Waterschade waterdichte Foscam

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petoefel
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-03-2023
Hallo..

14 maanden geleden kocht ik een Foscam FI9128P buitencamera bij webshop voor €190,-. Deze aangesloten zoals beschreven stond en hij werkte perfect. Onlangs kreeg ik geen verbinding meer met de camera. Deze had wel gewoon nog voeding aangezien de IR ledjes nog gewoon werkte.

Een aantal weken geleden heb ik de camera opgestuurd naar webshop. Gisteren kreeg ik onderstaande reactie:

Beste,

Ik probeerde je te bellen maar kreeg helaas de voicemail, vandaar deze e-mail.
Recent heb je een camera ter reparatie aangemeld, echter kwam onze reparatiedienst tot de conclusie dat de camera vochtschade heeft. Helaas valt dit niet binnen de garantie.

Daarom vragen we je of de camera ongeprepareerd retour wilt hebben of heb je liever dat wij hem voor je vernietigen?

Mocht je verder nog vragen hebben kan je altijd reageren op deze mail of even contact opnemen met telefoonnummer webshop.
Met vriendelijke groet,

Herman

Ik was enorm verbaasd hoe vochtschade niet binnen de garantie kan vallen bij een buitencamera en heb ze dus terug gemaild met deze vraag en een kopie van het reparatie rapport. Hun reactie:

Dank u voor uw reactie.

De garantie is vervallen omdat de camera bij de hals open is geweest waardoor de waterdichte seal is doorbroken. Hierdoor is er vocht/water naar binnen gekomen dat op de printplaat is terechtgekomen en is gaan corroderen. De schade is daardoor dusdanig dat de camera niet meer valt te repareren. Er is een foto bijgevoegd. Dit staat in het dossier. Een apart rapport wordt verder niet opgemaakt.

Ik zou u graag verder helpen, maar in dit geval kan ik daar niets aan doen. Aan u de vraag of u de camera ongerepareerd terug wil ontvangen of dat we deze kostenloos mogen vernietigen. Graag hoor ik uw reactie hierover.

Met vriendelijke groet,

naam medewerker

Ik heb deze camera dus echt nooit open gemaakt. Ik zou dus ook niet weten hoe een waterdichte seal kapot kan gaan. Ik vind het heel vreemd dat er vervolgens onomstotelijk wordt wasgesteld dat ik de camera heb open gemaakt. Kan er dan geen andere reden zijn waardoor een seal defect is?

Op de foto zelf is alleen een printplaat te zien met inderdaad wat gerrodeerde delen.

Welke rechten heb ik en kan ik nu echt fluiten naar een oplossing?

Modbreak:Het noemen van de webshop is niet zomaar de bedoeling. Deze heb ik dan ook meermaals uit de TS gehaald.

[ Voor 4% gewijzigd door Yorinn op 01-02-2020 14:52 ]

Beste antwoord (via Yorinn op 04-02-2020 21:35)

• Petoefel
Er is nog wat heen en weer gemaild en vandaag werd ik door de verkoper gebeld; het aankoopbedrag is op mijn rekening terug gestort en een excuses. Top oplossing voor mij!

Bedankt allemaal voor jullie hulp, door jullie reacties voelde ik me gesterkt in mijn standpunt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:42
Ik kon zo snel even niet dit type model vinden bij de webwinkel. Maar van andete types geven ze 2 jaar fabrieksgarantie. Dit wil zeggen dan de verkoper moet bewijzen dat jij het defect komt door verkeerd gebruikt. Of een verbogen seal daar voldoende voor is durf ik niet te zeggen.
Ik heb teweinig verstand van electeonica om af te vragen of 14 maanden met een verbogen seal die hoeveelheid condence kan veroorzaken. Of dat die hoeveelheid in bv 1 maand voldoende is. En als je er niets aan hebt veranderd dan is duidelijk niet conform. En heb je recht op reparatie dan vervanging dan wel geld terug.

