Beste,
Sinds januari ben ik van Ziggo kabelinternet overgestapt naar KP glasvezel. De monteur die de NTU kwam installeren vertelde mij dat indien ik mijn eigen router wil gebruiken, ik mijn WAN poort op een tagged VLAN 6 moet instellen. Zo gezegd, zo gedaan..
Helaas blijkt het mij niet zo eenvoudig af te gaan. Ik werk thuis met een ASRock G10 router met daarop DD-WRT v3.0-r40559 std (08/06/19) geflashed.
Voordat ik verder uitleggen ga wat ik allemaal al geprobeerd heb, zal ik de foutmelding die ik telkens weer voorbij zie komen vermelden. Het enige opvallende bij-resultaat dat ik hierop heb gekregen is dat de router het DNS request naar de NTP servers niet kan vinden, maar vervolgens wel met een IP adres op te proppen komt. Verder dan dat komt het ook niet, want bovenstaande melding vliegt vervolgens ook gewoon weer voorbij.
Ik lees online dat het niet werken van PPPoE als oorzaak kan hebben dat je VLAN niet goed is ingesteld, dus ik blijf er maar aan prutsen. Helaas krijg ik het simpelweg niet aan de praat. Weet iemand wat ik verkeerd doe?
Gebruikte bronnen
Netwerkje - Je eigen router
dd-wrt forums: vlan on atheros
dd-wrt forums: HOWTO: dutch KPN fiber on v24-sp2
dd-wrt forums: WAN with vlan tagging
dd-wrt forums: PPPoE VLan ID Tagging on WAN (using EA8500)
dd-wrt wiki: Reconfigure VLANs for 802.1q Compatibility
dd-wrt wiki: Switched Ports
dd-wrt wiki: Default Internal Device Network
Sinds januari ben ik van Ziggo kabelinternet overgestapt naar KP glasvezel. De monteur die de NTU kwam installeren vertelde mij dat indien ik mijn eigen router wil gebruiken, ik mijn WAN poort op een tagged VLAN 6 moet instellen. Zo gezegd, zo gedaan..
Helaas blijkt het mij niet zo eenvoudig af te gaan. Ik werk thuis met een ASRock G10 router met daarop DD-WRT v3.0-r40559 std (08/06/19) geflashed.
Voordat ik verder uitleggen ga wat ik allemaal al geprobeerd heb, zal ik de foutmelding die ik telkens weer voorbij zie komen vermelden. Het enige opvallende bij-resultaat dat ik hierop heb gekregen is dat de router het DNS request naar de NTP servers niet kan vinden, maar vervolgens wel met een IP adres op te proppen komt. Verder dan dat komt het ook niet, want bovenstaande melding vliegt vervolgens ook gewoon weer voorbij.
Inmiddels heb ik zo veel dingen geprobeerd en kom ik telkens op hetzelfde punt uit, dat ik niet meer weet waar ik de oplossing moet zoeken. Ik gebruik de volgende instellingen om een verbinding op te zetten met KPN:Jan 1 01:08:59 DD-WRT daemon.notice pppd[3653]: pppd 2.4.7 started by root, uid 0
Jan 1 01:09:31 DD-WRT user.info : pppd : daemon successfully stopped
Jan 1 01:09:33 DD-WRT user.info : pppd : daemon hanging, send SIGKILL
Jan 1 01:09:33 DD-WRT user.info : pppd : PPP daemon successfully stopped
Ik heb, uiteraard los van ekaar, zowel via swconfig, nvram als de DD-WRT web GUI geprobeerd mijn VLAN in te stellen. Als ik via swconfig mijn VLAN en poorten configureer krijg ik de volgende output te zien:Connection Type: PPPoE
Username: <MAC-adres-van-mijn-KPN-Experiabox>@direct-adsl
Password: kpn
Hieruit maar ik op dat ik een VLAN heb met daarop de poort die ik als fysieke WAN poort op mijn router identificeer (1), die tevens tagged is (t voor trunk / tagged). Poorten 2, 3, 4 en 5 zijn mijn fysieke LAN poort 1 t/m 4. Poort 6 is een interne poort (CPU poort denk ik). Dit moet dan toch voldoende zijn om op zijn minst een extern IP adres van KPN te mogen ontvangen?VLAN 1:
vid: 1
ports: 2 3 4 5 6t
VLAN 6:
vid: 6
ports: 1t 6t
Ik lees online dat het niet werken van PPPoE als oorzaak kan hebben dat je VLAN niet goed is ingesteld, dus ik blijf er maar aan prutsen. Helaas krijg ik het simpelweg niet aan de praat. Weet iemand wat ik verkeerd doe?
Gebruikte bronnen
Netwerkje - Je eigen router
dd-wrt forums: vlan on atheros
dd-wrt forums: HOWTO: dutch KPN fiber on v24-sp2
dd-wrt forums: WAN with vlan tagging
dd-wrt forums: PPPoE VLan ID Tagging on WAN (using EA8500)
dd-wrt wiki: Reconfigure VLANs for 802.1q Compatibility
dd-wrt wiki: Switched Ports
dd-wrt wiki: Default Internal Device Network
Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski