Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Andere auto - hulp gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SjoerdV nl
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 10:21

SjoerdV nl

Ecologie = economie

Topicstarter
Hallo allemaal,

op zich is dit geen uniek topic, maar ik wil toch onze situatie aan jullie voorleggen om hopelijk zo tot het beste besluit te kunnen komen. Aanleiding hiervoor is dat wegens verwachting van een kleine begin mei dit jaar we helaas moeten kijken naar een andere auto.

Momenteel rijden we een 3-deurs Peugeot 107 MY11, grofweg 15k tot 20k km per jaar, ik hou 18k aan voor de duidelijkheid. Kosten komen daarmee maandelijks, inc. afschrijving, op €238 uit.

Zaken waar we waarde aan hechten zijn betrouwbaarheid en zuinigheid (duurzaamheid!), rijgedrag en uiterlijk zijn van secundair belang voor ons.

Ik heb voor mezelf enkele opties opgesomd met als doel deze onderling te kunnen vergelijken. Kosten zijn maandelijks weergeven, waar de afschrijving voor de komende 5 jaar in meegenomen wordt.

Deze zijn als volgt;

Optie 1: Een andere "5k" auto, Prius 2 bijvoorbeeld. 310 euro per maand.
Optie 2: Een auto van ~9k, Prius 3 bijvoorbeeld. 310 euro per maand.
Optie 3: PHEV, Prius 3 Plug-in. 12,5k. 310 euro per maand.
Optie 4: BEV, Nissan Leaf, 11 of 17k.180 resp 237 euro per maand.
Optie 5: BEV PL.405 euro per maand.

Al met al gaan alle opties meer kosten, met uitzondering van optie 4. Frappant is echter dan ondanks het verschil in aanschafprijzen van optie 1, 2 en 3 de maandelijkse kosten indentiek gaan zijn.

Optie 1: Grootste voordeel is dat deze het minste beslag legt op de liquide middelen. Daar tegenover staat wel een wat hoger verbruik (1:18), wat minder comfort en een grotere reservering voor onderhoud.

Optie 2: Ik vind de Prius 3 op zich een mooi model om te zien. Daarnaast comfortabeler dan een Gen 2 + zuiniger, Door de hogere waarde natuurlijk wel wat meer verzekering + afschrijving.

Optie 3: In de basis zou dit een mooie mix moeten zijn. Alle korte stukjes sowieso elektrisch, wat al een stukje ergernis wegneemt Zelfs geen laadpaal nodig. T/m 2024 nog korting op MRB, maar ook hier weer hogere afschrijving dan de voorganger. Wat ik bespaar aan benzinekosten ben ik daar al weer kwijt.

Optie 4, een BEV zelf aangeschaft lijkt by far het goedkoopste te zijn (+ nooit meer tanken!). Ik ga dan uit van een Nissan Leaf 1st gen + een accu-extensie door @mux. Kleine uitbreiding van de zonnepanelen komt er dan nog boven op, maar is verdisconteerd in de maandelijkse kosten. Ik heb echter een beetje moeite om zo veel geld in mobiliteit te stoppen, vooral vanwege het feit dat 90% van de kilometers die wij per auto afleggen uit woon-werk bestaat. Dit is 55 km enkele rit, wat gelijk ervoor zorgt dat ik een upgrade van het accu-pakket overweeg. Met de verwachte capaciteits-afname + winter (hebben we die nog tegenwoordig?) gaat 110 km op een lading redelijk lastig worden. Aan de andere kant kan ik op mijn werk opladen, zelfs met 35 ct per kWh kan je dat heel vaak doen eer je aan de kosten van een uitbreiding van het accupakket komt. Laat ik deze laatste weg, kom ik uit op een bedrag van €180 per maand bij een aanschafprijs van 11k. Maar dan moeten we een langere reistijd naar wat verdere bestemmingen voor lief nemen (of een alternatief zoeken).

Optie 5: Private lease, valt in principe wat voor te zeggen. Weinig range-anxiety, geen onverwachte onderhoudskosten, geen beslag op liquide middelen (tenminste, in 1 keer). Echter meer dan 2 keer zo duur als optie 4 + geen restbezit.

De afweging lijkt als ik het zo opschrijf vooral een kwestie van gevoel, namelijk om zoveel geld in een auto te stoppen. Tov de de 2e goedkoopste (optie 1), waarbij ik naar een periode van 5 jaar kijk, is optie 4 de goedkoopste (obv aanschaf + running costs & afschrijving), maar dit omslagpunt is er pas na 4 jaar,

Als we kunnen leven met de nadelen van een Leaf (of dit nu met of zonder uitbreiding is van de accu) moeten we de aanschaf denk ik meer als een investering zien (tov onze huidige auto). Doel is in principe om voldoende financiële middelen vrij te houden om volgend jaar weer op de hypotheek af te lossen, maar dat zou in principe, zelfs wanneer de aanschaf een bedrag van 17k bedraagt, geen probleem mogen zijn.

Zie ik andere opties wellicht over het hoofd? Ik hoop dat ik niets gemist heb.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Sorry voor het verspillen van je tijd.

Alle reacties

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 08:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Naja, er is nog een optie 5 en 6.
5 is niks doen en kijken in hoeverre je met de 107 uitkomt. Je zou je verbazen hoeveel er in zo'n ding past. Logeren doe je in eerste instantie toch niet, maxicosi op de voorstoel, je vrouw op de achterbank en de babyspullen er naast. De juiste kinderwagen past opgeklapt in de kofferbak. Mocht je bij schoonouders gaan logeren, zet je daar een campingbedje neer, kost je max 100 euro ofzo.

6 is de 107 er naast houden voor je vrouw. Dat ding kost in wegenbelasting en verzekering geen donder en zeker als ie dan maar weinig rijdt is dat ideaal. Kan je vrouw in dr zwangerschapsverlof ook nog mobiel zijn en met de kleine weg, en daarnaast ook. Onderschat niet hoeveel vrijheid en flexibiliteit extra het je geeft.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Dieken Taffert
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 06-04 15:11
Leaf niet doen, accukoeling is slecht waardoor je snel capaciteit verliest. Dat maakt het in mijn ogen een prul.

Prius PHEV lijkt me de beste optie: praktisch en in de basis zuinig, ook als je even niet kunt pluggen.

• Falcon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 10:06

Falcon

Q.A. Engineer (.net/azure)

Golf GTE zou denk ik voor jou interessant zijn. Zelfs met 2 kleintjes (geen idee of dat de bedoeling is ;)) zeker nog goed te doen.

De afschrijving van de PHEV’s en hybrides zullen de komende jaren imo minder hard gaan dan de benzine/gas/diesel modellen ivm de huidige en toekomstige regels.

Daarnaast vind ik de Golf GTE beter rijden dan de Prius III plugin. Daarnaast ben ik niet overtuigd van het aantal km’s EV op de Prius zijn accu. Ook is de Golf jonger.

Even vanuitgaande dat je 15/16k als budget hebt.

[Voor 17% gewijzigd door Falcon op 01-02-2020 13:18]

"You never come second by putting other people first"

• David
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 08:06
Uit ervaring kan ik zeggen dat de Prius 2 een erg fijne gezinsauto is met in de praktijk lage gebruikskosten. De 1:20 haal je zonder fratsen prima. De P3 is een beetje zuiniger maar met hogere afschrijving, verzekering en MRB zullen de kosten uiteindelijk wel hoger zijn.

De P3 plug in heeft een onzinnig kleine accu. We hebben er nog even naar gekeken als vervanger voor de P2 maar uiteindelijk besloten voor een BEV te kiezen. Uiteindelijk zijn we voor een Ioniq gegaan, al ligt die net iets boven je budget.

Op onze shortlist stond destijds ook de tweedehands Kia Soul EV. De accu en laadsnelheid zijn beduidend beter dan die van de gen 1 Leaf en achterin past prima een opgeklapte kinderwagen. Door de lange garantie die Kia geeft zijn de occasions vaak nog binnen garantie en omdat het niet zo'n gangbaar model is hoeft hij niet zoveel te kosten.

Dato DUO synth voor twee

• qadn
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 08:01

qadn

Pinnacle of Perversion

Falcon schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 13:07:
Golf GTE zou denk ik voor jou interessant zijn. Zelfs met 2 kleintjes (geen idee of dat de bedoeling is ;)) zeker nog goed te doen.

De afschrijving van de PHEV’s en hybrides zullen de komende jaren imo minder hard gaan dan de benzine/gas/diesel modellen ivm de huidige en toekomstige regels.

Daarnaast vind ik de Golf GTE beter rijden dan de Prius III plugin. Daarnaast ben ik niet overtuigd van het aantal km’s EV op de Prius zijn accu. Ook is de Golf jonger.

Ik zou de eerste generatie golf GTE niet aanraden.
Een collega heeft deze nu in de lease en hij meld dat hij in de praktijk 1) erg onzuinig is en 2) dat de takeup van electrisch -> electrisch + ICE niet soepel is.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• Falcon

Falcon

@qadn Ik bedenk mij trouwens nu ook dat de beruchte 1.4TSI in de GTE zit.

@TS Al de Auris Hybrid Touring overwogen?

• SjoerdV nl

SjoerdV nl

Ecologie = economie

Topicstarter
Dankjulliewel voor julle reacties, weergeeft de situatie vanuti een ander perspectief :)
The Eagle schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 12:54:
5 is niks doen en kijken in hoeverre je met de 107 uitkomt. Je zou je verbazen hoeveel er in zo'n ding past.

6 is de 107 er naast houden voor je vrouw. Dat ding kost in wegenbelasting en verzekering geen donder en zeker als ie dan maar weinig rijdt is dat ideaal. Kan je vrouw in dr zwangerschapsverlof ook nog mobiel zijn en met de kleine weg, en daarnaast ook. Onderschat niet hoeveel vrijheid en flexibiliteit extra het je geeft.
Is inderdaad een optie die we wellicht niet voldoende overwogen hebben. Er gaat, mits de achterbank plat gaat (onze is gelukkig in delen neerklapbaar) zeer veel in. Voor de stukken dat je dan eens verder weg gaat zal het de kleine opoffering in comfort wel waard zijn + stukken dichtbij is goed uit te houden.
Falcon schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 13:07:

Golf GTE, interessante keuze. Moet zeggen dat ik 'm strak uit vind zien. Heb ooit een keer een stukje als passagier mee kunnen rijden en viel me op hoe enorm stil ie was op de snelweg, zelfs op de ICE. Na wat kort onderzoek lees ik dat de betrouwbaarheid wat minder lijkt te zijn dan de Prius, echter is de reikwijdte elektrisch 2 x zo groot. Echter turbo + compressor lijkt me de kans op dure reparaties weer te verhogen.

Ik ga 'm eens verder bekijken. Dank voor je suggestie!

Dat budget komt wel in orde. Een benadering waar ik nu meer naar neig is gewoon X euro voor 5 jaar mobiliteit. 25K aanschaf met 0 variabele kosten is in principe bijna hetzelfde als 5K aanschaf en in totaal 20K variabele kosten.
David schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 14:26:
Uit ervaring kan ik zeggen dat de Prius 2 een erg fijne gezinsauto is met in de praktijk lage gebruikskosten. De 1:20 haal je zonder fratsen prima. De P3 is een beetje zuiniger maar met hogere afschrijving, verzekering en MRB zullen de kosten uiteindelijk wel hoger zijn.

De P3 plug in heeft een onzinnig kleine accu. We hebben er nog even naar gekeken als vervanger voor de P2 maar uiteindelijk besloten voor een BEV te kiezen. Uiteindelijk zijn we voor een Ioniq gegaan, al ligt die net iets boven je budget.

Op onze shortlist stond destijds ook de tweedehands Kia Soul EV. De accu en laadsnelheid zijn beduidend beter dan die van de gen 1 Leaf en achterin past prima een opgeklapte kinderwagen. Door de lange garantie die Kia geeft zijn de occasions vaak nog binnen garantie en omdat het niet zo'n gangbaar model is hoeft hij niet zoveel te kosten.
True, zou ook eerlijk gezegd geen (voor ons!) realistisch alternatief aan kunnen wijzen in die prijsklasse.
Leaf vs Soul ga ik eens verder onderzoeken, bedankt :)

Ioniq is inderdaad een strakke auto waar je veel positieve zaken over leest. Zal je wel tevreden mee zijn denk ik zo.
Falcon schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 16:13:
@qadn Ik bedenk mij trouwens nu ook dat de beruchte 1.4TSI in de GTE zit.

@TS Al de Auris Hybrid Touring overwogen?
1.4TSI berucht? Olie-verbruik door de olieschraapveren + d-ketting doel je dan op?

Auris is inderdaad een mooie bak. Echter na een snelle scan zit die toch nog een stukje hoger dan een Prius 3...

• Falcon

Falcon

@SjoerdV nl De volgende 1.4TSI motorcodes kennen uitdagingen:

BLG, BMY, BWK, CAVA, CAVB, CAVC, CAVD, CAVE, CNWA, CNWB, CTHA, CTHB, CTHC, CTHE, CTKA, CAVF, CNUB, CTHF, CTJB, CTJB, CTJC, CAVG, CTHG, CTJA

Geen idee of daar de Golf GTE variant ook ondervalt, daarnaast lees ik diverse softwarematige knelpunten.. maar die lijken ook weer opgelost te zijn.

Even een andere auto die ik zelf ook graag zou willen rijden, maar iets minder praktisch is de Lexus IS300H.. kwaliteit en betrouwbaar. Maar wel de 2.4l motor met een betere/sterkere HSD aandrijflijn. Misschien ook een leuke kandidaat :)

• WEBGAMING
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 08:04
Een prius van 5000 euro zal waarschijnlijk hogere lasten hebben dan een van 10000.
De auto van 10000 schrijft wel meer af natuurlijk.
Maar ik zou er niet van uit gaan dat de maandelijkse kosten hetzelfde zijn, dat geloof ik niet.

Maar wat wil je nou eigenlijk? Een grotere auto met zo min mogelijk maandelijkse lasten? Al moet je daar 10k meer voor uit geven?
Dat snap ik niet zo goed.

Ik denk dat je zelf even dingen moet afstrepen, want de verschillen tussen die auto's zijn zo groot, dat ik vind dat het praktisch onmogelijk is om je zinnig advies te geven.

• SjoerdV nl

SjoerdV nl

Ecologie = economie

Topicstarter
WEBGAMING schreef op maandag 3 februari 2020 @ 08:51:

Maar wat wil je nou eigenlijk? Een grotere auto met zo min mogelijk maandelijkse lasten? Al moet je daar 10k meer voor uit geven?
Dat snap ik niet zo goed.

Ik denk dat je zelf even dingen moet afstrepen, want de verschillen tussen die auto's zijn zo groot, dat ik vind dat het praktisch onmogelijk is om je zinnig advies te geven.
Valt wel mee toch? Ik bekijk het meer als een budget voor zeg 5 jaar vervoer. Dat kan een goedkope aanschaf zijn met hogere maandelijkse lasten, of een duurdere EV met maandlas van bijna nihil.

Toevalligerwijs liggen de ICE's allemaal redelijk dicht bij elkaar qua lasten.

De PHEV's gaan 'm niet worden denk ik, zijn uiteindelijk net-niet oplossingen. Prius heeft te weinig range, de GTE is wat dat betreft een stuk beter, maar onbetrouwbaarder. Ideaal zou een mix tussen deze geweest zijn.

Tevens staat er bij een garage vlakbij een Leaf Visia met weinig op de teller, maar helaas met een waarschuwing op het dashboard. Was al wat te mooi om waar te zijn ook...

En dan hebben we waarschijnlijk in Juli een subsidie op de aanschaf van EV's. Vraag is wat dat gaat doen met prijzen...

• wd200
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 07-04 21:36
Optie x Private lease tijdelijk (2-3 jaar) een Grotere ICE auto en kijk daarna opnieuw voor een Andere auto, er zal een hoop gaan veranderen / bijkomen in de Ph / b / EV markt de aankomende jaren.

• nooberke
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 07:52
Opel Ampera is wat mij betreft de beste tweedehands Plugin... 55 kilometer is daarbij haalbaar met een volle accu. Als je dan op kantoor weer laad kan je volledig elektrisch heen en weer.

De Ampera kan ook prima verwarmen en koelen tijdens elektrisch rijden omdat het in de basis veel meer als een elektrische auto met range extender is ontworpen dan als een hybride met een stekker.

• Falcon

Falcon

SjoerdV nl schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 09:20:
[...]

En dan hebben we waarschijnlijk in Juli een subsidie op de aanschaf van EV's. Vraag is wat dat gaat doen met prijzen...
Ik persoonlijk verwacht hierdoor de e-Citigo als tweede auto voor een 180 euro per maand te kunnen PL-en en de e-Golf voor een 299.

Maar goed wil je een PL-contract aan gaan?

Had je nog gekeken of de IS300H iets voor je is?

• Joster
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 03-04 07:34
SjoerdV nl schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 09:20:
[...]

Valt wel mee toch? Ik bekijk het meer als een budget voor zeg 5 jaar vervoer. Dat kan een goedkope aanschaf zijn met hogere maandelijkse lasten, of een duurdere EV met maandlas van bijna nihil.

Toevalligerwijs liggen de ICE's allemaal redelijk dicht bij elkaar qua lasten.

De PHEV's gaan 'm niet worden denk ik, zijn uiteindelijk net-niet oplossingen. Prius heeft te weinig range, de GTE is wat dat betreft een stuk beter, maar onbetrouwbaarder. Ideaal zou een mix tussen deze geweest zijn.

Tevens staat er bij een garage vlakbij een Leaf Visia met weinig op de teller, maar helaas met een waarschuwing op het dashboard. Was al wat te mooi om waar te zijn ook...

Precies dit ja. Ben die overweging zelf ook aan het maken en de PHEV's zijn het allemaal nog net niet tegen behoorlijk hoge aanschafkosten (Golf, A3: klein, Ford C-max groot maar beperkte kofferruimte, Prius / Ampera: totaal niet mijn auto, Outlander: groot en log). Zet ik dat weg tegen een BMW 318 station uit 2010 dan zou ik pas over 5 jaar break-even spelen qua gemaakte kosten, puur door de veel lagere aanschafprijs.

• XiaomiGlobal
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 23-03 10:32
5 is niks doen en kijken in hoeverre je met de 107 uitkomt. Je zou je verbazen hoeveel er in zo'n ding past. Logeren doe je in eerste instantie toch niet, maxicosi op de voorstoel, je vrouw op de achterbank en de babyspullen er naast. De juiste kinderwagen past opgeklapt in de kofferbak. Mocht je bij schoonouders gaan logeren, zet je daar een campingbedje neer, kost je max 100 euro ofzo.

Of je koopt een Suzuki Celerio, nog goedkoper dan een Peugeot 108 en een stuk meer ruimte. Een Peugeot 107 is gewoon vreselijk klein en een 108 ook, terwijl je een Celerio in maandlasten net zoveel zal kosten als een 108.

Ondertussen zullen ze tweedehands ook wel iets goedkoper geworden zijn, voor zo'n € 6000 moet je wel een net exemplaar uit zeg maar 2014/2015 kunnen vinden.

Het bijgehouden verbruik van mijn zuinige Thaise Suzuki Celerio

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 08:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Snap ik, maar die 107 staat al op de oprit. Kun je het dus gewoon mee proberen, als ie evht te krap wordt alsnog de celerio of whatever kopen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Citroentjuh
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 10:45
Helemaal eens. Wij rijden al jaren naar volle tevredenheid met een C1 (zelfde model als 107) met een kind van inmiddels 8. Vakanties zijn een uitdaging, maar het lukt ons toch elk jaar weer om alles mee te krijgen haha. En we doen er verder vooral uitjes mee in NL en verder boodschappenritjes of soms woon-werk maar niet structureel. Wat zo ideaal is aan deze auto is dat hij zuinig rijdt (gemiddeld over het hele jaar 1:20) en dat het qua kosten (wegenbelasting, verzekering, onderhoud) peanuts is. Misschien ooit dat we voor een grotere gaan, met name dan voor langere vakanties in het buitenland ofzo, maar voorlopig voldoet deze prima.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True