Maar het gaat een lastige strijd worden. Je kan ook kijken of er meer mensen zijn die dit euvel hebben. Als dat het geval is sta je een stuk sterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Petoefel schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 12:25:
Welke rechten heb ik en kan ik nu echt fluiten naar een oplossing?
Los van de rechten die je al dan niet zal hebben, vind ik dat je van een buitencamera mag verwachten dat deze bestand is tegen nattigheid.

De reactie van webshop vind ik dan ook teleurstellend, vooral vanwege de optie tot kosteloze vernietiging van de camera. (wat natuurlijk helemaal geen acceptabele oplossing is.)

Ze zullen echt meer service moeten bieden als ze straks de concurrentie willen aangaan met bijvoorbeeld amazon. Hoewel ik geen fan ben van zo'n groot bedrijf hebben die hun service wel op orde.
Toen begin dit jaar mijn 14 maanden oude buitenlamp kuren begon te vertonen, kreeg ik van amazon de volgende reactie:

Het spijt me dat dit artikel niet functioneert.

Ik daarom zojuist een gratis vervanging geregeld. Deze gratis vervanging heeft als bestelnummer .....en wordt ... 2020 bij u verwacht

U vindt alle gegevens over de vervangende verzending onder “Je bestellingen” op onze website (https://www.amazon.de/meine-bestellungen).

U hoeft de defecte lamp niet aan ons te retourneren.

Of je vervanging kan afdwingen durf ik niet te zeggen. Er zullen vast reacties van andere tweakers komen die daar meer ervaring mee hebben.

[ Voor 48% gewijzigd door Yorinn op 01-02-2020 14:53 . Reden: Naam webshop uit post gehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Toet3r

¿?

Je zou kunnen overwegen om je te beroepen op 7:17 BW
7:17 lid 2 BW zegt
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
Lijkt me dat je van een buitencamera inderdaad wel mag verwachten dat ie waterbestendig is.
Je zegt dat je hem niet hebt opengemaakt dan zou zo'n seal niet zomaar mogen breken.

Als je rechtsbijstandverzekering hebt zou je hun er op kunnen zetten.

Edit:
Ik kan op de pagina van de fabrikant van dit model niet vinden dat ie ook voor buiten is. Weet je zeker dat dit een buitencamera is?
http://foscam.us/products...l-wireless-ip-camera.html

[ Voor 10% gewijzigd door Toet3r op 01-02-2020 13:21 ]

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:40
Kan je de IP rating nog ergens terug vinden?

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theodor
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-05 20:23
Volgens het type nummer een indoor camera dus geen buiten camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
@Toet3r nu weet ik niet of TS een type foutje heeft gemaakt. Want TS heeft het over de FI9128P en jou pagina over de 9821p.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Het noemen van de webshop is niet zomaar de bedoeling. Deze heb ik dan ook uit de TS en een post gehaald.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petoefel
loki504 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 12:51:
Ik kon zo snel even niet dit type model vinden bij de webwinkel.
Het is inderdaad een typefout... sorry :) Het moet zijn de Fi9828P.

https://www.foscam.com/FI9828P.html
wouter3 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 12:52:
[...]

Ze zullen echt meer service moeten bieden als ze straks de concurrentie willen aangaan met bijvoorbeeld amazon.
Precies mijn gedachten.
wodkabuikje schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 13:26:
Kan je de IP rating nog ergens terug vinden?
Deze staat er niet bij op de website. Wel zelf foto's met de camera in de regen.

De verkoper schuift het ook meer op het feit dat ik de camera heb open gemaakt. Zoals al gezegd heb ik dit niet gedaan. Het wordt denk ik zo'n welles nietes verhaal ben ik bang en vraag me af ik moet bewijzen dat ik hem niet op open gemaakt of dat zij moeten bewijzen dat ik dat wel heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:03
De leverancier stelt dat de camera open is geweest. Dit is niet hetzelfde als bewijs leveren dat de camera open is geweest. Nu ze hiervoor geen enkel bewijs leveren behoudens 'hij is stuk, het vocht is daar naar binnen gelopen, dus dat moet jij hebben gedaan', zou ik de volgende stappen nemen:

