kantoor lukte het mij wel met een altijd voordeel abonnement, zeker als je buiten de spits kunt reizen. Maar goed, kan zijn dat de TS niet kan/wil thuiswerken.
Ah ja, als je niet gebonden bent aan spits is het wellicht wel te doen, daar had nog niet aan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MastersInstinct
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-05 19:40
Houdt er ook rekening mee dat bij afschrijven en subsidies vaak een minimaal bezit van 4 jaar noodzakelijk is. Het na 1 jaar overnemen (feitelijk doorverkoop vanuit werkgever) zal er dus voor zorgen dat (een flink deel van) deze voordelen wegvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Br00dje
Ernemmer schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 17:12:
Misschien, voordat je van alles gaat regelen met je werkgever, een scooter huren voor een maand en 20x heen en weer op dat ding door wind en weer naar je werk rijden. Dan heb je een beter beeld wat het inhoudt om zo ver met een scooter te rijden elke dag.
Goed idee, waarschijnlijk de verstandige eerste stap.
Outerspace schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 21:12:
Ik vraag mij af of je daadwerkelijk 60km rijdt voor een enkele reis. De korte reis is over de snelweg, daar kom je met de brommer niet over. Kan je eens een berekening loslaten met Google Maps voor fietsers? Dat komt dan eerder overeen met hetgeen wat je gaat rijden.

Persoonlijk lijkt het mij te ver weg om met de scooter te doen. Ik zou ook een elektrische vouwfiets en reizen met OV aanbevelen.
Het is vanaf waar ik woon tot mijn werk 63km met de beste fietsroute.
Valorian schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 21:43:
[...]

Ah ja, als je niet gebonden bent aan spits is het wellicht wel te doen, daar had nog niet aan gedacht.
Ik ben vooralsnog gebonden aan het reizen tijdens de spits en thuiswerken behoort ook nog niet tot de opties helaas. Maar inderdaad, reizen tijdens daluren zou een 200 euro in de maand schelen, qua OV kosten.
MastersInstinct schreef op zondag 2 februari 2020 @ 00:12:
Houdt er ook rekening mee dat bij afschrijven en subsidies vaak een minimaal bezit van 4 jaar noodzakelijk is. Het na 1 jaar overnemen (feitelijk doorverkoop vanuit werkgever) zal er dus voor zorgen dat (een flink deel van) deze voordelen wegvallen.
Bedankt, ik heb het nogmaals uitgezocht en inderdaad ook de VAMIL (willekeurige afschrijving) behoort tot de desinvesteringsbijtelling. Ik dacht namelijk van niet...

Nougoed, iedereen bedankt voor jullie reacties! Ergens toch wel fijn om reacties van zulke nuchtere mensen te krijgen die mijn roze bril wat minder roze maken.
Pagina: 1