Maan ze nogmaals aan om binnen 14 dagen een conform artikel te leveren. Doen ze dat niet, dan ontbind je de aankoop en vorder je de aankoopsom terug. Als uiterste consequentie zul je dan bereid moeten zijn te dagvaarden.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Petoefel Waar lees jij dat het een buitencamera is of water/vochtbestendig ?
http://foscam.us/media/mc...9821p%20user%20manual.pdf

Bij verkoper lees ik: Voor binnen gebruik. bij de productspecificaties

http://www.foscam.eu/index.php/fi9828p.html

3x optical ZOOM;
1.3 MegaPixel HD IP camera (1280 x 960 pixels);
Metal waterproof housing (IP66) for outdoor use;
Standard H.264 video compression;
Automatic stream adjustment, to make optimal use of the available bandwidth;
Built-in web Server, users can use camera through Internet Explorer (and other browsers);
Function for mobile use browsers;
Wi-Fi IEEE 802.11b/g/n;
Supports WEP, WPA, and WPA2 Encryption;
Multiple user levels with username and password;
Motion detection: photos via e-mail or upload to FTP;
IR night vision, with IR-Cut filte;r
Remotely controllable (Pan: 355°& Tilt: 90°);
With Plug 'n Play;
Varifocus lens;
Free App for iPhone, iPad, and Android.

[ Voor 57% gewijzigd door Hackus op 01-02-2020 15:18 . Reden: juiste type en fabrieksspecs ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petoefel
Hackus schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 15:07:
@Petoefel Waar lees jij dat het een buitencamera is of water/vochtbestendig ?
http://foscam.us/media/mc...9821p%20user%20manual.pdf

Bij verkoper lees ik: Voor binnen gebruik. bij de productspecificaties
Het is inderdaad een typefout... sorry Het moet zijn de Fi9828P.

https://www.foscam.com/FI9828P.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
@Petoefel Wie stelt bewijst. Jij beroep je op non-conform zijn. Nu *** dat afwijst, zullen ze bewijs moeten leveren voor hun stelling. Het enige waar ze zich wel op kunnen beroepen, is de 6 maanden regeling, na welke periode jij moet bewijzen dat het gebrek er al voor die periode in zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
SkiFan schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 15:16:
@Petoefel Wie stelt bewijst. Jij beroep je op non-conform zijn. Nu *** dat afwijst, zullen ze bewijs moeten leveren voor hun stelling. Het enige waar ze zich wel op kunnen beroepen, is de 6 maanden regeling, na welke periode jij moet bewijzen dat het gebrek er al voor die periode in zat.
Maar het is wel binnen de 2 jaar fabrieksgarantie. Waarin jij weer geen bewijslast heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
@loki504 Tsja, maar dan ben je weer gehouden aan de voorwaarden van de producent. Die zal wel hetzelfde gaan zeggen, als het eerste oordeel al niet van de producent afkomt. Daar wordt je ook niet heel blij van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
loki504 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 15:21:
[...]

Maar het is wel binnen de 2 jaar fabrieksgarantie. Waarin jij weer geen bewijslast heb.
Dat is de eerste 6 maanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-05 19:25
henri86 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 16:18:
[...]

Dat is de eerste 6 maanden
De 6 maanden is voor wettelijke garantie. Wettelijke garantie heb je hoe dan ook en kan geen afbreuk aan gedaan worden.

Een verkoper of fabrikant kan ook zelf garantie bieden. Fabrieksgarantie in dit geval. Maak je daarvan gebruik, dan loopt de garantie volgens de voorwaarden van de fabrikant. Vaak ligt in die voorwaarden de bewijslast bij de fabrikant.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Petoefel
Er is nog wat heen en weer gemaild en vandaag werd ik door de verkoper gebeld; het aankoopbedrag is op mijn rekening terug gestort en een excuses. Top oplossing voor mij!

Bedankt allemaal voor jullie hulp, door jullie reacties voelde ik me gesterkt in mijn standpunt.
Pagina: 1